Angst voor lesgeven

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Angst voor lesgeven

Berichtdoor Stef » 25 okt 2012 13:05

Al jaren val ik hier op de manege in als de vaste instructeur ziek is of niet kan. De ene keer is dat 4x per jaar, de andere keer 4 x achter elkaar. Ik heb dit altijd met veel plezier gedaan, en mijn lesklantjes vonden het ook leuk.
Tot oktober vorig jaar. Pony schrikt en gaat aan de kletter, ruitertje (12) stuitert er heel gemeen af, vol op haar borst, met haar gezicht in het zand.
Ruitertje staat verdwaasd op en klaagt paniekerig dat ze geen lucht krijgt. Vanaf de bakrand roept een moeder dat ik haar armen wijd moet doen. Dus ik doe dat en praat ondertussen op haar in dat ze rustig adem moet halen. Op dat moment trekt ze krijtwit weg, begint met haar ogen te rollen, en zakt in elkaar....
Vrij snel kwam een moeder me helpen en kwam ze bij haar positieve. Toch even naar de eerste hulp gereden en ze bleek een lichte hersenschudding te hebben. Gelukkig viel het dus mee.
Maar ik heb hier echt een tik van over gehouden in de zin van dat ik bang ben dat ze vallen. Nieuwe kindjes laten galoperen? Nee, doe maar bij de vaste instructeur.
Pony die ervandoor schiet, ik schijt zeven kleuren *als ze maar niet vallen*.

Ik weet dat vallen erbij hoort, maar het beeld van het wit weg trekkende meisje was zó vervelend...

Als ik nu gevraagd wordt om een les over te nemen zeg ik vaak dat ik niet kan, terwijl ik het altijd met veel plezier heb gedaan....

Hoe krijg ik dit vertrouwen weer? Want als ik al geen vertrouwen heb, kan ik dat ook niet van mijn lesklantjes verwachten
There's no future in the past....
Stef

Re: Angst voor lesgeven

Berichtdoor janouk » 25 okt 2012 13:16

Je bent niet bang voor de paarden, maar voor het vallen. Ik denk dat je het meest geholpen bent een cursus EHBO, zodat je weet wat je doen moet als het fout gaat en vooral wat je niet moet doen. Dat zal een hoop meer zelfvertrouwen geven. En komt in het dagelijks leven ook van pas.

Ik vind sowieso dat EHBO een vak zou moeten zijn op de middelbare school. Kinderen staan nu eenmaal vaak met hun neus vooraan bij ongelukken en pubers helemaal. Dan kunnen ze maar beter ook weten wat ze wel en vooral niet moeten doen.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Musli » 25 okt 2012 13:45

Een nare ervaring :( Een cursus EHBO zou idd wel kunnen helpen. Voorkomen dat zulke dingen gebeuren kan niet. Maar voorbereid zijn, en weten wat je moet doen, geeft meer zekerheid.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Kiwiko » 25 okt 2012 13:46

Het geven van lessen brengt rsico met zich mee. Daarom is het ook verstandig om bij jouw WA of bedrijfsaansprakelijkheidsverzkering (als je die hebt) na te gaan aan welke eisen jij moet voldoen.

Ondanks de bordjes, "wij zijn niet aansprakelijk voor bladibladibla" KAN een leerling jou wel degelijk aansprakelijk stellen voor schade (in eerste instantie de manegehouder, die het dan natuurlijk doorsluist naar jou omdat jij vrijwillig in die baan bent gaan staan)

Ik persoonlijk vind het heel goed dat jij je bewust bent van de verantwoording en de risico's die het lesgeven, en dan vooral met kindertjes, met zich mee brengt. Dat het zo een impact kan hebben dat ben ik ook helemaal met je eens, ik heb ook wel een tijd gehad dat ik een bepaalde combinatie "eng" vond omdat die bok altijd zo naar deed en het eigenlijk wachten op een ongeluk met gevolgen was. Vond het ook niet grappig die combinatie. Uiteindelijk heeft ze het paard gelukkig verkocht.

Paardrijden kan zomaar fout gaan. Ik voor een vind het een schande dat ze daar niet meer aandacht aan besteden bij de ORUN. Je moet verdomme van onder tot boven alle botjes uit je hoofd kennen van een paardenpoot, maar hoe je moet handelen als het verkeerd is gegaan word geen woord over gerept.

Ik denk dat jij wat meer vertrouwen zou moeten krijgen in je eigen kennis en kunde mbt handelen en dan komt het wel weer goed. Misschien moet je juist wel wat meer les gaan geven om zo weer wat vertrouwen op te bouwen.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor pzn » 25 okt 2012 18:23

Ik begrijp je probleem wel, de laatste keer dat ik springles gaf ging er iemand met 2 ambulances naar het UMC, zonder dat ik een fout had gemaakt. Je krijgt er toch flink de zenuwen van!

Toch moet je ( je moet natuurlijk niets) door de zure appel heen bijten en zoals gezegd zal een EHBO cursus je al wat meer zekerheid geven zodat je goed weet hoe je moet handelen. En verder, heel veel doen! Het is ook lastig in de manegeles als je de ponys niet goed kent en de ponys wel weten dat jij niet zo vaak komt :D

Kim, ik vraag mij sowieso af wat er binnen de orun aan didactiek gegeven wordt. Alleen de leercurve al wordt volgens mij geeneens behandeld.
pzn

Berichtdoor Holy Pope » 26 okt 2012 01:29

Wow Stef, je zal wel heel, heel erg geschrokken zijn! Ik heb door de jaren wel meer mensen van het paard zien vallen op een manege.
In het ergste geval hadden ze een gebroken arm.
Maar wat jij nu mee hebt gemaakt ben je zo geschrokken dat de lust van lesgeven je ontgaat. Heel jammer en niet nodig!
Dat het meisje ging draaien met haar ogen had veel meer met haar schrik te maken dan met de val. Je zal gewoon weer lekker vertrouwen moeten krijgen om les te gaan geven.

Pas wel op als het kouder wordt in de bak, dan zijn de pony's veel frisser en komen de kindjes vaak naar beneden als appeltjes.
Probeer duidelijk te maken dat het voer aangepast moet worden!

Een beter advies kan ik helaas niet geven, succes.
IF NOTHING GO RIGHT.....GO LEFT.
Holy Pope

Berichtdoor janouk » 26 okt 2012 08:43

http://www.mijnehbo.nl/

Dit is een fijne begrijpelijke cursus en van huis uit goed te doen. Ik heb hem mijn zoon 2 jaar terug laten halen.
En verbanden geoefend op de honden haha en een grote teddy beer was een gewillig slachtoffer voor mond op mond beademing en stabiele zijligging.

Het gaat toch vooral dat je leert wat je moet doen en vooral niet moet doen. En je valt in noodgevallen vanzelf terug op deze kennis.
Echt een aanrader.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor pzn » 26 okt 2012 13:22

Holy Pope schreef:

Pas wel op als het kouder wordt in de bak, dan zijn de pony's veel frisser en komen de kindjes vaak naar beneden als appeltjes.
Probeer duidelijk te maken dat het voer aangepast moet worden!

Een beter advies kan ik helaas niet geven, succes.

Een beetje manegebedrijf lost het probleem van frisser wordende ponys op door altijd dagelijks de gevordende groep als 1ste les te hebben, daardoor wordt de frisheid eruit gereden en pas als laatste les de pukken.

Minder voer is geen oplossing, de dieren moeten gewoon werken.
pzn

Berichtdoor Zoo_ist » 28 okt 2012 21:03

pzn schreef:Ik begrijp je probleem wel, de laatste keer dat ik springles gaf ging er iemand met 2 ambulances naar het UMC, zonder dat ik een fout had gemaakt. Je krijgt er toch flink de zenuwen van!

Toch moet je ( je moet natuurlijk niets) door de zure appel heen bijten en zoals gezegd zal een EHBO cursus je al wat meer zekerheid geven zodat je goed weet hoe je moet handelen. En verder, heel veel doen! Het is ook lastig in de manegeles als je de ponys niet goed kent en de ponys wel weten dat jij niet zo vaak komt :D

Kim, ik vraag mij sowieso af wat er binnen de orun aan didactiek gegeven wordt. Alleen de leercurve al wordt volgens mij geeneens behandeld.

Ik doe nu fase drie en er komt een prof twee lesdagen verzorgen over didaktiek. Er is heel veel stof beschikbaar en tijdens de lessen wordt er ook aandacht aan besteed.

Toen ik 2 deed in 2002-2003 hebben we er ook een hele avond tijd aan besteed, maar de laatste jaren heb ik er niks van gemerkt dat er iets mee gedaan werd.
Zoo_ist

Berichtdoor Zoo_ist » 28 okt 2012 21:05

Als jou bedrijf een Aeqor bedrijf is dan bieden ze ook leuke trainingen aan.

Ik krijg vanuit de stal waar ik werk binnenkort twee avonden over dit soort dingen. Hierin zit oa de omgang met kinderen ADHD didaktiek omgaan met ouders en verder heb ik het niet meegekregen. Wellicht leuk om eens na te gaan!

En ga inderdaad je instructeursverzekering eens na wat daarin staat. Ik heb hem uit laten breiden en daar zijn best veel mogelijkheden in! Dan weet je dat je in ieder geval wat dat betreft gedekt bent.
Zoo_ist

Berichtdoor Stef » 29 okt 2012 12:33

die ehbo cursus is misschien nog niet eens een gek idee... Heb ooit wel mn jeugd ehbo gehaald, maar dat is soort van lang geleden zeg maar ;)
Over twee weken mag ik weer.... Eens wat leuks verzinnen voor die kids
There's no future in the past....
Stef

Berichtdoor valaise » 30 okt 2012 19:22

Mijn oudleraar riep altijd : "niet opstaan, blijven liggen". Dan ging hij er rustig naartoe en liet het kind rechtop zitten. En pas na 5 minuten of langer mochten ze helemaal rechtop staan en eventueel nog een rondje rijden.
Blijkbaar is het risico te groot dat je meteen terug neervalt (evenwichtsstoornis misschien ?) als je zomaar rechtkrabbelt; getuige het voorval wat Stef beschrijft. Bovendien zou je je nog aardig kunnen verwonden als je het bewustzijn verliest en nogmaals hardhandig de bodem of bakrand raakt. Zeker als je inmiddels je cap zou afgenomen hebben (wat ook veel mensen uit reflex doen na een val).
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Keer terug naar Grondwerk en overige