paardrijden en rugpijn, hoe doen jullie dat

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

paardrijden en rugpijn, hoe doen jullie dat

Berichtdoor ketaki » 18 okt 2012 18:23

Hallo allemaal,

ik ben ( ruim) 10 jaar geleden heel hard van een paard gevallen met springles.

sindsdien heb ik eigenlijk altijd rugpijn.

vaak heb ik moeite om me rug goed te ontlasten.

zijn hier meerdere mensen die rugpijn hebben en dat kunnen ontlasten.

want ik ben benieuwd naar op welke manier jullie dat doen.

zelf probeer ik soms gewoon door te zitten ipv lichtrijden. en soms is lichtrijden juist veel prettiger.

in galop probeer ik juist zoveel mogelijk verlichte zit/ of probeer ik te staan in de stijgebeugels zodat ik meer naar voren "hang"
ketaki

Re: paardrijden en rugpijn, hoe doen jullie dat

Berichtdoor pzn » 18 okt 2012 18:29

Ik heb dusdanige rugklachten gehad dat ik vorig jaar geheel gestopt ben met paardrijden en eerst met mijzelf aan de slag ben gegaan voor ik weer op een paard stapte. Na 3 maanden ben ik af en toe een kwartiertje gaan rijden en nu sinds 3 weken rijd ik weer 5 a 6 keer fanatiek per week. Als ik last heb, heb ik het niet als ik op het paard zit, maar een uurtje later als ik klaar ben en op de bank zit.

Wat bij mij het beste werkt, is dagelijks een km of 10 fietsen. Das de enige manier om volledig pijnvrij te zijn voor mij.
pzn

Berichtdoor Boeiend » 18 okt 2012 19:06

Ik ga ook voor de pilates.
Boeiend

Berichtdoor loraine1984 » 18 okt 2012 21:57

Bij mij hielp het heel erg toen ik bij de fysio met m'n buikspieren aan de slag ging.
Helaas sloeg alles toen over op m'n buik en kon ik door naar de bekkenbodemfysio, die me weer leerde m'n rug te gebruiken waardoor ik in een neerwaartse spiraal terecht kwam.

Oh, en paarden die hoog opgooien vermijden, evt de halve training stappen, wat meer galopperen en zo min mogelijk draven.
loraine1984

Berichtdoor Anne_GTI » 18 okt 2012 22:18

Regelmatig voor een onderhoudsbeurt naar de chiropractor gaan. Sinds ik begonnen ben met Tai Chi is het ook beter geworden.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Sybelle » 18 okt 2012 23:32

Voor mij maakt het sowieso al erg uit in wat voor zadel ik zit. Ik had een zadel op maat laten maken maar daar zat een zitting in die een bolling had, vreselijk. Kwam kreupel van mijn paard af. Nu heb ik een betere. Verder heb ik gpg veren tussen mijn beugels en mijn riemen en loop ik als ik lang rijd een stukje tussendoor. Maar dat lopen is eigenlijk meer omdat ik anders een been heb wat ATV opneemt. En op een been kom ik wat langzaam vooruit.

Als ik heel veel last heb rijd ik een rustig ritje zonder zadel. Ga mijn paard niet pesten met trainen als ik niet mee kan komen en door zo te stappen word ik weer losser. En... ik heb een IJslander met comfort stand. Dus dat scheelt alles. Paarden die erg opgooien rijd ik alleen op dagen dat het goed gaat en nooit te lang of ik zorg dat ik tussendoor regelmatig stap.
Sybelle

Berichtdoor ketaki » 18 okt 2012 23:49

vilgens mijn manueel therapeut zit het meer in de spieren/weefsel dan in de botten.

heb ooit ook een rontgenfoto laten maken, maar daar is helaas destijds niets meer uitgekomen.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

veel stappen doe ik indd ook, als ik bv ook last krijg van me rug tijdens lichtrijden, probeer ik iig wel zo netjes/snel mogelijk te gaan stappen.

verder wandel ik ook 3 tot 4 x per week om me rug soepel te houden.
ketaki

Berichtdoor Mando » 19 okt 2012 05:18

Eens een goede osteopaat erbij gaan zoeken.

Misschien kan die verlichting brengen.
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor jesito » 19 okt 2012 07:10

Ik heb al jaren last van rugpijn en op mijn 17e is dat door een val steeds meer geworden.
Ik heb een hele scheven rug (scoliose) en op een gegeven moment merkte ik dat ik steeds eerder stopte met rijden.
Deed gewoon pijn.
Ben steeds minder gaan rijden en op een gegeven moment amper nog en toen bleek mijn paard ook wat te mankeren en sindsdien rijd ik niet meer.
Als ik een half uur op een paard zit lik ik daar 3 dagen van.
Sinds kort weet ik dat ik artrose in mijn rug heb.
jesito

Berichtdoor Zoo_ist » 19 okt 2012 07:54

ketaki schreef:vilgens mijn manueel therapeut zit het meer in de spieren/weefsel dan in de botten.

heb ooit ook een rontgenfoto laten maken, maar daar is helaas destijds niets meer uitgekomen.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

veel stappen doe ik indd ook, als ik bv ook last krijg van me rug tijdens lichtrijden, probeer ik iig wel zo netjes/snel mogelijk te gaan stappen.

verder wandel ik ook 3 tot 4 x per week om me rug soepel te houden.

Als het spieren/weefsel is dan KAN het inderdaad helpen om je buikspieren sterker te maken.
Sowieso door langszaam buikspieroefeningen te gaan opbouwen waarbij je goed moet opletten dat je dat niet vanuit je rug gaat doen.

Mijn moeder (heeft niks met paarden) maar kan gewoon geen buikspieroefeningen doen zonder haar rug te gebruiken. Via haar sportbegeleider doet ze die oefeningen nu met een evenwichtbal. Nu gaat het prima en de klachten worden veel minder omdat ze nu leert om haar buikspieren aan te spannen met tillen.

Zelf had ik erg last van mijn onderrug en dat kwam ook door een verkeerde belasting. Buikspieroefeningen hebben heel veel geholpen en ik doe met regelmaat aan pilates. Dat doe ik gewoon thuis vanaf filmpjes op youtube. :DD
Lekker makkelijk en goedkoop!
Zoo_ist

Berichtdoor ketaki » 19 okt 2012 23:59

ik werk ook in de horeca, en indd ik moet volgens me manueel therapeut heel erg op de houding letten.

ook met wat ik til.
en dat tillen heeft bovendien niet alleen met me rug te maken.
maar ook met me polsen, aangezien ik tendovaginitis (peesschedeontsteking) in beide polsen heb.
ketaki

Keer terug naar Grondwerk en overige