Tips balans 3-jarige

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Tips balans 3-jarige

Berichtdoor braafmeisje » 30 aug 2012 21:56

Hallo,

Sinds kort is onze 3 jarige beleerd (zadelmak + gas, rem, stuur). Ze is nog erg slungelig. Voordat ze op beleervakantie ging is ze nog langs de tandarts geweest. Degene die haar heeft beleerd heeft vooral buiten met haar gereden, lange rechte stukken. Toen was ze ook al af en toe onrustig met haar hoofd.

Eerst hebben we eerst zoveel mogelijk kleine buitenritjes over bospaadjes gemaakt, maar nu let de jachtopziener weer goed op en de volgende keer heb ik een boete aan mijn broek hangen. :ssst

Ik rijd nu vooral in de weide zodat ze nog steeds lekker veel ruimte heeft en niet per se steeds de bocht om hoeft. Al wel een stuk meer dan buiten natuurlijk. :)

Ze is nu 2-3weken terug en ik heb iets van6-8x? gereden. Er zit nog altijd gewoon vooruitgang in, maar ik ben toch benieuwd naar tips en ervaringen van andere mensen.
braafmeisje

Re: Tips balans 3-jarige

Berichtdoor Esther » 30 aug 2012 22:41

Hoe oud is ie precies en hoe groot? In mijn ervaring maakt de grootte echt veel verschil. Heb momenteel een 4 jarige onder het zadel, die heb ik vorig jaar in sept wat zadelmak gemaakt (toen al 3,5) en in april van dit jaar weer opgepakt. Dat halfjaar maakte al een wereld van verschil wat betreft slungeligheid maar ook nu merk ik gewoon per dag nog wel verschil. Paarden die ik eerder op jonge leeftijd heb gereden waren allemaal kleiner en duidelijk sneller in balans dan deze. Maar goed, zo veel doe ik er niet dus misschien is dat wel toeval :DD

Verder kreeg ik van mijn instructrice de tip om toch juist ook wendingen te rijden omdat ze daar rechter en sterker van worden. Rechtuit is voor de balans op dat moment wel goed, het gaat wel makkelijker, maar op termijn hebben ze de wendingen toch nodig om echt in balans te komen en soepeler te worden (wat vervolgens het slungelige weer vermindert). Lijkt bij deze wel effectief in ieder geval.
Esther

Berichtdoor pzn » 30 aug 2012 23:13

3 keer per week een half uurtje maximaal en dan voornamelijk stap draf galop rechtuit en in de vooruit. Veel meer zou ik niet doen!
pzn

Berichtdoor braafmeisje » 30 aug 2012 23:51

Esther schreef:Hoe oud is ie precies en hoe groot? In mijn ervaring maakt de grootte echt veel verschil. Heb momenteel een 4 jarige onder het zadel, die heb ik vorig jaar in sept wat zadelmak gemaakt (toen al 3,5) en in april van dit jaar weer opgepakt. Dat halfjaar maakte al een wereld van verschil wat betreft slungeligheid maar ook nu merk ik gewoon per dag nog wel verschil. Paarden die ik eerder op jonge leeftijd heb gereden waren allemaal kleiner en duidelijk sneller in balans dan deze. Maar goed, zo veel doe ik er niet dus misschien is dat wel toeval :DD

Verder kreeg ik van mijn instructrice de tip om toch juist ook wendingen te rijden omdat ze daar rechter en sterker van worden. Rechtuit is voor de balans op dat moment wel goed, het gaat wel makkelijker, maar op termijn hebben ze de wendingen toch nodig om echt in balans te komen en soepeler te worden (wat vervolgens het slungelige weer vermindert). Lijkt bij deze wel effectief in ieder geval.

Ze is 1.72 ongeveer en ongeveer 3,5? . Wel mijn grootste jonkie tot nu toe. En die anderen waren ook veel compacter gebouwd dan deze. Dus die voelden best wel anders. Sinds ze een beetje aan het werk is ziet ze er al een stuk minder slungelig uit. :)

pzn schreef:3 keer per week een half uurtje maximaal en dan voornamelijk stap draf galop rechtuit en in de vooruit. Veel meer zou ik niet doen!

Ik had het ook niet helemaal goed neer gezet denk ik, maar ik had vakantie dan ben ik heel slecht in periodes inschatten :| . Maar vaker dan 3x per week heb ik sowieso nog niet gedaan. :) En je gaat pas bakwerk(of iig bochten) doen als ze echt wat sterker worden en balans hebben? En longeer je daarnaast nog?

Ik ben niet zo'n longeerder, doe dat ook bij mijn andere paarden eigenlijk te weinig. :oops:
braafmeisje

Berichtdoor pzn » 30 aug 2012 23:57

Wel gewoon in de bak en grote voltes rijden, maar wel zoveel mogelijk rechtuit.

Vroegah toen ik lef had reed ik de jonge paarden alleen in het bos de eerste 2 maanden, maar heb geen bos naast de deur en het lef is met de jaren ook verhuist. Dus ik doe nu gewoon in de bak en veel rechtuit en grote ruime voltes en wendingen.
pzn

Keer terug naar Grondwerk en overige