Wie herkent dit gedrag?

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Wie herkent dit gedrag?

Berichtdoor Faline » 15 jul 2012 14:59

Ik ben nou al een tijdje bezig met het beleren van mijn 4 jarige merrie, maar loop tegen wat dingen aan die ik nooit bij andere paarden heb gezien.
Het lijkt soms namelijk net of ze meerdere persoonlijkheden heeft (ja ja, ik weet hoe dat klinkt :haha: ) maar ze kan ZO ontzettend veel verschillen qua gedrag de ene of de andere dag. :x

Neem iets simpels als het op doen van een deken... Iets wat ik al met haar 'oefen' sinds ze 2,5 jaar oud is, maar het gebeurd nog altijd dat ze het de ene dag de normaalste zaak van de wereld vind en de volgende dag zul je een deken op doen en is het in haar beleving ineens super eng. :dontknow
Omdat ik dit weet doe ik het sowieso altijd rustig, ik gooi de deken er nooit 'ineens' op of met een overdreven grote zwaai.

Met het rijden (wat je 'rijden' noemt, zover zijn we nog niet.) hetzelfde verhaal. De ene dag kan ze zowat alles verdragen en de volgende dag 'schrikt' ze ineens alleen al als je de beugels naar beneden doet.
Het meisje wat mij nu helpt en er op rijdt is er zo al eens een aantal keren vanaf gegooid, omdat ze ineens vond dat ze druk van het aandrijven niet meer aan kon en dus met 4 benen de lucht in ging. (Meisje staat niet bekend als bangerik, nou was het toevallig al een tijdje geleden dat ze gevallen was en een moeilijk paard onder haar kont had gehad, maar die is nu ook wat huiverig om er op te stappen.)

Inmiddels heb ik haar wel weer thuis staan, want ze heeft van feb tot juli een dorp verderop gestaan, bij een stal met binnenbak, zo konden we mooi door trainen ook met rotweer en ander voordeel was, dat ze niet meer zo kon 'hangen' aan mijn oude merrie. (Dat was echt een probleem)
Ik vermoed dat het toch een stuk onzekerheid is/was, als veulen was ze namelijk ook opvallend bangig, veel meer dan andere veulens, terwijl er niks anders met haar gedaan werd. Nou moet ik zeggen dat dit later wel beter geworden is en nu ze weer thuis staat lijkt ze ook weer rustiger tussen de oren dan op de andere stal.
Verder is het voor iemand die haar niet kent of niet zo sterk is in het herkennen van bepaald gedrag bij paarden ook wel heel moeilijk te zien en beoordelen wanneer ze écht bang is of wanneer ze je gewoon nept. (Als ze bv ergens geen zin in heeft)
Het meisje wat haar dus rijdt, had ook wel eens hulp van iemand anders op de andere stal, dat was dan ineens ook weer 'eng', want 'dat mens ken ik niet hoor!' :crazy: Ze is ook wel wat eenkennig... hoewel ze dat op een heel andere manier tot uiting brengt dan mijn oude merrie (waar zij overigens een kleindochter van is). Die verdomt het gewoon voor mensen te werken die ze in haar beleving niet mag, vertoont niet 'ik ben ineens bang' gedrag.

Met het rijden vraag ik me dus ook af of ik er goed aan doe om iemand te gaan zoeken die haar even kan door pakken, zonder er af te vallen, of dat we haar juist de tijd moeten gunnen en kleine stapjes moeten doen. In kleine stappen desensibiliseren? Hoewel ik haar hier thuis bijvoorbeeld voor het eerst een zadel op deed en haar dat helemaal niks deed, ook de keren daarop niet. We hebben ook al veel geoefend en op zich zou ze het inmiddels allemaal wel wat moeten 'kennen' en de ene keer is dat dus ook zo, dan is ze zelfs helemaal niet gevoelig, eerder lomp en ongevoelig en dan de volgende dag ineens het omgekeerde. :dontknow

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het trailerladen, wat we rustig geoefend hebben en ze inmiddels zeker weten niet meer eng vind, dan beginnen we normaal/rustig, maar gaat ze dwarsliggen (soms ook gewoon 'zomaar' omdat ze geen zin heeft, terwijl ze normaal er altijd mooi op loopt) dan is het soms net een grote lompe shetlander en dan pakken we echt door. Dan staat ze er ook zo op en is ze de volgende keer ook weer normaal braaf.

Ik moet zeggen dat ze, sinds ze hier weer staat, ze bij mij ook nog niet weer in die hele extreme vorm verschillende reacties per keer heeft gegeven, dus ik vraag me ook af of ik er misschien gewoon zelf op moet stappen. Ik durf wel te zeggen dat ik verder gewoon een goede band met haar heb, in de omgang gaat alles verder gewoon rustig, grondwerk gaat super. Ze wil eigenlijk ook graag aandacht en is ook best mensgericht en knuffelig. (Komt áltijd bij je in het weiland voor aandacht.) Ik vind het verder een hele fijne pony(/paard... ze is 1.60 en dat uit pony ouders), maar ik doe voorzichtig aan. Hoewel ik veel zin heb om ook op gebied van rijden met haar aan de slag te gaan, heb ik 1,5 geleden een periode gehad dat ik wat angstig was doordat ik ook een aantal keren flink van een jong paard ben gevallen. Dat wil ik natuurlijk niet weer triggeren. Bovendien wil ik mezelf ook graag heel houden.

Dus ik vroeg me af of er mensen zijn die dit gedrag herkennen en wat eventueel een goede aanpak zou zijn?
Faline

Re: Wie herkent dit gedrag?

Berichtdoor Kiwiko » 15 jul 2012 15:09

Lieverd..........

Jij houd teveel rekening met je paard :) daardoor ga jij/jullie dingen voorzichtig doen, en zal zij daar zo op reageren :) Doe gewoon wat je moet doen zonder dat je er rekening mee houd dat ze het eng vind, gewoon HELEMAAL niet mee bezig zijn dat ze het misschien wel eng kan vinden...... Het is namelijk ook de gewoonste zaak van de wereld :)

Wat je kan doen is voorlopig met zijn tweetjes die dingen doen, en als je het gaat doen dan gaan jullie samen een gesprek aan over die idiote Kiwiko, over politiek, over god weet wat..... maar niet over het paard, maar ga met elkaar in gesprek en doe routinematig de dingen die je moet doen, je zal zien dat het gedrag plotseling over is :)

Een jong paard zoekt bevestiging in een begeleider, en als die begeleider niet zeker is van zijn zaak....... dan neemt het jonge paard het voortouw in reageren. Dus niet denken, ooojeeee, dit kan wel eens mis gaan........... maar gewoon zeker weten dat het niet mis gaat.

Is heel, heel moeilijk....... maar in mijn ogen de enige manier :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Holy Pope » 15 jul 2012 15:26

Helemaal eens met Kim. En als zij zich 'aanstelt' dat volledig negeren en gewoon doorgaan waar je mee bezig bent.
IF NOTHING GO RIGHT.....GO LEFT.
Holy Pope

Berichtdoor Anne_GTI » 15 jul 2012 16:33

Je moet niet zo afwachten maar gewoon normaal DOEN. Altijd vooruit blijven denken en handelen en niet het initiatief aan je paard overlaten.

Neem nou dat voorbeeld van die deken. Je maakt er al veel teveel spektakel van. Zet gewoon dat paard vast en kwak er een fleecedeken over. Al springt ie 3 meter de lucht in; gewoon gespen vast maken en klaar.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor gaelle » 15 jul 2012 17:51

Ik heb ook zo'n merrie op stal staan. Ik ben met haar gaan werken toen ze 2 jaar oud was en ze is nu 16 en nog steeds vertoont ze dat gedrag. Heb geleerd dat het volledig negeren negatief uitpakt. Als ze zo'n dag heeft, noem ik haar Tante Tuttie en lach erom, vertraag mijn handelingen, maar doe wel wat ik wilde doen. Dus ja, gewoon doen wat je van plan was en nee wat betreft de manier waarop. Haar reactie is gebaseerd op...wie weet, jouw reactie zal aangepast moeten worden. Jouw doel niet.
Ben nu 14 jaar verder en ze gaat voor mij door het vuur, maar niet voor een ander. Heb je specifieke vragen? Pb is geduldig
gaelle

Berichtdoor Faline » 15 jul 2012 18:28

In principe doe ik altijd op dezelfde manier de dekens op en af. Ik kom niet 'sneaky' op haar af lopen alsof er al iets aan de hand zou moeten zijn. Het enige wat ik niet doe is met onverwachte bewegingen de dekens op/af doen. Ik zet haar inderdaad ook gewoon (kort) vast en doe verder gewoon normaal mijn ding.

Het is misschien handig te vermelden dat het om een cremello gaat (blauwe ogen) en dat het (vage) vermoeden bestaat dat ze toch wat gevoeliger op de ogen zijn qua licht/donker, en dat ze misschien zelfs iets minder goed alles kan zien.
Maar nogmaals dit is een vermoeden. (Misschien dat iemand weet hoe we daar met zekerheid achter kunnen komen?)

Wat het rijden betreft, het meisje wat er op rijdt is absoluut niet bang aangelegd en is/was ook niet extra voorzichtig of anders met haar in de omgang. Het ging voor de eerste keer mis toen ze gewoon aan het uitstappen was in de bak, ondertussen was ze gewoon aan het praten met een stalgenoot. Omdat ze niet echt voorwaarts was gaf ze zonder nadenken wat extra been en voor ze het in de gaten had lag ze dus in het zand. Daarna nog 2 keer zoiets en nu is ze dus inderdaad wat meer gespannen en oplettender als ze er op zit. (Logisch gevolg denk ik)
De laatste 2 keer heeft ze er hier weer op gezeten, ik heb haar dan aan de longe en we hebben gewoon wat gestapt en inderdaad wat over koetjes en kalfjes gepraat.

Overigens is het geen zielig beestje hoor, ze weet heel goed wat ze wil. Toen ze dus op de andere stal stond hebben ze daar hun handen er goed aan vol gehad. Beest was hier altijd zo braaf als wat met buiten en binnen laten, maar daar een draak. Van de mannen daar moest ze ineens niks hebben, die wilden haar op een gegeven moment ook niet meer buiten zetten O.o' Dus moest t meisje dat doen die dr voor me rijdt (zij werkt daar op die stal)
Ze moest dan met het laatste groepje naar buiten, maar ze kregen haar amper t halster nog om als ze dan aan de beurt was. Nog zoiets doms; deden ze dus om haar voor te zijn gewoon van te voren alvast een halster om, maar op een gegeven moment deed ze die gewoon zelf weer af en stond ze in haar stal te trillen en snuiven naar het halster wat op de grond lag... wat ze er dus zelf net neergepleurd had... :crazy:

Bij mij heeft ze dat hele extreme gedrag (nog) niet vertoond en in principe is het meestal prettig met haar werken, hoewel soms wel even wat extra doorzettingsvermogen nodig is en soms een kleine aanpassing in wat we wilden bereiken. Ik sluit eigenlijk altijd positief een training af, dat vind ik heel belangrijk en als dat niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan. :P Het is vooral met rijden dat ik in een twijfel stadium zit. Doorpakken of juist niet. Als ik naar mijn oude merrie kijk en die werd in haar ogen niet rechtvaardig 'terecht gezet' of aangepakt dan kon ik er daarna wel af stappen, want van rijden kwam niks meer. (Een bonk spanning en belediging)
Dan zou het dus averechts werken en bij jonge paarden wil dat nog wel eens resulteren in het (proberen) afgooien van de ruiter. Ik heb daarvoor zeker niet genoeg ervaring om te blijven zitten, dus dan zou ik iemand anders moeten vragen. Aan de andere kant, ik kan het over het algemeen goed met haar vinden, werken is ook vaak goed te doen, het kan maar zo zijn dat ze mij makkelijker accepteert op haar rug dan een ander aangezien ze wel wat eenkennig is.
Faline

Berichtdoor Kiwiko » 15 jul 2012 18:39

Poeh............. probeer haar wat meer vertrouwen te geven.... Als in "komt wel goed poppetje" En alle spanning bij jullie weg te halen...... Te voorzichtig zijn is ook niet goed......

Weet je paarden mogen fouten maken, dat is niet erg........ Maar ik denk dat ze echt het vertrouwen nodig heeft dat het OK is als ze een fout maakt....

Sorrie ik kan dit soort dingen op papier niet zo heel goed verwoorden.......... Ik denk dat je haar vrij moet laten om haar fouten te maken.....
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Faline » 26 jul 2012 20:15

Het 'beruchte' paard/poown: Die zich met de shoot en voorbereidingen overigens weer uitstekend gedroeg. :drinking:
Inmiddels ook al zonder problemen mee geweest naar de seawalker, toch een redelijk trailerritje wat daar ook bij komt kijken.
Nu alleen het rijden nog even. Heb al besloten dat ik er binnenkort zelf eens op ga en dat we dan van daaruit verder gaan besluiten wat we moeten doen. Ik ga er niet direct vanuit dat het mis gaat, maar mocht ik het gevoel hebben dat dit boven mijn kunnen gaat, dan moet er toch maar even iemand anders bij komen rijden die het wel allemaal uit kan zitten/aandurft/aan kan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Faline

Berichtdoor mo1988 » 26 jul 2012 22:40

Heb dit zelf ook met mijn paardje gehad toen ze 4 was. Idd de raarste dingen en soms helemaal niets. Zowel met rijden en de trailer.

Ik ben gewoon doorgegaan. Natuurlijk was het niet altijd makkelijk, maar toch is het goedgekomen. En tja...soms zijn er nog wel een acties. :DD Maar het is ook een paard. Dan had ik een auto moeten kopen. hahaha.

Gewoon doorzetten. Gewoon doen.

Succes!
Vaarwel, mijn lieve GingerSunrise - M1+2
mo1988

Berichtdoor mo1988 » 26 jul 2012 22:44

Zag trouwens laatst op tv iets over Jeroen Dubbeldam met z'n paard De Sjiem. Die heeft ook 'wat comminucatieprobleempjes' gehad met 'm.

Was van de week op tv. Als het kan, zou je het eigenlijk moeten zien. Ik vond het wel fijn om te zien dat iedereen dat dus wel eens heeft (of heeft gehad en het dus goed kan komen).
Vaarwel, mijn lieve GingerSunrise - M1+2
mo1988

Berichtdoor pzn » 27 jul 2012 00:02

mo1988 schreef:Zag trouwens laatst op tv iets over Jeroen Dubbeldam met z'n paard De Sjiem. Die heeft ook 'wat comminucatieprobleempjes' gehad met 'm.

Was van de week op tv. Als het kan, zou je het eigenlijk moeten zien. Ik vond het wel fijn om te zien dat iedereen dat dus wel eens heeft (of heeft gehad en het dus goed kan komen).

Ja maar die heeft het Gert van T hof laten oplossen en die is vrij concreet in lastige paarden :D

En ik denk wel dat je moet realiseren dat als die jongens een paard lastig vinden, dan zijn dat paarden waar wij niet eens in de buurt kunnen komen.
pzn

Berichtdoor s-Porter » 27 jul 2012 10:58

Men neme een groot stuk hout...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor sigrid1182 » 27 jul 2012 12:17

s-Porter schreef:Men neme een groot stuk hout...

haha......

ik vraag me af hoe lang dit beleren al duurt en hoeveel werk t paard doet.....dus stap draf galop en hoeveel x in de week....?
sigrid1182

Berichtdoor s-Porter » 27 jul 2012 12:19

sigrid1182 schreef:
s-Porter schreef:Men neme een groot stuk hout...

haha......

ik vraag me af hoe lang dit beleren al duurt en hoeveel werk t paard doet.....dus stap draf galop en hoeveel x in de week....?

Vaak te weinig!
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Faline » 27 jul 2012 15:43

Ze komt iedere dag in handen en om de dag heb ik haar aan het werk. We zijn dan ongeveer een half uur per keer bezig. (Opzadelen/poetsen ed niet meegerekend) Als er gereden wordt, longeer ik haar eerst ook 20 a 25 minuten. Het rijden houdt nog niks in, wat rondjes stappen waarbij ik haar nog aan de hand/lijn heb.

In totaal heeft ze 5 maanden op een andere stal gestaan, waar dat meisje dus werkt en waar een binnenbak was zodat we mooi door konden gaan.. Dacht ik. Op een gegeven moment wilde ik echt graag zelf aan de slag (had allang verwacht er tegen die tijd een aantal keren op te hebben gezeten... maar goed) en had ik ook de tijd en middelen om dat thuis te gaan doen, dus heb ik haar eind juni terug naar huis gehaald. Daarna werd me langzamerhand veel duidelijk.

Er is veel gewoon in vertrouwen gegaan, klaar ik had wel wat dingetjes, maar omdat ze een andere pony van mij ook met veel succes goed en vlot had beleerd had ik er verder weinig twijfels bij dat het niet goed zou komen. Daarnaast had ik het zoals gezegd erg druk met andere belangrijke dingen, dus met 'die dingetjes' verder niet veel gedaan. Ik kwam er wel dagelijks om even wat te poetsen en kroelen. Ze zag er goed uit, dus daar lag het niet aan.
Helaas ging het mis bij de communicatie en bemoeienis van een pensionklant van hier, die zou het allemaal wel even regelen. (Werden dingen afgesproken waar ik niks van wist. O.a dat ze het wel ruuuustig aan kon doen, omdat Bailey daar de hele zomer waarschijnlijk zou blijven.) Pensionklant is trouwens de buurvrouw van dat meisje die naast mijn paard óók haar paard bijrijdt, mens is 2keer haar leeftijd, kan heel overtuigend overkomen, moet ook wel aangezien ze ook docent is op t HBO. Om even een beeld erbij te krijgen.
Omdat we verder ook nog veel met elkaar te maken hebben en er niks gruwelijk verkeerd gegaan is, behalve dat het uiteindelijk veel te lang geduurd heeft allemaal, wil ik er niet te veel woorden aan vuil maken en gaan we nu maar gewoon verder waar zij gebleven was. Dat was op het punt dat ze er een paar keer naast had gelegen en angstig was geworden, vandaar een mega stap terug naar rondjes aan de hand stappen. (En ik heb het vermoeden dat Bailey haar sowieso wat te moeilijk is geweest, maar ze kan dan best wel weer te verlegen zijn om dat te zeggen, ze durft denk ik niet negatief zijn over een paard tov de eigenaar oid. Misschien dat ze daarom ook eerder dingen heeft aangenomen en gevraagd aan haar buuf.)

Maar goed, alle dingen die ik hier tot nu toe heb gedaan zijn wel weer goed verlopen. Ik wil alleen geen gedonder met het rijden zelf en omdat het zo langzaam is gegaan denk ik dat het misschien wel handig is als we nu wel even kordaat doorzetten zodat voor Bailey ook duidelijk is wat de bedoeling is, zonder haar over haar toeren te rijden natuurlijk.
Faline

Berichtdoor Faline » 14 okt 2012 18:38

Even een update

Inmiddels staat Bailey alweer sinds 1 september bij stoeterij Horsea in Harlingen om doorgereden te worden. (lees: opnieuw beleerd worden) Dit ivm de toestanden rondom mijn gezondheid, leek me een beter idee om daar nu niet zelf aan te beginnen.

Ze hebben al redelijk wat met haar te stellen gehad, maar hebben daar gelukkig alle faciliteiten en hulp om het goed aan te pakken. Zij beschrijven haar als dominant, maar ook angstig. Geen goede combi dus. (En het klinkt me niet vreemd in de oren.)
Sowieso heeft Bailey moeite met zich aan te passen op vreemd terrein ofwel nieuwe stalling en nieuwe personen (eenkennig). Dat aspect speelt ook voor een groot deel mee in de moeilijkheden die zij met haar tegenkomen. Voor het beleren misschien niet de ideale 'start', (bekend terrein/in alle rust ben ik over het algemeen voorstander van) maar ik zie het in haar geval vooral als een stuk extra ervaring voor haar. (en hopelijk wordt ze daardoor ook wat makkelijker op dit gebied.)

Gelukkig gaat het de goede kant op, komt ze al wat tot rust en begint haar 'beleerders' meer te vertrouwen, maar daar is wel heel wat voor nodig geweest.

Om even een voorbeeld aan te dragen van hoe ze in gedrag kan verschillen: Ik had haar daar op een zaterdagmiddag gebracht, 's ochtends nog even onder de douche gehad en dat daar ook even vermeld. In de week die daarop volgde waren ze rustig wat begonnen met kennis maken, beetje grondwerk in de longeercirkel en op een gegeven moment zouden ze haar ook even onder de douche zetten; deed ze alsof ze vermoord werd. :haha: Terwijl ze het al tig keer had meegemaakt bij ons en water vind ze ook helemaal geen probleem.

Voorlopig zal ze daar nog lekker blijven staan tot ik er zonder problemen op kan en daarna nog tot ik mezelf er helemaal goed mee vertrouw.
Faline

Berichtdoor Kiwiko » 14 okt 2012 18:43

Dominante onzekere paarden zijn de moeilijkste............

Komt wel goed als ze op de juiste plek staat :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor pzn » 14 okt 2012 18:53

Ik zou gewoon doorgaan zoals je gaat. Negeer het negatieve gedrag, ok gewoon ouwehoeren alsin ...........ja ja doe maar kalm. Maar straf het niet af. Blijf in je lichaamstaal vertellen dat het niets voorstelt enz enz.

Pff vind het moeilijk verwoorden hier mee om te gaan, heb zelf ook een paar die dramaqueens gehad en die zijn met de jaren over het algemeen opgeknapt.

Oh en veel doen, alles wat ze eng vinden veel en vaak doen.
pzn

Berichtdoor sigrid1182 » 03 nov 2012 08:08

Mooi dat t nu goed gaat....

Hopelijk kan je er snel zelf weer es even op...

Als je maar iemand zoekt die bij jou rijstijl,past. En die laat beleren..en bovenal moet de ponie bij je passen..

Ik ken zat paarden die problemen hebben omdat de combi gewoon niet je van het is..en dat niet in willen zien.....zeg niet dat dat bij jou zo is overgens,,,

BV. Een snel paard, heeft een snelle ruiter nodig, ben en blijf je later dan je paard, om te corrigeren dan zal t nooit wat worden....zenuwachtig onzeker snel paard heeft een geboren leider nodig als ruiter....leiding geven over zulke paarden moet je in je hebben en kan je mijn inziens niet aanleren.....als je na moet denken over je actie is een snelle je al voor...
sigrid1182

Berichtdoor Faline » 03 nov 2012 14:44

@ Sigrid, ben ik inderdaad ook met je eens. Ik heb echter nog niet op Bailey gezeten, dus hoe dat zal passen weet ik nog niet. Met gewoon grondwerk heb ik in ieder geval geen problemen met haar.
Overigens hebben ze daar ook al te maken gehad met haar stemmingswisselingen. Gaat het een aantal dagen goed en dan ineens doet ze weer alsof ze alles voor t eerst ziet en doodeng vind, maar ze blijft gelukkig wel vooruit gaan.

Ik stap er overigens zelf pas op als die basis er goed in zit. Ik vind het niet erg wanneer een paard een keer wat eng vind of zijn dag niet heeft, maar ze moeten wel handelbaar blijven. Mijn vorige jonge merrie was dat niet, die kon vanuit het niets ineens ontploffen, steigeren en gelijk een bok-serenade er achteraan. Tja, daar bleef ik dus niet op zitten en weet ook wel dat ik dat nu nog niet zou uitzitten. Ben toen wat angstig geworden, waar ik nu overigens wel weer overheen ben, maar die kant wil ik dus niet weer op. Zodra ik mij vertrouwd voel op een paard is het allemaal prima, dan kunnen ze gek doen wat ze willen, maar als dat stukje vertrouwen er niet is en na verloop van tijd ook niet groeit, dan zoek ik (als we het over Bailey hebben) wel een ander paard.

Gelukkig heb ik in Champ wel dat stukje vertrouwen gevonden, klinkt ook niet als een strak plan om als angstige ruiter met een (op dat moment) pas beleerde hengst verder te gaan, maar dankzij hem heb ik wel mijn angst weer overwonnen en het gaat nu super. Stap ook weer stukken makkelijker op allerlei andere paarden. :DD
Maar toch jammer dat hij gewoon geen dressuurtype is en daar heb ik hem ook niet voor gekocht, dus dat is prima, maar Bailey zou toch wel mijn nieuwe dressuur talentje moeten worden. Dus ik hoop dat dat goed komt straks, maar dat geloof ik wel. :j An sich heb ik met haar nooit problemen gehad qua omgang, ben ook niet bang voor haar, maar het beleren zag ik zelf niet zitten.
Faline

Berichtdoor meetje22 » 03 nov 2012 15:02

Klinkt bekend, een echte jonge merrie met de nodige puberale aanstellerijen erbij :DD
Ik ben echt een merriepersoon, ik snap ze en ik denk met ze mee.
Een merrie scheelt eigenlijk niks van ons vrouwen.
Niks is wat het lijkt, en we gaan net zover tot iemand ons op onze plek zet of grenzen aangeeft.
Mijn merrie is een echte pismerrie, daar kun je je aan storen of een beetje met haar meedenken.
Ik wil ook niet dat er op me geragd word als ik ongesteld ben en ik ga ervanuit dat zij dat dus ook niet wil :DD
Soms is ze afstandelijk,soms is ze knuffelig,soms is ze zielig en soms heel erg gepikeerd.
Maar door mijn grenzen aan te geven weet zij waar ze aan toe is en ik moet zorgen dat ik altijd voet bij stuk hou.
http://diamondhairextensions.vpweb.nl/
meetje22

Keer terug naar Grondwerk en overige