Door de bomen het bos niet meer zien

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Door de bomen het bos niet meer zien

Berichtdoor ElineS » 10 jul 2012 12:41

Ik heb nu sinds twee maanden een nieuwe lesgeefster. Ze heeft geen diploma's (daarom is ze niet zo duur), maar heeft wel GP gereden. Ik vind haar een leuke vrouw en ik vind het ook leuk les.. Alleen twijfel ik zeer over hoe ze me les geeft, of dat wel goed is. Ik ben zelf een aardig zachte ruiter, misschien te zacht. Mijn teugels hebben wel contact, maar neigen vaak naar het lange. Ik hobbel altijd maar relaxed wat aan en het is zelden dat ik mijn paard echt hard aan het werk zet. Sinds ik les heb word ik wel aangepakt en ben ik harder aan het werk met Jos, tot groot ongenoegen van paardlief, waardoor Jos voor het eerst in de jaren dat ik haar rijd, in verzet gaat, door te dribbelen, heel licht omhoog komen.

De hele stal zegt wel, dat komt omdat ze niet wil werken, maar ik begin te denken dat het komt doordat de methodes die me nu worden aangeleerd misschien wel niet goed zijn.

Ik vind het zo gewoon ontzettend lastig, wat is wel goed en wat niet. Over de jaren heen heb ik al zoveel lesgeefsters gehad, allemaal met hun eigen "dit is niet goed en dit is wel goed" dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik heb zoveel dingen aangeleerd gekregen, maar ik weer moeten afleren. Ik heb het idee dat ik maar geen steek verder kom (ik ben een B ruiter, of nog niet eens haha) Ik weet gewoon echt niet wat goed rijden is en wat niet... Mijn stalgenoten vinden onze lesgeefster helemaal geweldig en zij kunnen ook best een portie goed rijden.. Maar ik twijfel.

Waarom ik twijfel? Ik heb vooral geleerd om niet zoveel bezig te zijn met voor. Wel de buitenteugel er goed bij, binnenteugel ontspannen en met je benen werken. Dat principe houd ze wel aan, maar moet ik mijn teugels nu heel kort nemen. Zo kort, dat Jos echt in verzet gaat. Ze gaat in verzet omdat ze het moeilijk vind, word me verteld. Ik heb zelf het idee omdat ik er teveel aanzit voor. Maar goed, ik heb nooit echt veel van voor er aangezeten, dus het is sowieso een grote omschakeling en ik weet van mezelf dat zo snel Jos iets niet leuk vind, ik het meteen al zielig vind en eigenlijk niet door wil drukken.

Ik moet vooral op de volte rijden en dan met mijn binnenhand vragen en ontspannen. Vragen en ontspannen. Buitenhand blijft er netjes aan. Klinkt allemaal mooi, maar dat is toch gewoon hetzelfde als 'spelen' met de teugels of als zagen? En met die korte teugels heb ik het idee dat ik in een trek gevecht zit met het paard. Maar goed, ze moeten zo kort, want dan loopt Jos meer in de 'dressuurhouding'. Gevolg is wel dat Jos niet zo stabiel is met haar hoofd, die gaat nu van links naar rechts..

Ze zei een paar weken geleden dat ik misschien eens sporen moest gaan gebruiken, dat zou handig zijn in de moeizame galop. Ik heb nee gezegd, ik wil absoluut geen sporen aan. Wat moet ik, een B ruiter, met sporen. Ik moet er telkens nog aan herinnerd worden dat ik mijn hakken naar beneden moet doen, dus ik zal alleen maar zitten prikken. Ze bleef er wel even op doorgaan. We kunnen het altijd even proberen etc. Nee, zei ik. Daarna heeft ze het niet meer aangehaald, want ik wil dat gewoon echt niet, klaar.

Maar op stal krijg ik te horen dat ik veel te lief ben. Dat ik te bang ben om Jos echt aan het werk te zetten. Dat ik het allemaal niet zo sneu moet vinden voor haar. Ja, maar het moet wel leuk blijven, voor beide, denk ik dan. En dat ik als een malle aan die teugels zit te trekken, en met sporen zit te prikken, vinden zowel Jos als ik niet leuk.

Hmm, nu ik dit zo opschrijf, weet ik eigenlijk wel zeker dat ik een andere lesgeefster ga zoeken.. Alleen, om een heeeel lang verhaal kort te maken, dat vragen en ontspannen met de binnenhand, hoort dat zo? Is dat een normale manier om aan te houden of ben ik weer op een verkeerd spoor gezet? Hoe moet je eigenlijk rijden, uitgelegd in jip en janneke taal? Wat ik ben echt compleet het spoor bijster en die tig verhalen op Bokt met hun gebruik van mooie woorden, helpen me geen steek verder. Ik kan ook wel een theorieboekje herhalen, maar begrijpen en uitvoeren is toch wat anders. Als ik weer op zoek ga naar een nieuwe lesgeefster, hoe weet ik dan wel zeker dat die me goede dingen leert...
ElineS

Re: Door de bomen het bos niet meer zien

Berichtdoor Kinke » 10 jul 2012 12:44

Ik zou precies hetzelfde hebben als jij Eline, en dat 'knijpen,kneden,sponsen of wat voor naam ze er maar aan willen geven, daar hou ik ook niet van.
Ze past niet bij jouw opvattingen en dat is toch heel belangrijk. Ik zou ook iemand anders zoeken.
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor Musli » 10 jul 2012 13:56

Dta jos protsteert kan ik me wel voorstellen, en dan niet eens uit verzet of omdattie te 'lui' is maar omdat je ineens iets heel anders doet. En dat is waarschijnlijk te verwarrend en dan krijg je miscommunicatie.
Maar ik denk dat je inderdaad iemand anders moet vinden die beter aansluit, of een betere aansluiting kan vinden bij jullie.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Zoo_ist » 10 jul 2012 14:35

Een goed gevoel is het belangrijkste.
Maar het is wel logisch dat je paard nu wat sputtert omdat je op een andere manier bezig bent.
Aan jou de keus om aan te voelen of dit je past of niet.
Zo nee, dan moet je iemand anders zoeken, zo ja, dan zal deze instructeur jou hierdoor heen moeten begeleiden.
Een beetje sputteren vind ik nooit zo erg. Je moet er toch doorheen om verder tekomen.
Het advies van een spoortje vind ik ook niet raar.
Paard moet reageren en als tie dat niet doet dan kan een spoortje net dat stukje helpen wat nu niet helpt.
Lijkt mij ook dat je instuctie kan bepalen of jij daarmee kan rijden of niet :)

Mar belangrijkste is dat jij je goed voelt bij de manier waarop je les krijgt. En zo klinkt het dus niet :)
Zoo_ist

Berichtdoor Kiwiko » 10 jul 2012 15:19

Waarom les je? Is dat om gewoon de boel heel te houden en correct te blijven rijden......... of omdat je ambities hebt en verder wil??

Het antwoord op deze vraag is cruciaal :) Ben je gewoon lekker aan het lessen om de boel te onderhouden, dan moet je ook niet grenzen op gaan zoeken en dingen moeilijker maken dan het is........ Wil je de sport in, dan zal je toch echt af en toe de lat moeten verleggen :)

Het aller, maar dan ook allerbelangrijkste is het gevoel dat je hebt, het moet wel goed voelen...... je kan ook grenzen opzoeken en TOCH het idee hebben dat het OK is als het paard in protest gaat.

Dat jij nu twijfelt geeft eigenlijk al aan dat je daar niet zeker van bent, en dan is eigenlijk het enige advies om een andere lesgever te zoeken.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor trixi » 10 jul 2012 17:17

Palmboom schreef:en dat kan je niet doen met alleen een licht contact aan de voorkant, want dat is niet echt duidelijk. En daar komt je paard eerst tegenin, en daarin moet jij even doorzetten.

Wat een onzin, uiteraard kan je dat duidelijk maken met licht contact.
Jos heeft gelijk, dat kneden is irritant tot en met pijnlijk, en jij hebt ook gelijk als je een andere lesgeefster wil.. iemand met wat meer kennis en geduld bij voorkeur.
trixi

Berichtdoor Breghje » 10 jul 2012 18:00

Tsja.. Ik ben er met Bregh ook doorheen gemoeten (niet dat jij dat moet uiteraard hé!!) omdat die een spierprobleem heeft, die hernia van die buikoperatie en dus haar buik móest gaan leren gebruiken omdat ze haar rug niet gebruikte waardoor ze kreupel liep oa en ...afijn, vicieuze cirkel dus.... Ging ze niet vanzelf doen, dat deed zeer om van boshobbelcrossknol naar "dressuurdier" te moeten omscholen want dan kom je spieren tegen die gebruikt moeten worden waarvan ze het bestaan niet eens wist... :DD . Dus stapje voor stapje, maar soms echt wel even doorduwen van mij uit om haar te laten inzien dat als ze ontspannen naar benee loopt het weliswaar niet meteen, maar wel beter zou gaan na verloop van tijd. Alleen.. die ging echt niet vrijwillig die spierpijn oplopen... Die ging echt af en toe flink tegenwerken, deden we een tikkie terug om daarna weer rustig verder op te bouwen. En na verloop van tijd, toen ze merkte dat ze beter in haar jurk ging hangen kreeg ze ook meer plezier in het werken, en dat leidde tot de foto's een poosje terug waar ik echt supertrots op ben.

En omdat Bregh heeeeel errug goed is in vastpakken op rechts, ging ik dat ook doen en dat werkt niet dan krijg je effecten die je niet wilt. Dat moest ik ook oplossen door vast los vast los te doen, voornamelijk voor mezelf om te voelen wánneer ik onbewust vastpakte en dus kon gaan herkennen dat het losser moest. :) In den beginnen ook met druk gereden onbewust want de ballen verstand verder van teugelvoering buiten sturen, maar nu steeds minder en minder en leer ik teugelvoering met aanleuning te herkennen zonder te denken dat ik haar laat lachen (ik was ook van de waslijntjes) en van binnenbeen naar buitenteugel te rijden, aan het been te zetten ed.

Nu moet ik zeggen dat mijn instr altijd de theorie erachteraan mikt waaróm iets moet zoals het moet, en meteen als ik het goed doe roept: voel je het?? Dus dan weet ik wat ik waarvoor doe.

Maar het aller aller aller belangrijkste is wat Kim al aangeeft: waar wil je naartoe? Wil je spieren opbouwen, wil je je paard beter voor elkaar hebben, wil je lekker ontspannen hobbelen en alleen dat je wat tips krijgt voor bv je houding ed? Want buiten dat het gewoon keigoed moet klikken met je instr, je theorie bij praktijk moet krijgen én ze het uiteraard ook goed over moet brengen, moet jij je er goed bij voelen. :)
Breghje

Berichtdoor Boeiend » 10 jul 2012 18:07

Over het algemeen heeft iemand die hoog in de sport rijdt of gereden heeft een bepaalde drive die meestal ook in de lessen zit. Als dit niet past wij wat je wil, kan je beter een ander zoeken. Je komt hoe dan ook als je van recreatief rijden naar meer dressuurmatig rijden hobbels tegen en dat is niet altijd prettig of fraai. Maar dat zijn vaak periode's of momenten waar je doorheen gaat.
Boeiend

Berichtdoor ElineS » 10 jul 2012 19:05

Ja, maar, is haar manier van 'kneden' wel juist? Is dat de manier om je paard goed nageeflijk te rijden? Daar twijfel ik dus over.

PB: Ik heb gewoon heel snel medelijden met paardlief, als ze iets moet doen wat ze niet leuk vind :P. Je hebt gelijk, het is geen mug, maar ik wil ook niet dat ze compleet over de zeik raakt omdat ik iets moet doen van mijn instructrice. Klopt wel dat ik haar hoger moet hebben, maar dan bouw ik het liever langzamer op. Telkens een stukje korter, niet in één keer een halve meter.

Zoo_ist schreef:Een beetje sputteren vind ik nooit zo erg. Je moet er toch doorheen om verder tekomen.
Het advies van een spoortje vind ik ook niet raar.
Paard moet reageren en als tie dat niet doet dan kan een spoortje net dat stukje helpen wat nu niet helpt.
Lijkt mij ook dat je instuctie kan bepalen of jij daarmee kan rijden of niet :)

Spoortje was niet omdat paard niet reageert, maar zodat ik zelf dan minder zou hoeven te werken in de galop en dan zou het allemaal wat sneller gaan. Maar goed, dan ben ik weer zo, dan maar wat langzamer hoor. Ik ben niet anti-spoor, dat zeker niet, maar vind mezelf geen goed genoege ruiter om met een spoor te gaan rijden. Eigenlijk hoort het zo dat mijn instructie dat wel zou kunnen bepalen, maar helaas heb ik altijd twijfels of iemand wel instructie kan geven of niet, gewoon omdat ik zelf geen klasse ruiter ben en simpelweg zelf ook niet weet wat nou goed is en wat niet.. Daarom ga ik ook niet iemand blindelings volgen. Als ze zegt, spoortje erom, dan wil ik dat eerst 100x navragen bij tientallen verschillende mensen. Dat vertrouwen heb ik tot nu toe nog in geen enkele instructie gehad. Ik heb gewoon zo vaak mijn hoofd gestoten. Les gehad van mensen waarvan ik dacht, daar heb ik wat van geleerd, om later erachter te komen dat het helemaal niet goed was en ik weer bij A kon beginnen.

Kiwiko schreef:Waarom les je? Is dat om gewoon de boel heel te houden en correct te blijven rijden......... of omdat je ambities hebt en verder wil??

Het antwoord op deze vraag is cruciaal :) Ben je gewoon lekker aan het lessen om de boel te onderhouden, dan moet je ook niet grenzen op gaan zoeken en dingen moeilijker maken dan het is........ Wil je de sport in, dan zal je toch echt af en toe de lat moeten verleggen :)

Het aller, maar dan ook allerbelangrijkste is het gevoel dat je hebt, het moet wel goed voelen...... je kan ook grenzen opzoeken en TOCH het idee hebben dat het OK is als het paard in protest gaat.

Dat jij nu twijfelt geeft eigenlijk al aan dat je daar niet zeker van bent, en dan is eigenlijk het enige advies om een andere lesgever te zoeken.

Ik leste in eerste instantie, toen ik Jos nog niet zelf had gekocht, voor wedstrijden. Toen gingen we ook echt hard aan de bak en was ons niveau toch echt wel een heel stuk hoger dan nu. Als ik ook naar oude foto's kijk, dat ziet er allemaal zoveel beter uit dan foto's van nu. Maar goed, ik had voordat ik haar over kocht zelf al meer dan een jaar niet gereden en ook zij had flink stil gestaan.. En nu rijd ik vooral recreatief wat aan, dus we zijn gewoon erg gezonken qua niveau allebei. Eerst vond ik dat prima. Ik wilde het alleen maar wat bijhouden, zodat ik niet verkeerd ging rijden en haar daarmee problemen zou bezorgen. Nu, sinds een paar weken, heb ik toch wel weer wedstrijdambities en heb ik dus nu ook die instructrice... Door haar ben ik wel erg bewust weer geworden hoe slecht ons niveau is geworden, dus ik wil dat echt wel weer opkrikken, maar ik betwijfel of dat met haar zal lukken. Alleen weet ik dus niet of het komt doordat ik me aanstel en niet wil doorpakken of dat het komt doordat ze gewoon niet zo'n goede instructrice is.

@Breghje: Ik moet inderdaad ook lost vast los vast los vast, want ik kan ook goed vastzetten zonder dat ik het door heb. Zeker in de overgangen.. En Jos ontspant nu ook wel steeds meer en zet die achterhand er wel beter onder als ik haar korter vastpak. Met lang lijntje gaat ze natuurlijk mooi naar voren duikelen, dat doet ze nu al minder. Maar hoe we daar naartoe komen vind ik gewoon niet prettig. De hele les aan die teugels pulken en pulken.. En het enige commentaar op mijn houding is hakken naar beneden en achterover.. Meer niet. Terwijl ik toch echt wel een stoelzit heb ontwikkeld, weet ik, maar daar word niets over gezegd. Ook zegt ze niet veel over beengebruik. Het is dus constant bezig zijn met voor, voor en voor.. Terwijl ik heb geleerd dat je niet zo met voor bezig moet zijn..

@Boeiend: Ik had eerder wel erg de drive en nu wil ik dat ook weer hebben. Ik wil iets hebben om te verbeteren, naar uit te kijken en om naar te streven. Om te kunnen zeggen tegen al die mensen die neerbuigend zijn naar mijn dravertje, kijk dan, dit zijn mijn dravertje en ik, die kan ook dressuur. Misschien dan wel niet naar het Z, maar M1 moet me lukken lijkt me. Dus ja, ik wil wel wat halen.

Maar daar hoort goede instructie bij en vertrouwen in die instructie.. Maar dat vertrouwen heb ik niet en tot nu toe ook niet gehad. Met elke instructie, na een paar weken les, ga ik weer twijfelen of we wel goed bezig zijn en ga ik vaak op zoek naar een nieuwe.. Waar ik weer hetzelfde riedeltje mee heb.

Ik ben gewoon veel te bang dat ik één van die meiden ben/word die een topic opent op Bokt met foto's en vol trots neerzet, mijn paardje en ik @work en dat dan blijkt dat ik het ontzettend verkeerd doe.
ElineS

Berichtdoor Kiwiko » 10 jul 2012 19:10

lieverd.......... je doet altijd ontzettend veel verkeerd :D :D

wees daar maar niet bang voor :) Zelfs Ankie, Edward en Sjokemeule (BB) doet veel verkeerd, en jij persoontje mag mee in the flow :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor ElineS » 10 jul 2012 19:12

Ja, I know, maar ik wil wel iemand hebben die tegen me zegt van "Hé, dat is verkeerd" En me niet juist het verkeerde aanleert :D, terwijl ik denk dat ik goed bezig ben. En iemand vinden waarvan ik zeker weet dat die me het goede aanleert vind ik ontzettend moeilijk.. Omdat ik dus niet echt weet wat goed en fout is.
ElineS

Berichtdoor Kiwiko » 10 jul 2012 19:19

misschien is het verkeerde voor jouw idee wel het beste voor de combinatie............ Persoonlijk ben ik meer van de voor los, maargoed ik heb jullie nooit bezig gezien.........

maar dat hangt af van wat je wil :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Esther » 10 jul 2012 19:19

Over de gehele methode ga ik geen uitspraken doen, er zijn veel manieren en daar zijn goede en minder goede, handige en minder handige en vreemde of zelfs grove bij en daar kan ik zo niet over oordelen.

Enkel wat betreft het na laten geven zal ik proberen je uit te leggen hoe ik dat doe, maar vooral hoe ik het uitleg aan iemand omdat begrip wel essentieel is imo.

Ik werk zoveel mogelijk alleen met druk - geen druk. Geen druk is nooit los, maar gewoon een vriendelijk licht contact. Op druk, en dat is dan op beide teugels, moet het paard nageven. Principe is volgens mij heel eenvoudig, je vraagt, je paard komt met de neus naar je toe en op het punt waar hij afkauwt, licht wordt, geef jij na. Dat nageven, het ontspannen, is de beloning. Voordeel van dit systeem is dat het heel helder is. Je blijft namelijk je hulp aanhouden totdat het paard doet wat jij wil. Dan ben je meteen weer vriendelijk. Het moet fijn zijn voor een paard om na te geven omdat de ruiterhand op dat punt te vertrouwen is, stil, verend/meegevend en begeleidend (niet te verwarren met ondersteunend zodat hij kan gaan hangen)

Als je iedere pas of iedere paar passen 'vraagt' met je binnenhand (of met beide handen) ben je niet alleen heel erg beweeglijk (en daardoor al wat onduidelijk) naar je paard. Maar je laat ook iedere keer weer los, ofwel je beloont door ontspanning te geven....terwijl je paard helemaal niets goed gedaan heeft, of misschien zelfs helemaal nog niet gereageerd heeft (krijgt hij ook de kans niet voor bij zo'n kort aangehouden hulp natuurlijk, voor hij de tijd heeft gehad om te bedenken wat ie moet doen, laat jij weer los....) Naar mijn mening kan een paard niet onderscheiden wanneer jij loslaat omdat hij braaf is, en wanneer je loslaat omdat je nou eenmaal continu loslaat. En iets wat niet duidelijk is, werkt niet.
Het is mijn ervaring dat paarden uiteindelijk best wel afbuigen omdat ze het gewiebel irritant vinden, maar echt nageeflijk als in het accepteren van je teugelhulp worden ze er in veel gevallen niet van.

Again, dit is mijn mening, gebaseerd op wat vroeger prutswerk en mijn eigen lessen en ervaringen van de laatste jaren. Maar zo kan het dus wel ook.
Esther

Berichtdoor ElineS » 10 jul 2012 19:24

Esther schreef:Ik werk zoveel mogelijk alleen met druk - geen druk. Geen druk is nooit los, maar gewoon een vriendelijk licht contact. Op druk, en dat is dan op beide teugels, moet het paard nageven. Principe is volgens mij heel eenvoudig, je vraagt, je paard komt met de neus naar je toe en op het punt waar hij afkauwt, licht wordt, geef jij na. Dat nageven, het ontspannen, is de beloning. Voordeel van dit systeem is dat het heel helder is. Je blijft namelijk je hulp aanhouden totdat het paard doet wat jij wil. Dan ben je meteen weer vriendelijk. Het moet fijn zijn voor een paard om na te geven omdat de ruiterhand op dat punt te vertrouwen is, stil, verend/meegevend en begeleidend (niet te verwarren met ondersteunend zodat hij kan gaan hangen)

Oké, dat snap ik. Het probleem wat ik hier echter heel snel mee heb is dat de druk die ik geef veranderd in vasthouden, dan gaat het paard weer vasthouden en word het één groot trekspel, waarin ik toch verlies.

Ik had als het goed was een filmpje van mezelf, ergens.. Ik had mezelf gefilmd, maar vond het zo betreurenswaardig dat ik het filmpje verwijderd heb geloof ik. Even zoeken.
ElineS

Berichtdoor Breghje » 10 jul 2012 19:36

ElineS schreef:@Breghje: Ik moet inderdaad ook lost vast los vast los vast, want ik kan ook goed vastzetten zonder dat ik het door heb. Zeker in de overgangen.. En Jos ontspant nu ook wel steeds meer en zet die achterhand er wel beter onder als ik haar korter vastpak. Met lang lijntje gaat ze natuurlijk mooi naar voren duikelen, dat doet ze nu al minder. Maar hoe we daar naartoe komen vind ik gewoon niet prettig. De hele les aan die teugels pulken en pulken.. En het enige commentaar op mijn houding is hakken naar beneden en achterover.. Meer niet. Terwijl ik toch echt wel een stoelzit heb ontwikkeld, weet ik, maar daar word niets over gezegd. Ook zegt ze niet veel over beengebruik. Het is dus constant bezig zijn met voor, voor en voor.. Terwijl ik heb geleerd dat je niet zo met voor bezig moet zijn..

Maar daar hoort goede instructie bij en vertrouwen in die instructie.. Maar dat vertrouwen heb ik niet en tot nu toe ook niet gehad. Met elke instructie, na een paar weken les, ga ik weer twijfelen of we wel goed bezig zijn en ga ik vaak op zoek naar een nieuwe.. Waar ik weer hetzelfde riedeltje mee heb.

Ik ben gewoon veel te bang dat ik één van die meiden ben/word die een topic opent op Bokt met foto's en vol trots neerzet, mijn paardje en ik @work en dat dan blijkt dat ik het ontzettend verkeerd doe.

Ah ja, ik moet wél eerst de motor aanzetten achter, ze moet eerst aan het been zijn/reactie geven. Ik krijg zelfs letterlijk het advies de voorkant de voorkant te laten tot ze reactie op been geeft, en dan pas aan de voorkant te gaan "pielen". Soms heb ik ook het gevoel dat ik alleen maar aan die voorkant bezig ben, maar ik heb dan weer wel voldoende vertrouwen in mijn instr om dat dan aan te geven, komt er een stukkie theorie waarom wat en kijken we naar een evt tussenweg.

Esther schreef:Over de gehele methode ga ik geen uitspraken doen, er zijn veel manieren en daar zijn goede en minder goede, handige en minder handige en vreemde of zelfs grove bij en daar kan ik zo niet over oordelen.

Enkel wat betreft het na laten geven zal ik proberen je uit te leggen hoe ik dat doe, maar vooral hoe ik het uitleg aan iemand omdat begrip wel essentieel is imo.

Ik werk zoveel mogelijk alleen met druk - geen druk. Geen druk is nooit los, maar gewoon een vriendelijk licht contact. Op druk, en dat is dan op beide teugels, moet het paard nageven. Principe is volgens mij heel eenvoudig, je vraagt, je paard komt met de neus naar je toe en op het punt waar hij afkauwt, licht wordt, geef jij na. Dat nageven, het ontspannen, is de beloning. Voordeel van dit systeem is dat het heel helder is. Je blijft namelijk je hulp aanhouden totdat het paard doet wat jij wil. Dan ben je meteen weer vriendelijk. Het moet fijn zijn voor een paard om na te geven omdat de ruiterhand op dat punt te vertrouwen is, stil, verend/meegevend en begeleidend (niet te verwarren met ondersteunend zodat hij kan gaan hangen)

Als je iedere pas of iedere paar passen 'vraagt' met je binnenhand (of met beide handen) ben je niet alleen heel erg beweeglijk (en daardoor al wat onduidelijk) naar je paard. Maar je laat ook iedere keer weer los, ofwel je beloont door ontspanning te geven....terwijl je paard helemaal niets goed gedaan heeft, of misschien zelfs helemaal nog niet gereageerd heeft (krijgt hij ook de kans niet voor bij zo'n kort aangehouden hulp natuurlijk, voor hij de tijd heeft gehad om te bedenken wat ie moet doen, laat jij weer los....) Naar mijn mening kan een paard niet onderscheiden wanneer jij loslaat omdat hij braaf is, en wanneer je loslaat omdat je nou eenmaal continu loslaat. En iets wat niet duidelijk is, werkt niet.
Het is mijn ervaring dat paarden uiteindelijk best wel afbuigen omdat ze het gewiebel irritant vinden, maar echt nageeflijk als in het accepteren van je teugelhulp worden ze er in veel gevallen niet van.

Again, dit is mijn mening, gebaseerd op wat vroeger prutswerk en mijn eigen lessen en ervaringen van de laatste jaren. Maar zo kan het dus wel ook.

Ik ben heeeeel blij met jou goed uitgelegde stuk, want dit is exact (vetgemaakte gedeelte) hoe ik het moet doen, maar ik krijg dat niet zo op papier uitgelegd. Dank!!!!

ElineS schreef:Oké, dat snap ik. Het probleem wat ik hier echter heel snel mee heb is dat de druk die ik geef veranderd in vasthouden, dan gaat het paard weer vasthouden en word het één groot trekspel, waarin ik toch verlies.

Ik had als het goed was een filmpje van mezelf, ergens.. Ik had mezelf gefilmd, maar vond het zo betreurenswaardig dat ik het filmpje verwijderd heb geloof ik. Even zoeken.

En dáárom moest ik dus los vast doen, moest desnoods met mijn ogen dicht gaan voelen wáár ik vast zette, daar ontspanning zien te krijgen en dan doorkrijgen hoe ik Bregh los kon maken zonder contactverlies en niet vast te gaan houden. Maar meissie... je mág fouten maken hé!!! Zoals Kim zo mooi zegt, iedereen maakt fouten, op mijn foto's kreeg ik fijne kritieken maar daar zullen mensen ook echt wel zeggen dat en dat en dat en dat is fout/kan beter/bladibla. :DD Maar daarom heb je toch juist les?

En dat je vasthoud en je paard zegt dankjewel en gaat terugtrekken, het feit dat je je daar bewust van bent betekend dat je op de goede weg bent. :DD
Breghje

Berichtdoor Esther » 10 jul 2012 19:37

Snap wat je bedoelt.

Ik begin vaak met een aantal keer gewoon halthouden, rustig je hand tegen je zadel zetten (dan wiebel je niet) en wachten tot ze afkauwen. Duurt bij de een wat langer dan bij de ander. En nee, nageven en halthouden heeft op zich natuurlijk niet veel met elkaar te maken, maar paard moet eerst het principe leren. En imo is het principe dat ze niet door je hand heen mogen trekken. En dat de leukste (en enige) manier om van de 'vervelende' druk af te komen, is om toch die kop eens omlaag te doen.

Overigens is het normaal wel zo dat een jong paard vanzelf al zakt. Dan ga ik gewoon wat rijden, lekker vooruit houden, wat sturen en dan zakken ze zomaar wat omlaag. Enige wat je dan nog hoeft te doen is eens begrenzen als ze omhoog komen, paard leert heel snel dat dit dus niet mag en binnen een maand of 2-3 zijn ze simpel, licht en stabiel in aanleuning. Heb je echter een paard wat gewend is om met de neus ver naar voor of omhoog te lopen, dan is het gewoon een stuk lastiger. Heel feitelijk bekeken zit je dan al in een soort correctietraject en dat vergt veel meer handigheid en gevoel van jou als ruiter. Niet erg en absoluut heel leerzaam, maar houd er rekening mee dat het gewoon wat langer kan duren en gepaard kan gaan met wat meer sputteren van je paard. KAN gaan, want in principe vind ik niet dat een gezond paard moet gaan staken enkel en alleen omdat hij eens na moet gaan geven en met lichaamsgebruik moet gaan lopen. Maar dat is dan ook weer heel karakterafhankelijk eigenlijk wel....

Nog één ding wat ik me bedenk nu ik aan het typen ben. Voor je ook maar iets met je hand gaat doen, moet je paard zo voorwaarts denken dat je er met je been af kan blijven. Ze moeten blijven lopen. Op het moment dat je dan je hand sluit en ze komen terug, kan je een keer met been komen en dan moeten ze weer gaan. Waarbij ik niet bedoel dat je met de handrem erop moet gaan rijden, zeer zeker niet. Ik ontspan dan altijd iets, zonder geheel los te laten en dan gaan we eerst weer vooruit. Maar bij voorkeur moet een paard al niet meer denken aan terugkomen als je aan de voorkant grenzen aan wil geven. Zolang ze niet zelf blijven lopen, zonder been! kan je druk geven, wiebelen, er een slof aanknopen als je wilt, maar echt loslaten doen ze dan toch niet. (niet dat ik denk dat je dat wilde gaan doen hoor, maar dat punt wordt door instructie nog weleens over het hoofd gezien. Krijg je van die paarden die totaal niet meer lopen, nul activiteit en de energie van instructeur + ruiter blijft alsnog op de voorkant gefocust. Gaat niet lukken)
Esther

Berichtdoor Kinke » 10 jul 2012 20:18

Eline, ik denk dat ik een goede instructrice voor je weet, maar zij zit in Ruinen. Toen Kinke nog in Zuidvelde op een pensionstal stond gaf ze ook les op locatie, maar dat is al jaren geleden. Ik weet niet of ze dat nu nog doet.
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor trixi » 12 jul 2012 12:30

Palmboom schreef:Dat was Esther zegt bedoel ik idd ook, en inderdaad soms is het een kwestie van trekspel en wie gaat dat verliezen? Juist jij... Op dit moment dan.......
Mijn instructrice nam het paard vanaf de grond gewoon ff over, of ging er desnoods opzitten om dat zij een stuk sterker is dan ik.
Het punt is, ze moeten een keer doorhebben wat de bedoeling is van die druk. En als ze dat goed en wel doorhebben, is dat trekspel verleden tijd.

Wat betreft het spoortje, je doet nu heel veel in galop, of moet veel doen. Zo omschrijft je instructrice het iig. Ik denk dat een spoortje dan een hele goede (tijdelijke) oplossing is. Omdat jij veel moet doen, geef je ook tegengestelde signalen aan je paard, een gevolg daarvan is dat de galop nog moeizamer zal gaan, jij nog harder moet werken en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Met een spoortje hoef je minder hard te werken, waardoor op den duur de galop juist beter gaat.
Een ander alternatief dat ik met beide Friezen heb gedaan is aan de longe, en de zweep als een lans vasthouden. Galopperen en maar meppen. Het klinkt ontiegelijk cru, maar in dit geval liepen beide paarden op de handrem. Krijg ze daar maar eens af als je allemaal dingen tegelijk aan het doen bent. Zoiets doe je één keer, en dan is het wel klaar. Ik denk alleen in jouw geval dat het geen kwestie van handrem is. Een spoortje is dan een prima oplossing, en je bent echt geen beroerde ruiter, je zit er netjes op en nogmaals, het is geen mug :)

Ik geloof dat ik een echte dierenbeul ben. :haha:

Ik ook als ik dit lees. Wat een archaïsche dwangmethodes. Sorry hoor.. geen stijl (en geen kennis van paardentraining).
trixi

Berichtdoor Nonneke » 12 jul 2012 17:28

Even 2 dagen nagedacht of ik zou reageren. Zoals je ziet, doe ik het toch.
Zoals ik het nu lees, krijg jij les in 'hoe krijg ik mijn paard aan de teugel'. Terwijl naar mijn idee het nageeflijk/nagevelijk lopen geen doel is, maar een gevolg van correct rijden. Ik kan me er wel in vinden dat je hierbij je teugels niet op standje longeerlijn moet hebben, maar het constant 'kneepjes' geven klinkt mij in de oren als van voren naar achteren rijden. (ala stoppen van voren en proberen te duwen van achteren) In mijn ogen niet correct rijden. Ik kan mij voorstellen dat het voor zowel jou als het paard niet prettig is en zou willen zeggen: zoek andere instructie!
Nonneke

Berichtdoor ElineS » 13 jul 2012 15:07

Precies Nonneke, daarom dat ik toch maar op zoek ga naar een andere lesgeefster. We zijn alleen maar bezig met voor en nergens anders mee. Het is constant op de volte en spelen. Op zich snap ik de gedachte erachter wel, maar het is niet het enige waar ik mee bezig wil zijn.

Ik heb trouwens even wat recente foto's opgegraven. Niet de meest perfecte kwaliteit, maar ze zijn van vorige week. Plus een kort filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=3Ta6oeOOWJ4&feature=youtu.be

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PB: Ze blijft wel voorwaarts hoor, dus aan de longe hoef ik haar niet vooruit te slaan. Onder het rijden wel, vind ze lastig. Maar goed, dat oefenen we ook 1x in de week aan de longe met pessoa, dus daarom vind ik een spoortje gewoon niet nodig. Ik vind zelf dat mijn houding niet al te best is, hakken omhoog, stoelzit etc. En om dan met een spoortje te rijden, dat vond ik slecht advies.

@Esther: Bedankt voor je uitleg, die is heel helder en daar heb ik wat aan. Mijn paard is echt heel braaf en staakt nooit, dus het feit dat ze nu staakt is voor mij teken genoeg om niet zo op deze voet door te gaan.
ElineS

Berichtdoor Esther » 13 jul 2012 17:20

Confused....Moet je als je paard zo loopt nog kneepjes geven om hem ronder te maken dan?
Esther

Berichtdoor Esther » 13 jul 2012 17:42

Had filmpje niet gezien, nu wel....Schrok eigenlijk een beetje. Niet van jou hoor ts!

Ik heb er nu even over nagedacht (sinds ik je foto's heb gezien) en ik kan er eigenlijk niet zo goed bij wat je instructrice van je wil....Ik zie namelijk geen enkele reden om nog aan de voorkant van dit paard te gaan zitten frutten....Hij is toch meer als rond genoeg? Wat ik zou willen zien, is tempo en activiteit. Ik denk dat als je zo doorrijd (en gelukkig ben je dat niet van plan dus geen kritiek op jou!) je alle tact uit de draf gaat rijden. Imo blijft er zo niets over om mee te werken en ik kan het verzet dan ook best wel begrijpen nu. Of het ook deels te maken heeft met dat hij het eerst wat gemakkelijk had weet ik niet, dat kan namelijk best. Maar dit tempo in combinatie met 'kneden' en in combinatie met deze houding....Tja.

Ik zou zeggen, hand ietsje naar voren, stil en vriendelijk daar laten staan, enkel begrenzen als hij echt de neus eruit duwt en bovenal; Gas erop.

Palmboom; Maar dan nog, als hij lager moet, zal hij de hals moeten laten vallen....En dat gaat niet gebeuren als je er constant aan blijft zitten. Tenminste, die van mij worden dan hooguit wat ronder of kruipen erachter.

Ik heb een beetje het gevoel he, maar dat kan ik heel er mis hebben hoor. Dat zij je wil laten rijden alsof je een zeer getalenteerd uitermate goed bewegend potentieel GP paard onder je kont hebt. Zo eentje met zoveel achterbeen dat die gemakkelijk voldoende kan blijven bewegen als je hem gewoon even wat ronder maakt. En het is een hartstikke leuk dier, maar ik denk dat dat toch ietwat veel gevraagd is.
Esther

Berichtdoor Kiwiko » 13 jul 2012 17:58

Eerlijk gezegd.............. zou je van mij juist van de voorkant af moeten blijven.......... Dan maar met zn hoofd bij jezus op tafel, maar eerst achter aan het werk.

Maargoed ik ben een beetje een rare :D :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor s-Porter » 13 jul 2012 18:33

Ja ik heb dit topic eens door gelezen en eigenlijk zit in iedere tekst wel een kern van waarheid! Maar ik kan er zo niks fatsoenlijks over zeggen. Het ligt er maar net aan waar je zit in je africhting en hoe je zit met je eigen niveau...

Kiwiko schreef:Eerlijk gezegd.............. zou je van mij juist van de voorkant af moeten blijven.......... Dan maar met zn hoofd bij jezus op tafel, maar eerst achter aan het werk.

Maargoed ik ben een beetje een rare :D :D

Nee helemaal niet je hebt gelijk... MAAR :DD Er komt ook weer een volgende stap als je bent waar jij nu naar toe wil gaan kim dan moet je toch ooit een keer iets met je handen gaan doen.
En het ziet er op de foto prima uit maar als er op het moment dat er been komt de kop de lucht in gestoken wordt moet je toch gaan begrenzen... En ik ben ook niet kapot van kneepjes... Maar voor sommige mensen werkt het alleen wordt er vaak vergeten bij te vertellen dat het niet de bedoeling is dat je altijd kneepjes blijft geven aan de andere kant is een doodstille hand ook niet gewenst...

Kortom ik kan geen tip geven waarvan ik kan garanderen dat je er iets aan hebt.

Edit: Filmpje in middels bekeken. En ik durf nog niet echt iets te zeggen. Paard moet actiever maar zonder naar voor te jagen daar ga je niet wijzer van worden. En ik weet bijna zeker dat als je hem naar voren trapt met zijn kop omhoog dat op het moment dat je hem weer nagevelijk wil rijden je weer terug bent op het punt waar je nu zit.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kiwiko » 13 jul 2012 18:54

natuurlijk ontkom je er niet aan om hier en daar een keer in te komen :) Het controleren van de voorkant moet in mijn ogen overgaan in corrigeren van de voorkant :) :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Volgende

Keer terug naar Grondwerk en overige