Door de bomen het bos niet meer zien

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Door de bomen het bos niet meer zien

Berichtdoor trixi » 12 jul 2012 12:30

Palmboom schreef:Dat was Esther zegt bedoel ik idd ook, en inderdaad soms is het een kwestie van trekspel en wie gaat dat verliezen? Juist jij... Op dit moment dan.......
Mijn instructrice nam het paard vanaf de grond gewoon ff over, of ging er desnoods opzitten om dat zij een stuk sterker is dan ik.
Het punt is, ze moeten een keer doorhebben wat de bedoeling is van die druk. En als ze dat goed en wel doorhebben, is dat trekspel verleden tijd.

Wat betreft het spoortje, je doet nu heel veel in galop, of moet veel doen. Zo omschrijft je instructrice het iig. Ik denk dat een spoortje dan een hele goede (tijdelijke) oplossing is. Omdat jij veel moet doen, geef je ook tegengestelde signalen aan je paard, een gevolg daarvan is dat de galop nog moeizamer zal gaan, jij nog harder moet werken en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Met een spoortje hoef je minder hard te werken, waardoor op den duur de galop juist beter gaat.
Een ander alternatief dat ik met beide Friezen heb gedaan is aan de longe, en de zweep als een lans vasthouden. Galopperen en maar meppen. Het klinkt ontiegelijk cru, maar in dit geval liepen beide paarden op de handrem. Krijg ze daar maar eens af als je allemaal dingen tegelijk aan het doen bent. Zoiets doe je één keer, en dan is het wel klaar. Ik denk alleen in jouw geval dat het geen kwestie van handrem is. Een spoortje is dan een prima oplossing, en je bent echt geen beroerde ruiter, je zit er netjes op en nogmaals, het is geen mug :)

Ik geloof dat ik een echte dierenbeul ben. :haha:

Ik ook als ik dit lees. Wat een archaïsche dwangmethodes. Sorry hoor.. geen stijl (en geen kennis van paardentraining).
trixi

Berichtdoor Nonneke » 12 jul 2012 17:28

Even 2 dagen nagedacht of ik zou reageren. Zoals je ziet, doe ik het toch.
Zoals ik het nu lees, krijg jij les in 'hoe krijg ik mijn paard aan de teugel'. Terwijl naar mijn idee het nageeflijk/nagevelijk lopen geen doel is, maar een gevolg van correct rijden. Ik kan me er wel in vinden dat je hierbij je teugels niet op standje longeerlijn moet hebben, maar het constant 'kneepjes' geven klinkt mij in de oren als van voren naar achteren rijden. (ala stoppen van voren en proberen te duwen van achteren) In mijn ogen niet correct rijden. Ik kan mij voorstellen dat het voor zowel jou als het paard niet prettig is en zou willen zeggen: zoek andere instructie!
Nonneke

Berichtdoor ElineS » 13 jul 2012 15:07

Precies Nonneke, daarom dat ik toch maar op zoek ga naar een andere lesgeefster. We zijn alleen maar bezig met voor en nergens anders mee. Het is constant op de volte en spelen. Op zich snap ik de gedachte erachter wel, maar het is niet het enige waar ik mee bezig wil zijn.

Ik heb trouwens even wat recente foto's opgegraven. Niet de meest perfecte kwaliteit, maar ze zijn van vorige week. Plus een kort filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=3Ta6oeOOWJ4&feature=youtu.be

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PB: Ze blijft wel voorwaarts hoor, dus aan de longe hoef ik haar niet vooruit te slaan. Onder het rijden wel, vind ze lastig. Maar goed, dat oefenen we ook 1x in de week aan de longe met pessoa, dus daarom vind ik een spoortje gewoon niet nodig. Ik vind zelf dat mijn houding niet al te best is, hakken omhoog, stoelzit etc. En om dan met een spoortje te rijden, dat vond ik slecht advies.

@Esther: Bedankt voor je uitleg, die is heel helder en daar heb ik wat aan. Mijn paard is echt heel braaf en staakt nooit, dus het feit dat ze nu staakt is voor mij teken genoeg om niet zo op deze voet door te gaan.
ElineS

Berichtdoor Esther » 13 jul 2012 17:20

Confused....Moet je als je paard zo loopt nog kneepjes geven om hem ronder te maken dan?
Esther

Berichtdoor Esther » 13 jul 2012 17:42

Had filmpje niet gezien, nu wel....Schrok eigenlijk een beetje. Niet van jou hoor ts!

Ik heb er nu even over nagedacht (sinds ik je foto's heb gezien) en ik kan er eigenlijk niet zo goed bij wat je instructrice van je wil....Ik zie namelijk geen enkele reden om nog aan de voorkant van dit paard te gaan zitten frutten....Hij is toch meer als rond genoeg? Wat ik zou willen zien, is tempo en activiteit. Ik denk dat als je zo doorrijd (en gelukkig ben je dat niet van plan dus geen kritiek op jou!) je alle tact uit de draf gaat rijden. Imo blijft er zo niets over om mee te werken en ik kan het verzet dan ook best wel begrijpen nu. Of het ook deels te maken heeft met dat hij het eerst wat gemakkelijk had weet ik niet, dat kan namelijk best. Maar dit tempo in combinatie met 'kneden' en in combinatie met deze houding....Tja.

Ik zou zeggen, hand ietsje naar voren, stil en vriendelijk daar laten staan, enkel begrenzen als hij echt de neus eruit duwt en bovenal; Gas erop.

Palmboom; Maar dan nog, als hij lager moet, zal hij de hals moeten laten vallen....En dat gaat niet gebeuren als je er constant aan blijft zitten. Tenminste, die van mij worden dan hooguit wat ronder of kruipen erachter.

Ik heb een beetje het gevoel he, maar dat kan ik heel er mis hebben hoor. Dat zij je wil laten rijden alsof je een zeer getalenteerd uitermate goed bewegend potentieel GP paard onder je kont hebt. Zo eentje met zoveel achterbeen dat die gemakkelijk voldoende kan blijven bewegen als je hem gewoon even wat ronder maakt. En het is een hartstikke leuk dier, maar ik denk dat dat toch ietwat veel gevraagd is.
Esther

Berichtdoor Kiwiko » 13 jul 2012 17:58

Eerlijk gezegd.............. zou je van mij juist van de voorkant af moeten blijven.......... Dan maar met zn hoofd bij jezus op tafel, maar eerst achter aan het werk.

Maargoed ik ben een beetje een rare :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor s-Porter » 13 jul 2012 18:33

Ja ik heb dit topic eens door gelezen en eigenlijk zit in iedere tekst wel een kern van waarheid! Maar ik kan er zo niks fatsoenlijks over zeggen. Het ligt er maar net aan waar je zit in je africhting en hoe je zit met je eigen niveau...

Kiwiko schreef:Eerlijk gezegd.............. zou je van mij juist van de voorkant af moeten blijven.......... Dan maar met zn hoofd bij jezus op tafel, maar eerst achter aan het werk.

Maargoed ik ben een beetje een rare :D :D

Nee helemaal niet je hebt gelijk... MAAR :DD Er komt ook weer een volgende stap als je bent waar jij nu naar toe wil gaan kim dan moet je toch ooit een keer iets met je handen gaan doen.
En het ziet er op de foto prima uit maar als er op het moment dat er been komt de kop de lucht in gestoken wordt moet je toch gaan begrenzen... En ik ben ook niet kapot van kneepjes... Maar voor sommige mensen werkt het alleen wordt er vaak vergeten bij te vertellen dat het niet de bedoeling is dat je altijd kneepjes blijft geven aan de andere kant is een doodstille hand ook niet gewenst...

Kortom ik kan geen tip geven waarvan ik kan garanderen dat je er iets aan hebt.

Edit: Filmpje in middels bekeken. En ik durf nog niet echt iets te zeggen. Paard moet actiever maar zonder naar voor te jagen daar ga je niet wijzer van worden. En ik weet bijna zeker dat als je hem naar voren trapt met zijn kop omhoog dat op het moment dat je hem weer nagevelijk wil rijden je weer terug bent op het punt waar je nu zit.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kiwiko » 13 jul 2012 18:54

natuurlijk ontkom je er niet aan om hier en daar een keer in te komen :) Het controleren van de voorkant moet in mijn ogen overgaan in corrigeren van de voorkant :) :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Esther » 13 jul 2012 19:59

Kiwiko schreef:natuurlijk ontkom je er niet aan om hier en daar een keer in te komen :) Het controleren van de voorkant moet in mijn ogen overgaan in corrigeren van de voorkant :) :)

Verdorie :D ....Hoe krijg jij het nou voor elkaar om het iedere keer zo ontzettend simpel te beschrijven :D

Dáár komt het dus gewoon op neer, een keer corrigeren als ze echt te ver naar voren of omhoog komen en verder moeten ze vooral zelf hun hoofd dragen.
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat dit mij in de praktijk ook nog lang niet altijd lukt. Hoewel ik dan wel weer merk dat dit bij het jonge paard dat ik sinds kort onder het zadel heb toch wel tien keer makkelijker is dan bij mijn andere paarden (waar toch wel iets correctiewerk aanzat toen ze kwamen). Hoe 'gemakkelijker' een paard word opgeleid, hoe fijner ze te rijden zijn.
Esther

Berichtdoor ElineS » 13 jul 2012 21:50

Palmboom schreef:
Esther schreef:Confused....Moet je als je paard zo loopt nog kneepjes geven om hem ronder te maken dan?

Ik snap het wel hoor, instructrice wil het paard waarschijnlijk lager laten lopen en minder strak in de kaak hebben zodat het meer over de rug gaat en de buikspieren moet aantrekken. En ja, das knoeterhard werken voor een paard als die dit gewend is en hier plezier in heeft.
Instructrice op GP niveau heeft ook hele andere ambities dan Eline en denkt al een klasse of twee vooruit.

Ze moet niet ronder lopen, maar inderdaad minder strak in de kaak en ook hoger, oftewel ik moet die teugels korter hebben en daarin smokkel ik heel veel als de lesgeefster er niet is. Ik moet ze eigenlijk een stuk korter hebben dan dat ik op deze foto's doe. Maar goed, mijn paard loopt nu in haar eigen comfortabele houding en hoeft inderdaad niet te werken. Op het moment dat ik haar een andere houding probeer aan te laten nemen gaat ze sputteren. Maar dat komt denk ik toch niet doordat ze ineens aan het werk moet, want ik heb voordat ik met haar stopte, eerder veel beter met haar gereden en zat die achterhand er ook een stuk meer onder en moest ze keihard werken. Maar daar heeft ze nooit protest gehad. Dus het zit hem toch in dat de manier niet bij ons past. Het is jammer dat de lesgeefster van toen mijn woonplaats te ver vind, want met haar ben ik toen het verste gekomen.

Heb helaas geen galopfilmpje, maar kan er wel 1tje maken.

Esther schreef:Ik heb een beetje het gevoel he, maar dat kan ik heel er mis hebben hoor. Dat zij je wil laten rijden alsof je een zeer getalenteerd uitermate goed bewegend potentieel GP paard onder je kont hebt. Zo eentje met zoveel achterbeen dat die gemakkelijk voldoende kan blijven bewegen als je hem gewoon even wat ronder maakt. En het is een hartstikke leuk dier, maar ik denk dat dat toch ietwat veel gevraagd is.

En dat denk ik dus ook... Want ze geeft iedereen op precies dezelfde manier les, maakt niet uit wat voor paard je onder de kont hebt. Bij de één werkt het, maar bij deze niet. Dat is ook wat te hoog gegrepen. Feit blijft wel dat dit paard een draver blijft en hoewel ik hierin wel wat leuke basis zou kunnen krijgen, een ster zal ze niet worden.

Waar schrok je dan van Esther?

@Kim: Oké, maar hoe ga je dan achter aan het werk? Welke oefeningen, wat zou jij mij dan laten doen?

Paard blijft trouwens wel, als ik mijn handen stil heb, rond lopen. Soms even niet, maar dan corrigeer ik wel en blijft ze over het algemeen altijd wel rond. Ik zat eigenlijk alleen echt aan de teugels met overgangen of als ik versnelde, want dan wilde ze wel omhoog komen, maar voor de rest had ik gewoon mijn buitenteugel erbij en een ontspannen binnenhand. Pas sinds dus een paar weken, sinds ik les heb, zit ik er meer aan te plukken.. Maar ze loopt gewoon niet met haar hoofd bij Jezus op tafel. Ze hoeft maar ietwat druk te hebben en de neus gaat naar beneden. Daarom zat ik er nooit veel aan voor.
ElineS

Berichtdoor Nonneke » 13 jul 2012 22:07

Palmboom schreef:Ik snap het wel hoor, instructrice wil het paard waarschijnlijk lager laten lopen en minder strak in de kaak hebben zodat het meer over de rug gaat en de buikspieren moet aantrekken. En ja, das knoeterhard werken voor een paard als die dit gewend is en hier plezier in heeft.
Instructrice op GP niveau heeft ook hele andere ambities dan Eline en denkt al een klasse of twee vooruit.

Hoe wil je een paard de buikspieren aan laten trekken/spannen door aan de voorkant te rijden?

Eline, ik vind het een mooi paard en kan je verhaal goed volgen. Adh van jouw foto's denk ik dat je wel een beetje spierpijn hebt in je bovenrug na het rijden.
Kiwiko, kan me erg vinden in wat jij schrijft.
Nonneke

Berichtdoor ElineS » 13 jul 2012 22:11

Spierpijn in mijn bovenrug? Nee hoor.. Maar dat komt ook omdat dat mijn normale houding is ook tijdens het lopen.
ElineS

Berichtdoor Esther » 13 jul 2012 23:04

Wat grappig, ik had hier echt geen draver in gezien...En dat is als compliment bedoeld hoor, vind die vaak wat ielig/smal en deze vind ik gewoon mooi in verhouding.

Ik schrok van de weinige activiteit en ik vind je draf weliswaar niet onzuiver, maar ook niet echt tactmatig. Een actieve draf met impuls gereden heeft een heel vast ritme, 1-2-1-2-1-2. Ik kan het niet goed uitleggen zo, het is niet dat ze slecht draaft, ik zeg altijd 'ik wil meer draf' of 'houd je ritme vast'. Op het moment dat de draf een soort kabbelende beweging word zonder begin of eind, kan je er niets meer mee.

Maar, even voor de duidelijkheid. Wil je paard in het gewone rijden niet of onvoldoende nageven, of is dat enkel een probleem als je hem hoger in wilt stellen?
En in het laatste geval, als je hem hoger instelt, doe je dit geleidelijk door bijvoorbeeld een tig-tal overgangen te rijden waarbij je hem telkens sluit in de overgang zodat hij voor omhoog kan komen (omdat hij achter gaat zitten) of moet je dan simpelweg ineens je teugels korter nemen en van losrijhouding in een stap naar werkhouding?
Esther

Berichtdoor ElineS » 13 jul 2012 23:13

Ik moet simpelweg mijn teugels korter nemen. Ik mag ook niet met losrijden de teugels lang. Die moeten meteen vanaf het begin kort. Alleen heb ik daar tot nu toe nooit gehoor aan gegeven ':' . Met losrijden rijd ik lang en laag.

Qua uiterlijk is ze geen draver, maar qua gangen wel. Ze kan keihard draven (en is ook dan meer in ritme) en de galop is verschrikkelijk :D
ElineS

Berichtdoor Breghje » 14 jul 2012 07:04

ElineS schreef:En dat denk ik dus ook... Want ze geeft iedereen op precies dezelfde manier les, maakt niet uit wat voor paard je onder de kont hebt. Bij de één werkt het, maar bij deze niet. Dat is ook wat te hoog gegrepen. Feit blijft wel dat dit paard een draver blijft en hoewel ik hierin wel wat leuke basis zou kunnen krijgen, een ster zal ze niet worden.

Oké, vanaf deze zin heb ik dus: wegwezen! Meen ik serieus. Want je kan niet elk paard op exact dezelfde manier lesgeven. Rode lijn zal wel hetzelfde zijn, maar het ene paard moet meer dit, het andere paard meer dat, en dát verschil, dat fingerspitzengefuhl dát maakt een instr tot een goede instr.
Breghje

Berichtdoor Kiwiko » 14 jul 2012 07:08

ik zou je alleen maar constant tempowisselingen laten maken..... constant, 3 passen weg, 3 passen terug en dan alleen door groter of kleiner te rijden, zowel in stap draf of galop :)

Maargoed dat is niet zomaar even gedaan :) daar zit heel veel concentratie van de ruiter bij en het paard moet goed aan de zithulpen zijn. Daarnaast moet het paard heel goed aan het been zijn...... als in "als jij je been aanlegt moet hij aan de andere kant van de baan willen zijn"

Maar voordat je een paard daar hebt, ben je wel even bezit :) Pak nu punten op de lange zijde, pak er 3 waar je een tempowisseling maakt......... en daar mag je ook de hoeken bij gebruiken, maar zorg er in iedergeval voor dat je niet verruimt vlak voor de hoek....... zorg ervoor dat je terugkomt in tempo vlak voor de hoek waardoor je de hoek kan gebruiken om het paard te ondersteunen.... weggaan is nooit zo moeilijk voor een paard, terugkomen wel. Je komt zegmaar terug in tempo en dan duw je met je binnenbeen het paard de hoek in...... zo heeft hij steun aan jou, en aan de bakwand EN maak je het bijna onmogelijk om toch door te denderen....... maar je doet niks met je hand :) en als dat goed gaat kan je het meer op de rechte lijn gaan proberen....

Het is heel moeilijk uitleggen op papier vind ik altijd :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Nonneke » 16 jul 2012 22:46

Eline, ik had het idee dat je last van je bovenrug/schouders zou hebben, omdat het op de foto's lijkt alsof je je hand redelijk vast naar beneden houdt. Bedoel niet naar beneden trekken, maar in een onnatuurlijk houding (voor zover paardrijden natuurlijk is). Sorry als ik het verkeerd had, heb ik het niet goed gezien.
Succes verder met je zoektocht naar een nieuwe lesjuf!
Nonneke

Berichtdoor ElineS » 17 jul 2012 12:58

Het klopt wel dat ik mijn handen beneden vastzet. Krijg er alleen geen last van. Is wel jammer, want zo word het lastiger om af te leren.

@Kim: Ik vind het een heldere uitleg. In ieder geval ga ik me daar even mee bezig houden en ondertussen op zoek naar een nieuwe lesgeefster. Heb het met de andere er al over gehad dat ik er mee stop. Vond ze jammer, maar ze begreep het wel.
ElineS

Berichtdoor Anne_GTI » 18 jul 2012 23:25

Aanvulling op dat oefeningetje van Kim; overgang naar stap in de bocht; 2 passen en dan weer aandraven.
Mijn voorkeur gaat uit naar om de twee passen te veranderen ipv 3 alleen ziet de buitenwereld dan niet dat je daarmee bezig bent. Da's nog kleiner en niet echt zichtbaar maar wel voelbaar. Het is voor mij ook meer controle of ie goed aan het been is.
Zorg dat je wel recht boven je paard blijft zitten en je binnenbeen lang blijft maken. Viel me zo op in dat filmpje.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Vorige

Keer terug naar Grondwerk en overige