Bijten op het bit

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Bijten op het bit

Berichtdoor upkedupke » 16 apr 2012 08:53

Na een rustperiode ben ik mijn paard weer langzaam aan het opbouwen. Ze is hartstikke braaf en doet erg haar best.
Haar reactie op het bit verwonderd me alleen een beetje.
Ze accepteert het bit prima, doet het zonder problemen in en uit, knabbelt af en toe eens op het bit, maar als ik met haar aan de gang ga
(aan de hand stappen en oefeningen doen, met touw aan de neusriem vast, niet aan het bit) zoekt ze zelf druk op het bit op.
Ze duikt naar beneden en bijt driftig op het bit.
Voor de rust ging ze er regelmatig vandoor met het bit tussen de kaken geklemd. Dit wil ik nu koste wat kost voorkomen,
omdat ik ontzettende angst heb opgebouwd hiervoor.
Ik heb zelf het idee dat de driftige bijt op het bit eerder ook het moment was om daarna te gaan rennen. Ik heb alleen die bijt nooit herkend.
Voor de rust heb ik verschillende bitten geprobeerd, zoals Myler level 1, enkel gebroken, D-trens dubbel gebroken. Als laatste had ik er een HH Gold Brass
bustrens dubbel gebroken in. Deze leek ze fijn te vinden, met deze is ze iets beweeglijker en vochtiger in haar mond geworden ipv strak en droog.

Hoe zouden jullie hier mee om gaan?
upkedupke

Re: Bijten op het bit

Berichtdoor Kiwiko » 16 apr 2012 18:11

Ik zou eerst de tandarts even laten kijken............ en dan toch heel voorzichtig richting bitloos gaan denken als je geen wedstrijden rijd. Ze verzet zich wel ergens tegen, of ze kauwt vol overgave....... maar dat denk ik niet, zeker niet omdat het eerder was dat ze er dan vandoor ging.......

Moelijke dingen dit altijd als je het zelf niet zo zien kan :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Billy » 16 apr 2012 18:32

Odin werd veel prettiger in de mond toen ik overging op een argentaan bitje van HKM
Ik zou dus iig bij die Gold Brass blijven want die vindt hij blijkbaar fijner.
Daarbij zou ik gewioon even doorrijden, paard is wat onwennig, eerst even kijken hoe het over een maandje is als jullie weer wat op elkaa ingespeeld zijn...
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor Zoo_ist » 17 apr 2012 22:20

Ik heb ook moeten zoeken naar een fijne trens voor mijn merrie. Die heeft erg weinig ruimte in de mond. Op de GB reageerde ze al fijner maar heb toen de K&K Dynamic kunnen testen en dat gaat super. Die is ook meer gevormd naar de mond.
De GB heb ik nu bij mijn jonkie in en loopt daar fijn op.

Maar inderdaad, laat eerst de tandarts een kijken. Zitten de wolfstandjes er nog? Dat kan ook dergelijke reacties veroorzaken?

Succes!
Zoo_ist

Berichtdoor pzn » 17 apr 2012 22:30

Het kan ook zijn dat ze pullt op het bit, dat is een vorm van verzet. Moeilijk om vanaf de pc daar iets over te zeggen, ik zou nadat je de tandarts hebt laten kijken een goede instructeur inschakelen.
pzn

Berichtdoor upkedupke » 18 apr 2012 08:03

Tandarts komt volgende week gelukkig. Ze heeft haar wolfstanden inderdaad nog, maar volgens de tandarts zou ze daar geen last van mogen hebben. Ik zal de vraag van het bijten eens voorleggen bij hem.
Pullen zou het best kunnen zijn, ze duwt haar neus naar beneden en zou als ik erop zou zitten mij ook naar voren trekken. Dan geeft ze die knauw op het bit.
Wat kun je aan pullen doen?
Ik ben nu bezig met een goede instructeur. We zijn vooral bezig met revalideren van zowel het paard (ook mentaal revalideren) en mij (ook mentaal). We hoeven niet binnen 2 maanden weer een wedstrijd te rijden, we hebben alle tijd. Dus ook alle tijd om problemen op te lossen met veel rust en geduld.
upkedupke

Berichtdoor upkedupke » 25 apr 2012 14:40

De tandarts is vandaag geweest en het gebit was helemaal in orde. Daar zal het dus zeker niet aan liggen.
upkedupke

Keer terug naar Grondwerk en overige