AR: lege doos?

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

AR: lege doos?

Berichtdoor Rajo » 15 apr 2012 21:19

ik krijg (zover dat mogelijk is als je niet op pension staat) 2 versch dingen te horen: nl mensen die Academische Rijkunst (a la M.de jong) geen goede manier vinden en mensen die er helemaal weg van zijn.
ik heb zelf tweemaal les gehad v iemand die AR geeft, en het was alleszins mijn ding (absoluut) niet. Was pure geldverspilling en ik heb niets geleerd.
Ik ben dus eerder contra, wat is jullie mening hierover?
Rajo

Re: AR: lege doos?

Berichtdoor Kiwiko » 16 apr 2012 05:25

AR is wat mij betreft ook gebakken lucht.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Rajo » 16 apr 2012 18:08

kort maar krachtig :) wat ik me afvraag en ik hoop hier een antwoord te vinden.
ik moest een bepaalde oefening doen bij mijn paard, nl zijn hoofd naar mij toe vragen (ik stond zijdelings) zodat hij op zijn binnenschouder leunde, en dan moest ik op die schouder hem wegduwen.
Die vrouw zei me dat door die overkruiste beweging hij leerde dat zijn gewicht naar de achterhand moet. Heb toen iets gemompeld dat dit wel heel erg leek op wijken en dat ik dus niet van dezelfde mening was omdat paard vrolijk rondsjokte op de voorhand. Deed ik het fout of klopt die theorie niet ?
Rajo

Berichtdoor Kiwiko » 16 apr 2012 18:26

Mijn idee over ar is juist dat :D kunstjes........... kunstjes die er voor een leek leuk uitzien, maar kunstjes......... rijtechnisch niet OK, dit is weer een mooi voorbeeld :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Dorien66 » 16 apr 2012 18:58

Ik heb wel eens een dvd van Marijke de Jong bekeken, en werd daar bepaald niet vrolijk van. Vraag me de details niet, die herinner ik me niet meer (auto-ongeluk, geheugen gedeeltelijk foetsie :dontknow ). Ik kan me alleen nog herinneren dat ze een paar enorme blunders maakte. En dat alles onder de noemer van AR. Als dat AR moet zijn, laat dan maar zitten...
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor pzn » 16 apr 2012 20:09

Ar Adb we hebben ze allemaal rondlopen op stal en je tranen springen in de ogen hoe die dieren gereden worden. Ik zou er zelf al een hernia van krijgen door alleen te kijken.
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 16 apr 2012 20:13

Ik moet altijd zo ontzettend lachen :) Lopen dan rond met een air van hier tot tokio, hebben een of ander soort van andalusier gekocht met 4 kromme poten waarvan minstens een 10 cm korter is dan de andere........... Hebben uiteraard op de staldeur staan ***PAS OP!!!!! HENGST!!!!!.

Rijden met hun zweepje naar boven :) ..................... geen deuk in een pakkie boter :D :D en stappen vervolgens helemaal trots af want dat dribbelen was echt wel een piaffe......... en hij struikelde echt niet over zijn eigen poten, dat was een spaanse pas!!!....... en hij viel helemaal niet om, Hoe kom je erbij??? zo moet je zijgangen rijden!!!
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Dorien66 » 16 apr 2012 20:15

Ja, die zweep :haha:
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
Dorien66

Berichtdoor pzn » 16 apr 2012 20:29

Kiwiko schreef:Ik moet altijd zo ontzettend lachen :) Lopen dan rond met een air van hier tot tokio, hebben een of ander soort van andalusier gekocht met 4 kromme poten waarvan minstens een 10 cm korter is dan de andere........... Hebben uiteraard op de staldeur staan ***PAS OP!!!!! HENGST!!!!!.

Rijden met hun zweepje naar boven :) ..................... geen deuk in een pakkie boter :D :D en stappen vervolgens helemaal trots af want dat dribbelen was echt wel een piaffe......... en hij struikelde echt niet over zijn eigen poten, dat was een spaanse pas!!!....... en hij viel helemaal niet om, Hoe kom je erbij??? zo moet je zijgangen rijden!!!

Ze reden vanavond op de binnenhoefslag en 2 meter voor mij, kwam van de andere hand draait ze ineens de hoefslag op.............pff lekker weer.

En je kunt aan het rijden niet zien waar ze heen gaan. Echt de meest onmogelijke dingen doen ze! Vind het overigens sneu, want het zijn erg leuke mensen maar ze worden gek gemaakt door die naturals op stal. Paard is inmiddels volledig in de kreukels.
pzn

Berichtdoor s-Porter » 17 apr 2012 08:45

pzn schreef:
Kiwiko schreef:Ik moet altijd zo ontzettend lachen :) Lopen dan rond met een air van hier tot tokio, hebben een of ander soort van andalusier gekocht met 4 kromme poten waarvan minstens een 10 cm korter is dan de andere........... Hebben uiteraard op de staldeur staan ***PAS OP!!!!! HENGST!!!!!.

Ze reden vanavond op de binnenhoefslag en 2 meter voor mij, kwam van de andere hand draait ze ineens de hoefslag op.............pff lekker weer.

En je kunt aan het rijden niet zien waar ze heen gaan. Echt de meest onmogelijke dingen doen ze! Vind het overigens sneu, want het zijn erg leuke mensen maar ze worden gek gemaakt door die naturals op stal. Paard is inmiddels volledig in de kreukels.

Jij staat wel op een bijzondere stal he... :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor pzn » 17 apr 2012 11:01

s-Porter schreef:[

In de regio heb je gewoon niets met de combinatie agterbergbodem, binnenbak en weidegang. Is de enige :D
pzn

Berichtdoor s-Porter » 17 apr 2012 11:11

pzn schreef:

In de regio heb je gewoon niets met de combinatie agterbergbodem, binnenbak en weidegang. Is de enige :D

Ahh zo... Ja ik zeg altijd das het nadeel van veel weidegang hebben... Daar komen veel mafkezen op af... ;)
s-Porter

Berichtdoor pzn » 17 apr 2012 11:14

Ahh zo... Ja ik zeg altijd das het nadeel van veel weidegang hebben... Daar komen veel mafkezen op af... ;)

De garantie op mafkezen krijg je erbij! Maar ja, die 4 jarige lange grote slungel wil ik zo veel mogelijk op het land hebben dus weinig keuze. En het is 5 km van huis af, dus in de zomer bij mooi weer lekker op t fietsje te doen. Ook gezond voor de overtollige kg!
pzn

Berichtdoor s-Porter » 17 apr 2012 11:16

pzn schreef:

De garantie op mafkezen krijg je erbij! Maar ja, die 4 jarige lange grote slungel wil ik zo veel mogelijk op het land hebben dus weinig keuze. En het is 5 km van huis af, dus in de zomer bij mooi weer lekker op t fietsje te doen. Ook gezond voor de overtollige kg!

Ja klinkt verder ideaal! En laten we eerlijk zijn het is overal wel wat!
s-Porter

Berichtdoor Rajo » 17 apr 2012 14:36

haha met al die verhalen ben ik blij dat ik op mijn ukkie ben :DD soms vloeken als je weinig tijd hebt en dit en dat moet nog gedaan worden maar denk niet dat ik me kan inhouden met zulke types :)
Rajo

Berichtdoor Kadankovitch » 24 jun 2012 11:27

Academische rijkunst is een naam gecreëerd door iemand die 'oude wijn in nieuwe zakken' wilt verkopen. Brenderüp heeft een niche gemaakt voor zichzelf. Maar het is niet iets waarvan ik zeggen kan; 'dat is nieuw, of apart, of beter dan in andere systemen (iets wat ik bijvoorbeeld wel bij Philip Karl's opvatting vind). Samengevat; hetgeen dat werkt, is niets nieuws; dat wat wel nieuw/apart is, werkt niet.

Voor mij is er in de conventionele rijkunst, ontwikkeld en in praktijk gebracht door Duitse, Franse en Iberische (dressuur-)ruiters zo rijk aan 'instrumenten, handgrepen, toepassingen, etc.' dat het voor mij niet nodig is zonodig op zoek te gaan naar iets anders. De mensen die idolaat zijn van die alternatieve rijkunsten (met de nadruk op 'kunsten'), zijn eeuwig zoekend, eeuwig aan het twijfelen. Daar staat tegenover de (zelfbenoemde [ik blijf een bezwaar hebben tegen die naam]) 'klassieken'. Zij pretenderen dat alleen hun opvatting de enig juiste toepassing is; zij verbluffen mij soms met hun intense starheid: de Murphy's en Knollentuinen van deze wereld. Mensen zoals JerichO (op Bokt) die duidelijk aan het begin staat van de ontwikkeling van het rijden (naar eigen zeggen), dus ook de daarbij behorende fouten ook nog zal maken, maar omdat hij zichzelf bestempeld heeft als 'klassiek rijdend' heeft hij alle gelijk van de 'klassieke wereld'. (Horseyfries heeft hem daar een heel scherpe vraag over gesteld in de topic op Bokt). Een hoogtepunt van starheid. Beiden wijs ik hartgrondig af.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor pzn » 24 jun 2012 11:43

Aan de ene kant gaan ze er niet opzitten voor ze 5 a 6 zijn, maar aan de andere kant, gaan ze wel met 3 en 4 jarige grondwerk doen met de meest ingewikkelde oefeningen waarbij die dieren compleet in elkaar getrokken worden.

En ze vinden mij raar, dat ik 2 a 3 keer per week een kwartiertje gewoon stap, draf, galop, op 2 teugels nageeflijk en lekker in de vooruit rijdt, met hooguit een grote volte tussendoor. Wat moet je anders doen met een jong groot en slap paard.
pzn

Berichtdoor Rajo » 24 jun 2012 11:50

heb eens een filmpje gezien waar ze met een kreupel paard ''travers'' deden. Of toch iets wat er voor door moest gaan. Om van te janken.
En het aanleren van een 'schouderbinnenwaarts' : trek je paard met zijn hoofd opzij en por wat in de ribben. Lengtebuiging 0,0..
Rajo

Berichtdoor Kiwiko » 24 jun 2012 11:56

Zo kan ik me nog zo die filmpjes herinneren van Professor die aan het lesgeven was.......... Hemellief WAT een drama was dat zeg!!!

Ik geloof dat ik nog liever het plaatje van een landelijk bekende springruiter voor me zie die zijn paard aan het aframmelen was, dat was een stuk diervriendelijker...........
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor janouk » 24 jun 2012 12:34

:D Ik gebruik het grondwerk van AR wel om aan de hand lengte buiging op de volte en in de schouder voor/binnenwaarts en travers te trainen. In combinatie met het werken aan de lange lijnen.
Schouder binnenwaarts of travers is nu eenmaal voor de koets veel lastiger :DD te trainen, omdat die koets zo lastig zijwaarts wil gaan. Voor ons werkt het goed.

Met AR rijden heb ik in de praktijk geen ervaring, dus daar kan ik niets over zeggen.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Kadankovitch » 24 jun 2012 12:40

PZN, inderdaad met een groot jong paard dat omwille van z'n grote ook langer groeit, moet je voorzichtig zijn. Bovendien is er een verband (ik meen in de ontwikkelings psychologie vastgesteld) tussen lichamelijke en geestelijk groei. Zolang het lichaam nog in een vorm van groei zit, kun je ervan uitgaan dat het dier ook nog niet geestelijk volwassen en belastbaar is. Al te moeilijk oefeningen voer ik dat ook altijd heel omzichtig en kort uit,vooral gericht op succes om het dier veel te kunnen belonen. Veel van die academische 'wijzen' (noteer hier aub sarcastische ondertoon), denken dat als zo'n dier maar niet belast wordt door het ruitergewicht je er om het even welke oefening mee uit kunt voeren. Net zoals die mensen die zo'n buitengewone nadruk leggen op het biomechanische aspect van het rijden, verwaarlozen ze maar al te vaak de didaktische benadering in de opleiding. Je kunt een paard ook zonder lichamelijke overbelasting, laten verzuren of ballorigheid aanleren.

Door info die ik uit Duitsland had gekregen wist ik al dat de Prof. een enorme kletsmajoor was.

Rajo; breek me de bek niet open over de hipocrisie van de alternatieven, die wereldverbeteraars die zichzelf zo graag op een voetstuk plaatsen, maar volslagen blind zijn voor hun eigen daden. :kots: .
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor pzn » 24 jun 2012 12:44

Het is niet dat ik echt niets doe hoor, maar merk dat zo jong groot paard het best moeilijk vind om actief in de vooruit te blijven denken en gewoon op 2 teugels en 2 benen wil lopen. Tuurlijk sluit ik hem weleens door in een overgang, maar het is puur een kwartiertje arbeid en alleen op voorwaarts denken en meer niet.
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 24 jun 2012 12:48

Alle jonkies 3 keer per week schraal half uurtje incl in en uitrijden........ en naar gelang de basis meer bevestigd word steeds spelenderwijs wat meenemen en het niet erg vinden als het niet lukt.

Zo blijft het leuk, uitdagend, verassend en leerzaam. En daar overbelast je geen enkel paard mee.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Dorien66 » 24 jun 2012 12:48

pzn schreef:en gewoon op 2 teugels en 2 benen wil lopen.

Ben je nu al bezig met de levade? :haha: :haha: :haha:
Dorien66

Berichtdoor Kiwiko » 24 jun 2012 12:51

Wat mij toen zo vreselijk stoorde bij die filmpjes van professor is dat hij nog nooit gehoord heeft van het principe "beter twee passen goed, dan een hele lange zijde kut" EEENNNNN maar dooohooorgaan met een hele, hele foute sb.....

rij gewoon recht uit, zet een volte in en pak 2 passen SB mee.........
Kiwiko
levensgenieter #1

Volgende

Keer terug naar Grondwerk en overige