Paard gaat veel maar dan ook veel te diep.

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Paard gaat veel maar dan ook veel te diep.

Berichtdoor Ratje » 01 apr 2012 22:45

Sinds een tijdje mag ik zo nu en dan een paard bijrijden, een Andalusier-ruin van ongeveer 8 jaar.

Nou zit ik met het probleem dat hij, vanaf het moment dat je opstijgt (dus nog voordat je de teugels op maat hebt gemaakt of zelfs maar aangeraakt hebt) zo'n beetje met de kin op de borst gaat staan, en praktisch niet uit die houding te krijgen is. Althans, niet door mij en ook niet door z'n eigenares.

Wij zijn beiden in de praktijk ongeveer B-nivo, niet bepaald topruiters dus, en les is uitgesloten. Dat wil de eigenaresse niet en die betaalt, dus bepaalt. Ook hebben wij geen bak tot onze beschikking, en rijden dus altijd noodgedwongen buiten. Wel hebben we goed onderhouden ruiterpaden (die beter zijn dan een hoop rijbakken, qua bodem). Ik ben een recreatieve ruiter zonder verder enig rijtechnisch talent, volg (op andere paarden) wel minstens 2 keer per week lessen.

Goed, meneer kropt zich dus enorm op. De eigenaresse vind dat hij geweldig netjes "aan de teugel loopt" zonder dat ze er moeite voor hoeft te doen en is ervan overtuigd dat ze zo Z is met hem. Hij loopt alleen dus niet aan de teugel, maar kruipt er enorm achter, volgt je hand totaal niet, integendeel zelfs, loopt ervoor weg en halsstrekken lukt me ook niet, ook niet iets wat erop lijkt. Toen ik hem de eerste paar keren reed (najaar) durfde hij ook niet in galop. Het kostte heel erg veel moeite hem in galop te krijgen, en de eerste paar keren was het een heel klein, zwaar gespannen galopje. Later kreeg hij wel iets meer "lef" toen hij doorkreeg dat ik hem niet meteen weer terugnam en hij ook echt mocht gaan, en nu kunnen we in elk geval galopperen, de enige gang waarin hij ook "los" durft te laten (na een tijdje). Als hij eenmaal beseft dat hij "mag" galopperen dan voelt dat alsof ie vliegt, en dan komt die neus er ook wat uit en gaat hij het ook leuk vinden. Kracht is het probleem niet, hij heeft voorheen endurance klasse 2 gelopen, redelijk succesvol, vraag me alleen niet hoe. Z'n conditie is supergoed. Na een rondje van 6 kilometer vrijwel alleen maar draven en galopperen zweet hij nog steeds niet. Hij is geweldig goed en fijn te sturen in galop, en komt goed terug op een kleine zithulp. Het probleem is dus de stap en de draf, en daarmee heb ik geen ervaring. Ik krijg die neus er domweg niet uit. Neem de ergste foto's van een rollkur op bokt en dan heb je een idee hoe erg hij zich opkropt, hij trekt letterlijk zijn kin op z'n borst vanaf het moment dat je opstijgt. Heb het ook nog nooit eerder bij een ander paard zo extreem gezien. Bang is hij voor de duvel niet, hij is volkomen verkeersmak. Toen ze met een trekker en grote grijper de sloten uitbaggerden wilde hij eigenlijk niet eens uitwijken voor dat gevaarte midden op het ruiterpad en als er auto's of grootverkeer langs komt rijden, al rijden ze hem nog net niet van de sokken, kijkt hij letterlijk niet op of om, en spant ook geen spiertje aan. Honden en zelfs letterlijk een manshoge, bliepende, zoemende en ruisende robot (waar ELK ander paard dat ik ken het van op een heel hard lopen zou zetten, ook de meest verkeersmakke/ bomproof paarden) gaven geen enkele reactie, positief of negatief.

Oja, zadel is nagekeken en past goed, hij is onder constant toezicht van een DA en tandarts (stalhouder en partner), hij wordt gereden op een dubbelgebroken watertrensje dat goed past. het enige wat er mist is instructie en op dit moment zit dat er dus niet in. Heb het gratis aangeboden gekregen door goede en ervaren instructrices, maar de eigenares staat het niet toe. Voorlopig ben ik gestopt met hem rijden, zo wil ik niet rijden! Dit heeft namelijk niets meer met rijden te maken en ik heb niet de indruk dat het paard er ook maar iets van lol aan beleeft, iets wat ik wel als vereiste zie. Ik besef me heel erg goed dat het probleem niet bij het paard ligt, maar bij mijn gebrek aan talent. Ik ben er ook van overtuigd dat een betere ruiter het wel voor elkaar zou kunnen krijgen. Helaas mag dat niet uitgeprobeerd worden.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen proberen? Ik mag geen foto's of filmpjes plaatsen en het is dus niet mijn eigen paard. Ik besef dat dat het heel lastig maakt.
Ik ben verbaal niet bijster handig, mijn opmerkingen zijn meestal goed bedoeld.

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 06&sk=wall
Ratje

Re: Paard gaat veel maar dan ook veel te diep.

Berichtdoor HalveZola » 02 apr 2012 01:42

Wat doet hij aan de longe met bitje in?
HalveZola

Berichtdoor Kiwiko » 02 apr 2012 05:51

Ratje.......... ik ga je een heel vervelend advies geven :)

Stop met dat paard! Je hebt een eigenaar die niet wil dat je lest, ervan overtuigd is dat dit goed is en dat ze zo in het Z zit.......... je hebt een paard wat zichzelf kapot loopt op deze manier........

mag jij 3 keer raden wie de schuld krijgt als hij straks kapot is............ ZEKER als jij eraan gaat sleutelen om hem beter aan het lopen te krijgen.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kinke » 02 apr 2012 08:03

Tjonge, wat een domme eigenaresse, dat is wel duidelijk.
Dit paard kent het hele fenomeen 'hand volgen' niet, tenminste, als hij in Spanje is ingereden. Men rijdt daar zonder druk op de teugels en veel Spanjaarden vinden het bovendien geweldig dat een paard helemaal in de krul loopt. Ze rijden met bitten met hefboomwerking die ze vooral gebruiken als noodstop. Daarbij zit dan vaak ook nog een neusriem met punten dus je begrijpt waarom zo'n dier geen druk op de neus of mond wil.
Heel verstandig en bovendien eerlijk van jou naar het paard toe dat je zo niet wilt rijden. Ik vrees dat de enige manier om die eigenaresse wijzer te laten worden is dat ze flink op haar bek gaat als ze wedstrijden gaat rijden. Ik hoop dat het arme dier daar niet de dupe van gaat worden.
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor Ratje » 02 apr 2012 14:25

Hij is voor zover ik weet in Nederland ingereden, en heeft in de endurance gelopen, klasse 2 voor zover ik heb kunnen achterhalen. Dat verklaart ook het ultiem verkeersmakke, volgens mij kan er een vliegtuig voor z'n neus neerstorten en kijkt ie alleen even op van "rot op", als ie al opkijkt. Het kan wel zijn dat hij op de Spaanse manier is ingereden, denk niet dat ik daar ooit achter ga komen. In de wei is ie ook nergens bang voor en is hij een haantje de voorste. Wil alles weten en onderzoeken, maar is wat wantrouwig naar mensen toe.

Heb wel het idee dat hij heel kort is gehouden met rijden, en dat hij niet veel heeft mogen galopperen. Hij heeft een flink tempo van zichzelf in draf, dus waarschijnlijk was het voor de endurancetijden niet zo belangrijk om langere stukken te galopperen. Wat dat betreft lijkt hij wel een beetje op een draver.

Rijden doe ik hem al een tijdje niet meer, zo vind ik er ook geen lol aan. Rijden moet leuk zijn, en niet alleen voor mij. Aan de longe kropt hij zich ook wel op (gebruik geen bijzets, ik wil de neus eruit krijgen en hem juist niet opkroppen, en hij gebruikt alles om zich juist op te rollen als een zeepaardje). Ook gebruik ik een enkele longe, met een dubbele heeft ie weer een reden om weg te duiken. Alle andere paarden longeer ik aan de dubbele longe.

Nu ik erover nadenk, zou er niet toch een probleem in de rug/ schoft/ hals kunnen zitten? Dat de DA dat gemist heeft? Als ik zo de problemen eens op een rijtje zet begint het daar toch wel wat op te lijken.

Ratje

Berichtdoor Kinke » 02 apr 2012 14:39

Ik weet het niet, daarvoor weet ik gewoon veel te weinig van dit soort dingen af.
Wat ik wel weet...paardje mag heel blij zijn dat jij er wel over nadenkt :DD
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor Rajo » 02 apr 2012 21:14

misschien zeg ik nu iets heel dom, maar heb je al eens bitloos geprobeerd?
maargoed.. Dus in galop loopt hij wel met zijn neus er meer uit? wat gebeurt er als je hem als hij met zijn neus eruit, terug in draf zet, en indien hij zich weer opkropt weer een galop?
Misschien rijtechnisch niet helemaal correct, maar je zou 'hoofd laag' kunnen linken aan een bepaalde lichaamshouding van jou, die je kan toepassen als je op hem zit.
Als je hem eerst leert dat als jij naar beneden wijst en zelf bukt hij zijn hoofd naar beneden moet doen, dan pas je dit toe als hij stapt; jij stapt een meterje van hem af, kromt je rug voorwaarts, wijst met de linkerhand naar de grond en met de rechterhand hou je tempo aan.
Dan als je op hem zit, kan je je ook vooroverbuigen en je handen naar voren doen terwijl je tempo aanhoudt.
Dit is hoe ik het zou flikken zonder instructie :DD
Rajo

Berichtdoor Rajo » 02 apr 2012 21:15

beetje leren de hand volgen op een erg niet dressuurmatige manier
Rajo

Berichtdoor Ratje » 02 apr 2012 21:50

Bitloos? Nooit aan gedacht moet ik zeggen. Verder ook geen ervaring mee, behalve met S-hackamore's. Lijkt me niet ideaal om zomaar uit te gaan proberen zonder begeleiding in wat voor vorm dan ook. En ik moet zeggen dat ik bitloos ook associeer met zeikwijven die alles sielugh vinden en overal een probleem in zien. Bovendien rijden we met hem altijd buiten, omdat we geen bak hebben en ook geen weiland mogen platstampen/ omploegen en ik vind de openbare ruimte nou niet helemaal de plaats om iets radicaal anders te proberen. Rijbakken zijn te ver weg en de eigenaresse vind dat ook niet goed.

Eigenaresse is een meisje van 15 die net haar eerste paardje heeft, en zij wil het op haar manier doen en denkt, zoals zovelen van haar leeftijd die alleen manegeervaring hebben, dat ze alles kan en alles weet omdat ze in de lessen wel eens een schouder-voor rijden. Ze heeft wel leren rijden op een fatsoenlijke manege, waar heel acceptabel wordt lesgegeven en waar ze leuke, niet zo afgestompte paarden hebben die ook in KNHS-wedstrijden worden uitgebracht met succes en ze kan ook echt wel een leuk stukje rijden. Beter dan ik in elk geval en met een paard dat normaal te rijden is kan ze echt heel snel een flink eind komen. Moet eerlijk zeggen dat hoewel ik het er niet mee eens ben, het ergens wel kan begrijpen. Ik had op die leeftijd precies zo gereageerd als ik in een keer zomaar een echte Andalusier zou kunnen kopen voor een spotprijs (door omstandigheden, mij wel bekend maar die ik niet openbaar ga maken). Ze moet al toestaan dat ik haar paard verzorg (anders moet ze andere stalling zoeken en die gaat ze echt niet vinden voor wat zij betaalt en zelfs niet voor het dubbele), ze gaat zeker niet willen dat ik haar paard ook nog eens ga trainen. En als het niet zo extreem was had ik dat ook gewoon gelaten, maar het is wel extreem en ik zie dus een serieus probleem. En ik zou niet graag zien dat dit paardje, dat echt een heel leuk dier is, over een paar jaar finaal naar de klote is gereden door onkunde. Maar helaas zal ze daar zelf achter moeten komen en het is zo jammer dat dat waarschijnlijk ten koste van dit paard gaat. Dit paard hoort niet zonder kundige begeleiding in onze handen thuis, daarvoor is ie echt een maatje teveel. Maar juist doordat ie zo doodbraaf is valt dat niet op. Wat dat betreft zou het makkelijker zijn als ie alleen maar op z'n achterbenen rondliep, van elke grasspriet die verkeerd staat 2 meter de lucht in vliegt en een molshoop voldoende reden is om er keihard vandoor te knallen.

Maar zoals gezegd, echt kwalijk kan je het haar ook niet nemen gezien haar leeftijd. Op die leeftijd denk je nog niet volwassen en geloof je dat je de wereld aan kan en meer en is elke mogelijk kritische opmerking een zware persoonlijke aanval waarin de ander probeert je paard af te pakken.

Ratje

Berichtdoor Rajo » 03 apr 2012 09:00

bwaaa de meeste paarden kan je gewoon omschakelen zonder probleem, maar idd eerst handig als je het in een afgesloten omgeving kan proberen.
haha zeikwijven :DD ik ben ook niet pro-bitloos, maar ook niet contra. Ik kijk gewoon naar het paard, en als die een bepaald probleemgedrag heeft met bit kijk ik of die bitloos dit ook doet. Je weet ook niet hoe de vorige eigenaren ermee reden, misschien werd hij wel keihard in zijn bek gerukt en heeft hij zo nare associaties met het bit gelegd.
Rajo

Berichtdoor Musli » 03 apr 2012 09:57

als het paard gewoon braaf aan de hulpen staat (cq. netjes opgevoed is) is bitloos echt geen probleem hoor, hij zal misschien even raar opkijken

maar kan me voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om buiten voor het eerst uit te testen.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 16:52

Ik spreek bovenstaande adviezen niet tegen, omdat ik in dezelfde richting denk als Kiwiko: Stoppen. Het probleem is niet zo groot maar er is instructie voor nodig. Verstoppertje spelen voor de teugel is een van de meest vervelende streken die een paard kan uithalen. En Spanjaarden zij er meester in, want nogal slim. Als je het goed krijgt, heb je der een prachtig rijdier aan, maar het is in zo'n geval juist de mens ernaast die het 'm doet.
Bij bitloos rijden, komt het probleem terug. Het verstoppen is een teken van ongehoorzaamheid. Zodra de bitloze optoming effect gaat krijgen is het voor het paard even onprettig als een bit of anders gaat het dier hangen, zeker zolang de ruiters niet in hun rijkunstig niveau opgekrikt worden. En ik bedoel geen "niveau" met de 'hoge hoed', maar juist de bekwaamheid dit probleem aan te pakken op een effectieve en fatsoenlijke manier.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Ratje » 03 apr 2012 23:10

Ik, ben al enige tijd gestopt met het rijden van dit paard, er is gewoon geen lol aan zo. Een paard moet het rijden ook leuk vinden, het moet niet iets zijn waarvan alleen de ruiter plezier heeft. En als er een dusdanige communicatiestoring is als bij ons, dan is er geen andere optie dan niet rijden, als je tenminste enig gevoel in je donder hebt. In elk geval tot er een gouden tip aandient die de moeite van het proberen waard is, en uitvoerbaar is voor mij.

Kadankovitch, ik heb wel enige moeite het als een "streek die een paard uithaalt" te zien. In mijn ogen is het gewoon een ruiterfout, en ben ik niet kundig genoeg om die op te lossen. In mijn ogen doen paarden niet aan het uithalen van "streken", daar zijn ze gewoon niet slim genoeg voor. Ik ben ervan overtuigd dat elke reactie van een paard een gerichte reactie is op de ruiter/ begeleider's gedrag. En dat, ook bij compleet wangedrag, de oorzaak altijd te vinden is bij diegene die het paard hanteert en niet andersom. De opmerking van "een streek van het paard" suggereert in mijn ogen dat de fout bij het paard ligt en dat kan volgens mij gewoon niet, tenzij het dier een hersentumor heeft of iets anders medisch waardoor hij niet meer volledig als "paard" kan functioneren en denken. En dat is dusdanig zeldzaam dat ik die kans, mede door het feit dat het dier onder beter/ meer DA-toezicht staat dan zo'n beetje elk ander paard, als verwaarloosbaar klein zie. En dat hij verder ook geen enkele reden geeft om in die richting te gaan denken.

Wel hebben allebei m'n instructrices al gezegd dat dit zo'n beetje het moeilijkste probleem is wat je als ruiter tegen kan komen, zeker als ruiter op mijn (gebrek aan) nivo. Volgens 1 van de instructrices is het makkelijker de Fjord met (aan elkaar gegroeide en niet pijnlijke) spat een piaffe te leren dan dit probleem op te lossen bij wijze van spreken. (niet dat ik een piaffe wil rijden met een paard, ik ben al blij als we fatsoenlijk de baan doorgaan in stap, draf en galop en een buitenrit kunnen maken zonder een gevaar op de weg te zijn en voel totaal niet de behoefte om een piaffe te rijden, maar voordat iemand het verkeerd opvat).

Wat dat betreft ga ik mee met wat Kiwiko vaak genoeg heeft geschreven: Elk ongewenst gedrag van het paard is een fout van het baasje, hoewel fouten van het baasje nooit voor de volle 100% zijn uit te sluiten/ voorkomen en iedereen die maakt, in meerdere of mindere mate. De crux ligt in hoe je ermee omgaat.

Ratje

Berichtdoor Ratje » 03 apr 2012 23:39

Het schiet me in een keer te binnen, dat ik eenmaal eerder met een vergelijkbaar paard in aanraking ben gekomen. Dat was een paard dat ik huurde bij Manege Heemskerk, een Fjord. Die vertoonde ongeveer dezelfde symptomen als de Anda waar ik het over heb. Alleen schudde deze ook extreem met het hoofd, ook als ik de teugels niet eens aanraakte. Dat probleem heb ik toen ook niet kunnen overkomen en heb de hele rit maar met lange teugel gereden. Hoewel dat om een manegepaard ging die dagelijks met vreemde mensen op pad ging en de situatie dus wel iets anders was. De anda uit het verhaal wordt alleen gereden door de eigenares op dit moment. Normaal gesproken heeft die 3 ruiters, de eigenares, de stalhoudster (de DA) en ik.

Nou moet er wel bij vermeld worden dat Manege Heemskerk een verdomde slechte naam heeft (en ja, ik heb daaraan meegewerkt door daadwerkelijk te gaan rijden, terwijl ALLES eigenlijk riep van "WEGWEZEN ZO SNEL JE KAN". Maar ik had al betaald en ik zit niet zo royaal in de slappe was dat ik dan zeg van "laat maar, de omstandigheden zijn me te slecht". Heel fout van mij!). Die slechte naam is in mijn ogen dus meer dan terecht, en ik in elk geval zal er niet terugkomen en er ook geen reclame voor maken.

Ratje

Berichtdoor Kadankovitch » 04 apr 2012 01:02

@ Ratje,
Uw mening deel ik helemaal niet. Een paard is een wezen met een eigen persoonlijkheid. Deze persoonlijkheid heeft ook de specifieke karaktertrekken die passen bij een dier dat in kuddeverband leeft. De kudde is naar rangorde ingedeeld. Elk lid zal in zijn/haar leven trachten een stapje hoger te komen in die rangorde tot het moment dat het dier inziet dat de volgende plaats wordt bezet door een lid van de kudde die echt een maatje te groot, te dominant, te agressief, te etc. is. Dat is niet anders in de tweepersoons-kudde die gevormd wordt door ruiter en paard. Iedereen heeft het over de individualiteit van zijn/haar paard, maar als het op de reakties van het dier aankomt schijnen ze allemaal gelijk te zijn als 'n machiene. Nee, dat is niet zo.
Ik duid hetgeen Kiwiko zegt anders. Het paard heeft het recht streken uit te halen, immers het heeft niet gevraagd om gereden te worden. Ik geloof ook niet dat wij het goddelijk recht hebben paarden te rijden. Maar als we het doen zijn we gebonden door onze moraal dit op een fatsoenlijke en effectieve manier te doen,zodat het paard in onze complexe en overbevolkte maatschappij geen schade oploopt en veroorzaakt. En de verantwoordelijkheid voor het slagen daarvan ligt geheel bij ons. Dus als een paard anders dan verwacht reageert op een gegeven hulp, ligt de schuld niet bij het paard. Maar het kan wel de oorzaak zijn, omdat de reaktie anders dan normaal is. Oorzaak en schuld zijn twee begrippen die vaak met elkaar verwisseld worden. Schuld kan een paard niet hebben, omdat het als wezen het recht heeft zo te handelen zoals het doet. Maar de mens heeft evenzeer het recht, zelfs de plicht, de kwalijke gevolgen van zulk gedrag te voorkomen.
Dus als 'n bepaalde methode niet werkt moet de rtuiter zoeken naar een methode die wel werkt, maar dat wil niet zeggen dat de andere aanpak persé aangenaam voor het paard is. Die wellicht onaangename aanpak is dan ook niet als straf/vergelding bedoeld maar gewoon om duidelijker de wil van de ruiter op te leggen aan het rijdier.

Dat neemt niet weg dat ik uw opvatting respecteer. U hebt immers om welke beweegreden dan ook dat gedaan wat Kiwiko en ik ook voorstelde. En hetgeen een van uw instructrices zei over de moeilijkheidgraad van het probleem komt aardig in de richting (waarbij ik aanneem dat de vergelijking met de aan spat lijdende Fjord en piaffe een grote overdrijving is).

Mijn bericht was eigenlijk totaal overvloedig.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Dorien66 » 04 apr 2012 07:44

Kadankovitch schreef:Het paard heeft het recht streken uit te halen, immers het heeft niet gevraagd om gereden te worden. Ik geloof ook niet dat wij het goddelijk recht hebben paarden te rijden. Maar als we het doen zijn we gebonden door onze moraal dit op een fatsoenlijke en effectieve manier te doen,zodat het paard in onze complexe en overbevolkte maatschappij geen schade oploopt en veroorzaakt. En de verantwoordelijkheid voor het slagen daarvan ligt geheel bij ons. Dus als een paard anders dan verwacht reageert op een gegeven hulp, ligt de schuld niet bij het paard. Maar het kan wel de oorzaak zijn, omdat de reaktie anders dan normaal is. Oorzaak en schuld zijn twee begrippen die vaak met elkaar verwisseld worden. Schuld kan een paard niet hebben, omdat het als wezen het recht heeft zo te handelen zoals het doet. Maar de mens heeft evenzeer het recht, zelfs de plicht, de kwalijke gevolgen van zulk gedrag te voorkomen.
Dus als 'n bepaalde methode niet werkt moet de rtuiter zoeken naar een methode die wel werkt, maar dat wil niet zeggen dat de andere aanpak persé aangenaam voor het paard is. Die wellicht onaangename aanpak is dan ook niet als straf/vergelding bedoeld maar gewoon om duidelijker de wil van de ruiter op te leggen aan het rijdier.

Zo hé! Applaus! Niet eerder zo mooi verwoord gezien!

Kadankovitch schreef:Mijn bericht was eigenlijk totaal overvloedig.

Integendeel. Ik ga bovenstaand stukje quoten als het me eens uitkomt. Als je dat tenminste goed vindt :DD
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Kadankovitch » 04 apr 2012 08:38

Wat schuift dat? :evil:
Kadankovitch

Berichtdoor Ratje » 04 apr 2012 08:45

Ik vind het juist ook een heel fijn, verduidelijkend stukje dat alles behalve overbodig is, en waar een hoop mensen van kunnen leren.

Ik ga dan ook voor een groot deel met je mee, hoewel ik iets meer moeite heb over te brengen wat ik precies bedoel.

Ik denk ook dat ze wel degelijk kunnen "uitproberen". Alleen niet met de intentie het ruitertje te pesten, maar met de intentie bepalen of iemand betrouwbaar is, en capabel als "leider". En wat voor een paard betrouwbaar is hoeft dat niet perse voor een mens ook te zijn.

En ik denk dat wanneer een paard anders reageert op de hulpen dan "normaal", dat de ruiter onbewust toch ergens in het lichaam iets teveel vasthoudt, of juist loslaat. Het is dan de kunst te ontdekken wat er precies gebeurt, want een fractie verzitten, voor het menselijk oog onzichtbaar, kan een compleet ander resultaat geven. Maar dat ligt niet aan het paard. Net zoals boos worden als een paard weer eens probeert of ie ook DOOR de muur kan, en dan eens flink schelden best kan helpen.Niet direct, beest verstaat je toch niet, maar hij voelt wel aan dat jouw houding veranderd is door de scheldpartij. Niet voor niets is paardrijden zo moeilijk, je moet er net zoveel controle voor hebben over je lichaam als een topturner.

Die vergelijking met de Fjord met spat was natuurlijk een hele dikke overdrijving, maar dat leek me wel duidelijk. Het was alleen maar om aan te geven hoe lastig het is in de ogen van m'n instructrices (die het paard in kwestie trouwens nooit gezien hebben, en dus puur op de theorie af gaan). En hoe venijnig het probleem is. Een piaffe kan iemand die niet naar dat nivo toe is gereden in principe gewoonweg niet rijden en als je dat verkeerd aanpakt bij paarden die het kunnen lig je bij een foute hulp vaak sneller in het zand dan je "oeps" kan zeggen, en velen gaan dat nooit doen (waaronder ondergetekende). Op een paard dat zich opkrult kan iedereen gewoon gaan zitten en wegrijden, zonder bovengemiddelde kans op ongelukken want z'n rondje loopt ie toch wel en op het eerste gezicht nog mooi ook. Het lijkt heel makkelijk allemaal, je ziet er, zeker als leek, niet aan af dat het paard zo stukgereden wordt.

Ratje

Berichtdoor Dorien66 » 04 apr 2012 09:19

Kadankovitch schreef:Wat schuift dat? :evil:

Eeuwige roem :DD
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Kadankovitch » 04 apr 2012 11:12

Eeuwige Roem, Bah dat is ijdel.

MAAR gaat hene, broederes en zusters en vermenigvuldigd uw goede werken in dienst van de Heilige Moederkerk der Realistische Rijkunst. :feest:

AH, het is slechts weer,
ik krijg het weer. :geek:
Kadankovitch

Berichtdoor Ratje » 23 apr 2012 00:16

En we hebben een creatieve oplossing, waar niemand bezwaar tegen kan hebben. Ik ga gewoon eens op buitenrit met m'n instructrice! Kan zij zien wat paardlief doet, hoe ik erop reageer en hopelijk met adviezen komen waar we wat mee kunnen. Zij vond het wel eens leuk om op een andere locatie te rijden (en een plek waar je heerlijk buiten kan rijden ook nog op goede ruiterpaden), en ik vind het ook wel eens leuk om niet in m'n uppie op stap te hoeven met meneer de Anda. Hoewel hij bomproof is, maar dat is het probleem nooit geweest. Elke tip is op het moment welkom en ik vind dit best een fijne oplossing. It's the best of both worlds zegmaar.

Niemand kan me verbieden een buitenrit te maken met m'n instructrice toch? We gaan gewoon op weg als vriendinnen en alles wat ik aan advies kan krijgen kan alleen maar positief zijn. Slechter kan het toch niet worden.

Zo zie je maar weer dat als je maar creatief genoeg denkt er altijd wel een oplossing te vinden is waar zowel paard als ik bij gebaat zijn, en een ander er ook nog plezier van heeft. ik kan niet wachten tot haar paard weer rijklaar is (heeft net veulen gehad en is nu nog niet in staat een buitenrit te maken op vreemd terrein).

Ratje

Berichtdoor Zoo_ist » 23 apr 2012 08:33

Ik noem dat geen streek, maar aangeleerd gedrag!

In dit geval heeft het paard geleerd dat wanneer hij achter de teugel kruipt, dat de berijder geen idee heeft hier een oplossing voor te vinden. Paard kan in zijn eigen comfortabele houding lopen zonder dat het zich ergens hoeft aan of in te spannen.

Ik weet niet of een paard streken uithaalt. Daar ga ik over nadenken.

Ik kan me zo niks voor de geest halen wat ik een streek zou noemen namelijk.

Wordt vervolgd.
Zoo_ist

Keer terug naar Grondwerk en overige