Wijd lopen verhelpen door training?

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Wijd lopen verhelpen door training?

Berichtdoor Lyonesse » 22 feb 2012 11:07

nav dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1604269
Kun je wijd lopen echt verhelpen door training en is het echt een balansprobleem?
Voor zover ik weet is wijd lopen te wijten aan de bouw (het is erfelijk) of een probleem met een te traag voorbeen/te snel achterbeen.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Re: Wijd lopen verhelpen door training?

Berichtdoor Dorien66 » 22 feb 2012 11:12

Volgens mij kan het allebei.
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor pzn » 22 feb 2012 11:48

Jonge paarden kunnen door slappigheid nog weleens wijd gaan. Maar over het algemeen is het volgens mij erfelijkheid. Je ziet bij veel nakomelingen van Sandro Hit dat ze achter wijd gaan, je kunt nog net geen kruiwagen tussen de achterbenen doorrijden.

Ook Ampere bijv. gaat enorm wijd achter. Als je die van de zijkant ziet bewegen denk je WAUW die kan lopen. Ga je erachter staan schrik je je een ongeluk.

Zelf zou ik niet snel een paard kopen die wijd gaat.
pzn

Berichtdoor Lyonesse » 22 feb 2012 11:55

Bij de radstake heb ik destijds ook een hengst gezien die erg wijd ging. Weet niet meer wie het was, volgens mij was het don primaire, fuchsberger, radar of chin chin? Maar blijkbaar worden ze er wel gewoon om goedgekeurd. Ik weet idd ook niet anders dan dat het erfelijk is en zou er zelf ook geen kopen. Maar als het wel aan de training kan liggen, heb ik er wel eens een leuke hengst om laten staan en had ik achteraf de gok best eens willen wagen.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor pzn » 22 feb 2012 12:07

Dat ze ermee gekeurd worden voor het stamboek zegt mij niet zoveel. Ik heb al tijden mijn eigen visie op een goed paard en daar wijkt het kwpn met die hertenhalsjes en die beknopte beestjes flink vanaf :D

Tijdens de hengstenkeuring liep er een Marius Claudius uit een Quidam de Revel mee ( moeder, grootmoeder en overgrootmoeder internationaal gesprongen!!!! en in de vertakking, neven en nichten ook nog meerdere 1.60 paarden!! Een lijntje waar je alleen van kan dromen dat ie bestaat!) en die wordt er gewoon uitgeflikkerd.
Omdat ie te apart sprong.

Schiet mij maar lek!

In Verden enkele jaren geleden zat de hele commisie te zeuren op de wereldkampioen, die ging zo wijd achter, dat kon echt niet. 2 weken later op de paardendagen maken ze Santano Pavo kampioen, nou als er eentje zo wijd gaat dat je er een kruiwagen tussendoor kan rijden is het Santano wel.
pzn

Berichtdoor Lyonesse » 22 feb 2012 12:16

Ik ben het ook niet altijd met de stamboeken eens en volg wel mijn eigen visie. :D Maar niet alleen bij het kwpn worden ze er mee goedgekeurd. Bij nagenoeg elk stamboek wel volgens mij. Bij de haflingers heb je Abel. Grote moderne hengst, goede bewegingen, sportpredicaat (loopt Z2 met winst) en is kampioen geweest, maar hij gaat erg wijd (al lijkt dat idd wat te zijn bijgetrokken met de jaren) en geeft dat ook duidelijk door aan zijn nakomelingen. Meer dan de helft daarvan gaat ook wijd.

Toevallig een HAW topic van abel op bokt: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1452420
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 22 feb 2012 12:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Lyonesse

Berichtdoor pzn » 22 feb 2012 12:19

Lyonesse schreef:Ik ben het ook niet altijd met de stamboeken eens en volg wel mijn eigen visie. :D Maar niet alleen bij het kwpn worden ze er mee goedgekeurd. Bij nagenoeg elk stamboek wel volgens mij. Bij de haflingers heb je Abel. Grote moderne hengst, goede bewegingen, sportpredicaat (loopt Z2 met winst) en is kampioen geweest, maar hij gaat erg wijd (al lijkt dat idd wat te zijn bijgetrokken met de jaren) en geeft dat ook duidelijk door aan zijn nakomelingen. Meer dan de helft daarvan gaat ook wijd.

Ik weet niets van haflingers :D Dus daar waag ik geen uitspraken over te doen.

Maar inderdaad ook bij de andere warmbloedstamboeken worden ze gekeurd. Zie Sandro Hit bijv. ook al komt iedereen al enkele jaren ervan terug dat hij zulke goede dressuurpaarden fokt. Op hoog nivo is er geen terug te vinden.
pzn

Berichtdoor Lyonesse » 22 feb 2012 12:25

Ik krijg zelf een beetje het idee dat wijdlopen een "fokfoutje" is dat erin is geslopen omdat er zo gefokt wordt op ruime gangen. Wijdlopen is daar dan de keerzijde van. Prima dat je focust op ruimte en op de achterhand, maar vergeet de voorkant niet, het voorbeen moet wel mee willen, anders krijg je wijdlopers, óf paarden die constant tegen hun eigen voorbenen trappen...
Lyonesse

Berichtdoor Dorien66 » 22 feb 2012 14:26

Linde gaat absoluut niet wijd, normaal gesproken. Maar ga ik in draf op topsnelheid, dan wijzigt ze haar manier van lopen en gaat ze megawijd. Iedereen die dan achter me rijdt (in galop!) ligt in een deuk :lol:
Linde is een Trakehner, met een fikse scheut volbloed. Voor degenen die dat leuk vinden: http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=202775&maxniveau=6.
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 11:39

Of wijdlopen te corrigeren is bij de genoemde shetlander weet ik niet. Ik heb het nooit bij deze dieren gezien. Bij de sportpaarden is het zeer zeker wel mogelijk. Misschien niet in alle gevallen, maar de meesten die ik ben tegen gekomen, lieten zich goed corrigeren.
Natuurlijk als een paard een bepaalde snelheid heeft in draf, lokt dat breed lopen uit. Gedeeltelijk omdat het mototisch handiger is (kijk maar naar dravers waar dat de gangbare praktijk is), gedeeltelijk omdat het een jong en nog weinig stabiel paard betreft. Daar waar duidelijk de bouw de oorzaak is, zijn de kansen op correctie natuurlijk geringer (maar dat is een open deur).
Mijn ervaring is dat paarden die op een rustig tempo getraind worden, in een mooie voorwaarts-neerwaartse houding, heel snel op een normaalspoor gaaan lopen. Wat kan gebeuren, is dat nieuwe of verzwaarde oefeningen het 'breed gaan' weer tijdelijk optreedt. Het is belangrijk om die manier van bewegen te vermijden. Dus die oefeningen moeten minder belastend worden uitgevoerd. Dat betekend in de praktijk; korte reprises, minder heftig, minder schuin, etc.
Oefeningen zoals travers/renvers, zeker in snelle afwisseling zijn erg nuttig. Deze oefening maakt een paard behendiger en sterker. Beiden essentieel voor de balans en de capaciteit om het voorbeen tijdig van de grond te krijgen en het achterbeen naar de afdruk van dat voorbeen te laten sporen.

Wellicht schieten mij later nog oefeningen te binnen.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor MyWishMax » 03 apr 2012 11:50

pzn schreef:Jonge paarden kunnen door slappigheid nog weleens wijd gaan. Maar over het algemeen is het volgens mij erfelijkheid. Je ziet bij veel nakomelingen van Sandro Hit dat ze achter wijd gaan, je kunt nog net geen kruiwagen tussen de achterbenen doorrijden.

Ook Ampere bijv. gaat enorm wijd achter. Als je die van de zijkant ziet bewegen denk je WAUW die kan lopen. Ga je erachter staan schrik je je een ongeluk.

Zelf zou ik niet snel een paard kopen die wijd gaat.

Echt? Dat had ik niet verwacht! Mijn paard ging vroeger tijdens middendraf wel wijd, maar tegenwoordig niet meer. Dat was dus slappigheid? Of staan Rhodiums/Ferro's er ook om bekend? Nee toch?
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 12:01

Veel afstammelingen van Sandro Hit, bewegen groter dan ze aankunnen, daarom gaan ze breed. Laat ze kleiner lopen en train ze alsof ze het nog moeten leren, dan lost het probleem zich meestal vanzelf op.
Ik heb wel de indruk dat deze paarden erg hoogbenig zijn. En ik krijg daardoor de indruk dat er een verband bestaat. Je zou het 't Giraffe-Syndroom kunnen noemen.

STELLING: Voor mens en paard geldt; Boven de 1.60m is een groeistoornis :lol:
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor s-Porter » 03 apr 2012 12:08

Kadankovitch schreef:Veel afstammelingen van Sandro Hit, bewegen groter dan ze aankunnen, daarom gaan ze breed. Laat ze kleiner lopen en train ze alsof ze het nog moeten leren, dan lost het probleem zich meestal vanzelf op.
Ik heb wel de indruk dat deze paarden erg hoogbenig zijn. En ik krijg daardoor de indruk dat er een verband bestaat. Je zou het 't Giraffe-Syndroom kunnen noemen.

STELLING: Voor mens en paard geldt; Boven de 1.60m is een groeistoornis :lol:

Directe Sandro Hit nakomelingen gaan het niet doen... Je krijgt ze niet klein.

Dan heb ik toch een flinke stoornis :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 12:19

Ik heb dan ook altijd diep melelijden. Zo ben ik opgevoed. Ik heb dan ook veel geluk gehad in mijn leven. Mijn ouders ook; pa was 1.55 en ma 1.58.
Medelijden heeft ook mijn studie bepaald :cry: Iedere keer op het 'Studie-landschap van de univ.M'tricht hoorde ik een harde klop en daarna begrijpelijke maar toch voor deze wereld ongepaste taal. Kort daarna zag ik dan een behinderde weglopen, met de hand wrijvend over een pijnlijke plek op het hooggeplaatste hoofd. Het heeft mij altijd diep bedrukt :lol:
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 12:33

s-Porter schreef:

:DD

Kunnen ze niet leren kleine passen te maken? Of dacht je dat ik ze wilde laten kruipen?
Ik heb persoonlijk geen directe afstammelingen van Sandro Hit onderhanden gehad, maar een bevriende trainer heeft er een paar staan die wel mooi klein kunnen lopen (maar dan weer geen problemen hebben met breed lopen). Ik kan niet m.b.t. dit probleem over Sandro Hit oordelen.
Kadankovitch

Berichtdoor s-Porter » 03 apr 2012 12:37

Kadankovitch schreef:
s-Porter schreef:

:DD

Kunnen ze niet leren kleine passen te maken? Of dacht je dat ik ze wilde laten kruipen?
Ik heb persoonlijk geen directe afstammelingen van Sandro Hit onderhanden gehad, maar een bevriende trainer heeft er een paar staan die wel mooi klein kunnen lopen (maar dan weer geen problemen hebben met breed lopen). Ik kan niet m.b.t. dit probleem over Sandro Hit oordelen.

Je krijgt ze wel klein maar niet in een gewenste passage bijvoorbeeld...
Maar als de trainer dat voor elkaar krijgt kom ik graag kijken...

Maar mijn ervaring is dat het in het begin allemaal wel gaat. Lichte tour. midden tour gaat nog wel... Maar dan...
s-Porter

Berichtdoor s-Porter » 03 apr 2012 12:39

Laatst had je trouwens een filmpje geplaatst van Vicky Smits... Dat vond je goed begreep ik?
s-Porter

Berichtdoor Jola » 03 apr 2012 12:44

Kadankovitch schreef:STELLING: Voor mens en paard geldt; Boven de 1.60m is een groeistoornis :lol:

:o En bedankt.... :cry:
If you stick your head in the ground, you'll get your rear kicked.
Jola

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 13:35

Als Jan die ene nog op stal heeft,is dat altijd te arrangeren. Het is een tijdje geleden. Maar ik heb van hem niet gehoord dat ze moeilijk waren in pi en pa. Echter ik wissel daar graag ervaring over uit.

Ja, dat beeld dat Vicky Smits laat zien, benadert mijn ideaalbeeld. Zij trainde bij Patric LeRoland. Hem heb ik in 1975 (?) in Rotterdam zien rijden met Cramique. Dat was een indrukwekkende ervaring. Natuurlijk kan dat prestatie-niveau niet meer mee vandaag de dag, maar het zette voor mij de richting. Ik las toen fanatiek de artikelenserie Ruiters en Rechters van Ernest van Loon, waarin op een bepaals moment ook een foto werd getoond als ideaalbeeld van LeRoland. Na een korte periode die mijn paard bijna het leven koste bij ene Wilfried Spix, ben ik bij Ernest van Loon terecht gekomen. Hij is mijn mentor, vriend en tweede vader geworden.
Ik weet dat er wat af te dingen valt op de prestatie van dame Smits maar als ik weer op wedstrijden uit zou kunnen komen, dan streef ik dat beeld na. Ik werd ook kotsmisselijk dat een trapgans die nog geen steenezel kan rijden, commentaar heeft omdat de teugel doorhangt en zij (Vicky Smits) op 1min26 een lossende ophouding geeft. Natuurlijk had zij dat ook liever niet gedaan. Maar op dat moment was dat waarschijnlijk noodzakelijk om te doen. Iemand die er op dat moment niet op zit en/of het paard niet kent,begeeft zich op het pad van blanke theorie en speculatie.

@Jola, als je het kwetsend vond wat ik schreef, dan vind ik dat zeer jammer, het was echt maar als grap bedoeld. In dat geval mijn oprecht excuus.
Kadankovitch

Berichtdoor Jola » 03 apr 2012 13:38

Oei! Ik was nog een smiley vergeten, deze ;)
Er gaat heel wat meer nodig zijn om bij mij kwetsend over te komen :DD
Jola

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 13:51

PHOE, opluchting, ik wil niemand omwille van een grapje op de tenen staan.
Goed hoe zwaar ben je behinderd :evil:
Kadankovitch

Berichtdoor Jola » 03 apr 2012 13:54

34 cm? :DD
Jola

Berichtdoor s-Porter » 03 apr 2012 14:02

Kadankovitch schreef:Als Jan die ene nog op stal heeft,is dat altijd te arrangeren. Het is een tijdje geleden. Maar ik heb van hem niet gehoord dat ze moeilijk waren in pi en pa. Echter ik wissel daar graag ervaring over uit.

Ja, dat beeld dat Vicky Smits laat zien, benadert mijn ideaalbeeld. Zij trainde bij Patric LeRoland. Hem heb ik in 1975 (?) in Rotterdam zien rijden met Cramique. Dat was een indrukwekkende ervaring. Natuurlijk kan dat prestatie-niveau niet meer mee vandaag de dag, maar het zette voor mij de richting. Ik las toen fanatiek de artikelenserie Ruiters en Rechters van Ernest van Loon, waarin op een bepaals moment ook een foto werd getoond als ideaalbeeld van LeRoland. Na een korte periode die mijn paard bijna het leven koste bij ene Wilfried Spix, ben ik bij Ernest van Loon terecht gekomen. Hij is mijn mentor, vriend en tweede vader geworden.
Ik weet dat er wat af te dingen valt op de prestatie van dame Smits maar als ik weer op wedstrijden uit zou kunnen komen, dan streef ik dat beeld na. Ik werd ook kotsmisselijk dat een trapgans die nog geen steenezel kan rijden, commentaar heeft omdat de teugel doorhangt en zij (Vicky Smits) op 1min26 een lossende ophouding geeft. Natuurlijk had zij dat ook liever niet gedaan. Maar op dat moment was dat waarschijnlijk noodzakelijk om te doen. Iemand die er op dat moment niet op zit en/of het paard niet kent,begeeft zich op het pad van blanke theorie en speculatie.

@Jola, als je het kwetsend vond wat ik schreef, dan vind ik dat zeer jammer, het was echt maar als grap bedoeld. In dat geval mijn oprecht excuus.

Ik ben daar wel nieuwsgierig naar!

Oke dus jij hebt echt bij Ernest van Loon gelest. Dat moet zeer leerzaam zijn geweest. Ik weet wel dat de serie Ruiters en Rechters 1 van de eerste boeken was waar ik ook in de praktijk wat aan had! En ik blader er vandaag de dag ook nog wel eens doorheen! De naam van LeRoland zegt me zo even niks maar ik zal eens kijken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit echt naar haar rijden had gekeken. Misschien ook niet zo gek omdat ze niet heel erg op de voorgrond treed. Wat me opviel was de ligtheid waarmee het allemaal leek te gaan. zelfs haar been hulpen leken niet meer dan een licht tikje te zijn!
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 14:06

Ik zal een kaarsje voor je opsteken in 't kapelletje in Canne. Dat helpt!! Als je geduld hebt zul je merken dat je krimpt. Dan komt alles weer goed :cheer:
Kadankovitch

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 14:15

In deel I zie je op een bepaalde pagina (heb het boek niet bij de hand) een ruiter in het uniform van het Cadre Noir, dat is LeRoland. De beelden op internet zijn niet zo fijn. Ik weet niet of hij nog zo traint. Ik heb hem nooit opgezocht omdat ik uit eerste hand weet dat hij bepaals onvriendelijk kan zijn, daar kan ik niet goed tegen. Bovendien wil ik in mijn training een passend tegenwicht vinden, om niet door te schieten naar teveel lichtheid vs prestatie. Ik heb de neiging mij nogal te concentreren op 'wilsoverdracht'.
Kadankovitch

Volgende

Keer terug naar Grondwerk en overige