Plotselinge Gedragsverandering

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Plotselinge Gedragsverandering

Berichtdoor ElineS » 21 feb 2012 19:23

Op zaterdag begon het. Ik ging na het rijden in de bak even kort buiten rijden en dan wil ik nog wel eens een sprint trekken. Nooit een probleem. Ik krijg mijn merrie makkelijk terug, hoe hard ze ook gaat. Controle is er altijd. Dit keer echter, spurtte ze er snoeihard vandoor, harder dan ik wilde en kreeg ik haar met moeite terug.. Maar op zich nog wel te doen. Vreemd, vond ik dat, maar dacht er niet verder bij na. Daarna was er ook niets meer mee te doen.

Zondagochtend in het weiland zetten, niks aan de hand, zei mijn vader, die haar in de weide deed. Zondagavond deed mijn vader haar weer en toen die thuis kwam vertelde hij dat ze wel heel uitzonderlijk druk was. Snuiven, hinniken, hem meesleuren aan het touw, iets wat ze normaal niet doet, of na 1x terugzetten voorbij is. Maar nu was er haast geen houden aan. Wederom vreemd.

Maandagochtend, ik besluit een buitenrit te maken. Tijdens het opzadelen en alles, niets aan de hand. Buiten, eerst ook niet. Tot ik wil draven. Poef en weg is paard in een volle sprint. Ik verloor de complete controle. Ze vloog van het gras, naar het strand, weer op het gras, zo over de weg heen. Nou, doodeng. Ben het helemaal niet gewend om geen controle te hebben over haar. Kon het tempo niet bepalen en kon helemaal niet meer sturen. Dat is me nog nooit zo met haar gebeurd. Wel met andere paarden, maar niet met dit brave dier. Ze heeft soms wel dat ze harder gaat dan dat ik wil, maar dan krijg ik haar zo 1.2.3 terug en heb ik ook nog alle stuur...

We zijn een heel eind gerend. Heb haar echt om moeten trekken voordat ze tot stilstand kwam. Daarna terug in stap. Nog even een gevecht gehad toen ik voor het eerst weer aandraafde (ze wilde er weer vandoor) maar ik liet haar niet, zette haar op een kleine circel. Tien minuten later was het weer prima en was ze weer hartstikke braaf. Heb nog gewoon een normale galop kunnen nemen. Niets aan de hand.

Weiland in, ook niets aan de hand. Die avond, toen ik haar naar binnen zette, compleet gek. En maar galopperen door de wei. Naar me toe komen, wil ik haar pakken en weer wegrennen, tot een paar keer toe. Wel, met de oren naar voren, hoofd in de lucht etc. Jolig en speels leek het. Alleen ben ik dat totaal niet van haar gewend. Mormel wil normaal niet eens een drafje doen in de weide, veel te lui voor.. En nu, scheuren maar. Duurde even voordat ze eindelijk naar me toekwam en zich liet meenemen.. Hoewel, ze nam mij eerder mee, want werd zo naar stal gesleurd. Kon haar corrigeren wat ik wilde, werd ze alleen maar drukker van. Ik corrigeer haar door stil te gaan staan als ze mij voorbij loopt en dan zet ik haar wat passen naar achteren. Dit hoef ik normaal maar 1x te doen en vaak is een "ehh" al voldoende genoeg om haar net achter me te laten lopen. Maandag niet. Kon hoog en laag springen, ik werd meegesleurd.

Vannochtend, wederom, niets aan de hand. Lekker rustig, zo de weide in.. Maar in de avond. Ik weet niet wat ze heeft.. Maar galopperen, briesen, snuiven, hinniken, meesleuren etc.

Mijn pa kan haar niet meer binnen zetten nu, dat is niet vertrouwd. Zijn linkerarm is voor een deel verlamd en dan kan hij haar niet houden. Daar baal ik behoorlijk van, want hij doet het normaal als ik aan het werk ben.

Ik snap echt niet waar deze verandering in gedrag zo vandaan komt... En ook dat het alleen in de avond en op buitenrit is. Voor de rest is ze zo braaf als wat..

Iemand ideeën en hoe ik dit moet oplossen?
ElineS

Re: Plotselinge Gedragsverandering

Berichtdoor Kiwiko » 21 feb 2012 19:32

echt geen flauw idee.............. dit is een te grote verandering voor slechts een voerkwestie...........

ze lijkt niet nijdig, maar vrolijk.........

Ik ga het even laten bezinken en er over nadenken........ en misschien kom ik dan wel met iets zinnigs.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor ElineS » 21 feb 2012 19:43

Precies, ze lijkt vrolijk.. En voernijd, dier heeft de hele dag in de weide een onbeperkte toevoer aan kuil, deze hele winter.. s' Avonds krijgt ze kuil, halve kilo graan (sinds een paar maanden) + wat musli, wat ze wel heerlijk vind. Ze heeft daarom altijd wel gehad dat ze graag naar stal wilde (ook toen ik nog biks voerde), maar zo graag als dit heb ik niet eerder mee gemaakt.

Ik heb wel een tijd niet gereden, vanaf eind december/begin januari geloof ik, met af en toe lange lijnen werk. Sinds drie weken pak ik haar echt weer op en rijd ik 4x in de week + 1x longeren met dubbele lijnen. Maar ik rijd haar sinds 2008 en ze heeft wel vaker een maand stil gestaan. Ook wel eens 6 weken, toen ik op vakantie was. Kon er daarna zonder problemen weer op stappen.
ElineS

Berichtdoor Aaf » 21 feb 2012 19:55

Zijn er (kleine) veranderingen in haar directe leefomgeving?

Nevele was ook een paar dagen gestressed toen de schapen verderop in de hokjes kwamen in afwachting van hun lammetjes. Hij kon ze niet zien maar hoorde ze wel scharrelen door het stro. Wanneer ik het hem liet zien leek het kwartje ook niet te vallen.

Inmiddels is het klaar en zijn de geluiden 'gewoon' geworden. Sommige paarden reageren fel op veranderingen.
Riding: The art of keeping a horse between you and the ground. ~Author Unknown
Aaf

Berichtdoor ElineS » 21 feb 2012 20:05

Nee, niet dat ik weet.. Er is op stal niets veranderd, in haar weide ook niet, naast haar weiland niet en tegenover haar weiland niet. Niets zichtbaars. Maar ze is sowieso niet snel in de stress. Ze staat naast het oefenterrein van het leger, waar ze wekelijks knallen. Lijkt soms net Irak op stal, maar daar geeft ze niets om. Ook niet om de tanks die langs haar weiland rijden... De groepen marcherende militairen. De honden die soms het weiland in rennen, omdat er een wandelpad langs loopt en sommige mensen hun niet-luisterende honden niet aanlijnen. De tractors die langs rijden, de vrachtwagens etc. Met al die dingen heeft ze geen problemen.
ElineS

Berichtdoor Kiwiko » 21 feb 2012 20:13

misschien gewoon lente in haar bol en voelt ze zich kiplekker....... dat kan ook he :D

het hoeft niet altijd negatief te zijn, we moeten er alleen mee leren dealen :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor ElineS » 21 feb 2012 20:17

Dat kan ook inderdaad, leuk voor der, maar vervelend voor moi en uiteindelijk ook voor haar, want nu moet ik haar doen na mijn werk en komt ze later op stal, iets wat ze niet leuk vind :P Staat ze te ijsberen voor het draad... En om haar nou buiten telkens te moeten omtrekken als ze er vandoor gaat buiten.. Maar goed, we kijken het even aan.
ElineS

Berichtdoor Dorien66 » 21 feb 2012 21:14

Tja, mijn primaire gevoel zegt hormonen. Maar ja, wie ben ik?
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Kiwiko » 21 feb 2012 21:15

kan heel goed :)

Hormonen reageren heftiger als het aankomende seizoen meewerkt ;)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Dorien66 » 21 feb 2012 21:17

En het kan ook verergeren met de jaren. Een merrie die altijd rustig bleef tijdens het voorjaar, kan heftiger worden.
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 16:57

En mag ik vragen hoe het nu gaat? Is ze gekalmeerd? Want daar ben ik benieuwd naar.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor ElineS » 03 apr 2012 21:33

Jup, heeft twee weken aangehouden en toen was het weg. Niets meer aan de hand. Ze is weer als vanouds :). Had dus de lente in haar kop denk ik dan.
ElineS

Berichtdoor breezy302 » 03 apr 2012 22:11

denk ook de lente in haar bol! Chanel is normaal erg braaf en schrikt nergens van. Tot ik afgelopen vrijdag ging rijden! Alles was eng en een reden om er hard vandoor te draven ( fijn als de rem er nog niet echt opzit ik raak in paniek en weet niet wat te doen) werd er gek van normaal bomproof en nu was een hond al eng! Zo schrikkerig is ze nu nog steeds, ach ze wil gewoon het land op haha maar heb haar verteld dat ze nog 2/3 weken moet wachten!
breezy302

Berichtdoor Kadankovitch » 04 apr 2012 01:04

Dat is mooi om te lezen. Veel plezier nog.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor ElineS » 29 okt 2012 21:55

Blegh, mijn schouder doet zeer, die is blauw. Paardlief gedraagt zich weer ontzettend lastig.

Vorig jaar merkte ik dit gedrag voor het eerst op en maakte ik dit topic. Dit was in februari. Nu begint het weer, al dan wat vroeger. Misschien ligt het aan het koude weer? Geen flauw idee... Maar het riedeltje herhaalt zich weer en nu nog wat erger. Het is zowel met naar buiten als met naar binnen zetten. Ze is haast niet te houden. Snuiven, briesen, hinniken, trappelen, ongeduldig, door de weide heen scheuren, mij meesleuren etc.

Jos die normaal altijd als een braaf paardje aan het halstertouw loopt en er niet aan denkt om langs me heen te gaan, sleurt me nu overal mee naartoe en wandelt me zo omver. Eergisteren is ze me hard omver gelopen. Ik zette haar op stal, ze at, niets aan de hand en in één keer vliegt ze in volle galop de stal uit, terwijl ik voor de uitgang sta, dus ik ging van de benen natuurlijk en landde pijnlijk op mijn schouder. Nadat paard was uit gerend (die galoppeerde als een malle door de wei) heb ik haar uit kwaadheid een paar schoppen verkocht. Ik was zo woedend.

Mja, dat werkt niet, vanmorgen sleurde ze me ook mee en heb ik haar toch echt weer een paar tikken moeten verkopen om mijn eigen veiligheid te garanderen. Als ik dat niet doe hang ik aan het halstertouw achter het paard aan of drukt ze haar schouder zo in mijn rug en wandelt over me heen.

Ik snap dit gedrag echt niet en waar het nou vandaan komt.

In mijn leven heb ik nog nooit zo'n braaf mormel gehad, maar nu kan niemand er iets mee doen behalve ik en ook ik moet oppassen. Mijn vader waagt zich er niet aan en mijn vriendin die haar vanavond uit de wei wilde halen heeft modder gehapt en haar schouder is zowat uit de kom getrokken door dat beest.

Ze is wel van stal terug verhuisd nu, staat weer op haar vorige stal, waar ze in februari ook dit gedrag vertoonde. Maar vorig jaar februari, toen ze dit ook deed, stond ze al maanden zonder problemen, duurde het twee weken en was ze daarna weer op haar beste gedrag. Daarnaast is ze vaker verhuisd (al 4x) en gaf dat nooit problemen. Ze is met verhuizen juist heel relaxed. Denk niet zozeer dat het daar aan ligt.

Nja, hopen dat het met twee weken is afgelopen, net zoals vorig jaar, en ze weer mijn makke mormeltje word, want dit vind ik niks.
ElineS

Berichtdoor Lyonesse » 30 okt 2012 10:03

Toch raar dat ze terug op die stal, weer dat gedrag gaat vertonen...
Misschien een rare gedachte, maar is er misschien iets dat ze kan ruiken? Zijn er veeschuren in de buurt die ze ruikt? Paarden kunnen soms behoorlijk raar reageren op varkens, koeien, kippen etc weet ik niet, maar misschien zou het kunnen. Ze raken eraan gewend en dan is het weer over. Ik spreek uit ervaring :DD
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor ElineS » 30 okt 2012 10:20

Ja, tegenover haar is een koeienschuur. Maar daar staan nu geen koeien in. Die komen er straks pas weer in.
ElineS

Berichtdoor The_Stig » 30 okt 2012 11:13

Verhuizen kunnen ze gekke dingen van gaan doen. Ik had een super brave merrie die onhandelbaar werd na een verhuizing. Liet zich vallen met opstappen. Na een week of 2 was alles weer normaal.
The_Stig

Keer terug naar Grondwerk en overige