Paard duikt / problemen aanleuning

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Paard duikt / problemen aanleuning

Berichtdoor Truffel » 16 feb 2012 10:08

Ik ben sinds medio vorig jaar met mijn paard begonnen in de dressuur, we rijden nu L1. Ik heb wekelijks les van een gediplomeerd instructrice die zelf hoge dresuur rijdt.

Ik blijf problemen met de aanleuning houden. Niet extreem dat hij loopt te sterrenkijken ofzo maar te onrustig. Het lijkt wel of zijn enige doel is op de voorhand te duiken, onder de druk uitkomen en mij eruit trekken. Het wordt dan teveel een trekspelletje waar ik onbedoeld toch steeds weer aan toe geef. En uiteindelijk ben ik doodop en heb pijn in mijn armen. Ik kan dan ook niet fijn en netjes zitten. De motor draait niet genoeg van achteruit. Als ik ga aandraven of galopperen probeert hij zich meteen weer langer te maken en begint het weer.

Ik probeer voldoende druk te houden op de teugels en met been door te komen. Hij is eigenlijk wat lui aan het been want als ik teveel druk aan de voorkant hou, om te voorkomen dat hij zich weer lang maakt, vetrekt hij niet. Ik heb de neinig mijn handen naar beneden te drukken als hij zich eruit wil trekken maar ik moet ze nu juist hoger doen, met de beweging mee, en van daaruit weer terug naar de juiste positie. Ik moet ook meer en constanter met mijn kuit doordrukken maar ik heb er gewoon geen kracht genoeg voor lijkt wel.

Hebben jullie nog tips wat ik eens kan proberen? Ik probeer ook zoveel mogelijk tempowisselingen te rijden en hem bezig te houden maar het is erg lastig (en vermoeiend). Misschien eerst op de sportschool mijn benen sterker maken? :DD
Truffel

Re: Paard duikt / problemen aanleuning

Berichtdoor gaelle » 16 feb 2012 10:25

Wat jij nu doet is gasgeven en remmen tegelijkertijd.
Heb je jouzelf wel eens afgevraagd waarom je zoveel been geeft EN zoveel druk op de teugel hebt?
gaelle

Berichtdoor Truffel » 16 feb 2012 10:29

Als ik alleen maar been geef wordt hij rennerig en gaat alleen maar harder, ik moet dan toch ook wel een soort van druk houden van voren?
Truffel

Berichtdoor Truffel » 16 feb 2012 11:10

Ik zit er nog even over te denken Gaelle.. Bedoel jij dat ik hem, zonder druk maar met contact, actiever naar voren moet rijden, hij wordt dan weer lang, en van daaruit weer op ga vangen aan de voorkant? I.p.v. met druk weg proberen te rijden?
Truffel

Berichtdoor papagroom » 16 feb 2012 11:45

Een beetje druk is wel nodig, want je bereikt een goede aanleuning door voorwaarts te rijden met zachte meevoelende hulpen. Wanneer je merkt dat je paard het bit opzoekt, bied je hem licht weerstand met de teugel zodat het steun vindt op het bit. Hij mag echter niet gaan hangen. Het drijven is voor een aanleuning van het allergrootste belang, want de aanleuning in de klassieke zin is het resultaat van de juiste verhouding tussen drijvende en ophoudende hulpen van de ruiter.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Truffel » 16 feb 2012 11:52

Precies en ik vermoed dat die verhouding niet helemaal in balans is. Ik zal meer gas moeten gaan geven en wat minder moeten gaan remmen. Eigenlijk weet ik dus zelf het anwoord al maar het is zo makkelijk gezegd :DD
Truffel

Berichtdoor papagroom » 16 feb 2012 12:02

Ik denk dat het voornamelijk een gevoels kwestie is....oefening baart kunst dus...je kan proberen om bij hoge nood je zweep wat meer te gebruiken,maar leg die bij resultaat gelijk weer weg want daar moet hij niet aan wennen,,,,,dan loop je straks vast in het M1,daar mag je je zweep in de proef niet meer gebruiken......suucces.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor s-Porter » 16 feb 2012 13:05

Truffel schreef:Ik ben sinds medio vorig jaar met mijn paard begonnen in de dressuur, we rijden nu L1. Ik heb wekelijks les van een gediplomeerd instructrice die zelf hoge dresuur rijdt.

Ik blijf problemen met de aanleuning houden. Niet extreem dat hij loopt te sterrenkijken ofzo maar te onrustig. Het lijkt wel of zijn enige doel is op de voorhand te duiken, onder de druk uitkomen en mij eruit trekken. Het wordt dan teveel een trekspelletje waar ik onbedoeld toch steeds weer aan toe geef. En uiteindelijk ben ik doodop en heb pijn in mijn armen. Ik kan dan ook niet fijn en netjes zitten. De motor draait niet genoeg van achteruit. Als ik ga aandraven of galopperen probeert hij zich meteen weer langer te maken en begint het weer.

Ik probeer voldoende druk te houden op de teugels en met been door te komen. Hij is eigenlijk wat lui aan het been want als ik teveel druk aan de voorkant hou, om te voorkomen dat hij zich weer lang maakt, vetrekt hij niet. Ik heb de neinig mijn handen naar beneden te drukken als hij zich eruit wil trekken maar ik moet ze nu juist hoger doen, met de beweging mee, en van daaruit weer terug naar de juiste positie. Ik moet ook meer en constanter met mijn kuit doordrukken maar ik heb er gewoon geen kracht genoeg voor lijkt wel.

Hebben jullie nog tips wat ik eens kan proberen? Ik probeer ook zoveel mogelijk tempowisselingen te rijden en hem bezig te houden maar het is erg lastig (en vermoeiend). Misschien eerst op de sportschool mijn benen sterker maken? :DD

Daar zit het probleem. Het rennerig worden is ook een teken van niet aan het been zijn.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kiwiko » 16 feb 2012 17:43

Ik denk dat je teveel wil.......... en een paar stappen over ben geslagen. :) Eerst aan het been...... maakt niet uit of hij lang wordt er met de kop uitloopt....... Eerst aan het been........ en laat hem maar rennerig worden, dat los je op met je zit........ van daaruit ga je hem oppakken.....

Klinkt heel stom maar dit soort dingen kan je eigenlijk in 10 minuten fixen, maar je moet echt eerst weer even de been knop erop gaan zetten :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 16:40

De meeste paarden zijn voor het eerste voldoende voor het been, maar omvoldoende door de nek. Ik heb die problemen talloze keren gehad. Dat probleem werd in mijn africhting duidelijker omdat geen macht in mijn linker arm heb. Toch is dit nooit een groot probleem geweest. Alleen mijn huidig paard heeft me jarenlang om de tuin geleid. Hij was extreem in het ruzie maken met de hand. Dat heeft hij nu nog zodra ik hem aanleuning geef, daarom rij ik hem dan ook meer volgens het beginsel van Légèreté.

Hetgeen hier volgt schrijf ik op basis van een indruk. Ik bedoel dat niet als een absolute waarheid, het is eerder een suggestie; te laten of te nemen. Het is erg moeilijk om een sluitende oplossing te bieden voor zo'n probleem. Als het paard zou zien of rijden zou ik wellicht iets anders zeggen. Maar nu is het niet anders. ik schrijf dit achter mij pc-scherm.
Dus dit hoeft dat niet voor uw paard van toepassing te zijn, maar ik zou waarschijnlijk van voor af aan beginnen.(Immers wat hij/zij ondertussen geleerd heeft, gaat niet verloren en kan na correctie gewoon weer ingepast worden) Bij die bodem (met Italiaans accent) !!

Gewoon halthouden en het rijdier iets ronder dan normaal instellen, dan van daaruit overgangen stap/halthouden rijden en zodra hij weer tegen de hand komt, even de hand vastzetten als een bijzetteugel zodat hij leert dat dat grapje niet werkt. Geen druk van achter zettten, omdat zoiets zelden bijdraagt tot de duidelijkheid voor het paard (het is geen Einstein). Hem moet duidelijk worden gemaakt dat de hand absoluut te respecteren is. Van daaruit het werk uitbreiden naar draf, enkele passen en terug naar stap zodra hij tegen de hand komt (of liefst nog daarvoor).
Het kan zijn dat hij moeite heeft met de balans. Daarom maar zolang draven als hij niet tegen de hand komt, dan de nageeflijkheid herstellen. Mijn idee is dat het paard geen respect heeft voor de hand, of dat het dier z'n evenwicht niet heeft gevonden (vaak wordt het aanleren van impuls verward met snelheid). In ieder geval blijft de oplossing hetzelfde: Ik corrigeer zodra hij ongehoorzaam wordt of zodra hij z'n evenwicht niet houden kan. Deze aanpak vergt wat geduld, maar als ik het juist heb ingeschat lost het probleem zich zeker op.

Hopelijk hebt u er wat aan.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Truffel » 04 apr 2012 08:22

Bedankt voor het meedenken en de tips Kadankovitch!
Het klinkt heel logisch en het zou best kunnen werken. Ik heb het op deze manier nog niet geprobeerd.

Ik ben nu zelf in mijn training uitgebreid aan het losrijden lang en laag in stap en draf (ca 10/15 minuten) Tijdens het lang en laag rij ik veel tempowisselingen en ga ik hem loswerken in de hals, stelling links, stelling rechts, af en toe wat sterker doorvragen en meteen weer rechtstellen. Als hij los is pak ik hem steeds wat meer op tot waar ik hem wil hebben, zolang de motor van achteren blijft lopen.
Dit ging best goed in de training. Helaas tijdens mijn wedstrijd afgelopen zondag is hij weer zo afgeleid en kijkerig dat ik het niet voor elkaar krijg. Dat kost met gewoon constant punten op de oefeningen. Stond ook op het protocol, moet meer nagevelijk, te veel tegen de hand.

Ik ga eens met jouw tip aan de slag in de training!
Truffel

Berichtdoor Zoo_ist » 17 apr 2012 22:32

Wat ik me afvraag... Als je wekelijks instructie krijgt, wat zegt die daar dan van dat het terug blijft komen?

En qua tips ga ik mee met kadankovitch. (hoop dat ik het goed schrijf, zit op foon)

Paard moet eerst beter aan het been zijn en dan zal het vanzelf makkelijker nageven. Vooral aan een soepele en meeverende hand die contact blijft houden en niet terugwerkt.
Zoo_ist

Berichtdoor Truffel » 17 apr 2012 22:38

Het gaat ondertussen al stukken beter!

Ik ben nu met mijn instructrice veel meer aan het activeren met mijn zit i.c.m. zetten aan de voorkant. En daarbij weer heel veel overgangen en tempowisselingen. Zoveel mogelijk been eraf (alleen kuit aansluiten) en puur op zit overgangen rijden, versnellen en weer terug, desnoods een tikje met de zweep bij geen reactie. Ik merk dat hij dan veel beter aan het been wordt, als ik dan eens been geef vertrekt hij ook meteen. En nu kan ik het aan de voorkant ook beter verwerken.

En ik heb net een nieuw zadel aangemeten gekregen waar ik heerlijk in zit dus dat wil ook wel! :)
Truffel

Berichtdoor Zoo_ist » 17 apr 2012 22:47

Fijn dat het al veel beter gaat nu.

Heb je je zadel al? Wat voor eentje heb je?
Zoo_ist

Berichtdoor Truffel » 17 apr 2012 22:52

Ja ik heb hem nu een weekje.

Een bruine Barnsby Majestic, echt een heerlijk zacht zadel met diepe zit :)
Truffel

Keer terug naar Grondwerk en overige