Wijken voor been aanleren

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Wijken voor been aanleren

Berichtdoor Cappie » 23 jan 2012 19:06

Mijn shet Hans hobbelt braaf zijn rondjes met zijn ruitertje. We werken nu voornamelijk aan de basis, tempo wisselingen enz. Nu heeft hij nog erg veel moeite met stelling. Ik laat zijn ruitertje de buitenhand tegen de hals houden, binnenteugel iets van de hals af. Uiteraard valt hij dan naar binnen, dus dat moet ze hem naar buiten duwen met haar binnenbeen. Maar dit snapt Hans nog niet heel goed, waardoor zijn ruiter meer met de teugels hem weer naar buiten wil sturen. Zijn er tips om hem beter te leren wijken voor het been? Of oefeningen die ik vanaf de grond met hem kan doen zodat hij het ook onder het zadel snapt?

Als alles goed is gaan ze eind volgende maand naar de ponyclub om te lessen, maar het zou fijn zijn als we alvast kunnen oefenen.
Cappie

Re: Wijken voor been aanleren

Berichtdoor Kiwiko » 23 jan 2012 19:16

Dat betekend dat Hansje niet aan het been is :) Wijken is een gehoorzaamheidsoefening, hoe gehoorzaam is het paard aan het been :)

"leren" wijken hoeft een paard daarom ook niet, dat doet een paard automatisch als deze goed aan het been is. Daar zit dus jouw werk in. Hansje leren gehoorzamen aan het been :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Cappie » 23 jan 2012 19:20

En hoe kunnen we hem aan het been krijgen in Jip en Janneketaal? We rijden nu al veel overgangen, meneer heeft soms nog wat overtuiging nodig om snel te reageren op beenhulpen. Ik merk wel dat hij daardoor steeds wat sneller reageert op beenhulpen, maar er is nog veel winst te halen. Het probleem is dat ik het zelf met rijden met Amber wel weet, maar ik moet het ook nog overbrengen op een meisje van 10 en dat is lastiger dan ik dacht, dus in dat opzicht is het fijn dat ze straks van een instructeur les gaat krijgen.
Cappie

Berichtdoor Kiwiko » 23 jan 2012 19:26

Als ze nu vooruitgang boekt dan betekend dit dat jullie op de goede weg zijn :) Dat het misschien niet zo snel gaat, dat moet je dan maar voor lief nemen :)

Wat ik wel eens doe is ze 3 keer op een lange zijde een overgang terug laten maken, dan drie keer een schijnovergang terug. Bij jonge paarden wil ik nog wel eens gebruik maken van de bakwand omdat ze daar graag op kleven...... dus dan wend ik niet af bij de a maar een meter of 3 a 4 voor de volgende lange zijde.

Dan maak je ze eerst weer recht en dan kan je ze een beetje op gang helpen door ze naar de bakwand te laten vallen. Dit is natuurlijk wel de truukjes versie :) maar het kan wel eens helpen :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor sigrid1182 » 23 jan 2012 21:10

mijn ervaring is als een paard goed leert recht onder je te lopen.
en je gaat op je buitenzitbeen knobbel zitten, dat je paard automatisch wijkt omdat hij dan weer recht onder je wil lopen....
sigrid1182

Berichtdoor Cappie » 24 jan 2012 11:25

Das een goede Contender, daar gaan we mee aan de slag. Verder dus gewoon wat meer geduld hebben, das ook een goede :DD
Cappie

Keer terug naar Grondwerk en overige