Rechtrichten van je paard

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Rechtrichten van je paard

Berichtdoor Rechtrichten » 23 jan 2012 15:58

Hebben jullie ervaring met het rechrichten van je paard volgende de Academische Rijkunst?

Ik had altijd problemen met mijn paard, luisterde niet goed, maar nog erger, ze had altijd blessures! En dan ook niet elke keer hetzelfde, maar steeds iets anders. Dan weer een peesblessure, dan weer pijn in d’r rug, dan d'r voorbeen, dan d'r achterbeen. Gek werd ik er van!

Toen ze zo kreupel was dat ik al 9 maanden niet meer kon rijden stond ik op t punt om het op te geven.

Toevallig (tenminste, hoe toevallig is het ;-)) kwam ik iemand tegen die me vertelde over het rechtrichten van je paard volgens de Academische Rijkunst. Het klonk me nogal sjiek in de oren, maar goed ik had niks meer te verliezen, dus waarom niet!

Het principe van het rechtrichten is dat je paard van nature scheef is, net als dat mensen links- of rechtshandig zijn is je paard dat ook. En als je paard scheef is en jij gaat er ook nog eens opzitten krijgt hij blessures. Het klonk allemaal heel logisch en uiteindelijk heb ik les gehad van Marijke de Jong en heb ik haar cursus Rechtrichten aangeschaft.

Nu ben ik een aantal jaar verder en ik rij weer elke dag! Mijn paard is gezond, gelukkig en blessure vrij! Dit heb ik in altijd tijd daarvoor nooit kunnen zeggen!

Omdat het bij mij zo goed heeft geholpen promoot ik de Cursus van Marijke nu met mijn eigen website waar je ook meer informatie vind over Rechtrichten en de Academische Rijkunst.

Dus heeft je paard vaak blessures, protesteert hij heel erg tijdens het rijden of wil je gewoon dat je nog lang op je paard kunt rijden en dat hij gezond en fit blijft?

Kijk eens op mijn website http://www.academische-rijkunst.net

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Groetjes Dorine
Rechtrichten

Re: Rechtrichten van je paard

Berichtdoor s-Porter » 23 jan 2012 16:02

:x
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor pzn » 23 jan 2012 16:08

Zucht.......................
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 23 jan 2012 16:36

Fijn dat je eindelijk een instructeur hebt gevonden die gewoon les kan geven.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor upkedupke » 23 jan 2012 16:57

Je kunt ook gewoon goede marketing noemen..... :!:
upkedupke

Berichtdoor Boeiend » 23 jan 2012 17:25

Het is wel dapper, dat wel........
Boeiend

Berichtdoor Kiwiko » 23 jan 2012 17:45

hihihihi :D :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor sigrid1182 » 23 jan 2012 21:12

sita schreef:Toch fijn dat iemand de moeite neemt om dit allemaal nog eens uit te leggen :D
Een paard moet altijd recht voor de staart op lopen is mij van kinds af aan geleerd ;)

en recht onder je ...

als je dat voor mekaar hebt, ben je al een heul eind.....
sigrid1182

Berichtdoor upkedupke » 23 jan 2012 22:19

Palmboom schreef:
upkedupke schreef:Je kunt ook gewoon goede marketing noemen..... :!:

Goed???

Heeeel goed.. Je informatie bij de verkeerde doelgroep droppen... :haha:

Ik doelde meer op de marketing van de "rechtrichters" zelf. Deze persoon is er duidelijk van overtuigd dat dit DE methode is om je paard te rijden.
upkedupke

Berichtdoor Sybelle » 24 jan 2012 00:05

Precies dit zelfde stuk staat op het IJslanderforum...

Jammer dat de rechtrichters zo'n fanatieke groep zijn geworden. Krijg een beetje het gevoel van sommige NH stromingen. Dat werden ook van die hypes terwijl er niets nieuws verteld werd. Alleen een klein onderdeeltje van een groot geheel in een nieuw jasje steken. Fijn dat het zo bruikbaar wordt door de sites en speciale cursussen maar al die mensen die het zo nieuw vinden hebben blijkbaar nooit geluisterd naar een instructeur met een knappe scholing.

Ik vind het op zich wel goed dat meer mensen er kennis van nemen dat een paard recht moet zijn. En ik denk ook wel dat het rechtrichten aan de hand voor het eerst zo duidelijk voor een grote groep beschikbaar is gemaakt. Maar het wordt soms wat té veel gehemel en je hoeft niet perse naar de aanhangers van de site voor een knap recht gereden paard, zoals zij denken.

Wat ik wel een beetje 'eng' vind is dat sommige mensen met jonge paarden te fanatiek beginnen met recht richten aan de hand zoals daar getoond wordt voor het paard uitgehard is. Met het idee dat hij dan sterk is als je er op gaat. Al die jonge paarden zo veel zijgangen laten lopen leek me al nooit gezond voor de gewrichten. En nu had ik laatst toevallig een lezing en daar werd het ook nog eens genoemd. Jong moet rechtuit lopen. Ik neem aan dat ze het zelf niet promoten (heb al een tijdje niet gekeken daar) maar veel volgers geven hun eigen draai aan dingen.

Overigens fijn voor je TS dat het paard nu blessure vrij is en een manier gevonden hebt om hem correcter te rijden.
Sybelle

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 11:17

Jammer dat het vinden van het princiepe 'van het rechtgerichte paard' zolang geduurd heeft. Het is gewoon de basis. Hetgeen Brenderrup en de Bodt doen is het verkopen van 'oude wijn in nieuwe zakken'.

Wat mij eraan stoort, is dat deze sektes het laten voorkomen alsof dit het enige is wat mis kan gaan bij het rijden. Anders gezegd dat men het grootste gedeelte al bereikt heeft indien men erin slaagt een paard recht te richten. Wat overigens meestal echt niet gebeurd. Men de arme dwalende zozeer over te halen zich alleen maar op het probleem van het rechtrichten te concentreren dat er ook nauwelijks meer iets gebeurd dat tot blessures leidt. En zo ontstaat het succesgevoel.

Sorry dat ik het volgende zo cru stel, maar het moet eens gezegd worden:
Rechtrichten is een onlosmakelijk onderdeel van het geheel van degelijke rij-instructie. Dit afzonderlijk aan te prijzen getuigd eigenlijk van een duidelijk gebrek aan inzicht. Dat inzicht had de TS moeten krijgen van haar instructrice. En die heeft in deze gefaald.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor s-Porter » 03 apr 2012 11:25

Daar valt weinig meer aan toe te voegen :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Rajo » 03 apr 2012 13:20

goed verwoord kadankovitch.. ik krijg terplekke allergische reacties als je met iemand aan het praten bent over training, en het enige wat je hoort is 'rechtrichten'.

sybille, daar heb ik ook mijn bedenkingen bij.. Ken een trainster die haar fanatieke volgelingen aanleert om vooraal veel sb te rijden en travers aan de hand. Hoe jong/oud/gevorderd het paard is maakt geen reet uit. En als die travers en sb nu eens daarop leken, maar echnie
Rajo

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 13:49

Ik heb bij deze mensen (en ik bedoel niet speciaal de TS) altijd de indruk dat ze nooit een normale vis vangen; die is altijd 2m50 en weegt 150kg. Goede africhting is interdependent (onderling samenhangend en afhankelijk), het één kan niet zonder het ander. Praat men over rechtrichten als allesoplossende remedie dan is dat zo simpel, dat het gewoon niet waar is.
Einstein zei eens en ik parfraseer: Vertel het zo simpel mogelijk, maar niet simpeler als mogelijk.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Dorien66 » 03 apr 2012 15:19

Kadankovitch schreef:Rechtrichten is een onlosmakelijk onderdeel van het geheel van degelijke rij-instructie. Dit afzonderlijk aan te prijzen getuigd eigenlijk van een duidelijk gebrek aan inzicht. Dat inzicht had de TS moeten krijgen van haar instructrice. En die heeft in deze gefaald.

:lol: :thmup:
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Keer terug naar Grondwerk en overige