de hulp voor verzameling

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: de hulp voor verzameling

Berichtdoor Kadankovitch » 11 apr 2012 12:21

Dat is het inderdaad.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Zoo_ist » 18 apr 2012 07:03

Wat een werk maak je ervan zeg! Leuk om te lezen.

Ik ben ook benieuwd naar het vervolg.
Zoo_ist

Berichtdoor Kiwiko » 18 apr 2012 07:14

En het leuke is dat het dicht bij de praktijk staat :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 18 apr 2012 12:37

Ja, bedankt voor de positieve reakties. Ik durf hier ook wat te schrijven, zonder angst voor de Spaanse politieke inquisitie (niet te verwisselen met de Katholieke inquisitie, die redelijker was) te moeten verschijnen.
Maar het kost mij moeite een vervolg te schrijven. Want dit is niet het einde doch slecht de inleiding. Geduld is gevraagd. En geen garantie op succes,want ofschoon ik ook andere opvattingen wil uitleggen, werk ik toch toe naar mijn voorkeur.
Dat is ook logisch: immers ik heb om bepaalde redenen mijn keuze gemaakt, mijn vooorkeur ontwikkeld. En nu, na bijna 10 GP-paarden en talloze paarden die dat niveau om verschillende redenen niet (bij mij) hebben gehaald, kan ik zeggen dat ik tamelijkwat ervaring heb met verschillende manieren van aanpak. Dat wil niet zeggen dat ik vast hang aan één systeem. Bij elk paard kan ik van het één moment op het ander, wisselen naar een andere aanpak.
Om iets duidelijk uit te leggen, is het handig om de 'manieren van werken' in te delen in 'doosjes'. Maar in de werkelijkheid is het bij de meeste ervaren ruiters een grote 'GRABBELTON'. Daarom ben ik ook van mening dat veel schrijvers zoals de Prof., KT, Murphy en anderen, juist blijk geven van weinig ervaring. Ze hebben vaak maar één paard tot een redelijk niveau (en vaak nog niet eens zo hoog) gereden. Hun hele uitleg is dan ook gebaseerd op de aanpak van dat ene paard. En als je dat durft te zeggen op Bokt, dan ben je te persoonlijk. Terwijl het mij niet erom gaat iemand te kwetsen, maar om duidelijk te maken dat er nog veel meer onder de zon bestaat dat hun ervaring met één paard. Goed ik zit weer op mijn stokpaardje. :paard:
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 18 apr 2012 13:21

Precies kadankovitch :) dat is nou net waar ik ook altijd tegen op liep :) Het is gewoon niet altijd zo zoals het in de theorie hoort te zijn. Een paard is een individu die niet altijd in de eenheidsworst past............zo ook het rijden, en de omgang..... en alleen de brede ervaring weet dat.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Zoo_ist » 18 apr 2012 13:24

Vaak is het ook de wijze waarop het verteld wordt.

Ik kan heel goed vertellen hoe ik mijn vos verzamel en mijn merrie. Maar dat is bij beide paarden volledig anders. De paarden zijn namelijk ook erg verschillend.

Ik zou het 'hoe te verzamelen' dan ook meer een richtlijn noemen waarbij aan een vastgesteld aantal voorwaarden voldaan moet zijn zoals oa. op de vorige pagina staat uitgewerkt.

Ik zou haast zeggen dat verzameling vanzelf aangeboden wordt wanneer het paard op de juiste wijze zijn opleiding krijgt, de manier die bij het paard past.
Zoo_ist

Berichtdoor s-Porter » 18 apr 2012 14:12

Ik was dit eigenlijk al vergeten :DD

Heb nu geen tijd maar ik ga het morgen eens uitgebreid bestuderen.. :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 18 apr 2012 14:22

Kiwiko, dat klopt! Ter verdediging van auteurs moet ik zeggen dat het ook onmogelijk is een deugdelijke beschrijving van de praktijk (=theorie) te geven van alle paarden. Dat zou geen boek worden maar een 'Verzameld werk'. Jammer is dat ze dat niet vermelden, maar altijd pretenderen de enige waarheid te presenteren.

Inderdaad Zoo_ist; de voorwaarden komen bij mijn 'verhaal' alleen voor omdat het past in de lijn van mijn opvatting. Ik wil meer toewerken naar de 'hulpen'. De voorwaarden zijn een ander verhaal.
Met de laatste zin ben ik het zeker eens!!! Het komt daarme terug bij je tweede zin. Namelijk; ", de manier die bij het paard past. " Dat uitzoeken is een kunst die steeds gemakkelijker wordt naarmate je meer ervaring hebt. Een voorbeeldje:

Ik reed bij meneer van Loon mijn eerste paard. Dit dier had grote moeite met het aannemen van een verzamelde houding. Dat kwam ook tot uitting bij het uitvoeren van travers/renvers. Toen ik in mijn hart besloten had dat ik een ander paard zou kopen, begon ik met 'spelen'. Spaanse draf zou een mooie aanvulling zijn op de Spaanse pas die ze al kende. ( Zij stond bijzonder fijn aan de hulpen, daarom was ook van Loon van mening dat dit geen fout van mij was of onwil van het paard, maar eerder onvermogen van haar kant). Die Spaanse draf deed ze na twee oefen sessies. Maar wat ik niet kon zien, was dat ze nu wel haar bekken kantelde en prachtig ondertrad. Meneer van Loon viel uit z'n schoenen van verbazing.
Enerzijds geeft dit voorbeeld de grote verschillen aan in de benadering van het paard, en anderzijds heb ik de indruk dat ik onbewust door het voorafgaande werk, haar goed had voorbereid op 'verzameling'. Alleen had ik mij intentie niet eerder zo duidelijk gemaakt. Voor mij is dat een sleutel-moment waarbij ik met het 'gegeven 'wilsoverdracht' zo duidelijk werd geconfronteerd.
Kadankovitch

Berichtdoor HalveZola » 18 apr 2012 22:51

Dat is wel heel herkenbaar. Ik heb zo vaak dat ik denk ergens naartoe te werken en het dan niet lukt. Dan ga ik iets anders doen en kom ik uit bij hetgeen ik een tijd geleden dan naartoe probeerde te werken :DD
En dan ga ik er verder over nadenken hoe dat dan kan en dan valt er opeens een kwartje...of juist niet. Dan kom je opeens met een hele andere insteek waar je eigenlijk wilde zijn.

Ben heel benieuwd naar het vervolg, leuk en leerzaam tot nu toe. Alleen vrees ik dat ik nooit aan dat GP niveau toekom :DD
HalveZola

Berichtdoor Musli » 19 apr 2012 07:09

je moet ook wat te dromen overhouden :D
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Zoo_ist » 19 apr 2012 08:36

Musli schreef:je moet ook wat te dromen overhouden :D

En soms komen dromen dan toch wel heel dichtbij! :DD
Zoo_ist

Berichtdoor s-Porter » 21 apr 2012 10:31

Erg leuk om te lezen!

Komt er nog meer?! :DD
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 21 apr 2012 14:51

Zeker, maar ik heb best wel moeite om iets te schrijven wat al duzend keer geschreven is en dat op een gestructureerde manier. Denk veel en schrijf weinig.
Kadankovitch

Berichtdoor HalveZola » 21 apr 2012 15:34

Gewoon schrijven wat je denkt. Daqn kun je later altijd nog gaan strepen toch?
HalveZola

Berichtdoor s-Porter » 21 apr 2012 18:02

Kadankovitch schreef:Zeker, maar ik heb best wel moeite om iets te schrijven wat al duzend keer geschreven is en dat op een gestructureerde manier. Denk veel en schrijf weinig.

Dat is de eerste keer toch goed gelukt!

Maar kan me voorstellen dat het lastig is, het is natuurlijk ook een onderwerp waar al zoveel over geschreven is.
s-Porter

Berichtdoor Kadankovitch » 22 apr 2012 10:58

Halve Zola, dat doe ik ook, maar ik krijg nu teveel papierafval :dontknow . De buren klagen al,vanwege het brandgevaar. En Greenpeace heeft ook een protestbrief gestuurt; mijn geschrijf heeft al een regenwoud gekost :cry: .
Zonder gekheid,je hebt gelijk, maar zo graag schrijf ik niet. Dus een boel schrijven wat ik toch niet goed vind, heeft ook geen zin.
Er is inderdaad al heel veel geschreven, dat herhalen vind ikniet zinvol, echter herhaling zal nauwelijks te vermijden zijn. Maar de vraag is best interessant en van belang. Lees er veel standaartwerken op na; talloze bladzijden gevuld met waardevolle info over 'verzameling', maar al deze wijze mannen zijn uiterst karig met aanwijzingen hoe de hulpen gegeven moeten worden.
Kadankovitch

Vorige

Keer terug naar Grondwerk en overige