de hulp voor verzameling

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

de hulp voor verzameling

Berichtdoor Abeltje » 30 dec 2011 22:14

tja dat krijg ik als ik paardenboeken ga lezen, dan vormen zich allemaal vragen waarop ik geen antwoord krijg :P

op dit moment ben ik steinbrechts das gymnasium des pferdes aan het lezen. ik heb het al twee jaar in de kast staan en besefte me net dat ik nooit verder was gekomen dan pagina 12 ofzo :DD

onafhankelijk van wat je van steinbrecht vind ( hij heeft z'n goede en minder goede punten vind ik) kan hij het op zich leuk uitleggen vind ik zo :)
en wat er bij hem vooral erg veel terugkomt is het belang van een correcte verzameling op de gezondheid van een paard. ik heb net alle hoofdstukken van hals tot achterbeen doorgelezen en daarin wordt het allemaal heel gedetaileerd verteld. het hoe ( anatomisch en wetenschappelijk) en het waarom ( noodzaak en oorzaak-gevolg) worden op zich best duidelijk uitgelegd, maar wat ik tot nu toe mis is de hulp voor de verzameling.

nou snap ik dat dat voor een groot deel bestaat uit ruitergevoel, maar toch lijkt me dat er een basisprincipe voor moet bestaan. als er immers een hele wetenschap bestaat rondom het verkrijgen en belang van verzameling, lijkt me dat daar ook aanwijzingen voor ruiters over moeten bestaan.

en met die *ahumaparteahum* zitles in mijn achterhoofd heb ik wat moeite de eindjes aan elkaar te knopen.

heel kort en simpel gezegd verplaats je het gewicht naar de achterhand die dat dan draagt ( ik weet dat het niet compleet is zo, maar ik heb geen zin een halve pagina te typen omdat ik er vanuit ga dat iedereen hier toch wel weet wat verzameling is ;) )
volgens steinbrecht verkrijg je dit door de oprichting van de hals ( in samenspel met de achterhand, een beetje een wisselwerking, de een kan niet zonder de ander) waardoor de achterhand verder onder kan komen en zo gaat dragen. koppel daar een helehoop gebeuren in de ribben, rugwervels, lenden en buigende gewrichten bij en je hebt een correcte verzameling. :)

maar wat is nu de hulp voor die verzameling?
hoe krijg je het paard zover dat het gaat oprichten en onderbrengen ( even ervan uitgaand dat het hypothetische paard dit qua kracht etc allemaal aankan) zonder dat je het hoofd omhoog gaat trekken, de rug hol trekt, een zwevend achterbeen krijgt, of andere bekende fouten.

moet je dan je gewicht naar achteren verplaatsen? want het lijkt mij ( maar dat kan ik verkeerd hebben) dat je met gemiddeld 70 kilo toch niet 600 kilo naar achteren krijgt :P en ook blokkeer je dan de rug van het paard en van jezelf denk ik.

wie kan mij een helder antwoord geven? :)
Abeltje

Re: de hulp voor verzameling

Berichtdoor Esther » 30 dec 2011 22:57

Interessant! Ik ben heel benieuwd wat de meer ervaren poetsers hiervan gaan zeggen, maar durf (denk ik ;) ) wel alvast te zeggen hoe ik erover denk.

Volgens mij is er niet één specifieke hulp voor verzameling. Ten eerste omdat deze hulpen per africhtings/trainingsfase verschillen, daarnaast omdat de hulpen per paard verschillen. Sommige paarden zoeken (tijdelijk) extra druk aan de voorkant, anderen moet je juist heel erg afblijven. Sommige paarden kan je (of beter gezegd, moet je) verzamelen met weinig been, anderen moet je echt constant blijven activeren op het begin omdat ze anders gewoon traag worden. Het ene paard kan je door wat bij te tikken met een dressuurzweep heel mooi het bekken leren kantelen, andere paarden rennen dan juist onder je uit.
Kortom ik denk dat het vooral ruitergevoel (of goede instructie hihi) timing en aanpassingsvermogen is.
Esther

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 17:01

Is er nog belangstelling voor dit onderwerp?
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 03 apr 2012 17:10

zeker Kadankovitch :D altijd intressant, en altijd weer een vraagstuk :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 03 apr 2012 17:15

Goed dan ga iets in elkaar knutselen.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor s-Porter » 04 apr 2012 09:59

We wachten af :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Musli » 04 apr 2012 10:07

oh leuk, ik ben benieuwt *knikt*
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Ritsje » 04 apr 2012 16:28

Kadankovitch schreef:Goed dan ga iets in elkaar knutselen.

Leuk!
Ritsje

Berichtdoor Kadankovitch » 04 apr 2012 17:06

Ik ben aan het schrijven, maar het is eigenlijk een erg groot onderwerp. De vraag verplicht over de kern van het gehele rijden na te denken. Het gaat niet alleen over de hulp zelf, maar ook wanneer diezelfde hulp ingezet kan worden, de mate waarin die hulp ingezet kan worden. Naarmate ik meer schrijf schieten mij belangrijke factoren te binnen. Als het zo doorgaat schrijf ik niet één boek, maar een reeks boeken.
Één ding doe ik zeker niet! Ik ga niet 'en detail' in op het werk van Steinbrecht. Het is ongetwijfeld een standaardwerk, maar naar mijn mening sterk overroepen. Zoals het gaat met vele 'grote manner en vrouwen', ze worden ingehaald door de tijd en de daarmee gepaard gaande ontwikkelingen. Bovendien geeft Steinbrecht, net zo als de Skala de Ausbildung, veel nastrevenswaardige opdrachten, maar niet zoveel duidelijke aanwijzingen hoe die doelen feitelijk bereikt kunnen worden.
Kadankovitch

Berichtdoor Kiwiko » 04 apr 2012 17:22

Ik vind die oude meesters absoluut wel intressant, alleen over het algemeen moeilijk toepasbaar op het huidige paard. Het paard is nogal geevolueerd de afgelopen 100/200 jaar....... kijk maar eens naar de verschillen in het basistype van pak m beet 30 jaar terug en nu...... dat is al een heel groot verschil...... een paard met korte pootjes en een lang plat kruis heeft heel wat anders nodig dan een hoogbenig paard met een atletisch lichaam.

De sportpaarden die vandaag de dag rondlopen hebben practisch geen overeenkomsten met de paarden waar de oude meesters over praten, het rijden is ook heel, heel anders.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor HalveZola » 04 apr 2012 23:31

Ik ben in ieder geval heel benieuwd, zou fijn zijn als dat nu eens duidelijk en in begrijpelijke taal uitgelegd kan worden :thmup:
HalveZola

Berichtdoor Kadankovitch » 05 apr 2012 08:38

Halvezola, hold your horses, ik ben niet in staat het perfecte verhaal te vertellen. Het zal niet alles kunnen bevatten en het is trouwens mijn visie op verzameling. Een visie waarvoor een zekere Professor altijd heeft uitgemaakt als circus ruiter en al wat dies meer zij, in ieder geval zou ik niet 'klassiek' zijn volgens hem. Dus zijt op uw hoede :sweep: Ik probeer wel op zijn, zelfbenoemde, 'klassieke' opvatting in te gaan.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 05 apr 2012 08:44

Ik vind verschillende interpretaties altijd heel leerzaam, hoe het beestje heet boeit niet ;)
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor s-Porter » 05 apr 2012 09:58

Kadankovitch schreef:Halvezola, hold your horses, ik ben niet in staat het perfecte verhaal te vertellen. Het zal niet alles kunnen bevatten en het is trouwens mijn visie op verzameling. Een visie waarvoor een zekere Professor altijd heeft uitgemaakt als circus ruiter en al wat dies meer zij, in ieder geval zou ik niet 'klassiek' zijn volgens hem. Dus zijt op uw hoede :sweep: Ik probeer wel op zijn, zelfbenoemde, 'klassieke' opvatting in te gaan.

Dat spreekt hier alleen maar in je voordeel! :DD
s-Porter

Berichtdoor chantie » 05 apr 2012 11:56

s-Porter schreef:
Kadankovitch schreef:Halvezola, hold your horses, ik ben niet in staat het perfecte verhaal te vertellen. Het zal niet alles kunnen bevatten en het is trouwens mijn visie op verzameling. Een visie waarvoor een zekere Professor altijd heeft uitgemaakt als circus ruiter en al wat dies meer zij, in ieder geval zou ik niet 'klassiek' zijn volgens hem. Dus zijt op uw hoede :sweep: Ik probeer wel op zijn, zelfbenoemde, 'klassieke' opvatting in te gaan.

Dat spreekt zeker in het voordeel van Kadankovitch.

Maar voordat men over de hulpen voor verzameling gaat denken is het overdenken over de hulpen voor iedere overgang terug ook wel eens handig.
De basis van een goede verzameling ligt immers in de overgangen en tempo-wisselingen
chantie

Berichtdoor s-Porter » 05 apr 2012 12:11

chantie schreef:

Maar voordat men over de hulpen voor verzameling gaat denken is het overdenken over de hulpen voor iedere overgang terug ook wel eens handig.
De basis van een goede verzameling ligt immers in de overgangen en tempo-wisselingen

Ik denk dat dat wel mee gepakt gaat worden...
s-Porter

Berichtdoor chantie » 05 apr 2012 12:14

s-Porter schreef:
chantie schreef:

Ik denk dat dat wel mee gepakt gaat worden...

Ik verwacht niet anders van Kadankovitch :DD dan dat dit meegenomen gaat worden in zijn uitleg.
chantie

Berichtdoor Kiwiko » 05 apr 2012 16:08

s-Porter schreef:

hahahha ik wou het net zeggen :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor pzn » 05 apr 2012 16:52

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het verhaal. Verzameling qua hulp lijkt mij onmogelijk uit te leggen omdat het zo´n samenstelling van diverse onderdelen in de opleiding is, dat je nooit eenduidig kan zeggen wat voor hulp je geeft :D
pzn

Berichtdoor Kadankovitch » 06 apr 2012 11:37

Het schiet niet op!! Wellicht uit angst voor te hoge verwachtingen. Ik heb het concept in mijn hoofd, maar het druppelt maar mondjesmaat op papier. Ik kan wel stukjes nu plaatsen, maar dan wordt ik direct verscheurd nog voordat ik het geheel heb kunnen schrijven. Bovendien hang ik dan vast aan hetgeen hier nu al staat en kan ik het niet meer in de oven gooien en opnieuw beginnen. Geduld is een schone zaak.
Kadankovitch

Berichtdoor HalveZola » 06 apr 2012 13:42

Doe maar rustig aan hoor. Ik hold my horses nog wel even.

Ik viond jouw visie sowieso wel interessant dus je hoeft niet bang te zijn dat je te hoge verwachtingen schept denk ik :DD
HalveZola

Berichtdoor Kadankovitch » 10 apr 2012 12:19

Het schiet niet op :twisted: :twisted: :twisted: . Ik probeer iets te schrijven dat zin heeft. En het heeft mijns inziens geen zin hetzelfde te schrijven wat andere al duzend keer hebben gedaan. Misschien heb ik teveel hooi op de vork genomen, maar de vraag naar de 'de hulp voor verzamelijk'laat zich niet beantwoorden door een opmerking in de zin van:'" druk de derde knop van links." Ik moet daarbij structurele punten aanhalen, zonder dat ik die echt kan uitdiepen. Hetgeen ik tot nu toe geschreven heb is een vluchtige analyse van kernfactoren. Het is beschamend weinig, maar ik ben altijd een zeer langzame schrijver geweest. Ik plaats nu het eerste gedeelte:

Naar aanleiding van de volgende vraag gesteld in het forum ‘Poetsplaats’:
“de hulp voor verzameling
door Abeltje » 30 dec 2011 22:14
tja dat krijg ik als ik paardenboeken ga lezen, dan vormen zich allemaal vragen waarop ik geen antwoord krijg

op dit moment ben ik steinbrechts das gymnasium des pferdes aan het lezen. ik heb het al twee jaar in de kast staan en besefte me net dat ik nooit verder was gekomen dan pagina 12 ofzo

onafhankelijk van wat je van steinbrecht vind ( hij heeft z'n goede en minder goede punten vind ik) kan hij het op zich leuk uitleggen vind ik zo
en wat er bij hem vooral erg veel terugkomt is het belang van een correcte verzameling op de gezondheid van een paard. ik heb net alle hoofdstukken van hals tot achterbeen doorgelezen en daarin wordt het allemaal heel gedetaileerd verteld. het hoe ( anatomisch en wetenschappelijk) en het waarom ( noodzaak en oorzaak-gevolg) worden op zich best duidelijk uitgelegd, maar wat ik tot nu toe mis is de hulp voor de verzameling.

nou snap ik dat dat voor een groot deel bestaat uit ruitergevoel, maar toch lijkt me dat er een basisprincipe voor moet bestaan. als er immers een hele wetenschap bestaat rondom het verkrijgen en belang van verzameling, lijkt me dat daar ook aanwijzingen voor ruiters over moeten bestaan.

en met die *ahumaparteahum* zitles in mijn achterhoofd heb ik wat moeite de eindjes aan elkaar te knopen.

heel kort en simpel gezegd verplaats je het gewicht naar de achterhand die dat dan draagt ( ik weet dat het niet compleet is zo, maar ik heb geen zin een halve pagina te typen omdat ik er vanuit ga dat iedereen hier toch wel weet wat verzameling is )
volgens steinbrecht verkrijg je dit door de oprichting van de hals ( in samenspel met de achterhand, een beetje een wisselwerking, de een kan niet zonder de ander) waardoor de achterhand verder onder kan komen en zo gaat dragen. koppel daar een helehoop gebeuren in de ribben, rugwervels, lenden en buigende gewrichten bij en je hebt een correcte verzameling.

maar wat is nu de hulp voor die verzameling?
hoe krijg je het paard zover dat het gaat oprichten en onderbrengen ( even ervan uitgaand dat het hypothetische paard dit qua kracht etc allemaal aankan) zonder dat je het hoofd omhoog gaat trekken, de rug hol trekt, een zwevend achterbeen krijgt, of andere bekende fouten.

moet je dan je gewicht naar achteren verplaatsen? want het lijkt mij ( maar dat kan ik verkeerd hebben) dat je met gemiddeld 70 kilo toch niet 600 kilo naar achteren krijgt en ook blokkeer je dan de rug van het paard en van jezelf denk ik.

wie kan mij een helder antwoord geven?
Abeltje .”

Het is maar de vraag of ik het helder kan schrijven. Bovendien is hetgeen ik schrijf geen absolute waarheid. Op z’n best is het de weergave van mijn ervaring, opgedaan in 33 jaren intensief werken met dressuurpaarden en enkele toptrainers. Maar ik heb een bepaalde richting gekozen, goed wetende dat er ook een andere richting bestaat. Dat is een zeer bewuste keuze geweest, maar dat betekent niet dat het DE beste keuze is geweest. Het blijft toch altijd een kwestie van smaak en voorkeur.

THEORETISCHE GEDACHTEN:
Kan de vraag zo beantwoord worden?
Ik denk het niet. Zoals de vraag gesteld is, lijkt het alsof er ‘één hulp’ voor verzameling zou bestaan. Dat is mijns inziens niet het geval. Trouwens, welke zou dat dan zijn? De meesten zullen dan de drijvende hulp aanwijzen. Maar dat is dezelfde hulp die ook voor het ‘sneller lopen’ wordt gebruikt. Dat is zeker niet het juiste antwoord.
Voor de hand ligt dat de verzameling wordt opgewekt door een samenspel van drijvende en begrenzende hulpen. Maar dat is ook niet duidelijk, want het wekt tenminste direct twee vragen op (zo niet meer). Hoe moet dat samenspel uitgevoerd worden? En ten tweede; hoe verhouden zich de twee elementen (drijvende en begrenzende hulpen) zich tot elkaar?

Elementen:
Drijvende inwerkingen:
Zit, benen, sporen en zweep. Terwijl de eerste twee direct herkent worden de drijvende hulpen, worden de laatste twee zelden als zelfstandige hulpen erkent. Zij worden veelmeer gezien als de versterking van of de straf na het gebruik van benen en zit gezien. Voor een gedeelte is dat wel juist, maar die visie beperkt het gebruik van sporen en zweep wel sterk. Maar daarover later.
Om nu tot in detail de werking van benen en zit hier te gaan bespreken, is in het kader van dit onderwerp niet op z’n plaats. Ik ga ervan uit dat degene die er aan een paard te gaan verzamelen, de hulpengeving beheerst. Ik wil hier alleen nader ingaan op de effecten van bepaalde hulpen m.b.t. verzameling. Ik heb het dan ook uitsluitend over hulpen, wellicht ook de versterking daarvan, maar in de regel niet over straf.

Benen:
De meest duidelijke der voorwaartse hulpen. Bijna elke groene ruiter begint iets met de benen te doen zodra hij/zij voorwaarts wil.
Het is mijn ervaring dat de beenhulpen niet puur voorwaarts zijn, ofschoon dat in het begin van de africhting zeker wel het geval is. Maar hoe verder men kom met de ontwikkeling van deze hulpen, zo meer krijgt men specifiek inwerking op de activiteit (= optillen en hoeker van de gewrichten) van de benen van het paard, in het bijzonder de achterbenen. Of het nu gaat om een verruiming van de gang, piaffe of gallopwissels, de benen bieden de mogelijkheid de betreffende oefening met meer actie uit te voeren.
Aan de beenhulp koppel ik eerder de inzet van de zweep, omdat naar mijn ervaring, bij het toucheren het paard eerder tot meer actie overgaat dat tot stuwing (=voorwaarts en afdruk). Zij liggen meer in elkaars verlengde. Natuurlijk kan men een paard met de zweep meer tempo (km p. uur) laten maken, maar dat is dan eerder een straf.Op de uitwerking van de spoor kom ik later terug.

Zit:
Mijns inziens heeft deze hulp een sterk voorwaarts karakter. Men trekt het kruis aan en duwt het paard als het ware naar voren. ”Als het ware”, dus nooit echt. De ruiter heeft, mechanisch gezien, niet de mogelijkheid vanuit z’n positie een paard vooruit te duwen. Echter ‘het kruis aantrekken’ maakt een voorwaartse indruk op het paard.
Bovendien heeft de zit meer invloed op de rug en de afdruk van het paard. Al naar gelang men de rug belast, heeft de ruiter invloed op ‘trek’, ‘steun’ en ‘stuw’-fase van het achterbeen. Daarmee kan men de lengte van de passen regelen, iets wat zeer belangrijk is voor de afdruk van het individuele paard. Het individuele paard!!! Het varieert dus per rijdier.
Sporen hebben naar mijn ervaring, ook een sterkere inwerking op de inzet van stuwkracht van het paard. Zowel naar voren gericht, als omhoog. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar naar mijn ervaring, is het erg moeilijk een paard sneller te laten worden door het gebruik van sporen. Meestal is de reactie op de spoor omgekeerd. Het dier zet het been sneller op de grond om dan versterkt af te drukken. Daarom koppel ik spoorgebruik aan de zit.

Het gebruik:
Het gebruik van de verschillende vormen van drijvende inwerking wordt voor het grootste gedeelte bepaald door het specifieke paard dat men berijdt. De aard van het bewegingsapparaat is bepalend. Bijvoorbeeld hebben Iberische paarden in de regel een gang met veel actie en een ‘snel’ achterbeen. Maar de afdruk van de bodem is vaak zwak. Daartegenover hebben sportpaarden (met uitzondering van de Russische paarden die ik ken), veel meer afdruk. Echter de actie van het achterbeen laat vaak wat te wensen over, zowel wat snelheid als wat actie betreft. Een andere factor is de te rijden oefening; zo vraag een passage meer afdruk van het paard dan de piaffe.
Een factor die hier niet verder ter sprake zal komen, wil ik toch kort onder de aandacht brengen. Vergelijk men drijvende inwerkingen met de begrenzende (teugel) inwerking, dan valt op dat de eerstgenoemde sterk de neiging hebben te vervagen. Men zegt dan;” het paard verliest impuls”. Been- en zithulpen willen nogal snel onder ‘afstomping’ lijden. Terwijl een eenmaal aangeleerde gehoorzaamheid op teugelhulpen bijna altijd constant blijft, tenzij het dier overvraagt wordt. Daarom is het uiterst belangrijk dat de ruiter steeds weer opnieuw controleert of het paard nog voldoende alert reageert op kuit en zit.

Begrenzende Inwerkingen:
De teugelhulp:
De hulp waar de meeste ruiters veel problemen mee hebben. In het kader van dit onderwerp, Verzameling, hoef ik niet in te gaan op de ‘stuurfunctie’ van de teugelhulp.
De hulp die hier van belang is, noemt men ophoudingen. Op zich vertel ik daar niets nieuws mee. Maar toch ontstaan hier de meeste problemen. Deels door Babylonische spraakverwarring, deels door definitie.
Om met het laatste te beginnen: In de gangbare definitie van ophouding wordt geduid op de gezamenlijke, spreek, gelijktijdige inwerking van hand en benen/zit. Deze definitie vindt haar oorsprong in de Duitse rijopvatting.
De Franse rij-opvatting spreekt van een arrêt (=ophouding) en doelt slechts op de handinwerking. Dit komt omdat men het beginsel ‘main sans jambes, jambes sans main’ hanteert. In deze past men nooit een gelijktijdigheid der hulpen toe, als in de Duitse rij-opvatting. Zo kom ik als vanzelf op de Babylonische spraakverwarring.
Ik spreek niet tegen dat verzameling door die ‘gezamenlijke inwerking’ tot stand komt, immers ‘gezamenlijk’ is niet hetzelfde als ‘gelijktijdig maar het wordt onduidelijk wanneer men slecht de specifieke handbeweging wilt beschrijven; hoe moet men die dan noemen. Het woord ‘ophouding’ is al in beslag genomen als naam voor de ‘gezamenlijke inwerking’ van hand en benen/zit. Toch wordt in veel belangrijke theoretische werken zowel voor het geheel, als voor de specifieke handinwerking gebruikt.
Alleen daarom al ben ik een voorstander van de Franse opvatting; het is duidelijker voor mij en het paard. Een arrêt/ophouding wordt met de hand gegeven. De verzameling wordt verkregen door het geven van arrêts al dan niet in samenwerking (niet gelijktijdig) met drijvende inwerking.

Voor de DUIDELIJKHEID zal ik hier verder de gangbare formule hanteren. Dus ‘ophouding’ gebruik ik
om de Duitse opvatting van dit begrip aan te duiden, doelend op de gelijktijdigheid van drijvende en begrenzende inwerking. Als ik schrijf over de specifieke handinwerking gebruik ik de term ‘arrêt’.

Samenspel:
Ik denk dat ik niemand iets nieuws vertel als ik stel dat de verzameling het resultaat is van ‘begrenzende’ en ‘drijvende’ inwerking. Hoe deze zich ten opzichten van elkaar verhouden, blijft voor velen een raadsel. Onnodig want zo moeilijk is het niet. Het is veel moeilijker dit duidelijk en bruikbaar op schrift te stellen.
De kern van het probleem is de ‘WILSOVERDRACHT’.
Kadankovitch

Berichtdoor pzn » 10 apr 2012 18:24

Pff respect voor het verhaal!
pzn

Berichtdoor Kadankovitch » 11 apr 2012 01:00

Dit is deel I, ik werk aan deel II, en dan zie ik wel of het af is
Kadankovitch

Berichtdoor MonaLisa » 11 apr 2012 09:34

Tja, daar zit em natuurlijk de clou, die wilsoverdracht. :DD
Ik dacht eigenlijk dat deel I de inleiding was :D
Pessimisten zijn realisten, maar optimisten bereiken meer.
MonaLisa

Volgende

Keer terug naar Grondwerk en overige