Ik plaats dan maar de eerste post!

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Ik plaats dan maar de eerste post!

Berichtdoor nobeltje » 23 maart 2011 09:46

zoals jullie misschien al weten heb ik sinds januari een 5 jarige merrie welke ik in december zadelmak gemaakt heb.
Nu gaat het rijden super,begrijpt ze steeds meer dingen en pakt ze alles erg snel op.

Nu zit ik ergens mee, het moment dat ik in een groepsles meerijd vindt ze dat enorm leuk en wil ze graag hard doorlopen, waardoor ik weer merk dat ze erg sterk wordt (leuk he, spiertjes krijgen ;) ).
Wanneer ik alleen of met een paar ruiters in de bak rijd kan ik haar erg makkelijk met mijn zithulpen terug rijden, helaas wil dat in de groepsles niet.
Ze gaat er niet vandoor hoor, ze loopt gewoon hard en is moeilijk terug in tempo te krijgen.
Op de volte zetten werkt niet en ik wil ook niet als een idioot in haar bek gaan trekken (alhoewel ik gisteren wel een paar keer een flinke ophouding heb gegeven zodat ze niet in de kont van een ander paard ging rijden).

heeft iemand nog een handige oplossing hiervoor?
nobeltje

Re: Ik plaats dan maar de eerste post!

Berichtdoor Cappie » 23 maart 2011 12:03

Doet ze het ook als je haar goed bezig houdt? Dus niet alleen op de volte zetten, want dat is na 2 rondjes ook saai. Maar gewoon veel figuren blijven rijden en zorgen voor veel afwisseling. Dan heeft ze weinig tijd om harder naar de andere paardjes te willen gaan.
Cappie

Berichtdoor Floortje » 23 maart 2011 13:09

Ik kan het alleen maar eens zijn met Contender.

Wil het niet zoals het gaat, dan maar zoals het kan.
Floortje

Berichtdoor nobeltje » 23 maart 2011 13:13

Je hebt gelijk Contender.
Ik ben inderdaad te "makkelijk" geweest omdat het paard in eerste instantie alles ook makkelijk deed.
Mijn zorg was alleen op dat moment dat ik geen paard wilde hebben wat een bek van beton eraan over zou houden, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dus als ik het goed begrijp moet ik dus een strenge ophouding geven waarop het paard dient te reageren en zodra het reageert gelijk weer ontspanning en dit herhalen tot we in het gewenste tempo lopen?

Bedankt voor de uitleg!
nobeltje

Berichtdoor MirjamT » 23 maart 2011 13:13

Ik ga ook met contender mee.
ho =ho en niets anders. :)
MirjamT

Berichtdoor Floortje » 23 maart 2011 13:34

nobeltje schreef:Je hebt gelijk Contender.
Ik ben inderdaad te "makkelijk" geweest omdat het paard in eerste instantie alles ook makkelijk deed.
Mijn zorg was alleen op dat moment dat ik geen paard wilde hebben wat een bek van beton eraan over zou houden, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dus als ik het goed begrijp moet ik dus een strenge ophouding geven waarop het paard dient te reageren en zodra het reageert gelijk weer ontspanning en dit herhalen tot we in het gewenste tempo lopen?

Bedankt voor de uitleg!

Precies, wanneer het paard namelijk reageert dan hoef je dat niet te blijven doen en hou je een paard dat licht op de hulpen reageert, maar niet doordramt.
Floortje

Berichtdoor Enjoy » 23 maart 2011 13:56

Erg herkenbaar dit..... mijn merrie wilde ook graag de turbo erop gooien wanneer ze wat vrolijker is in het werk. En zodra ik dat voelde zette ik ze een keer goed op de rem en zo heb ik beetje bij beetje de hulp kleiner kunnen maken waardoor ik ze nu op een kleine hulp terug krijg in tempo en met haar aandacht ook weer bij mij.
Enjoy

Berichtdoor Mariellefam » 30 maart 2012 20:21

Enjoy legt het ook goed uit. Soms moet je even een wat grotere hulp doorgeven, en dit verklein je dan weer zodra dit mogelijk is!

ik heb trouwens alle reacties bekeken, maar zie geen bericht van 'contender' maar iedereen is het daar wel mee eens. Zie ik wat over het hoofd?
www.natuurlijkmetjepaard.nl - instructie, zadelmak maken en bekappen
Te koop: Pitigge Friese merrie v 2008 en lief fries hengstveulen van 2011
Mariellefam

Berichtdoor Boeiend » 30 maart 2012 21:43

Contender is weggegaan en heeft al haar posts laten verwijderen.
Boeiend

Berichtdoor Dorien66 » 30 maart 2012 21:48

Dit topic is ook al een jaar oud...
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Mariellefam » 04 apr 2012 04:50

oke dat had ik niet eens gezien, dat het een jaar oud was.
ik reageerde gewoon in het zadelmak-maken deel van dit forum, omdat daar mijn interesse ligt. En daar is maar 1 topic over, dat is deze :)
www.natuurlijkmetjepaard.nl - instructie, zadelmak maken en bekappen
Te koop: Pitigge Friese merrie v 2008 en lief fries hengstveulen van 2011
Mariellefam

Keer terug naar Grondwerk en overige