Onzekerheid

Voor alle vragen en discussies over grondwerk en alle andere dingen die eigenlijk niet in een discipline passen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Onzekerheid

Berichtdoor Lyonesse » 01 okt 2015 18:04

Update
Even tijd voor een update :P
2 weken geleden heb ik met Dolce de avondrit van de LR Kanaalstreek meegereden met Dolce. Dees, Dolce's moeder liep voorop voor de wagen. Eigenaar heeft me niet verteld dat Dolce soms nogal lastig de trailer op gaat, dat ze nog nooit samen met een ander paard op de trailer had gestaan of in zo'n grote groep paarden had gelopen en dat het al even geleden is dat ze uberhaupt zo door het verkeer gekomen is. (Stadskanaal, best druk dus). Dit alles hebben ze niet verteld op mijn eigen verzoek btw :) Mijn ervaring is dat het vaak het beste gaat als je ergens blanco in stapt, we kennen allemaal de verhalen van paarden die nooit de trailer opgaan en er met een vreemde, die dat niet weet, zo inlopen bijv. :) Had Dolce een dag eerder al gewassen, dus paard uit stal geplukt en zo de trailer opgelopen. Ze volgde me zonder aarzeling, daarna Dees erbij gezet en het was net of ze nooit anders geweten hebben :)

Bij de manege rustig uitgeladen en klaargemaakt. Stressssssssss bij Dolce, ze bleef maar mesten, dunne groen drap, dus staart en achterbenen weer vies. Pech dan :Y) Heb de boel dus maar wat opgelapt met babydoekjes :P Toen een beetje met haar aan de hand rondgestapt en uiteindelijk opgestapt op de voorste parkeerplaats, expres ver bij Desi uit de buurt, had ik ook geen geklooi als we bij haar weg zouden rijden. :) Toen Sodeletuut@bokt even opgezocht en daar rustig mee staan kletsen om wat spanning bij Dolce kwijt te raken. Ze ging meteen op rust staan. :DD Na een paar rondjes om de parkeerplaats gereden te hebben, konden we vertrekken. Ben expres achteraan gaan rijden, ver bij Dees vandaan, en achteraan zodat Dolce zich niet opgesloten zou voelen door al die andere paarden. :) Helaas dacht een oude man met een fries er hetzelfde over als ik, en die kwam dus naast me rijden. Dolce vond het maar niks :DD Had constant dr oren plat als de fries te dichtbij kwam, en dat dier kwám dichtbij. Enorm veel knieactie en ijzers onder dus hij maakte nogal wat herrie. Daarnaast maaide hij enorm, waardoor het leek of zijn benen alle kanten op zwaaiden en zijn achterhand volgde en ging dus ook alle kanten op. De rit zelf was een zooitje :') Voor me reed een groep ruiters met manegepaarden en daarvoor een tweespan tuigers. De koetsier daarvan liet steeds een groot gat vallen naar de andere wagens, waardoor de groep manegeruiters steeds korte stukje (4 a 5 passen) draafde om vervolgens weer te gaan stappen en 6 meter verderop weer een paar passen in draf te gaan. In het begin wond Dolce zich enorm op om er maar bij te blijven, ik dacht dat ze zo door de fjord voor haar, heen zou lopen := Dus ik ben niet meer gaan draven, het gat wat dan viel hadden we snel genoeg weer dichtgestapt. Bochten wat ruimer rijden etc om vooral maar wat ruimte voor me te houden. Toen ging het goed, Dolce ontspande wat en ging zelfs lekker lopen op den duur. Ze nam het bit aan, kwam wat naar beneden en vroeg af en toe om wat meer teugel (wat ik haar dan ook wel durfde te geven).

Pauze gehouden bij het gemeentehuis, met een borrel en een stukje kaas en worst :Y)
Tijdens de pauze heb ik Ton en Roelie (de eigenaren) en Desi maar weer opgezocht. Had schoon genoeg van die verkeersopstopping voor me steeds, en vooral van het constante in moeten houden, dus heb gevraagd of ik achter hun en voor een tweespan friezen mocht invoegen. (Eigenlijk moesten de ruiters en menners gescheiden rijden vanwege de manegepaarden, die geen wagens gewent zijn) Was prima, dus de rest van de rit mooi ontspannen achter mama Dees aangekuiert :P

Terug op de manege Dolce afgezadeld en buiten aan de hand uitgestapt in het donker. Vond ze leuk :) Ik had het touw los op mijn schouder liggen, en ze volgde netjes. Ook door de grote plassen water in het donker :) Knap paard :) Toen maar weer ontspannen naast Dees gezet, want die stond ook maar alleen binnen :) Even geholpen om de wagen weer op de aanhanger te krijgen en toen de paarden weer op de trailer. Had me deze keer vergist, toen ik dacht dat ze zonder aarzelen mee zou lopen. Achteraf was dat te begrijpen, want ze kwam uit de lichte schuur en moest vervolgens de donkere trailer in. Longeerlijn erachter en ik rustig op mijn hurken in de trailer proberen haar om te praten, dat ze best veilig naar binnen kon. Binnen 5 minuten stond ze erin, zonder dwang :) Ton liet Dees los, gooide het touw over haar nek, en die liep er zo in haha :P

Nu een aantal keer alleen naar buiten geweest met Dolce. Gaat opzich okee nu. Tijdens het wegrijden bij huis aarzelt ze wat, of ze probeert eens naar de wei te lopen ipv naar de straat, maar even wat strenger zijn en "Kom op Dolc" zeggen en ze gaat :) Vervolgens rij ik consequent over alle putdeksels in de weg, want die vind ze eng, maar even goed begrenzen en ze gaat erover. :) Wel een leuke uitschiet gehad bij een paaltje voor fietsroutes. Dolce liep er snuivend op af en deed of het ding haar op wilde vreten. Normaal gaat ze er dan naartoe om het te onderzoeken (dat dan weer wel) dus ik moedigde haar aan om te gaan kijken. Springt ze ineens 2 meter opzij := Zag het niet aankomen, dus lag er net niet naast. Mijn fout, ik had beter op moeten letten, want omdat ik er niet op verdacht was, was zij haar vertrouwen kwijt en schrok vervolgens van zo'n beetje alles wat we nog tegen kwamen...

Keer erna samen met Anka en diens bijrijder gereden en toen zaten we samen op de loop, omdat 2 tuigers in een weiland een sprintje trokken toen we langs kwamen. Dolce wilde mee en ging er achteraan na als protest op mijn ophouding een bok te hebben gegeven, waarna ook Anka het op een lopen zette omdat die niet achter wilde blijven. Anka's bijrijder kreeg haar weer in stap waarna Dolce het ook opgaf omdat Anka achterbleef :') Verder rustig ritje gehad :P

Eigenlijk gaat het best goed. Ik heb Dolce nu zo ver, dat ze in het door mij aangegeven tempo gaat nadat ik mijn benen even aanleg en met mijn stem een commando geef. Maar schijnbaar is madams vertrouwen nu gestegen tot het punt dat ze besloten heeft dat ze me best even kan uittesten. Zo ook gister. Normaal loopt ze zó langs trekkers en aanverwant spul, maar toen we er gister bij het bos 1 tegenkwamen, vond ze dat een uitermate geschikt reden om te proberen om te draaien en het op een lopen te zetten. Dat feest gaat niet door. Stilstaan en kijken mag best, mits het niet te lang duurt, maar we gaan niet achteruit, en zéker niet omdraaien. En de aanhouder wint, dus uiteindelijk zonder kleerscheuren erlangs gekomen. Toen nog even een poging tot dressuurmatig rijden gedaan op een geploegd stuk land en vervolgens haar laten galoperen over het land heen (dan liep ik niet het risico dat ze ineens aan de kant zou springen voor het 1 of ander en ik er toch nog naast zou liggen) en met een lange teugel en beugels uit, terug naar huis gereden.
Ben tot dusver tevreden over de vorderingen :)

Volgende keer ga ik even met Misty op pad. Andere bijrijder durft er niet op, maar Mis begint spieren kwijt te raken. Ze is 22 jaar nu, en je ziet dat ze ouder wordt. (Bij dees en anka helemaal niet, hoewel die dezelfde leeftijd hebben) Dus gaan we proberen om te kijken of ze zo wat beter haar spieren behoudt. Zou me niet verbazen als ze cushing heeft, even kijken hoe ze de komende tijd doorkomt...
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 01 okt 2015 20:06

helemaal top meis, je zit lekker op je plekkie daar :) leuk!!!
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 20 okt 2015 15:40

Waarschijnlijk gaan we zaterdagochtend model staan bij een fotomeeting hier in de buurt. Portret- en rijfoto's. Weer een nieuwe uitdaging :DD
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Vorige

Keer terug naar Grondwerk en overige