hoe aangespannen "opsluiten"

Voor alle vragen en discussies over mennen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

hoe aangespannen "opsluiten"

Berichtdoor Cappie » 10 jan 2011 17:57

Top! Dan ga ik dit topic zeker volgen, ik moet nog een hoop leren over mennen.

Ik zou wel graag wat tips willen hoe ik mijn pony langs enge dingen krijg. Als je erop zit kun je het dier opsluiten tussen hand en benen, maar op de wagen mis je toch je beenhulpen. Hoe kun je daar het beste mee omgaan?
Cappie

Re: hoe aangespannen "opsluiten"

Berichtdoor gaelle » 25 feb 2011 21:57

Misschien niet een oplossing die de schoonheidsprijs verdient, maar wel werkend op voorwaarde dat je jouw pony goed voorwaarts kan houden: Met de hand links - rechts in het ritme van de beweging meebewegen. Zorgen dat jouw pony het bit niet vast kan pakken en een stelling kan aannemen, het voorkomen dat een pony kan gaan leunen op het bit, het achter in de mond kan nemen, het tussen de kiezen kan klemmen. De pony een klein beetje desorienteren terwijl je goed voorwaarts rijdt. Dit alles zonder veel kracht. Geen mooie oplossing, maar soms een werkende oplossing voor penibele situaties. Als de pony dan gaat, heel erg belonen zodat de pony na herhaling gaat snappen wat de bedoeling is. Herkent de pony deze manier van oplossen, wordt een enkel ophouding voldoende om het in moeilijke situaties door te laten lopen.

Een andere oplossing zou kunnen zijn: de pony stilzetten en laten kijken. Maar dan moet je wel de pony stil kunnen laten staan. Soms als de pony het heeft kunnen bekijken, loopt het ook door. In ieder geval niet laten weglopen of om laten draaien. Hoe je het ook wilt oplossen: het blijft lastig, maar men zegt: oefening baart kunst
Veel succes
gaelle

Keer terug naar Mennen