Met koets snelheid aanpassen aan verkeer?

Voor alle vragen en discussies over mennen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Met koets snelheid aanpassen aan verkeer?

Berichtdoor Marreke » 05 nov 2013 20:25

Naar aanleiding van twee droevige berichten in de krant, (pas op, dood paard op de foto's...) >>één<< en >>twee<<, wil ik wel eens weten hoe het nu in Belgie wettelijk zit met dat een koets een "aangepaste snelheid" zou moeten halen.

Het gaat mij vooral om het volgende: Volgens de officiële wegreglementering moet de snelheid van de koets aangepast worden aan de snelheid van het verkeer.

De weg waar dit ongeluk is gebeurd ken ik goed. Het is een overzichtelijke 70-km/uur weg waar, helaas, vaak veeeeel te hard gereden wordt. Maar zelfs 70 is voor een paard natuurlijk onhaalbaar. Wat is dan het nut van de wegcode dat de snelheid van een koets aangepast moet worden aan het verkeer? Is andersom niet veel handiger? Een tractor rijdt toch ook geen 70?
En nee, het gaat mij er niet om wie hier "schuldig" is. Ik wil gewoon weten of ik met peerd-en-koets wel of niet op een 70 of 90 weg mag rijden. (de 90-wegen laat ik sowieso uit mijn hoofd, maar een stuk 70-weg is hier soms onvermijdbaar).
Marreke

Re: Met koets snelheid aanpassen aan verkeer?

Berichtdoor papagroom » 06 nov 2013 07:12

Altijd moeilijk.
Mijnsiziens speelt de drukte ook een rol...je hebt hele drukke 80km wegen,die je beter kunt mijden,maar ze zijn er ook waar een blinde egel nog veilig over kan steken.
Een kwestie van je verstand gebruiken dus.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Marreke » 07 nov 2013 02:00

'T is niet echt een drukke weg maar wel een verbindingsweg tussen twee dorpen. Lokaal verkeer dat ook nog eens vlot wil doorrijden. Ruiters rijden daar meestal op het fietspad, dat gescheiden is van de weg, maar met koets heb je geen andere keus dan op de weg.
Die blinde egel heeft misschien 60% overlevingskans... Maar waar blijf je dan met je Haf en je koets als het even misgaat?
Dit zal waarschijnlijk wel een geval van pure pech geweest zijn, maar het zet je wel aan het denken.
Marreke

Berichtdoor Kiwiko » 07 nov 2013 07:14

Wordt in jouw quote niet met koets auto bedoeld?

Ik meen mij vaag te herinneren dat in belgie dat nog wel eens zo bedoeld wordt met koets :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor bulkie » 07 nov 2013 20:59

Ik weet niet hoe het wettelijk precies zit.Wel weet ik dat auto's wettelijk 2 meter afstand moet houden van ruiters ,en rekening moet houden dat een paard onvoorspelbaar kunnen reageren.Dus ik neem aan dat het voor koetsen ook wel zal gelden.
ik woon hier ook in landelijk gebied en veel 70 km banen met een verbod op inhalen van auto's.De meeste koetsen die hier rijden draven,maar of dat verplicht is?
bulkie

Berichtdoor bulkie » 07 nov 2013 21:05

Hier is een link van de politie over paarden in het verkeer http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php over snelheid van koetsen word niks gezegd.
bulkie

Berichtdoor Marreke » 07 nov 2013 23:04

Hier de link waaruit ik gequote heb in de OP http://www.sportenverkeer.be/ik_sport_o ... de_wegcode
Nee Kim, in dit geval is een koets gewoon een koets. In het Vlaams wordt koets idd soms gebruikt voor auto, maar ook vaak voor kinderwagen :DD
Marreke

Keer terug naar Mennen