Mendurance

Voor alle vragen en discussies over mennen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Mendurance

Berichtdoor Sperwer » 25 jan 2012 11:50

Het is niet druk op het mengedeelte, maar dat mag de pret niet drukken uiterard.

Zijn er mensen hier bekend met mendurance? Ik wil graag een antwoord vinden op de volgende vraag:
Is het verantwoord om met een shet van net geen meter hoog, 250 kilo gewicht om te trekken (wagen -goed geveerde tweewieler, soepel lopend, beweegbare bomen enz.- met twee menners) aan mendurance te beginnen?

Als wél, zijn er dan trainingsschema's tips en trucs ergens te vinden? Ik kan er weinig of niets over vinden op internet.
Sperwer

Re: Mendurance

Berichtdoor Cappie » 25 jan 2012 12:16

Hoe zwaar is je shet? De stelregel is dat een pony op zware bodem (los zand, eventueel heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht kan trekken. Bij een shet van ongeveer een meter zal dat krap gaan denk ik. Mijn shetten van 95/96 cm wegen volgens het meetlint zo'n 230 kg. Shet van rond de meter zal dus wel 250 kunnen zijn, maar je houd dan niet veel over. Verder speelt de training van de pony uiteraard mee en hoe de rolweerstand van je wagen is. Een lichtere wagen die zwaar rolt kan zwaarder zijn om te trekken dan een zwaardere wagen die heel licht rolt.

Zit je toevallig ook op bokt? Daar heb je gebruiker Napie die met haar 2span shetten erg succesvol aan de mendurance deelneemt. Ik geloof dat ze nu klasse 3 start. Die zijn wel iets groter dan die van jou.

Had je deze al gezien?
http://www.mendurancedfw.nl/training.html

En hier het topic over de klasse 3:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... t=klasse+3
Cappie

Berichtdoor Sperwer » 25 jan 2012 12:42

Het is geen grove shet. Ik denk niet dat hij de 200 kilo haalt, maar op termijn en met meer bespiering weet ik dat niet zo. De rolweerstand van de wagen is minimaal. Het ding is heel gemakkelijk te trekken en uitstekend in balans te brengen. Ik denk dat we dan allebei (de tweebeners bedoel ik dan) maar wat af moeten vallen en :popcorn: en :drinking: moeten laten. Dan is er nog zo'n 20/25 kilo van het trekgewicht af te knabbelen.

Ik ga straks de links uitgebreid bekijken.
Sperwer

Berichtdoor Heleen » 25 jan 2012 19:50

Sperwer schreef:Het is geen grove shet. Ik denk niet dat hij de 200 kilo haalt, maar op termijn en met meer bespiering weet ik dat niet zo. De rolweerstand van de wagen is minimaal. Het ding is heel gemakkelijk te trekken en uitstekend in balans te brengen. Ik denk dat we dan allebei (de tweebeners bedoel ik dan) maar wat af moeten vallen en :popcorn: en :drinking: moeten laten. Dan is er nog zo'n 20/25 kilo van het trekgewicht af te knabbelen.

In mul zand waar 90% van de mendurance overheen gaat rolt geeneen wagen licht
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Faline » 25 jan 2012 20:13

Ken je het endurance forum? Daar is ook genoeg over mendurance te vinden.
Faline

Berichtdoor Sperwer » 26 jan 2012 07:02

Kermitje schreef:
Sperwer schreef:Het is geen grove shet. Ik denk niet dat hij de 200 kilo haalt, maar op termijn en met meer bespiering weet ik dat niet zo. De rolweerstand van de wagen is minimaal. Het ding is heel gemakkelijk te trekken en uitstekend in balans te brengen. Ik denk dat we dan allebei (de tweebeners bedoel ik dan) maar wat af moeten vallen en :popcorn: en :drinking: moeten laten. Dan is er nog zo'n 20/25 kilo van het trekgewicht af te knabbelen.

In mul zand waar 90% van de mendurance overheen gaat rolt geeneen wagen licht

Oké, dan moeten we ons echt bedenken. De norm is bij een getrainde pony één maal zijn lichaamsgewicht op moeilijk terrein, toch? Dan zijn we met 50 kilo te veel echt te zwaar. Hmm. uitstel en over twee jaar mischien met tweespan aan de slag. Ach je moet wat te willen hebben, toch? Of de pony vet voeren :DD .
Laatst bijgewerkt door Sperwer op 26 jan 2012 07:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Sperwer

Berichtdoor Sperwer » 26 jan 2012 07:04

Faline schreef:Ken je het endurance forum? Daar is ook genoeg over mendurance te vinden.

Linkje misschien?
Sperwer

Berichtdoor Heleen » 26 jan 2012 07:26

Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Faline » 26 jan 2012 14:25

Deronline bestaat nog wel, maar het is nu officieel http://www.endurancevereniging.nl/

Forum http://www.endurance-forum.nl/forum/index.php
Faline

Keer terug naar Mennen