Bitloos mennen, een heilig doel of toch niet?

Voor alle vragen en discussies over mennen

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Bitloos mennen, een heilig doel of toch niet?

Berichtdoor anya » 02 mei 2011 19:59

Ik vind dat je niet goed bij je hoofd bent als je in Nederland (met de Nederlandse wegen) bitloos wilt gaan mennen. Ik kan me gebieden voorstellen in Duitsland waar je dat wel kunt doen (of bitloos rijden).

Het hangt ook een beetje af van wat onder bitloos wordt verstaan. Ik durf zonder problemen naar buiten met een hackomore of een bosal, maar eh daar zit wel iets meer inwerking in dan zo'n kaakkruishoofdstel.

Los daarvan heb ik op buitenrit zelden teugelcontact. De teugels bungelen er meestal bij. Maar als het nodig is, heb ik heeeeeel snel de teugels wel. Je weet gewoon niet wat er kan gebeuren.

Het gaat 1000 keer goed en dan een keertje niet. Zoals een paar maanden geleden toen een paard de wei uit sprong terwijl wij langs kwamen stappen. Die wei lag naast een 80 km weg (met een fietspad ernaast). Als we bitloos hadden gereden weet ik vrij zeker dat niet alleen dat paard op de weg had gelopen, maar waarschijnlijk de helft van het groepje dat langs kwam rijden ook. Kortom: zorg dat je een veilige optoming hebt. Dat kán een bitloze optoming zijn (afhankelijk van het paard en het soort bitloze ding) maar dat is het meestal niet.
anya

Berichtdoor Ratje » 02 mei 2011 22:12

Op aanraden van de instructrice die mijn werk inhuurt heb ik een serieuze poging gedaan een pony en een ezel bitloos voor de kar te beleren. Het was een finale ramp! De pony denderde dwars door alle hulpen heen en was niet te stoppen en de ezel deed aan acrobatiek voor gevorderden, die beesten zijn echt superlenig. Levensgevaarlijk en dan hing de kar er nog niet eens achter.

Toen toch maar overgestapt, ondanks hele boze instructie, op liverpoolstangetjes. Het was een verademing! De pony reageert nu op hele kleine hulpen, bij een ophouding staat ze daadwerkelijk stil en sturen gaat met hele kleine signalen. De ezel heeft geen pogingen tot acrobatiek meer uitgehaald. Bij de pony zitten de leidsels aan de bril, bij de ezel op de eerste sleuf. Ezel is iets heter, maar is zo net zo fijn te sturen als de pony. Ook halthouden en tempocontrole is veel makkelijker, heb het idee dat er veel minder ruis is. Beiden begrepen meteen wat de bedoeling was en liepen er zo mee weg, terwijl het Voest-halster wat de instructrice gebruikt voor beiden gewoon niet duidelijk genoeg was. De pony loopt inmiddels voor de kar en dat gaat super, met stang. De ezel moet nog wat meer bevestigd worden, maar daar ben ik ook pas heel kort mee bezig. Gaat ook goed komen.

Voor mij is het volkomen duidelijk: Mennen zonder bit vind ik geen succes. Goed, kin- of kaakgekruisde optomingen heb ik niet geprobeerd, wil ik ook niet omdat ik de release niet vertrouw. Sidepull is per definitie ongeschikt voor mennen. Hackamore heb ik ook niet geprobeerd, maar gezien de reacties op druk op neus van beiden ga ik dat ook maar niet doen. Ook als ik in de toekomst andere dieren ga beleren word dat gewoon op een bit. Ik ga het risico niet meer lopen en ben dan heel ouderwets mischien maar val dan graag terug op iets wat bewezen goed werkt. En ga niet meer klooien met bitloos gedoe, dan maar oorlog met de bitloosbrigade.
Ik ben verbaal niet bijster handig, mijn opmerkingen zijn meestal goed bedoeld.

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 06&sk=wall
Ratje

Berichtdoor Cappie » 03 mei 2011 07:51

Niet mijn ding, op mijn pony klim ik zelf regelmatig met een bitloze optoming, maar daar kun je nog gebruik maken van neckreining en je zithulpen. Deze heb je niet tijdens het mennen. De bitloze optomingen die ik ken vind ik niet geschikt om voor de wagen te rijden. Een sidepull (de naam zegt het al) daar stuur je mee door de teugels opzij te bewegen. Met aangespannen rijden kan dit uiteraard niet, dus ik vraag me af of de hulpen dan wel goed overkomen. De kin- en kaakgekruisde systemen vraag ik me van af of de release voldoende is. Een hack vind ik te heftig om mee voor de wagen te rijden. Geen idee wat er dan nog over blijft aan bitloze optomingen.

Ik men zelf nog niet zo heel lang, maar ik heb mijn shetjes nu op trensjes lopen en daar luisteren ze heel goed naar, dus wat dat betreft zie ik totaal geen meerwaarde in bitloosmennen. Het zal vast 100x goed gaan, maar als het net fout gaat heb ik voor mijn gevoel met bit net wat meer te zeggen.
Cappie

Berichtdoor papagroom » 04 mei 2011 15:23

Ja hoor gelijk doen....en dan gelijk de rem van de wagen slopen want dat belemmerd dat arme paard alleen maar in zn beweging.......
Echt wel belachelijk.....zo eentje, krijgt van mij nog niet een ouwe gympie mee,,,,
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Keer terug naar Mennen