Do's en don'ts van wedstrijden rijden

Voor alle vragen en discussies over dressuur

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Do's en don'ts van wedstrijden rijden

Berichtdoor Musli » 28 nov 2014 18:27

Het begint geleidelijk toch wat meer te kriebelen. Nu heb ik nog nooit in m'n leven concoursen gereden, op een verdwaalde ckubkampioenschap of recreantenconcours na. Ik heb ook geen idéé wat er zoal bij komt kijken.
Nu ja, eerst es met de eigenaar van het paard overleggen of hij het goed vindt dat ik met haar een startkaart aan ga vragen. Heb al een vereniging gevonden waarik dat bij wil gaan doen. Denk dat het geen probleem is.

Dus mede poetsers, waar moet ik aan denken, wat moet ik wel en wat moet ik vooral niet doen?
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Re: Do's en don'ts van wedstrijden rijden

Berichtdoor Kiwiko » 28 nov 2014 18:49

Wat je vooral niet moet doen is jezelf helemaal gek maken, wat je vooral moet doen is heel veel lol hebben :)

Gewoon GAAAAAN :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Musli » 28 nov 2014 18:53

Ja, ja, ja. Maar ik bedoel gewoon praktische dingen, ik weet echt niks. Moet je je voor de proef bij de jury melden, en hoe dan, gewoon vanaf het paard?
En op verzorgingsgebied, wordt het meer gewaardeerd als je ook de staart invlecht, voorpluk? Los of vast. Gewoon tips. Had al bedacht dat het handig zou zijn om een reserve hoofdstel mee te nemen. Beetje van dat soort dingen.
Musli

Berichtdoor Little Girl » 28 nov 2014 19:50

Mijn info i wellicht ietjes gedateerd, maar volgens mij nog wel juist.
Staart invlechten doet men bij de paarden vrijwel nooit. Ik deed het wel, maar als ik het eens vergat leverde dat nooit minder punten op. Voor de voorpluk idem, ik zou kijken naar je paard: bij een mooie volle voorpluk kan die prima los, heb je een pluisje zou ik er toch iets vn een knotje van maken. Persoonlijk vind ik ingevlochten mooier :)

Melden liet ik altijd mijn voorlezer doen, maar kan je ook zelf doen, inderdaad gewoon vanaf je paard.
Verder is het belangrijk de ring in de gaten te houden, je bent zelf verantwoordelijk op tijd te komen, dus je moet je voorgangers goed in de gaten houden.
Ik nam eigenlijk nooit reserve-onderdelen mee, maar die keuze is aan jezelf natuurlijk :)
Little Girl

Berichtdoor Andryske » 28 nov 2014 22:09

Hier is het zo dat in de zomer je voorlezer je aanmeld bij de jury. In de winter gaat dit gewoon op volgorde. En hoef je je paspoort niet te laten zien. Vlechten is maar net wat jezelf mooi vind. Ik heb nu bij mijn huidige wedstrijdpaard alleen het bovenste stuk van de manen ingevlecht. De rest heb ik gewoon netjes loshangen aan 1 kant. Voorpluk heb ik ook gewoon los.
Reserve onderdelen heb ik eigenlijk nooit bij me.

Maar vooral gaan genieten tijdens de proef. En jezelf niet gek laten maken door omstanders. Maar je eigen plan trekken.
Andryske

Berichtdoor Musli » 28 nov 2014 22:37

Paspoort dus altijd bij de hand houden (iig buiten). Ook goed om te weten, thanks so far :)
Musli

Berichtdoor janouk » 29 nov 2014 06:41

Waar woon je? Je bent anders van harte uitgenodigd om een keer met ons mee op wedstrijd te gaan en te kijken :DD grooms kunnen wij altijd gebruiken.
Ik heb een standaard afstreeplijst waar op staat wat er allemaal mee moet in de auto: als je wilt, wil ik die wel mailen: zo vergeet je niets en hoef je je ook geen zorgen te maken dat je iets vergeten bent :DD

Even op volgorde
- inschrijven doe je tegenwoordig digitaal: te vinden op mijn knhs of http://www.startlijsten.nl
- op http://www.dressuurproeven.nl vind je alle dressuurproeven en welke proef je moet rijden in welke maand
- een week van te voren krijg je ongeveer de startlijst
- wel of niet vlechten hangt af van het ras: Haflingers hoeven niet ingevlochten te worden, bij KWPN is het wel gewenst, etc

- wij zijn ca. 1,5 uur van te voren aanwezig, melden en paspoortcontrole, betalen, kijken bij de ring of het inloopt of uitloopt en of je ergens op moet voorbereiden
- dan paard uitladen, poetsen, zadelen en inrijden
- 5 minuten voor starttijd naar de ring
- als je voorganger uit de ring is, mag jij er in (in de B en L) en wacht je op teken jury
- Na teken jury starten met je proef!
- na het rijden afgroeten en naar je tweede proef toe werken
- meestal half uur na afloop rubriek is de prijsuitreiking en dan kan je naar huis

En dan lekker kilometers maken in de ring :thmup:

Leuk veel plezier
-
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Musli » 29 nov 2014 08:32

Super janouk! Mooi overzicht. Ik woon helaas niet bij jullie in de buurt geloof ik (woon in twente) Ik moet ook nog op zoek naar een groom. Dat kan ook nog wat worden Haha. Ach komt ook wel goed. Lijst mag je wel sturen trouwens.

Ik zat ook even te neuzen bij de wedstrijdkleding. Is zo'n haatnetstrikding ook noodzakelijk, en hoe past je cap nog met een knot? Zelfs al met een lage staart in zit mijn cap niet echt fijn.
Musli

Berichtdoor papagroom » 29 nov 2014 09:15

Belangrijkste is een goed humeur......altijd blijven lachen...de jury ziet het liefst een vrolijke combinatie die er duidelijk zin in heeft.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Andryske » 29 nov 2014 09:27

Musli schreef:Super janouk! Mooi overzicht. Ik woon helaas niet bij jullie in de buurt geloof ik (woon in twente) Ik moet ook nog op zoek naar een groom. Dat kan ook nog wat worden Haha. Ach komt ook wel goed. Lijst mag je wel sturen trouwens.

Ik zat ook even te neuzen bij de wedstrijdkleding. Is zo'n haatnetstrikding ook noodzakelijk, en hoe past je cap nog met een knot? Zelfs al met een lage staart in zit mijn cap niet echt fijn.

Ik ga bijna altijd zonder groom op wedstrijd. En vind daar dan altijd wel iemand die mij de proeven voor wil lezen. Maar zorg er wel altijd voor dat ik de proeven uit het hoofd ken. Als ik nieuwe proeven moet leren, bekijk ik die regelmatig op youtube.

Knot of staart heb ik nu niks meer mee. Toen ik nog lang haar had, had ik het met wedstrijd altijd in een vlecht.
Jammer dat je ook niet bij mij in de buurt woont, anders had je hier ook wel een keer meegemogen.

En het ligt erg aan de regio of je je paspoort moet laten zien in de zomer. Hoor ook wel dat er in sommige regio's pas bij de kampioenschappen gecontroleerd wordt.
Andryske

Berichtdoor Musli » 29 nov 2014 09:42

papagroom schreef:Belangrijkste is een goed humeur......altijd blijven lachen...de jury ziet het liefst een vrolijke combinatie die er duidelijk zin in heeft.

Lachen is lastig met een resting bitchface Haha. Maar dat heb ik vaker gehoord, zal daar ook zeker aan denken.

Maar een knot 'moet' dus niet? Ik heb heel dik haar. Dus knot is per definitie al lastig om goed te maken, helemaal op zo'n hobbelbeest
Musli

Berichtdoor papagroom » 29 nov 2014 09:49

T is geen echte knot hoor......is een haarnetje waar je je haar in propt..
papagroom

Berichtdoor Musli » 29 nov 2014 11:09

Oh! Oke, mogelijk domme vraag... Hoe blijft dat dan zitten?
Musli

Berichtdoor Andryske » 29 nov 2014 12:16

Musli schreef:
papagroom schreef:Belangrijkste is een goed humeur......altijd blijven lachen...de jury ziet het liefst een vrolijke combinatie die er duidelijk zin in heeft.

Lachen is lastig met een resting bitchface Haha. Maar dat heb ik vaker gehoord, zal daar ook zeker aan denken.

Maar een knot 'moet' dus niet? Ik heb heel dik haar. Dus knot is per definitie al lastig om goed te maken, helemaal op zo'n hobbelbeest

Dan zou ik het in een vlecht doen. Ik heb ook dik haar, zelfs nu ik het kort heb is het dik. En vond het lekkerder zitten met vlecht dan in een haarnetje.

Krijg ook altijd het commentaar dat ik meer moet lachen tijdens de proef. Maar ben dan altijd zo geconcentreerd bezig, dat ik dat vergeet. :DD
Andryske

Berichtdoor Musli » 29 nov 2014 12:46

Vlecht it is :D
Musli

Berichtdoor Truffel » 29 nov 2014 22:56

Qua staart paard is het officieel invlechten of opscheren.
Ik heb er een keer commentaar op gehad en scheer hem nu altijd op.
Truffel

Berichtdoor Musli » 30 nov 2014 00:29

Op scheren vind ik niet zo geweldig, maar een invlecht is zo gepiept natuurlijk!
Musli

Berichtdoor janouk » 30 nov 2014 06:04

Het is altijd handig om het wedstrijdreglement een keer door te lezen :DD daar staan de spelregels in
https://www.knhs.nl/media/5785792/wedst ... e-2013.pdf

bitten/optoming etc
https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling
niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden
gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering
gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van
toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band.
De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede
ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het
mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor pzn » 30 nov 2014 20:54

Ik heb inderdaad al meerdere keren gezien dat iemand een min 1 krijgt op verzorging omdat de staart lang aan de zijkanten was.

Zolang Edward Gal de staarten lang laat, doe ik t ook :D Maar ik krijg ook geen punten voor verzorging meer.

Probeer vooral je spullen een dag van te voren klaar te leggen, zodat je daar geen zenuwen van krijgen. Ken je proefje!!
Neem de tijd op de dag zelf en probeer niet te lang los te rijden, je paard heeft wat spanning van de reis en van de nieuwe situatie en zal daar extra energie mee verspillen. Dan is lang losrijden plus 2 proefjes best veel.

En verder............gewoon genieten en leren!
pzn

Berichtdoor papagroom » 30 nov 2014 23:27

Oh ja.....wat ik altijd vergeet,,,,,,,,,neem contant geld mee.....je bent zo gewend dat je overal kunt pinnen dat je dat nog wel eens kunt vergeten......je moet wel je inschrijfgeld kunnen betalen,en een bakkie koffie is ook nooit weg.
papagroom

Berichtdoor Musli » 01 dec 2014 14:44

pzn schreef:Ik heb inderdaad al meerdere keren gezien dat iemand een min 1 krijgt op verzorging omdat de staart lang aan de zijkanten was.

Zolang Edward Gal de staarten lang laat, doe ik t ook :D Maar ik krijg ook geen punten voor verzorging meer.

Probeer vooral je spullen een dag van te voren klaar te leggen, zodat je daar geen zenuwen van krijgen. Ken je proefje!!
Neem de tijd op de dag zelf en probeer niet te lang los te rijden, je paard heeft wat spanning van de reis en van de nieuwe situatie en zal daar extra energie mee verspillen. Dan is lang losrijden plus 2 proefjes best veel.

En verder............gewoon genieten en leren!

Ik hoop juist op energie verspillen, daar heeft ze altijd veel te veel van, dat zorgt dan weer voor spanning en onrust in de proef :P
Staarten opscheren begin ik niet aan, vind ik echt niet mooi. Invlecht it is.

En contant geld is een goeie, dat heb ik eigenlijk nooit op zak.
Musli

Berichtdoor Truffel » 01 dec 2014 18:47

Ik vind een opgeschoren staart wel mooi staan als het netjes is gedaan.. Kan ook zijn omdat ik niet in kan vlechten :DD
Truffel

Berichtdoor Musli » 02 dec 2014 08:34

Kwestie van smaak natuurlijk :)
Musli

Berichtdoor Jet » 04 dec 2014 18:54

Ik zou wel die staart dan van te voren een aantal keren invlechten en er mee rijden. Goed laten kijken of hij de staart net zo mooi draagt als zonder vlecht. Ik heb bij Lou ooit voor een KWPN-keuring haar staart ingevlochten en toen droeg ze hem scheef, kostte me punten. Daar werd gezegd dat ze liever een opgeschoren staart zagen omdat veel paarden hun ingevlochten staart scheef gaan dragen. Ik denk dat je dat ook punten zou kunnen kosten op een dressuurwedstrijd. Bij Lou vlocht ik de staart met wedstrijden niet in en ik schoor hem ook niet op. Ik had altijd een 7 voor verzorging. Overigens vlocht ik de voorpluk ook nooit in, dat vond ik meer iets voor Z-ruiters :) .
Vergeet dus je paspoort niet en let even goed op de basisenting en de vervolgentingen. Dat staat ook in de reglementen van de KNHS. In elk geval veel plezier ermee!
Jet

Berichtdoor MyWishMax » 04 dec 2014 20:32

Ik vlecht nooit de staart in en opscheren doe ik al helemaal niet. Nog nooit een opmerking over gehad en zelfs al zou ik het wel krijgen, jammer dan. ;)

Have fun! En qua vrolijke gezicht, ik kon dat alleen bij het groeten en dat is goed genoeg hoor haha
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Volgende

Keer terug naar Dressuur