Hoe dressuur aanleren...

Voor alle vragen en discussies over dressuur

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Hoe dressuur aanleren...

Berichtdoor lailapri » 12 feb 2014 08:28

Ik weet niet precies waar dit topic zou moeten staan, het gaat over een ruiter die dressuur wil leren maar we krijgen het met zijn allen nauwelijks voor elkaar.
Ruiter is 19, kwam als L ruiter en had veel ervaring met paarden door eigen paard. Ze is beginnen verzorgen met een van mijn oude merries maar toen die op de wei stond naar een jonge pony gegaan waar de meeste zo op weg stuurde. Tussen deze ruiter en de pony is er altijd al soort klik geweest, het gaat om een gevoelige pony met veel Arabisch bloed. Toen begon het. Eerst viel me het vooroverzitten op. Wat we ook zeiden (ook instructeurs van buitenaf), hoe we haar ook rechtop zetten, nu een jaar later zit ze nog steeds voorover. Dan het sturen, dat ging alleen maar slechter ipv beter, bij een instructeur die flink heeft lopen schreeuwen lukte het na een drie kwartier martelen eindelijk om over de hoefslag te rijden. Volgende keer rijden was het allemaal weer weg. Pony is hier dus steeds handiger in geworden en steeds minder aan de hulpen tot teugelkreupel op een bitloos hoofdstel aantoe. Ruiter zit scheef en krijgt zelfs een barebackpad scheef op het paard. Als ik niets zeg gaat ze pas weer recht zitten als ze er echt bijna afzakt, met beugels dus nooit, zonder beugels op het moment als ik denk nu glijdt ze eraf.

Om de pony te beschermen die het allemaal ook niet meer leuk vond en haar niet meer liet opstappen en opzadelen heb ik daar nu twee andere ruiters voor, een meisje van 10 en een meisje van 16. Na twee keer rijden alle basisknopjes er gelukkig weer op, bitloos en bij de derde keer rijden bleek zij ook nog goed te kunnen springen.

Voor ruiter een meer voorwaartse pony uitgezocht die heel makkelijk stuurt, alle beginners leren het daar op, maar ook op deze pony kreeg ze het stuur kapot. Nu ze f proeven start kom ik er ook achter dat ze nauwelijks figuren kent en na drie weken intensief die figuren te hebben geoefend die je voor de F1 moet kunnen rijdt ze deze tijdens het inrijden nog verkeerd. Daar heeft iemand ze nog met haar achter elkaar geoefend en herhaald en in de proef was dan de vorm van het figuur te herkennen. Ze heeft de F1 dan ook gehaald. Vanaf de kant kreeg ik echter de vraag of het mijn pony was, met de tip deze ruiter er niet te vaak op te laten rijden.

Maar nu. Ik weet niet echt meer hoe ik haar iets moet leren. Bij iets druk of spanning trekt ze een hoofd waarbij ze ieder moment in huilen uit kan barsten, maar dan presteert ze wel het best. Op mijn geduldige manier mer huiswerkopdrachten komt geen vooruitgang, ik gebruik dan met name zit oefeningen en daarbij oefeningen die ze thuis simpel kan oefenen om rechter te worden. Maar ze weet alles al en kan alles al. Andere dingen die ze terug roept is ik kan het wel maar moet even me balans vinden, wil ik hierbij helpen heb ik niet het idee dat ze me serieus neemt.

Maar waar doe ik nu goed aan, streng worden, instructeur van buitenaf zoeken, vriendelijk verzoeken om op een manege te gaan rijden op een onverstoord paard waar ze het op kan leren (al vraag ik me af of ze in een groepje wel tot haar recht komt). Niet meer laten rijden, maar dan leert ze het ook nooit en de omgang is ook matig, de meeste paarden nemen dan gewoon letterlijk een loopje met haar. Wat anders?

Ik vind het allemaal erg moeilijk zo. Wil haar graag alles leren, maar moet dit ten kosten van de pony's gaan? Wie weet een oplossing! Alvast bedankt :D
Meeleesmodus
Blijf ook lid op bokt, vind het veel te gezellig en leerzaam in de huiskamer topics.
lailapri

Re: Hoe dressuur aanleren...

Berichtdoor Aaf » 12 feb 2014 08:54

Wanneer het met een paard of pony niet lukt, laten we die binnenstebuiten keren. Misschien ook goed voor de ruiter om eens te kijken of ze verder in orde is, en geen scheve rug of zelf scheve bespiering heeft.
Wat geeft ze zelf aan wanneer je met haar praat waarom het zo moeizaam gaat? Nieuwe dingen aanleren gaat moeilijk, heeft ze misschien een lager IQ of ook andere leerproblemen? Is ze ergens heel erg angstig? Heeft ze buiten het paardrijden ook moeite met dingen die daarmee misschien in verband liggen?

Als je vind waar de ruiter tegenaan loopt en de problemen echt liggen kun je ook gerichter daarmee aan de slag.
Riding: The art of keeping a horse between you and the ground. ~Author Unknown
Aaf

Berichtdoor Kiwiko » 12 feb 2014 09:06

Het is altijd moeilijk om iemand te zien die het best graag wil en het heel leuk vind maar echt NUL talent en het waarschijnlijk ook nooit gaat leren.... Nou kan het zo zijn dat zij een soort van leerprobleem heeft en dat dingen anders aan haar uitgelegd/voorgedaan/verteld moeten worden voordat zij het opslaat en procest in haar hoofd.

Ik denk dat vooral dit kinderlijk eenvoudig doch eerlijk uitgelegd moet worden dat er iets bij haar niet standaard werkt zoals bij iedereen en dat zij, als zij echt wil leren rijden, op zoek moet gaan naar een instructeur die de manier van lesgeven aan kan passen aan de manier die zij wel opslaat en procest. Dat gaat best een zoektocht worden.

Soms heb je leerlingen waarbij je veel voor moet doen/ laten zien of dingen moet laten voelen voordat ze snappen wat je bedoeld. Is er wel eens een instructeur geweest die haar op de grond voor heeft gedaan wat zij in het zadel doet? die haar heeft uitgelegd wat hier de effecten van zijn en haar heeft begeleid naar hoe het anders kan...... zonder druk, zonder schreeuwen maar puur gebaseerd op zien/voelen/doen.

Moeilijke dingen dit, geeft ook gelijk aan dat bij A een grote volte roepen geen lesgeven is :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor lailapri » 12 feb 2014 11:14

Ik krijg er niet echt wat er mis zou kunnen zijn maar merk in de omgang met voeren en mesten wat ze trouwens super doet, nooit klaagt, etc. Dat het toch anders is als de andere. Duurde even voordat ze het door had en moet ook niet ineens anders zijn. Verder praat ze me in alles na en onthoud meestal wel losse flarden maar breit die dan verkeerd aan elkaar. Na een workshop lichaamstaal heeft ze onthouden dat je paarden van achter moet benaderen ipv van van achter drijven.

Kwa school doet ze mbo2 en wil hierna een paardenopleiding doen. Een tijd was dit dierenarts worden en volgens het verhaal zou je dan geen universiteits niveau hoeven halen, later bleek dit silverlinde te zijn. Nu is het paardenhouderij of een Nh opleiding.

Wat doen we kwa uitleg. We lopen mee, analyseren, gebruik de uitleg uit kinderlesjes, teken het. Laat iemand het voordoen of voorop rijden. En dan vraag je snap je het, antwoord ja. Stuur haar naar de hoefslag en vraag haar het figuur te rijden en weer gaat het fout terwijl degene voor en achter haar het dan wel goed rijden...

Ik ga eens kijken voor instructie, iemand een idee?
Meeleesmodus
Blijf ook lid op bokt, vind het veel te gezellig en leerzaam in de huiskamer topics.
lailapri

Berichtdoor Kiwiko » 12 feb 2014 11:24

Dat is ook heel moeilijk om net die manier te vinden die zij op kan pakken en verwerken tot een begrijpbaar iets voor haar.

In welke regio zit je?
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor lailapri » 12 feb 2014 12:30

Noord Holland bij Alkmaar.
Meeleesmodus
lailapri

Berichtdoor lailapri » 13 feb 2014 08:40

Ik heb wat foto's voor illustratie maar weet niet of jullie ze zo kunnen zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze is als ik het moet omschrijven erg onzeker maar daarin ook veel te zeker van zichzelf. Net als dat ze wedstrijden L had gereden en omdat ik mijn startkaart aan vroeg zij dat ook wel wilde doen. Ze wil deze pony ook graag van mij overnemen, maar heb ook eerlijk gezegd dat ik het wat betreft het rijden niet zo zie zitten omdat ik denk dat ze te ver uit elkaar liggen. Pony te jong (4 jaar), te slim (wel heel lief) en onzeker, ruiter niet slim en handig genoeg voor deze pony en te onzeker.
Meeleesmodus
lailapri

Berichtdoor Lyonesse » 13 feb 2014 09:00

Hoe oud is ze, hoe lang heeft ze een eigen paard gehad en wat is daarmee gebeurd? Heeft ze écht L gereden, of zegt ze dat?
Ik krijg een beetje een beeld in mijn hoofd, van een 12 jarige die alles wel weet en gewoon niks aan wil nemen... Ze doet dus MBO2, leeft wel in een gewone situatie verder? Thuis met haar ouders, geen problemen of opvallende zaken? Andere huisdieren? Andere hobby's? Misschien nog andere plekken om te rijden?
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 13 feb 2014 09:06

ik zou in iedergeval flink wat tijd investeren in zitles :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kiwiko » 13 feb 2014 09:36

hahaha ik roep ook wel eens "voel je dat?"

en met een simpele ja, zijn ze er nog niet he :) ik wil weten wat je voelde :D :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 13 feb 2014 09:37

Ik denk niet dat dit simpel een kwestie van opnieuw aanleren en gaan is (tja wat is simpel). Ze slaat info verkeerd (levensgevaarlijk, zie voorbeeld van paard altijd van achteren benaderen) of gewoon niet op of verwerkt het niet of verkeerd. Ook de gewone omgang met paarden is al niet je van het. Kan haast niet geloven dat het meisje hier in het dagelijks leven geen last van heeft... Om haar fatsoenlijk iets te leren, binnen haar eigen capaciteiten, zodat ze het ook écht daadwerkelijk snapt en onthoudt (want ook hierin overschat ze zichzelf, of schaamt zich misschien wel, als ze zegt dat ze het snapt en het vervolgens meteen keihard fout doet) wat ze doet/moet doen, moet de voor haar beste manier van leren gevonden worden en een paardrijles daarnaar vertaald worden. En ik denk dat het meisje zelf niet aan kan geven welke manier voor haar het beste werkt, dus zou ik op zoek gaan naar iemand die meer inzicht heeft in haar ontwikkelingsproces. (hetzij haar ouders, een begeleider, mentor of decaan als er verder niemand gevonden kan worden die er enig inzicht in heeft.) Er kan wel van alles uitgeprobeerd worden, maar daar zit ook een valkuil bij dat er een groot risico is dat ze toch steeds blijft "falen", dat heeft ook weer een negatieve invloed op haar zelf. Want ze zal vast ongetwijfeld ook snappen, dat het steeds niet gaat zoals het moet (als ze excuses verzint, zoals dat ze even haar balans moet vinden etc) En elke "fail" is weer een klap voor haar zelfvertrouwen waardoor ze het uiteindelijk misschien wel gewoon opgeeft, of de andere kant op; gewoon niet meer luistert en maar blijft aanmodderen (want hoe heeft ze het inhemelsnaam gered met een eigen paard?) Grote kans dat wanneer je haar vraagt of iets lukt, of ze iets weet of iets kan, ze gewoon maar "ja" zegt om niet af te gaan en ervoor te gaan op goed geluk...

Betrek haar actief bij de les, vraag haar dingen, waarom ze iets moet doen, waar iets goed voor is, hoe het moet, voordat je het haar daadwerkelijk laat doen. Maak een schema voor de les, en herhaal dit keer op keer, herhaling is goed om dingen te leren begrijpen. Steeds hetzelfde riedeltje tijdens de les, in dezelfde volgorde, en als het kwartje gevallen is, verander je je schema een héél klein beetje, om weer een stapje verder te gaan, en blijf je dit weer herhalen totdat het kwartje valt.
En idd zou ik weer beginnen aan de longeerlijn, met een knoop in de teugels en losse handen, op het braafste paard dat kunt vinden. Of knoop desnoods, als zonder teugels nog te hoog gegrepen is, de teugels aan de neusriem ipv aan het bit.

Edit: moet er wel eerst een neusriem aangeschaft worden :D
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor lailapri » 13 feb 2014 11:20

meisje :DD is 19 en pony had daar hangend rooster dus leren bitje in omdat ik haar niet bitloos buiten los durfde te laten. Inmiddels weer mooi hoofstelletje met fijn dun bitje voor haar wat goed past. maar vaak rijd deze pony lekker op een sidepull.

Ik ga eens bezig met een schema. Longelessen, centered riding les, dressuurles, les van mij, les van mensen van stal die me dan helpen met de les en ook veel beginners hebben geholpen met rijden, workshops, etc. Een best intensief jaar van minimaal 2x per week paardrijden. Aan de longe geeft weinig succes, door het rijden op de volte wordt het rechtzitten nog lastiger en zakt een zadel nog sneller scheef dus heb ook al een aantal keer de fiets gepakt en de straat op gegaan. Rustig drafje, teugels lang en ik hem pony dan aan touw, maar dit is dan weer te spannend.

Wat ik heb gedaan:
Geprobeerd haar droog te laten oefenen maar hierin doet ze nauwelijks actief mee.
Longe om haar te helpen maar het geeft spanning en zorgt dat alles scheef zakt. Aan de longe hebben we in eerste instantie het draven geoefend zodat het paard door ging, dat alles scheef zakte zijn we terug gegaan naar waar komt de scheefheid vandaan en wat kan je eraan doen. Coördinatie oefeningen, meetellen met de passen en zo voelen dat alle bewegingen ritmisch zijn.
Omdat opstappen met een krukje al amper ging heb ik haar gymnastische oefeningen mee gegeven maar elke week was het zelfde"ja ik weet het". Zal ik deze dan maar bij de les betrekken?
in stap steeds de hulpen herhaald van het sturen en daarbij ook veel verschillende vergelijkingen gebruikt als sluisjes, riviertjes, deurtjes, oogjes, etc. Oefeningen in stilstand gedaan om te leren om haar as mee te draaien en rechtop te blijven tijdens een wending. Teugels ingeruild voor neckrope bij een pony die het kan.
Bezig geweest met het geven van voorwaartse hulpen met 1-2-3 1 meezitten en stem 2 been 3 zweepje. Het mee zitten ook weer stapje voor stapje uitgelegd net als het rechtop blijven en steeds eraan herinneren.
grondwerk met het veulen waar ze helemaal verliefd op is. Grondwerk met oudere pony.
in het begin zelf dingen gedaan wat betreft dressuur matig onderhouden van een pony, simpele dingen als 1 voorwaarts en 2 wendingen. In het begin ging dit nog redelijk en was alleen de houding matig dus wat dat betreft kan ik me heel erg vinden in het zelfvertrouwen verhaal.

Verder merk ik dat ze heel erg graag dingen met mij doet. Als ik iets wil gaan doen, als ik ergens iemand voor zoek dringt ze zich op de voorgrond. Ook als ik en andere voorzichtig (wil haar ook niet beledigen) aangeven dat het misschien niet verstandig is. Misschien is het probleem dan ook wel een beetje door mij, ik durf niet heel duidelijk aan te geven wat ik wel en niet wil, kan weinig hoogte krijgen van haar en straks springt ze door mij van een flat af oid. Een passende lesplaats voor haar zal dus zeker wel op zijn plaats zijn denk ik, waar ze haar echt goed kunnen begeleiden want mijn pony's zijn ook allemaal nog vrij jong en veel te slim.

Nog even pony met nieuwe hoofdstel:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 7421_n.jpg
Hebben een hoge en een gecombineerde neusriem voor haar en een ander zadel die nu ze dikke babybuik heeft een stuk fijner voor haar zit als haar een boomzadel. En met korte manen omdat deze er door dezelfde persoon als waar het topic over gaat deels waren afgeknipt met het uithalen van de knotjes. Maar het staat haar eigenlijk wel heel goed. hihi dus daar was ik wel blij mee, zo was de stap minder moeilijk en was ik snel klaar met twijfelen :D

Ik hoop echt dat iemand een geschikte plek weet en tot die tijd 2/3 oefeningen die we aan de longe? kunnen doen om haar te helpen. Tis opzich een fijne meid, maar begin zo wel erg aan mezelf te twijfelen of ik het allemaal wel goed doe. Plus dat ik het al moeilijk vind om duidelijk tegen aan te zijn wat weer resulteert in dat zij een soort van over mij (en de andere) heen loopt wat weer een nieuwe teleurstelling geeft (een niet te beoordelen pas de deux samen met mij, voor mij om te oefenen dus vond dat allemaal niet heel erg, voor haar natuurlijk rot omdat zij een geheel andere proef heeft gereden als dat op het blaadje stond en ik onderweg zei voor publiek en de andere meiden van stal).
Meeleesmodus
lailapri

Berichtdoor Nonneke » 13 feb 2014 18:53

Lastig en herkenbaar.
Mijn tip zou zijn: niet teveel verwachten, je eigen eisen bijstellen en vanaf begin starten of inderdaad doorverwijzen naar een andere plek met meer begeleiding.
Hier een meisje wat zei dat ze al meerdere jaren reed en vanalles al kon. In een kleine groepsles durfde ze enkel in het midden te staan en hielt zich bezig met alles om haar heen, maar ondertussen wel schreeuwen over vanalles. Irritatie opwekkend...
Uiteindelijk alleen genomen en enkel bezig geweest met zitten en van letter naar letter rijden in stap. Normaal zou je verder gaan, maar dat kan dit meisje nog niet verwerken. Dus dit blijven we doen (terwijl ik ongeveer 100x rechtop zitten zeg), totdat ze klaar is voor de volgende stap. Voor mij frustrerend, maar zij vindt dit prettig. (Meisje heeft overigens stoornissen en leerachterstand).
Nonneke

Berichtdoor papagroom » 13 feb 2014 23:36

Ik zou graag goed leren piano spelen,maar heb hier het talent niet voor....kan wel na heel lang oefenen een paar deuntjes spelen......klinkt nergens naar,maar heb er wel veel lol in,echter pianist zal ik nooit worden.
Ik denk dat het met dit meiske ongeveer het zelfde is.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Sybelle » 14 feb 2014 00:45

Zit je niet meer bij Heerhugowaard?

Volgens mij maak je het allemaal veel te ingewikkeld. Begin gewoon bij 1+1 = 2.
Basis manegeles. Niet te veel werken met vergelijkingen en mee tellen enz. Ik snap het wel, ik doe het ook. En wat voelde je nou en hoe kwam dat dan?
Maar soms heb je mensen waar je gewoon tegen moet zeggen wat ze nu moeten doen. Hand opzij, hoofd naar links, enz. Als ze geen gevoel hebben is dat veel duidelijker.

En als ze scheef zakt zeg je niet dat ze recht moet gaan zitten maar dat ze op haar rechter beugel moet stampen. Voor voorover kiepen zou het zijn dat ze naar de lucht moet kijken. Of net wat de oplossing op dat moment is. Want wat recht zitten is voelt ze dus niet.

Zeggen wat ze moet doen. Niet hoe het moet voelen. Als jij zegt 'het moet voelen als een kuikentje in je hand' (of een of andere CR term met boomwortels of weet ik wat) gaat ze dat echt niet begrijpen. Grote kans nl dat zo iemand op andere vlakken zich ook niet bewust is van gevoel en het zich niet voor kan stellen. Er zijn mensen die dat kuikentje dood knijpen en zich achteraf afvragen hoe dat nou kon.

Niet iedereen heeft gevoel om een ruiter te worden. Maar je kan er wel voor zorgen dat ze plezier in hun les houden en niet gefrustreerd raken. Een reactie als 'ja maar… ' en 'ik weet het…' kan best de enige verdediging zijn die ze heeft tegen het gevoel van onmacht dat ze krijgt van te veel info.

Uiteindelijk zal er misschien wel een moment komen dat je weer kan zeggen hoe iets voelt. Maar dat komt pas nadat ze basis vaardigheden heeft.
Sybelle

Berichtdoor Kiwiko » 14 feb 2014 06:15

Dat kan ook idd :)

Het is echt een puzzelarij om de beste knop tot leren te vinden soms.

Ik denk dat sybelle wel gelijk heeft, korte duidelijke opdrachten werk voor haar misschien beter. Misschien voelt ze zich daar ook prettiger bij.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor lailapri » 14 feb 2014 08:42

Ik ga het morgen eens proberen. Heb dit idd nog niet zo direct geprobeerd om een stomme reden. Instructeur die hier kwam deed dit, heel zwart wit. Stuur naar links, trek aan links. Pony gaat rechts. Enz. Maar kan het wellicht zelf proberen.
Meeleesmodus
lailapri

Berichtdoor lailapri » 15 feb 2014 19:35

Lessen vandaag ging best aardig. Enige jammere was de discussie na afloop of ze met die ene pony f proeven mag gaan doen... Niet mogen is een groot woord, maar niet verstandig is het wel. Helaas kwam dat niet binnen. Heb toch echt nu heel rechtstreeks gezegd
Meeleesmodus
lailapri

Berichtdoor Kiwiko » 15 feb 2014 19:40

moeilijk hoor zulke gevallen.......

Ik had er ook zo een in de les, ben blij dat ik ervan af ben :) Het enige wat doordrong was als ik echt heel, heel direct was....... tot (voor mijng evoel) op het groffe af. Niet leuk :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Barbara1975 » 15 feb 2014 22:31

Is bekend of het meisje misschien autisme/adhd heeft? De manier waarop haar reageren en doen en laten wordt beschreven doet mij daar namelijk sterk aan denken..
Dan zou het idd best kunnen zijn dat er een hele andere aanpak nodig is. Vaak hebben kinderen met autisme toch een bepaalde verstandelijke achterstand waardoor ze meer tijd nodig hebben om iets onder de knie te krijgen of iets wat ze uitgelegd krijgen om te zetten en uit te voeren. Misschien dat een instructeur die ervaring heeft met therapeutisch rijden wat meer kan bereiken? Al ishet alleen maar om de oefeningen op een voor haar begrijpelijke manier uit te leggen en stap voor stap deze info om te zetten. Misschien heb je er wat aan...tis sneu want volgens mij wil dat meisje erg graag. In elk geval ook mijn complimenten dat je blijft doorzetten net haar, dat is erg lief.
Barbara1975

Berichtdoor Apple » 17 feb 2014 16:41

Wat Barbara zegt, wellicht inderdaad speelt er iets mee van autisme en daarmee samenhangend iets van een motorische stoornis of motorische achterstand in de ontwikkeling.

MBO niveau 2 is niet zo hoog. MBO niveau 1 en 2 zijn de startkwalificaties. Als je MBO 2 hebt afgerond dan heb je net een startkwalificatie om je op de arbeidsmarkt te begeven. Als ze echt een beroep wil leren dan zal ze daarna een opleiding op MBO niveau 3 of 4 moeten doen.
Ik werk oa met jongeren MBO niveau 1 en 2 en in sommige gevallen zit er echt niet heel veel in. Zit ze op een normale school of is het een school voor speciaal onderwijs?

Wel fijn voor haar dat je er zoveel tijd in steekt, dan heeft ze in elk geval nog de gelegenheid om met paarden om te gaan :)
Apple

Berichtdoor lailapri » 17 feb 2014 20:08

Normale school, een groenschool. Vandaag weer super geholpen op stal. Nieuwste ontwikkeling, ze wilt instructeursopleiding gaan doen.
Meeleesmodus
lailapri

Keer terug naar Dressuur