Doorzitten vs. lichtrijden voor en nadelen?

Voor alle vragen en discussies over dressuur

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Doorzitten vs. lichtrijden voor en nadelen?

Berichtdoor samirah » 15 dec 2013 00:29

Onder dit kopje stond nog niks, was toch benieuwd naar jullie kijk. :DD

Nav mijn zure appeltje afgelopen aug. deze vraag.
Het viel me vies tegen een fijn te rijden paard & niet kunnen doorzitten toen.

Zelf heb ik een voorkeur om als het kan te kiezen voor doorzitten.
Vanuit het idee dat ik meer precies kan zijn met mijn hulpen etc.
En paardlief minder in de weg zit.
"Een wijde blik verruimt het denken" Loesje

Springen is passie, Dressuur is kunst
samirah

Re: Doorzitten vs. lichtrijden voor en nadelen?

Berichtdoor Kiwiko » 15 dec 2013 07:46

Dit is altijd een lastige vraagstelling :)

Mijn mening is dat je pas kan doorzitten op een paard als die je ook LAAT zitten, dus lekker door het lijf, van achteren naar voren, van binnen naar buiten correct loopt. Als er een van die drie mist dan kan je gewoonweg niet goed doorzitten en zit je het paard meer in de weg dan als je lichtrijd.

Fijn te rijden is niet altijd correct lopen :) Dat is ook de moeilijkheid in deze. Ik had vroeger iemand in de les die haar paard al fijn te rijden vond als die gewoon in stelling de volte op ging met haar strakke lijf en stuwende beweging, was ze helemaal heppie. Totdat ze een keer op een paard zat dat los in zijn lijf was en haar droeg......... :)

Dus mijn mening is dat je pas kan doorzitten als je paard jou laat zitten :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Mando » 15 dec 2013 08:39

Klopt en als je paard los is en je als ruiter zelf ook kan zitten

Ik ben een ramp op zit gebied... :D
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Musli » 15 dec 2013 10:03

verder helemaal eens met bovenstaande reacties... Maar! Lekker doorzitten is natuurlijk geen garantie dat je paard goed loopt. Bob de haflinger liet me altijd heerlijk zitten, maar die liep nog niet misschien correct.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Kiwiko » 15 dec 2013 10:16

Dat is ook het verneukeratieve :D sommige paarden hebben gewoon zo een makkelijke gang dat ook daar het verschil moeilijk te beschrijven is :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 15 dec 2013 10:43

Kan het alleen maar met mijn voorgangers eens zijn. Een paard moet je wel door laten zitten. Op de meeste paarden kun je, zodra ze ontspannen en in aanleuning lopen, prima doorzitten. Maar er zijn ook paarden waar je dan nog niet op kunt doorzitten.
Andryske

Berichtdoor papagroom » 15 dec 2013 11:19

Ergens Tussen doorzitten en lichtrijden in,kan tijdens een recreatieve rit ook uiterst prettig zijn voor paard en ruiter.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor ElineS » 15 dec 2013 18:44

Als mijn paard met spanning in de bak loopt of buiten lekker rondtuft met haar hoofd omhoog, dan kan ik doorzitten wel vergeten. Zit voor geen meter. Vlieg ik alle kanten uit.

Ik rijd bijna altijd licht. Met mijn niveau en recreatie rijden is veel doorzitten niet nodig. Doorzitten is een oefening die ik wel meepak en gebruik het ook als een controle middel, zo van, hoe loopt ze. Als ze lekker ontspannen loopt dan ga ik doorzitten en voel ik die rug ook echt onder mij 'bollen'. Dat ze me echt draagt. Dan kan ik ook prima, rustig en netjes doorzitten, terwijl ik als ze niet ontsnappen is, ik mijn evenwicht niet goed kan houden. Met doorzitten voel ik me stevig in het zadel en heb ik ook het idee dat ik mijn beenhulpen meer aankomen. Het blijft alleen wel lastig, want mijn paard is niet constant in haar ontspanning nog. Het moment dat ze uit die ontspanning is, door iets wat ze moeilijk vind of ze word afgeleid, of iets wat ik verkeerd doe, ga ik snel weer licht rijden, anders maken we er een potje van, want ik krijg mijn paard dan echt niet meer goed en ontspannen bij me, als ik links en rechts vlieg. Zit haar echt in de weg dan. Daar moet ik eerst weer vanuit licht rijden naartoe werken.

Dus ja, doorzitten, prima, maar wel wanneer je paard ook goed loopt en je het ook kan, anders lijkt het mij dat je inderdaad, zoals Kim zegt, je paard in de weg zit. Ik tenminste wel :). Dan is licht rijden de betere optie.
ElineS

Berichtdoor samirah » 23 dec 2013 00:16

Toch wel mooi dat de meeste poetsers op 1 lijn zitten. :D

In dit geval lag het echt aan mij dat ik niet kon doorzitten toen, paardlief voldeed op dat moment aan de genoemde voorwaarden om te kunnen doorzitten.
alleen dat stomme lijf van mij werkte niet mee. was een beetje zuur, zeg maar. Peerd deed zo d'r best om mee te werken.
Uiteindelijk in verlichte zit rondje galop gedaan, en er daarna poos niet meer opgestapt. ik had er zo gruwelijk de pest in, is voor het paard ook niet wat als er een stuk grumpy opklimt.. :oops:

Ga ik buitenrijden& gewoon lekker recreatief rondje rijden/hobbelen rij ik wel merendeel licht. Als we dressuurmatig aan de gang gaan, dan ga ik het liefst doorzitten de stukken dat ik& paardlief het kunnen. Hangt van het paard af.
"Een wijde blik verruimt het denken" Loesje

Springen is passie, Dressuur is kunst
samirah

Berichtdoor Zoo_ist » 23 dec 2013 22:47

Het is vreselijk als een oaard je niet laat zitten en je MOET doorzitten.

Ik rij graag licht, werk mijn paard lekker los en na een galopje ga ik pas zitten.
Sowieso ga ik pas zitten na de warming up.
Zoo_ist

Berichtdoor Andryske » 24 dec 2013 10:40

Zoo_ist schreef:Het is vreselijk als een oaard je niet laat zitten en je MOET doorzitten.

Ik rij graag licht, werk mijn paard lekker los en na een galopje ga ik pas zitten.
Sowieso ga ik pas zitten na de warming up.

Zo doe ik het ook. En als Andryske tijdens de training wat gespannen wordt, door alles wat er om haar heen gebeurt. Zoals bij onze laatste clubles van dit jaar. Wissel ik het gewoon af. Totdat ze weer helemaal ontspant.
Andryske

Berichtdoor Kadankovitch » 31 maart 2015 09:30

Is er nog interesse in dit onderwerp?
Ik heb er zo mijn gedachten over, maar ik heb geen zin om het voor de bok z'n kloten te schrijven.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor braafmeisje » 31 maart 2015 09:41

Ik heb wel interesse! Ik had ook moeite met doorzitten en mijn paard bleek een kleine blokkade te hebben waardoor ze me ook moeilijk kon laten doorzitten. Eigenlijk een beetje een kip-ei verhaal, maar het gaat nu eindelijk de goede kant op.
braafmeisje

Berichtdoor Kadankovitch » 31 maart 2015 09:53

Goed ik ga m'n aantekeningen verzamelen, maar Braafmeisje, mijn schrijfsels zijn slechts mijn ervaringen en wellicht niet direct toepasbaar op jou probleem zover dat nog bestaat. Het is meer een standpunt dat ik vertegenwoordig en tracht te onderbouwen, dus daarom algemeen van aard.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Berichtdoor braafmeisje » 31 maart 2015 13:46

Prima hoor. Zoals ik het hierboven leest zijn er meerderen in dit onderwerp geïnteresseerd.
braafmeisje

Berichtdoor Kadankovitch » 31 maart 2015 14:11

Dat klopt wel maar het is al lang geleden èn men was het allemaal zo gruwelijk met elkaar eens. Terwijl er best wel meer over te zeggen valt. Maar al te vaal wil men echt niets weten wat buiten de platgetreden paden valt. Ik heb geen zin moeite te doen om dan mijn hoofd afgebeten te krijgen, terwijl ik over die afstand niet weet of ze hun tanden wel gepoetst hebben.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 31 maart 2015 17:31

Ik ben altijd wel benieuwd naar andere visies, en normaal bijt ik niet :P
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 31 maart 2015 18:12

Musli dat kun je nu wel beweren maar dat zei mijn hond Müsli ook tegen de postbode van Emael voordat ze zijn kuitspier aan barrels beet, phoe ik wil harde garanties. Goed jij bent geen Appenzeller, maar toch wel van het vrouwelijk geslacht en je naam is bijna hetzelfde [nomen est omen]. Je weet maar nooit en ik ben niet :crazy: .
ik doe het alleen als ik een schriftelijke garantie krijg dat jullie de tanden gepoetst hebben en later geen claim tegen mij indien wegens voedselvergiftiging, bedenk dat ik sowieso bij overleiden bij het chemisch afval verbrand moet worden. Zo teek it or liev it, zo als de Chinezen zeggen, jawel , hop
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 31 maart 2015 18:24

Je hoeft het niet te doen hoor, ik gaf alleen mijn interesse te kennen.
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 31 maart 2015 18:32

O nou ben ik weer niet goed genoeg?
Kadankovitch

Berichtdoor Andryske » 31 maart 2015 18:42

Kadankovitch schreef:Dat klopt wel maar het is al lang geleden èn men was het allemaal zo gruwelijk met elkaar eens. Terwijl er best wel meer over te zeggen valt. Maar al te vaal wil men echt niets weten wat buiten de platgetreden paden valt. Ik heb geen zin moeite te doen om dan mijn hoofd afgebeten te krijgen, terwijl ik over die afstand niet weet of ze hun tanden wel gepoetst hebben.

Ik ben niet iemand die binnen de platgereden paden blijft. En ben dan ook nieuwsgierig naar jouw verhaal. Wie weet zit daar ook weer iets bij wat ik kan gebruiken in mijn training met mijn huidige rijpaard.
Andryske

Berichtdoor Kadankovitch » 31 maart 2015 19:05

Goed als ik ze weer op een rij heb, zal ik proberen een coherent verhaal op te stellen.
Kadankovitch

Berichtdoor Musli » 31 maart 2015 19:18

:thmup:
Musli

Berichtdoor Kadankovitch » 06 apr 2015 13:42

Stand van zaken: een onwillige computer die om de zoveel tijd er een punt achter zet. Het is schijnbaar niet op de hoogte van het laatste politieke waan-idee om mensen tot in lengte van dagen door te laten werken, ondanks een hoge [jeugd] werkeloosheid in heel Europa. Wat voor mensen geld, geld a fortiori voor 3 jaar oude pc's !@#$%^&*()(*&^%$#@#$%^&*(). En het moet niet denken dat ik met zijn niet bestaande gevoelsleven rekening hou. uit principe hou ik geen rekening met iets dat niet bestaat, als u begrijpt wat ik bedoel.
Euuuhhh pheeeh [=afgelaten stoom, ik ben degelijk en 'n beetje ouderwets; ik werk nog op water en kolen, maar die stoommachines zijn niet kapot te krijgen] Enfin; met werkstukje vordert gestaag. Ik ben aan het vierde A4tje bezig. Dus geen zorg het komt. Er komt wellicht meer dan jullie zich gewenst hebben.
Kadankovitch

Berichtdoor Marreke » 07 apr 2015 01:50

Ik heb al lang geleden geleerd om bij het horen van "onwillige computer" ........ heel hard weg te rennen.
Geen goed idee, als je een zaak hebt die computers repareert.

Dus heb ik de zaak die computers repareert maar opgedoekt.
Marreke

Volgende

Keer terug naar Dressuur