Stelling#120:Stemcommando`s

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#120:Stemcommando`s

Berichtdoor papagroom » 28 jun 2015 00:30

Het is alweer een tijdje geleden,maar we gooien er maar weer eens een stelling tegen aan.

Stemcommando`s worden in de aangespannen sport veelvuldig gebruikt.
Paarden reageren heel goed op je stem,en kunnen heel veel woorden onthouden en herkennen.
Dit gaat zelfs zo ver dat een paard een commando dat tien jaar niet gebruikt wordt weer feilloos oppikt als dit commando door de oorspronkelijke ruiter gebruikt wordt.
Het paard is dus instaat om zijn oude ruiter aan zijn commando`s (en ook beloning ) te herkennen.
In deze tijd waar paardvriendelijk rijden in opkomst is,zijn stemcommando`s in de dressuursport echter nog steeds niet toegestaan.
In de dressuurpiste dien je je mond te houden,en dat terwijl een stemcommando heel effectief kan zijn,en een uiterst paardvriendelijke methode zijn om je paard iets te leren.
Het is overigens inmiddels door onderzoek bekend dat paarden die met stemcommando`s en voedingsbeloningen getraind worden meer affectie naar hun trainer tonen dan paarden waar dit niet of minder bij gebeurt.
Zou dit niet gewoon toegelaten moeten worden?

De stelling is dus:Stemcommando`s kunnen een positieve invloed op je dressurmatige prestaties hebben ,en zouden in de ring toegestaan moeten worden.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#120:Stemcommando`s

Berichtdoor Kiwiko » 28 jun 2015 09:58

Stemcommando's zijn essentieel in de opleiding, stemcommando's vormen de basis. In mijn ogen is er niks belangrijkers dan bevestigde stemcommando's.

Dat dit niet toegestaan is in de dressuursport is als je de stelling zo formuleert inderdaad erg onlogisch.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Musli » 28 jun 2015 13:29

Waar ik dan 'bang' voor ben zijn mensen die dan de godganse proef aan het klikken en aanmoedigen zijn. Als ik daar naast zou moeten zou ik niet meer aan een proef rijden toekomen omdat die van mij naar alles wat potentieel 'harder' betekent maar al te graag luistert. Even een keer een stemhulp vind ik prima. Bijvoorbeeld bij 'enge' dingen langs de kant of om de aandacht even weer terug te krijgen.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Andryske » 28 jun 2015 14:09

Denk er eigenlijk net zo over als Musli. Een enkele stemhulp om je paard gerust te stellen of te laten ontspannen, vind ik niet zo erg. Maar de klikkers, vind ik behoorlijk irritant. Gebruik zelf ook wel eens stemhulpen in de proef, maar dan niet met luide stem en om paard gerust te stellen. Heb daar tot nu toe nog nooit commentaar op gehad.
Andryske

Berichtdoor Anne_GTI » 28 jun 2015 22:54

Gewoon gaan crossen of springen. Daar mag het wel.
Dressuur een keertje braaf zeggen zul je weinig commentaar op krijgen maar dat constante geklak met de tong.... stemhulpen leiden af van het plaatje.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor braafmeisje » 29 jun 2015 15:00

Als je paard echt goed aan de commando's staat, kun je ze zo zacht gebruiken dat niemand het hoort. :) Vind het wel prettig zo, want als amateur rijdt je in het buitenseizoen toch in van die ringen naast elkaar. Best paarden veel die reageren op bijv geklak met de tong dat ze dat ook doen als de buurman dat ook doet.

Denk wel dat achterwaarts op commando veel ruiters zou kunnen helpen. :DD
braafmeisje

Berichtdoor pzn » 29 jun 2015 18:01

Een menner heeft geen been en zit hulpen en daarom hebben zij de stemhulp nodig. Een ruiter niet.......ok om iets aan te leren, of om gerust te stellen, maar uiteindelijk zul je het gewoon met je been en zit moeten doen.
pzn

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week