Stelling#118:ruiterpas staatsbosbeheer.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#118:ruiterpas staatsbosbeheer.

Berichtdoor papagroom » 22 jan 2014 23:59

Hoe sta jij tegenover het plan van Staatsbosbeheer om een betaalde buitenrijpas in te voeren voor gebruikers van de ruiterpaden?
Staatsbosbeheer beheert ook fiets en wandelpaden,en die kan en mag een ieder gratis gebruiken.
De stelling is :Ruiters hoeven net als andere recreanten niets te betalen.

zie ook: http://nos.nl/artikel/598274-mogelijk-b ... enrit.html
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#118:ruiterpas staatsbosbeheer.

Berichtdoor Kiwiko » 23 jan 2014 07:30

Weet ik niet, ik zou beide kanten kunnen verdedigen :)

Ruiterpaden aanleggen en onderhouden is een heel stuk duurder dan de aanleg en onderhoud van fiets en wandelpaden terwijl het gebruik veel minder intensief is. In verhouding tot de massa is het hebben en houden van ruiterpaden buitensporig hoog.

Daarnaast (paardenmensen kennende :) ) zal sbb relatief veel klachten binnen krijgen over ruiterpaden, zeker als ze nat, droog, hobbelig of wat dan ook zijn dat niet aan het ideaalbeeld voldoet. Daar waar een fietser of wandelaar over een ongemak heen loopt of fietst zal een ruiter gelijk in de pen klimmen :)

Aan de andere kant, tja andere gebruikers mogen ook gratis gebruik maken van........... waarom een onderscheid??
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 23 jan 2014 08:20

Ik zou best met zo'n pas kunnen leven... Mits mij dat niet alleen plichten oplevert. Dan wil ik ook de rechten en dus een fatsoenlijk onderhouden ruiterpad, waar ik géén fietsers/wielrenners/mountainbikers/wandelaars/honden tegenkom. :)
Dus; ik wil best betalen voor zo'n pas, als sbb erop gaat controleren. :)
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor bulkie » 23 jan 2014 13:23

Lyonesse schreef:Ik zou best met zo'n pas kunnen leven... Mits mij dat niet alleen plichten oplevert. Dan wil ik ook de rechten en dus een fatsoenlijk onderhouden ruiterpad, waar ik géén fietsers/wielrenners/mountainbikers/wandelaars/honden tegenkom. :)
Dus; ik wil best betalen voor zo'n pas, als sbb erop gaat controleren. :)

Hier idem,ik wil best betalen maar dan goede paden en geen mutsen in een witbroekpak op het ruiterpad wat dan staat te melken dat ze vuil word. :DD Raar hè ,op het ruiterpad in het bos.
Ik weet niet hoe julie ruiterpaden zijn ,maar het pad wat hier ligt is niet bereidbaar in een natte periode,dan zijn het geulen vol modder waar je een peesblesure in oploopt.
bulkie

Berichtdoor Ingvild » 23 jan 2014 14:32

Ik kan prima leven met zo'n pas, maar er moet inderdaad wel iets tegenover staan. Goed onderhouden paden en inderdaad geen mountainbikers enz.
Ingvild

Berichtdoor Aaf » 23 jan 2014 16:37

Kom maar op met die ruiterpaden hier dan...
Riding: The art of keeping a horse between you and the ground. ~Author Unknown
Aaf

Berichtdoor papagroom » 23 jan 2014 16:51

Bij jullie is het een groot ruiterpad toch. :D
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Dorien66 » 23 jan 2014 17:12

Ruiterpad, wat is dat? Hebbie hier niet...
Maakt mij niet uit hoor, ik laat me niet weerhouden en rij hartstikke veel buiten. Maar dat kan dus ook hier in de Achterhoek, niet zo druk als in de Randstad.
En julllie begrijpen mening waarschijnlijk al; ik zit niet te wachten op die buitenrijpas :DD
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor isis » 23 jan 2014 21:00

Och, als er inderdaad iets tegenover zou staan.....
Hier heb je maar heel weinig SBB gebieden met ruiterpad en die er zijn.....
Aan een kant het fietspad, aan de andere kant prikkeldraad :crazy:
Paaltjes met glad draad op ongeveer 25cm naast het ruiter pad :crazy: :crazy:
Een pad wat het bos inloopt via een doorgang van nog geen meter breed tussen een slagboom en alweer een prikkeldraadafrastering
:crazy: :crazy: :crazy:
(ik koos er vroeger voor om dan maar over die slagboom heen te springen :DD )
Paden die alleen langs de randen van een gebied gaan (naast de weg, alleen een sloot ertussen en fietspad pal naast het ruiterpad of nog erger, onderaan een dijk, met het verkeer er overheen) en niet dwars door her gebied heen (kun je net zo goed in de berm van de weg gaan rijden, net zo 'spannend'..............)
Kijk, als ze dat nu allemaal eens gingen aanpakken, ja dan wil ik best gaan betalen hoor.
Maar nu, weggegooid geld.

Edit: Typo
isis

Berichtdoor Aaf » 24 jan 2014 08:28

papagroom schreef:Bij jullie is het een groot ruiterpad toch. :D

Fietspad vooral. Dichtbij een mooi onverhard pad met een bord 'verboden voor ruiters'. :crazy:
Riding: The art of keeping a horse between you and the ground. ~Author Unknown
Aaf

Berichtdoor samirah » 25 jan 2014 00:17

Als het echt wat oplevert wil ik best voor zo'n ruiterpas betalen.
Maar dan wel nette ruiterpaden die veilig zijn. En niet zoals nu van de sokken gereden wordt door een of andere speedy gonzalez met crossmotor, of een iets grotere variant soms. :x
Hier kun je op sommige plekken wel het bos in, maar dan moet je je echt aan de ruiterpaden houden. En ze regelmatig delen met niet ruiters/menners.
Ik heb nog niet echt de mooie plekjes hier gevonden. (moet je er ook nog inmogen.. )

In de Achterhoek reed ik bijna overal buiten. Heel veel brede zandwegen met fietspaden wat kriskras door de omgeving liep. Ideaal met zo nu en dan een echt stukje bos. Er reed/ wandelde van alles over die zandwegen, ruimte genoeg voor iedereen. En eerlijk is eerlijk de meesten in het verkeer hielden aardig rekening met aanspanningen en ruiters/amazones. Zowel locals als toeristen, kwestie van over een weer beleefd zijn en soms effe mopperen.
Al heb je er altijd wel een ukkel tussenzitten. Al was het oversteken van een paar drukke verkeersaders ook niet altijd ideaal op de route, maar al met al was het goed te doen. Kreeg er een mooi verkeersmak peerd van.
( In het seizoen meer last van de dazen/ blinzen, veel te veel van die krengen dan in het bos.. )

Kortom ik wil best wel wat betalen, maar dan ook echt wat ervoor terug.
"Een wijde blik verruimt het denken" Loesje

Springen is passie, Dressuur is kunst
samirah

Berichtdoor Nonneke » 25 jan 2014 11:46

Als de ruiterpaden dan beter onderhouden worden wil ik er best wat voor betalen. Maar dan vind ik het nog niet helemaal eerlijk, want waarom ruiters wel en andere mensen niet.
Aan de andere kant moeten mensen bij ons in de buurt, die in het bos wonen, ook betalen voor het glad maken (of hoe je dat ook noemt) van de zandpaden die kapot gereden worden door de ruiters. Dat vind ik ook niet fair. Ruiters mogen wel wat meer rekening houden met de bewoners door in het midden van de weg te gaan rijden. Maar dat is weer een andere discussie.
Nonneke

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week