Stelling # 117 :Paspoortcontrole wedstrijden

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling # 117 :Paspoortcontrole wedstrijden

Berichtdoor papagroom » 29 nov 2013 00:10

Het valt een inzender op dat tijdens wedstrijden altijd naar het paspoort wordt gevraagt,maar er nimmer wordt gecontroleerd of dit wel bij het startende paard hoort.
Outdoor ziet de jury het paard nog,maar indoor ziet de medewerker van het secretariaat helemaal niets.
Dit maakt het voor slecht willende handelaren mogelijk om een niet talentvol paard op papier op een hoog nivo te laten starten,maar de proef uit te laten voeren door een ander.
Hier door verhoog je de handels waarde van die dieren behoorlijk,en benadeel je een eventuele koper.
Je zou dit flessentrekkerij kunnen noemen.
Dit is makkelijk te voorkomen door van ieder startend paard op welk nivo dan ook de chip uit te lezen.
De nieuwe stelling is dus : Er mag best wat beter gecontroleerd worden.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling # 117 :Paspoortcontrole wedstrijden

Berichtdoor Kiwiko » 29 nov 2013 08:21

jahoor vind ik eigenlijk best wel :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Andryske » 29 nov 2013 10:43

papagroom schreef:Het valt een inzender op dat tijdens wedstrijden altijd naar het paspoort wordt gevraagt,maar er nimmer wordt gecontroleerd of dit wel bij het startende paard hoort.
Outdoor ziet de jury het paard nog,maar indoor ziet de medewerker van het secretariaat helemaal niets.
Dit maakt het voor slecht willende handelaren mogelijk om een niet talentvol paard op papier op een hoog nivo te laten starten,maar de proef uit te laten voeren door een ander.
Hier door verhoog je de handels waarde van die dieren behoorlijk,en benadeel je een eventuele koper.
Je zou dit flessentrekkerij kunnen noemen.
Dit is makkelijk te voorkomen door van ieder startend paard op welk nivo dan ook de chip uit te lezen.
De nieuwe stelling is dus : Er mag best wat beter gecontroleerd worden.

Helemaal met de stelling eens. Heb het nog maar 1 keer meegemaakt dat het chipnummer werd gecontroleerd. En laat ik nu net toen het paspoort van het paard van mijn zusje bij me hebben gehad. Instructeur was erbij en die kon de jury wel. Dus dat werd goed opgelost. Mijn zusje had mijn paspoort 's middags mee. Dus heb hem later nog laten controleren. En toen was het helemaal goed.
Zie vaak bij de friezen dat er wordt gestart met een paard wat niet op de startlijsten staat. Puur om zo snel mogelijk bij zo'n paard het sportpredikaat te halen.
Andryske

Berichtdoor bulkie » 30 nov 2013 16:50

Bij de trec in belgie gaan ze door de hele molen met chiplezer en al.
bulkie

Berichtdoor Lyonesse » 04 dec 2013 09:59

Bloedproeven vind ik tm de L2 niet zo zinvol. Elk beetje fatsoenlijk paard haalt dat op zijn sloffen, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat er op dat niveau al veel gerommeld wordt. Dan blijf je bezig, hoe wel je hem dan "stimuleren" op hoger niveau? Dan moet je paard wel zo stoned als een kanarie zijn. Ik vind wel dat er meer gecontroleerd mag worden, maar dan met name op idd de identiteit van paarden, sporadisch een uitgebreidere steekproef in de hogere niveaus zou ik ook okee vinden. Maar dat alles vanaf de B al doen, lijkt me praktisch onhaalbaar. De kosten en het werk, wegen denk ik niet op tegen de mate waarin gesjoemeld wordt.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor janouk » 04 dec 2013 13:05

Bij het mennen staat sinds een paar jaar bij de ingang van het inrij ring een paspoortcontrole met check chipnummer bij de districtskampioenschappen. Het is lastig plannen, omdat wij altijd kort inrijden, en n dan moet er net geen rij staan :DD
Iedereen wordt gecheckt. Wel een goede zaak. Maar het lijkt me op een gewone wedstrijd niet haalbaar.
Verder is bij het mennen ons kent ons. De sociale controle is hoog. De meesten kennen alle aanspanningen.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Zoo_ist » 05 dec 2013 22:47

Vind ik wel!

Ik word overigens met grote regelmaat gecontroleerd op wedstrijd. Indoor of outdoor maakt niet uit. Altijd door de federatievertegenwoordiger die het pas vraagt alsjeblieft al aan het losrijden bent :crazy:

Ik ben alleen een keer met de kampioenschappen ook gecontroleerd met chip. Verder nooit.
Zoo_ist

Berichtdoor Kiwiko » 06 dec 2013 07:45

Eigenlijk is dat gek op dat niveau :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Zoo_ist » 06 dec 2013 08:23

Op internationale wedstrijden is de controle veel groter.

Dat is financieel gezien voor nu niet voor mij weg gelegd.
Zoo_ist

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week