Stelling#113:vakbekwaamheid pensionboer.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#113:vakbekwaamheid pensionboer.

Berichtdoor papagroom » 16 sep 2013 22:22

Iedereen staat het vrij een pensionstal te beginnen,hier zijn geen eisen voor qua vakbekwaamheid.
Nou kun je natuurlijk zeggen dat je als klant gewoon eens even goed om je heen moet kijken,en een praatje met de desbetreffende boer moet maken om je een beeld te vormen van de kwaliteid van et bedrijf.
Echter,er zijn ook veel mensen die zelf onvoldoende kennis hebben,en blind varen op de boer.
Immers je gaat er dan alsnel van uit dat alles wel snor zit.
Het tegendeel blijkt helaas vaak waar te zijn,en er zit veel kaf onder het koren.
De stelling is dus: Een vakbekwaamheid voor pensionboeren,of een soort van keurmerk is gewenst.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#113:vakbekwaamheid pensionboer.

Berichtdoor Mando » 17 sep 2013 06:01

Tja het ligt eraan wat de eisen zijn van diegene die iets zoekt.

De ene legt de lat hoger dan de ander

Vind het wel goed dat zoiets er zou moeten komen maar dat betekent wel dat de penny's met hun shitlanders niet meer
voor 50 euro kunnen staan want als ze dan klagen zal de opmerking worden: tja hij heeft geen keurmerk dus je had het kunnen weten.

Vriendin van mij heeft haar paard ergens weg gehaald die amper te vreten kreeg.
Dus dan had de pensionhouder wel zo'n mooi papiertje kunnen hebben en alle kennis van de wereld
en zelf ook paarden hebben maar als je andere dingen belangrijker vinden dan bezig zijn met pensionpaarden
dan denk ik dat zo'n papiertje ook niet helpt.
En als ze zelf de kunde niet in huis hebben om alert te zijn op eventuele veranderingen dan heb je er ook weinig aan.

Dus ik vind het een beetje dubbel.
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Kiwiko » 17 sep 2013 06:14

Ik vind het heel belangrijk dat de pensionhouder genoeg kennis en kunde in huis heeft :) Ik ben er niet 24 uur per dag en ik vind dat je op je pensionhouder moet kunnen vertrouwen, hiermee zeg ik niet dat de pensionhouder voor het paard moet zorgen maar deze moet minstens kunnen zien of een paard wel of niet lekker in zijn vel zit en daar adequaat naar kunnen handelen tot ik aanwezig ben.

Ja ik ben wel voor zo een keurmerk :) Die kan je in verschillende gradaties geven volpension, halfpension of doe het zelf, sport of recreatie. Vind het wel een goed idee :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 17 sep 2013 07:43

Ik hoef geen certificaat te zien van een pensionhouder. Wil ik mijn paard ergens stallen, dan ga ik er kijken. Ik bekijk het ruwvoer, de brokken, de opslag, de stallen en bodembedekking, de andere faciliteiten en de toestand van de andere paarden die er staan. Evt maak ik even een praatje met een andere pensionklant over het regime op stal (omgang met de dieren, regels en afspraken en de uitvoering hiervan, naast dat ik daar natuurlijk de baas zelf naar vraag)

Maar zet ik mijn paard bij een willekeurige boer in een landje met een (schuil)stal, dan verwacht ik ook geen service en doe ik alles zelf. Hoeveel paardenverstand een boer dan heeft, zal me een zorg zijn, zolang hij van het paard afblijft. :)

Op pensionstallen gebeuren altijd dingen waar je het niet mee eens bent/zelf anders zou doen, of er wordt veel soepeler met regels omgegaan dan je lief is, want gek genoeg heb ik dat altijd juist bij regels die ik belangrijk vind. Nee, toen ik mijn eerste paard kreeg, stond ik voor 50 gulden in de maand bij een boer zonder paardenverstand. En achteraf was dat 10 x beter dan een pensionstal, en zou ik dat zeker weer als optie overwegen.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Musli » 17 sep 2013 08:50

ryan schreef:Ik vraag me af of een papiertje de kennis laat zien.

En in hoeverre het papiertje garantie is voor de juiste zorg/aandacht/omgang
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor pzn » 17 sep 2013 23:37

Papier is zeker geen garantie...............maar geen papier is al helemaal geen garantie!
Met een papiertje kan je er tenminste vanuit gaan dat de basisvoorwaarden qua kennis op orde zijn.
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 18 sep 2013 06:10

Ik zie ook meer zo iets als ziektes herkennen, weten wanneer het voer echt te verrot is om te voeren en dat soort dingen :)

Kijk als iemand zn karakter gewoon lui is, dan zal dat papiertje er niks aan veranderen :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kiwiko » 18 sep 2013 06:34

ryan schreef:Maar iemand die al ff rondloopt in de paarden ziet dat toch al?

Natuurlijk :) Maar er zijn ook genoeg mensen die een postzegel over hebben in de achtertuin en dan een pensionstal beginnen zegmaar, helaas :) En nog meer helaas genoeg paardeneigenaren die voor dat dubbeltje hun paarden willen houden en dan het volste vertrouwen hebben in de pensionhouder :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor bulkie » 18 sep 2013 09:50

Ik heb bij iemand gestaan die zogegzegd alles in huis heeft aan papieren.Ze had zelfs een dierenfysiopraktijk in huis.In principe kwam het er op neer dat de paarden eten kregen als ze tijd en zin hadden en ook naar buiten gingen als ze tijd en zin hadden.Met gevolg dat ik iedere ochtend vroeg stond te voeren en haar taken deed.Was wel maelijk voor ze.
En ik betaalde de volle pot aan stalgeld 170 euro voor een kale stal.
Ben zo blij dat ik toen de beslissing heb genomen om weg te gaan toen ze de prijs nogeens om hoog gingen gooien.
bulkie

Berichtdoor s-Porter » 23 sep 2013 16:56

Geen keurmerk voor pensionhouders maar een keur merk voor mensen die paarden willen houden. Als je niet eens in kan schatten of je een kundige pensionhouder hebt zou je helemaal geen paard mogen hebben imo.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Jada » 23 sep 2013 17:24

s-Porter schreef:Geen keurmerk voor pensionhouders maar een keur merk voor mensen die paarden willen houden. Als je niet eens in kan schatten of je een kundige pensionhouder hebt zou je helemaal geen paard mogen hebben imo.

He leef jij nog???

Ik vind dat een tikkie kort door de bocht. Kinderen met ouders zonder paardenkennis of van mensen met een 1e eigen paard kan je niet altijd verwachten dat zij een juiste keuze maken. Zeker omdat de ideale stal haast onvindbaar is.
Jada

Berichtdoor s-Porter » 27 sep 2013 16:37

Jada schreef:
s-Porter schreef:Geen keurmerk voor pensionhouders maar een keur merk voor mensen die paarden willen houden. Als je niet eens in kan schatten of je een kundige pensionhouder hebt zou je helemaal geen paard mogen hebben imo.

He leef jij nog???

Ik vind dat een tikkie kort door de bocht. Kinderen met ouders zonder paardenkennis of van mensen met een 1e eigen paard kan je niet altijd verwachten dat zij een juiste keuze maken. Zeker omdat de ideale stal haast onvindbaar is.

Nog net maar raak af en toe in twijfel of ik op bokt of op poets zit :DD

Maar je hebt gelijk... maar met je laatste zin snij je ook weer het probleem aan. Wat voor mij de ideale stal is kan voor de mensen die jij noemt een ramp zijn. Maar maakt dat dat mijn pensionhouder niet kundig is? En andersom? Voor zo'n keurmerk zijn veel te veel variabelen. imo dan.

Wat er dus zou gaan gebeuren is dat je een keurmerk krijgt dat weer... bakken met geld kost voor pensionhouders en de mensen die jij noemt schieten er geen klap mee op.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Jada » 28 sep 2013 22:45

s-Porter schreef:
Nog net maar raak af en toe in twijfel of ik op bokt of op poets zit :DD

Maar je hebt gelijk... maar met je laatste zin snij je ook weer het probleem aan. Wat voor mij de ideale stal is kan voor de mensen die jij noemt een ramp zijn. Maar maakt dat dat mijn pensionhouder niet kundig is? En andersom? Voor zo'n keurmerk zijn veel te veel variabelen. imo dan.

Wat er dus zou gaan gebeuren is dat je een keurmerk krijgt dat weer... bakken met geld kost voor pensionhouders en de mensen die jij noemt schieten er geen klap mee op.

Ik snap je ;)
Jada

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week