Stelling#112:verbrande neus

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#112:verbrande neus

Berichtdoor papagroom » 18 jul 2013 22:06

Een inzender vraagt zich hard op af....
Je hebt ponys en paarden met blanke neusjes.....de een smeert m in,de ander niet,de een verbrand,de ander niet,maar dat lijkt niet altijd verband te houden met wel of niet smeren.
Kort om....geen stelling maar een vraag deze keer.....smeer je wel of niet,en heeft dit wel of geen effect,of kun je door langzaam aan te minderen wellicht het tere neusje harden,zo dat smeren overbodig wordt?
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#112:verbrande neus

Berichtdoor Musli » 18 jul 2013 22:41

Vorig jaar 1x geprobeerd joy dr neus in te smeren, heb daarna 2 dagen niet bij haar in de buurt kunnen komen. Zelfs eten kon haar niet overhalen. Deze zomer staat ze niet hier. Dus niet opnieuw geprobeerd. Zafira heeft geen roze op de neus.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Jada » 18 jul 2013 22:51

Paard heeft een bles, smeren zelden in, omdat staleigenaar de paarden 'smorgens tussen 6 en 7 uur op de wei zet en dan ben ik er niet. Smeren weleens in, overdag met rijden in de zon, met factor 30. :DD I.i.g. paard heeft nooit een verbrandde neus, wel of niet ingesmeerd :DD
Jada

Berichtdoor Lyonesse » 19 jul 2013 07:49

Die van mij had ook zo'n witte neus. Die smeerde ik in met zonnebrand creme voor kinderen. Was wel nodig, want anders had ze de blaren erop staan. Ze vond het ook helemaal niet erg, terwijl ik er een flinke laag opsmeerde. (sloeg wit uit) Dat het bij de ene wel geeurd en bij de ander niet, komt denk ik ook door het paard zelf. Mijn witte kat was het eerste jaar dat ze buiten was ook verbrand op haar neus en oren. Al die jaren daarna niet, ze blijft nu meer in de schaduw. :) Zo ook poown. Daarnaast verbranden neuzen eerder als er 's ochtends condens op het land ligt en als er minder schaduwplekken zijn.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Little Girl » 19 jul 2013 08:33

Ik smeer niet, paard staat 24u in de wei en vrijwel nooit een verbrande neus. En hij hee aardig wat roze en wit op zijn neus.
Little Girl

Berichtdoor Gypsy » 19 jul 2013 08:43

Hier de vraagstelster, ik miste al een tijdje een nieuwe stelling, vandaar. :DD

Ik smeer mijn paarden nooit in, ondanks roze neuzen, tot nu toe nog nooit verbrande neuzen gehad.
Schaduw zoeken op het heetst van de dag kunnen mijn paarden niet, dat is wel jammer. Als ze wel de mogelijkheid hebben en het gras niet interessanter is, doen ze dit wel.
Ik ben er wel blij om, als het echt nodig zou zijn weet ik zeker dat mijn stalhouder voor me zou willen smeren, maar ik zou me dan toch een beetje bezwaard voelen.
Gypsy

Berichtdoor Okidokie » 19 jul 2013 14:05

Die van mij loopt zodra de zon gaat schijnen met een vliegenkap. Die heeft ogen die snel ontsteken door het ontbreken van het derde oogvlies en een roze neus. Voorheen had hij soms wel eens wat korstjes maar nu niks :)
Okidokie

Berichtdoor Lyonesse » 19 jul 2013 18:50

En ik laat het halster niet om in het land :)
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Gypsy » 19 jul 2013 19:17

Bij ons op stal moet dat helaas wel, snap ik ook wel, gedoe met paarden binnen halen anders.
Dan is zo'n netje op zich ideaal.

Maar blijkbaar is het ene paard toch gevoeliger dan de ander. Blij dat de mijne nergens last van hebben, ik ben niet zo'n smeerderig type. ':'
Gypsy

Berichtdoor Boeiend » 19 jul 2013 19:24

Ik had vroeger een paard die zijn neus snel verbrandde. Ik had een vliegenmasker met een stuk over de neus. Dat vond hij er kriebelen en schuurde dat steevast kapot. Daarna gebruikte ik een goedkope zonnebrandcreme factor 50 en smeerde dat er op als hij 's ochtends naar buiten ging. dat hielp goed. Bij alle andere paarden heb ik er nooit last van gehad.
Boeiend

Berichtdoor Ratje » 20 jul 2013 13:17

Op het werk heb ik er eentje bij wie ik de neus insmeer met factor 50, als ik het niet doe hangen de vellen ernaast en uv-kappen sloopt meneer sneller dan ik ze om kan doen. Hij vind het niet grappig en je moet ook niet aankomen met gewoon zonnebrandspul (dat witte) maar we hebben nu een of andere gel factor 50 die niet ruikt en die accepteert hij wel goed, waarschijnlijk voelt dat wel prettig.
Ik ben verbaal niet bijster handig, mijn opmerkingen zijn meestal goed bedoeld.

http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 06&sk=wall
Ratje

Berichtdoor Cappie » 24 jul 2013 09:49

Ik smeerde vroeger wel in met factor 50. Inmiddels niet meer. Ik heb het idee dat de neus minder verbrand nu ze niet meer 24/7 in het gras staan. Met de ergste hitte zoeken ze de schaduw op en hun neus hangt nu vaak onder het hooinet. Vellen en blaren hebben ze nooit gehad. Ondanks dat ik er 2 met een bles en een lichte neus heb lopen.
Cappie

Berichtdoor Lyonesse » 24 jul 2013 10:01

Mijn ervaring is dat het vooral verbrandt door grazen in nat gras (dauw) icm zon, dus 's ochtends.
Lyonesse

Berichtdoor Gypsy » 24 jul 2013 13:13

Dat heb ik ook wel eens gehoord ja, hier gaan ze dan ook niet te vroeg de wei op.
Gypsy

Berichtdoor papagroom » 05 aug 2013 22:36

Een nieuwe stelling is welkom op stelling@live.nl
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week