Stelling#111:Shetjes.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#111:Shetjes.

Berichtdoor papagroom » 30 jun 2013 21:33

Veel shetjes wordt de gekste dingen geleerd.
Ook worden van veel setjes de gekste dingen geaccepteerd.
Dingen waarvan je er niet aan moet denken dat grote paarden dit doen.
Inzender heeft een voorbeeldfilmpje mee gestuurd.

De stelling is wat bij klein leuk is,is bij groot levens gevaarlijk.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#111:Shetjes.

Berichtdoor Little Girl » 30 jun 2013 21:37

Mee eens. Een shetje dat steigert is vervelend, als een paard van 600kg dat doet is het meer dan vervelend.
Geld dit niet bij alle dieren? Kleine chihuahua's die in je enkels happen zijn schattig, een herder die dat probeert wordt direct ingeslapen.
Little Girl

Berichtdoor Billy » 30 jun 2013 22:37

Ik vind dr helemaal niks leuks aan. Kleine dieren moeten net zo goed opgevoed worden als grote, geen uitzonderingen...
Ik vind een chi die in mn enkels hapt bloedirritant, en zal dat altijd corrigeren..
Ik vind er zelfs een soort respectloosheid inzitten.Bij ons op stal ook, meid van 17 of 18 heeft zo'n shet, kan dr niks mee, loopt vaak los, en verder sleurt ze hem dn aan zn voorpluk rond, geen touwtje aan het halster, gewoon aan zn haren. Ik mag het niet zien...
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor Jada » 30 jun 2013 22:52

Ik ben het helemaal eens met Billy. Een klein hondje mag blaffen, grommen, tegen je opspringen enz. Hetzelfde geldt voor Shets. Vaak zijn ze helemaal niet geschikt als kinderpony omdat ze totaal niet opgevoed zijn.
Jada

Berichtdoor Nonneke » 30 jun 2013 23:45

Helemaal mee eens. Moet je toch niet aan denken dat een bakbeest van 1.80 dit bij je doet in de bak?! Hoe groot (of klein) ook, een dier heeft opvoeding nodig. (en inderdaad die kleine honden waarvan eigenaren vinden dat ze niet hoeven op te voeden.. :twisted: )
Nonneke

Berichtdoor janouk » 01 jul 2013 04:50

In het mennen worden shetlanders ook ingezet in de sport en dus net zo getraind als alle andere deelnemers. Zeker in de indoormarathons zijn de shetten geduchte turbo tegenstanders voor de grotere pony, s supersnel en wendbaar.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Jada » 01 jul 2013 05:20

janouk schreef:In het mennen worden shetlanders ook ingezet in de sport en dus net zo getraind als alle andere deelnemers. Zeker in de indoormarathons zijn de shetten geduchte turbo tegenstanders voor de grotere pony, s supersnel en wendbaar.

Ik vind shetteen ook leuk en veelzijdig, mits opgevoed.
Jada

Berichtdoor Kiwiko » 01 jul 2013 06:05

Deze shet houd in iedergeval wel een respectabele afstand... nog :)

maar het is inderdaad vaak een combinatie van heel slim zijn en geen opvoeding wat die kleine dingen tot echt nare monsters kunnen maken :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Sperwer » 01 jul 2013 06:51

Shetten zijn gewoon als andere paardjes/paarden. Het enige verschil is dat ze vaak minder serieus opgevoed worden. En het is inderdaad zo dat wat leuk is (-wat je leuk vindt-) bij klein kan bij groot levensgevaarlijk zijn.

Hier mogen de kleintjes ook aanzienlijk meer dan ik toe zou laten bij grote paarden, wat niet wil zeggen dat ze brutaal mogen zijn. Respect naar de mens moeten ze houden. Zo loopt er één(liep, ze willen nu met zijn drieën naar binnen en dat vind ik net wat teveel van het goede, de onderdeur gaat nu dicht) regelmatig de keuken of de trimsalon in. Ik zou dat absoluut niet toelaten als het een flinke jongen van 1.70 was.

De mate waarin in een dier schade kan berokkenen is inderdaad vaak ook maatgevend voor de opvoeding. Op een of andere manier vind ik dat logisch, ik kan er ook niet wakker van liggen als een Chihuahua met serieuze bedoelingen achter mij aan rent en naar mij gromt en hapt. Of ik het leuk vind is een andere zaak. Vul je voor Chihuahua het ras Duitse Herder in weet ik dat mijn hartslag wel degelijk omhoog gaat.
Sperwer

Berichtdoor Gypsy » 01 jul 2013 09:09

Vind het filmpje idd niet helemaal passen. Deze pony staat juist keurig onder Apel, wanneer dit meisje (zie haar wel eens voorbijkomen op bokt) dit met een groter paard zou doen, zou het vermoedelijk nog steeds grappig zijn, omdat ze deze dan gewoon wat meer afstand laat houden. Maar dat is maar gissen...

Zelf heb ik een klein en een groot paard, maar eigenlijk gelden voor beide dezelfde regels. Aangezien de kleine ook nog wel eens mee uit wandelen (in de bak hoor) genomen word door kleine kinderen, en dan bv aan de hand moet springen, wil ik wel dat ze braaf is. Maar dat is dan ook een mini paardje, en ja daar zit echt verschil in. Het hapt niet, schopt niet, sleurt je niet mee, en blijft achter de meest waardeloze omheiningen. :DD

Maar zo staat er ook een gevalletje shet hier op stal, nou jongens... Heb dat beestje al volwassen mannen mee zien sleuren het erf over. Inmiddels is hij 4 en begint het wat te zakken. Maar het blijft een dondersteen. Het is de bedoeling dat hij voor de kar gaat, en ik wil dat graag doen voor de eigenaar, maar ik wacht nog even tot hij 24/7 buiten staat en wat rustiger is. Daarna even goed doorpakken en eventueel overdonderen gewoon...

Maar mocht dat beestje groot zijn, zeg een leuke tuiger van 1.70, nee danku maar bedankt!
Gypsy

Berichtdoor ElineS » 01 jul 2013 12:12

Inderdaad, ik wilde net zeggen, shetje doet dit allemaal op commando. Dan kan je dat misschien fout of goed vinden, maar feit blijft dat het in het filmpje niet gaat om een onopgevoede shetlander.

Verder ben ik het eens met de stelling. Hoe kan het ook anders.. Shetlanders en ander klein grut worden vaak minder opgevoed, want dat is schattig. Gelukkig heeft die van mij wel een rustig en lief karakter en is er van opvoeden geen sprake, want dat was ze al.. Daar heb ik geluk mee gehad toen ik haar nam, want een shet corrigeren die jarenlang zijn eigen ding heeft kunnen doen, oef, dat is niet makkelijk.
ElineS

Berichtdoor Gypsy » 01 jul 2013 21:56

Nou kom ik hier gisteren vertellen hoe braaf mijn pony is, vertoont ze vandaag op eens kapsones.
Stalbaas had haar met mijn grote paard in de kudde op de wei gezet, ze moet wat aankomen dus lekker grasjes eten. Maar die muts laat wel Modena haar problemen oplossen. Mijn paard heeft dus lopen knokken met alles wat in de buurt van die kleine kwam. Stalbaas heeft kleine uiteindelijk maar in privé wei gezet. :lol:

Oja en toen kwam ik dus langs, om nog even brokjes (vitaminespul) te geven. bijna een tientje de kilo dat spul, maar het zou heel goed zijn dus ja... Staat die doos het doodleuk uit te spugen. :shock:

Kleine paardjes hebben toch vaak meer karakter dan die grote hihi.
Gypsy

Berichtdoor papagroom » 02 jul 2013 21:18

Een nieuwe stelling is altijd welkom op stelling@live.nl
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Lyonesse » 03 jul 2013 08:50

Toch denk ik niet dat het ALLEEN aan opvoeding ligt. Tuurlijk, een goede opvoeding is het halve werk. Maar het lijkt ook wel of het gewoon in die kleintjes zit. Ze hebben toch een grotere trucendoos en een sterkere persoonlijkheid dan die groten vind ik.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Cappie » 08 jul 2013 17:11

Shetjes worden vaak onderschat door mensen zonder paardenverstand. Een kleine hoef of mond kan net zo hard aankomen. Dus ik zie hier regelmatige shetten gekocht worden voor de kids en die na een poos weer weg moeten omdat ze iedereen terroriseren die het land in komt. Als die kleintjes niet willen kan het net zo goed gevaarlijk worden, ook bij zo'n uk heb je dan weinig bij te zetten. Maar het voordeel is wel dat een shet niet zo groot oogt dan een paard van 1,80, dan wordt het idd nog linker.

Ik vind shetten geweldig. Ze hebben humor en zijn razend slim. Het is maar goed dat Amber hier de grootste en sterkste is want anders had ze geen leven bij die twee ukken :DD
Cappie

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week