Stelling#110:Opleiding.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Re: Stelling#110:Opleiding.

Berichtdoor pzn » 25 jun 2013 21:45

Het leiden van een paardenbedrijf is of als je boerenslim bent en met handel je geld kan verdienen, of je ouders hebben een manegebedrijf wat je over kan nemen, of je hebt geld, zodat je het kan kopen.

Dat heeft helemaal geen ene zak met vooropleiding te maken.

Er zitten ook leuke kanten aan het werken in de paarden, als je het slim aanpakt kan je best een boterham er in verdienen en hoef je echt je rug niet te breken op kansloze rotbokken. Want je kan ook lesgeven! Of bij een manegebedrijf gaan werken.

Het bedrijf waar ik gewerkt heb, werkte ik wel heel veel. Maar ik had als 22 jarige wel 1800 gulden schoon in het handje (wit), paard vrij staan en woning vrij. Dat was voor paardenland destijds best royaal.

Er waren tuurlijk nadelen, maar er waren ook wel heel veel voordelen als je gek met paarden bent.

Of de opleidingen onder de maat zijn, de normale opleidingen schijnen ook zwaar onder de maat te zijn.
pzn

Berichtdoor Kiwiko » 26 jun 2013 05:54

Het verschil tussen "onze" generatie en de generatie die nu op school zit, is dat wij opgegroeid zijn in een "niet zeiken, maar werken" cultuur. De huidige generatie begint eerst over rechten en gaan dan als je geluk hebt bedenken dat ze ook plichten hebben. En als het ze niet bevalt ...... dan melden ze zich ziek.

In de paarden werken is een manier van leven, en dat moet je liggen. Als het je ligt dan heb je er echt een wereldbaan aan, je moet alleen niet bang zijn om vies te worden, of om moe te worden. Ik wou dat mijn lijf het nog kon, want ik zou zo weer volop in de paarden gaan MET alle kutklussen erbij :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Yfje » 26 jun 2013 12:28

Hier een voormalige Penny uit Barneveld. :D

Is de opleiding onder de maat? Ja en nee. Ja, want werken met paarden kan je zeker ook in de praktijk leren en om een bedrijf te beginnen/over te nemen is deze opleiding geen must. Nee, want er zijn nog steeds een hoop manegemeisjes die met paarden willen werken, maar daar de ervaring en kennis niet voor hebben. De opleiding kan daar zeker in verbeteren.

Maar vond ik mijn opleiding nuttig? Nee, ik wist het meeste al. Maar 'boerenkennis' die ik mee gekregen heb, was op sommige gedeeltes achterhaald. De opleiding heeft me het theoretische gedeelte van paardrijden bijgebracht, daardoor ben ik me nog meer bewust geworden dat 'gevoel' vele malen belangrijk is.

De reden dat ik voor deze opleiding koos, was omdat ik niet wist wat ik wilde. Dat weet ik nog steeds niet, dus ik denk dat daar ook een gedeelte ligt. Er is tegenwoordig zoveel wat je kán worden, dat mensen zoals ik uit een soort 'paniek' zo'n opleiding kiezen.

Maar wat ik nu doen vragen jullie je waarschijnlijk af: helemaal niets met paarden, ik zorg dat 4000 man elke week netjes hun salaris krijgt. En daar heeft deze opleiding niet aan bijgedragen. Zit nu zonder verdere opleiding mijn werk te doen, terwijl ik een meid ken die in dezelfde sector zit, hele opleiding gehad en een functie lager zit. Opleiding is imo dus ook niet zaligmakend.
Yfje

Berichtdoor Rajo » 27 jun 2013 16:45

opleiding is zeker niet zaligmakend. Motivatie, interesse, drang om hogerop te komen zijn ook belangrijk. Veel bedrijven stellen de vraag 'waar zie jij je over 10 jaar'. En als je daarbij antwoordt dat je je op een hoge functie ziet heb je vaak een streepje voor.
Ik wist ook niet wat ik ging doen, maar ben gaan schrappen wat ik niet wou doen en zo toch een boeiende studie gevonden :)
Rajo

Berichtdoor s-Porter » 27 jun 2013 16:56

Yfje schreef:Hier een voormalige Penny uit Barneveld. :D

Is de opleiding onder de maat? Ja en nee. Ja, want werken met paarden kan je zeker ook in de praktijk leren en om een bedrijf te beginnen/over te nemen is deze opleiding geen must. Nee, want er zijn nog steeds een hoop manegemeisjes die met paarden willen werken, maar daar de ervaring en kennis niet voor hebben. De opleiding kan daar zeker in verbeteren.

Maar vond ik mijn opleiding nuttig? Nee, ik wist het meeste al. Maar 'boerenkennis' die ik mee gekregen heb, was op sommige gedeeltes achterhaald. De opleiding heeft me het theoretische gedeelte van paardrijden bijgebracht, daardoor ben ik me nog meer bewust geworden dat 'gevoel' vele malen belangrijk is.

De reden dat ik voor deze opleiding koos, was omdat ik niet wist wat ik wilde. Dat weet ik nog steeds niet, dus ik denk dat daar ook een gedeelte ligt. Er is tegenwoordig zoveel wat je kán worden, dat mensen zoals ik uit een soort 'paniek' zo'n opleiding kiezen.

Maar wat ik nu doen vragen jullie je waarschijnlijk af: helemaal niets met paarden, ik zorg dat 4000 man elke week netjes hun salaris krijgt. En daar heeft deze opleiding niet aan bijgedragen. Zit nu zonder verdere opleiding mijn werk te doen, terwijl ik een meid ken die in dezelfde sector zit, hele opleiding gehad en een functie lager zit. Opleiding is imo dus ook niet zaligmakend.

Ik denk juist dat als je wil werken in de paarden gevoel het minst noodzakelijke is...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Yfje » 27 jun 2013 17:11

S-Porter, ik had het puur over het rijden. Theorie is belangrijk (weten hoe het lichaam van een paard werkt bijv), maar zonder gevoel kan je de theorie imo niet goed en juist toepassen en aanpassen aan het paard waar je mee bezig bent..

Het werk in de paarden behoeft weinig gevoel. Iedereen kan een stal leeg scheppen. :D Het werken mét paarden (sowieso dieren in het algemeen) is gevoel ervoor wel belangrijker imo.
Yfje

Berichtdoor s-Porter » 27 jun 2013 17:22

Yfje schreef:S-Porter, ik had het puur over het rijden. Theorie is belangrijk (weten hoe het lichaam van een paard werkt bijv), maar zonder gevoel kan je de theorie imo niet goed en juist toepassen en aanpassen aan het paard waar je mee bezig bent..

Het werk in de paarden behoeft weinig gevoel. Iedereen kan een stal leeg scheppen. :D Het werken mét paarden (sowieso dieren in het algemeen) is gevoel ervoor wel belangrijker imo.

Tjah.. Natuurlijk is gevoel belangrijk... Ik vind het mooie van paardrijden dat het zelfs voor mensen met weinig gevoel te leren is t/m een redelijk niveau dat kan oa dankzij theorie.

Op gevoel rijden is voor heel veel mensen erg gevaarlijk, soms moet je om verder te komen ook wel eens door een minder fijn gevoel heen. Dit is alleen te beoordelen door theorie en veel praktijk ervaring.
s-Porter

Berichtdoor valaise » 27 jun 2013 21:46

Het gevoel waarover Yfje het heeft, de gave om paarden aan te voelen, is dat wat het verschil maakt tussen een ruiter en een goede ruiter.
En naar mijn gevoel haal je het wel in de paardensport/-wereld, als je dat talent bezit, zonder die specifieke opleiding te volgen.

Een hele tijd terug zag ik zo'n springwedstrijd waarbij de ruiters met elkaars paard het parcours moeten rijden. Vind ik persoonlijk een fantastisch graadmeter voor hun kunde. Sommigen rijden er zo mee weg en anderen helemaal niet.
Ik heb trouwens het idee dat Gal ook zo eentje is in zijn tak van de sport. Ik ben geen fan van Gal op zich, maar hij doet het toch maar. Ene goede paard is weg, en hij heeft in een mum van tijd weer een ander dier op niveau lopen.

Om maar te zeggen, je kan veel leren, maar wat je niet in je hebt, zal er ook nooit uitkomen.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor s-Porter » 28 jun 2013 09:43

Ligt er maar net aan wat je bedoelt met een goede ruiter... Als je het over Gal hebt ja op zo'n niveau is gevoel wel degelijk doorslag gevend. Maar dan hebben wij hier op PP geen goede ruiters.

Ik denk dat je prima een goede ruiter kan zijn zonder heel veel gevoel. Daarbij is zelfs gevoel voor een groot deel te leren maar dan moet je je daar wel bewust van zijn...
s-Porter

Berichtdoor valaise » 28 jun 2013 10:01

Mmmmm ik twijfel, S-porter, of je met dat aangeleerde gevoel kan bereiken wat iemand met aangeboren aanleg, bereikt.
In de zin van deze opleiding dan : kan je het maken in de paardensport of in de paarden-bedrijfswereld (bvb manege-uitbater) door dat ruitergevoel aan te leren op school ?

En ja, ik ken zelf ook meerdere manegehouders die nauwelijks kunnen paardrijden. :ssst
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor janouk » 28 jun 2013 10:13

Op hoog niveau rijden komt een dosis aangeboren, maar ook doorontwikkeld gevoel bij kijken.
Maar een succesvol paardenbedrijf managen lukt volgens mij ook prima, zonder dat je een goede ruiter bent.
Niet elke instructeur is een fijne ruiter en andersom.
Niet iedere ruiter/menner is een fijne instructeur.

Ik kan zelf niet oordelen over de paardenopleidingen: nooit mee te maken gehad.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor s-Porter » 28 jun 2013 10:16

valaise schreef:Mmmmm ik twijfel, S-porter, of je met dat aangeleerde gevoel kan bereiken wat iemand met aangeboren aanleg, bereikt.
In de zin van deze opleiding dan : kan je het maken in de paardensport of in de paarden-bedrijfswereld (bvb manege-uitbater) door dat ruitergevoel aan te leren op school ?

En ja, ik ken zelf ook meerdere manegehouders die nauwelijks kunnen paardrijden. :ssst

Nee ik denk niet dat iemand die het moet aanleren het op kan nemen tegen iemand die fantastisch veel gevoel heeft... Aan de andere kant heeft de gene met minder gevoel harder moeten werken, ik bedoel eigenlijk natuurtalenten worden vaak een beetje lui :DD

Ik denk dat je het zeker kunt maken in de bedrijfs paarden wereld zonder veel ruiter gevoel... Ik denk zelfs dat het misschien wel een voordeel is... Je moet paarden kunnen beoordelen en dat beoordelen is een stuk makkelijker zonder gevoel. Paarden zijn emotie en dat is meteen ook een grote valkuil. Niet voor niets zijn er massa's succesvolle zakenlieden die miljoenen hebben verloren in de paarden...

Maar als de vraag is kun je vandaag de dag met weinig gevoel mee draaien in de top van de paardensport dan zeg ik nee... Daar is het niveau te hoog voor.
s-Porter

Berichtdoor s-Porter » 28 jun 2013 10:21

ryan schreef:Maar is goed managen ook niet iets wat je goed kent of niet?
Een zakelijk gevoel/instinct?
Inspelen op de wensen van je klant als voorbeeld zonder dat ze ook weer over je heen lopen.

Nee dat is onzin. Natuurlijk als je ergens 0,0 gevoel voor hebt wordt het erg lastig. En een miljarden bedrijf managen daar is wel degelijk aanleg voor nodig. Maar daar binnen ligt een heeeeeeeeeel groot grijs gebied en binnen dat gebied is heel veel te leren. En dat geld ook voor zakelijk gevoel en inspelen op de wensen van de klant.
s-Porter

Berichtdoor s-Porter » 28 jun 2013 10:32

ryan schreef:Nee een miljarden bedrijf is wat hoog gegrepen net als de OS betreffende rijden voor forummers. :)

Nou ik weet niet of het wel te leren is.
Je ziet toch bedrijf A goed draaien en bedrijf B slecht of zelfs stoppen.
Terwijl de accommodatie bijvoorbeeld niet aan elkaar onder doet.
Ergens zit hem dat toch?

Maar misschien heeft bedrijf B simpel weg niet genoeg geleerd... En heeft hij de zelfde mening als jij... ;) :DD
s-Porter

Vorige

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week