Stelling#110:Opleiding.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#110:Opleiding.

Berichtdoor papagroom » 22 jun 2013 22:53

De opleidingen paardenhouderij,en paardensport trekken iederjaarweer veel leerlingen.
Maar deze opleidingen staan niet in een hoog aanzien,en er zijn maar weinig leerlingen die aan de bak komen.
Je zou de opleiding onder de pret paketten kunnen scharen.
Aangezien er in het onderwijs fors bezuinigd wordt,zou je deze opleiding dus best kunnen schrappen.

De nieuwe stelling is dus:de opleidingen voor de paarden sector presteren fors onder de maat.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#110:Opleiding.

Berichtdoor Kiwiko » 23 jun 2013 05:33

Eens en ik vind ook zeker dat dit geschrapt moet worden.

Techniek kun je leren, gevoel niet.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Sperwer » 23 jun 2013 07:10

Ik ben het met je eens dat veel opleidingen geschrapt moeten worden. Of dat specifiek geldt voor de paardenhouderij weet ik niet, ik heb daar geen ervaring mee.

Het probleem is de leerplicht. Of je nu wel of niet kunt of wil leren, op school zitten zul je. Werken als je 14 bent is er niet meer bij terwijl werken mi een hele goede leerschool kan zijn voor sommige groepen mensen. Dus krijg je onzin opleidingen. Opleidingen die er zijn om mensen bezig te houden ipv constructief aan een/de toekomst te bouwen.
Sperwer

Berichtdoor Gypsy » 23 jun 2013 09:08

Eens!
Heb zelf zo'n opleiding begonnen, hippische bedrijfskunde. Ben na 6 weken gillend weggerend...
Ze zeiden wel dat je er ook een normale baan mee zou kunnen vinden, maar in deze tijden vraag ik me dat af. Je komt waarschijnlijk niet eens op gesprek, ik denk dat bedrijven alleen dat hippische lezen...

Dat was dus een grote fout. ':'
Gypsy

Berichtdoor Kiwiko » 23 jun 2013 10:00

Ook eens, er is een groot tekort aan goede timmerlieden, metaalbewerkers, schilders. En er is een overschot aan HBO+ ers...........

Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als mensen (kinderen) gewoon kunnen gaan worden wat ze willen worden. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind de leerplicht aan de ene kant best wel OK, maar aan de andere kant beperkt het de jeugd enorm. De enige plek waar je een vak leert is op de werkvloer niet in de schoolbanken.

Wat mij vooral opvalt van de schoolverlaters is dat ze niet kunnen werken, zien het werk niet liggen, zit geen initiatief in om een klus op te pakken, zal nooit uit zichzelf een bezem pakken om de boel even aan te vegen. Die moet je nog zo ontzettend sturen!
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor MyWishMax » 23 jun 2013 12:05

Kiwiko schreef:Ook eens, er is een groot tekort aan goede timmerlieden, metaalbewerkers, schilders. En er is een overschot aan HBO+ ers...........

Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als mensen (kinderen) gewoon kunnen gaan worden wat ze willen worden. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind de leerplicht aan de ene kant best wel OK, maar aan de andere kant beperkt het de jeugd enorm. De enige plek waar je een vak leert is op de werkvloer niet in de schoolbanken.

Wat mij vooral opvalt van de schoolverlaters is dat ze niet kunnen werken, zien het werk niet liggen, zit geen initiatief in om een klus op te pakken, zal nooit uit zichzelf een bezem pakken om de boel even aan te vegen. Die moet je nog zo ontzettend sturen!

Maar dat te kort aan timmerlieden ligt niet aan de leerplicht. Voor timmerman moet je alsnog naar school, metaalbewerkers ook dacht ik. Alleen is dat naast je werk. En de bedrijven willen ze graag hebben, vooral nu met de crisis, alleen is er geen interesse voor.

Die hippische opleidingen mogen voor een groot gedeelte geschrapt worden van mij en daarnaast een veel strengere selectie.
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Esther » 23 jun 2013 15:00

Eens. En van mij hoeven echt niet alle hippische opleidingen te verdwijnen, maar ik ben wel voor een strenge selectie aan de poort en het beperken van de opleidingslocaties. Nergens voor nodig dat je deze opleidingen inmiddels overal kunt volgen. Maar één of twee goede!! scholen zou moeten kunnen. Problemen zijn imo ontstaan toen bijvoorbeeld Deurne onder de Helicon ging vallen en niet meer mocht selecteren. Heb weleens mogen werken met stagiaires daarvan, was simpelweg levensgevaarlijk. Wat moet je met een stagiair als ze de helft van de paarden op stal niet eens veilig buiten kunnen zetten....Meisje had voordat ze paardenhouderij ging doen een paar jaar manegelessen gevolgd. Tja...
Esther

Berichtdoor MyWishMax » 23 jun 2013 15:49

ryan schreef:Alleen zijn er niet veel vakopleidingen meer.
In het dorp waar ik eerst naar school ging was een LTS dat bestaat niet meer.

Omdat er steeds minder jongeren erin geïnteresseerd zijn, jammer genoeg. En ik denk dat daarom die scholen sluiten, de jongeren die wel een vakopleiding willen het te ver reizen vinden en dus afhaken, en ga zo maar door...
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Peper » 24 jun 2013 11:22

Ik vind het lastig, wat is nu de stelling?

Dat de opleiding beter moet?

Of dat de opleiding beter niet meer aangeboden kan worden omdat er toch geen banen zijn?
Peper

Berichtdoor s-Porter » 24 jun 2013 11:46

Peper schreef:Ik vind het lastig, wat is nu de stelling?

Dat de opleiding beter moet?

Of dat de opleiding beter niet meer aangeboden kan worden omdat er toch geen banen zijn?

Ik sluit me aan bij deze vraag :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor valaise » 24 jun 2013 12:10

Het vraagstelling is : presteren ze onder de maat : ja of nee ?
Dat afschaffen zou de gevolgtrekking ervan kunnen zijn : de opleiding schiet toch te kort en dan is er nog eens een banengebrek op de koop toe.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor s-Porter » 24 jun 2013 12:24

valaise schreef:Het vraagstelling is : presteren ze onder de maat : ja of nee ?
Dat afschaffen zou de gevolgtrekking ervan kunnen zijn : de opleiding schiet toch te kort en dan is er nog eens een banengebrek op de koop toe.

Ja maar er is niemand die op die vraag in gaat... Wel of geen banen gebrek staat los van hoe de opleidingen presteren... En als dat tot afschaffing kan leiden dan kunnen we vandaag de dag 90% van de opleidingen afschaffen...

Denk dat je het ook niet zo kan stellen. Een opleiding als de HAS staat toch niet slecht aangeschreven...
s-Porter

Berichtdoor valaise » 24 jun 2013 12:55

Dan maar aan PPG vragen om de stelling te herformuleren of te nuanceren ?
valaise

Berichtdoor samirah » 24 jun 2013 19:21

valaise schreef:Het vraagstelling is : presteren ze onder de maat : ja of nee ?

Eerlijk is eerlijk een business runnen is toch andere koek dan wat paarden voor de hobby houden.
Is het niet zo dat de meesten geen idee hebben wat ze in real-life te wachten staat?
"Een wijde blik verruimt het denken" Loesje

Springen is passie, Dressuur is kunst
samirah

Berichtdoor Jola » 24 jun 2013 19:36

Dat horen ze toch te leren tijdens zo'n opleiding?
If you stick your head in the ground, you'll get your rear kicked.
Jola

Berichtdoor valaise » 24 jun 2013 20:56

Ik denk dat de basis voor het onderpresteren al gelegd wordt vanaf het ogenblik dat een tiener voor die opleiding kiest.
Het merendeel komt er terecht "bij gebrek aan beters". Ik bedoel dit niet neerbuigend, maar eerder hopeloos.
Wat doet elke tiener die niet graag studeert (ongeacht de reden ervan gaande van baldadig pubergedrag tot beperkte capaciteiten), juist, zoeken naar een opleiding waar zo min mogelijk studie aan te pas komt en waar recht evenredig zoveel mogelijk praktijklessen gegeven worden.
En wat doen ouders : wanhopig zoeken naar een opleiding waar hun kind toch enigszins gemotiveerd zal doorspartelen. Dat je daarbij nog kan uitpakken met een
diploma over een ?-niveau paardrijden (we laten in het midden welk niveau) is mooi meegenomen.
Om kort te gaan : zolang deze opleiding vooral leerlingen/studenten over de vloer krijgt, die om alle verkeerde redenen deze keuze maakten, zal het nooit goed worden.
valaise

Berichtdoor Nonneke » 25 jun 2013 00:10

Naar mijn weten worden er geen toelatingseisen gesteld bij zo'n opleiding, naast de benodigde vooropleiding.
Daarnaast is mijn ervaring dat de opleiding medewerker paardenhouderij/dierverzorging weinig inhoudelijk biedt. Ik heb er een aantal meiden van mee mogen maken (laatste jaars) en mijn ervaring is niet positief. Weinig kennis en veel onkunde. Het kan natuurlijk dat ik net de verkeerden heb getroffen... :dontknow
Nonneke

Berichtdoor Kiwiko » 25 jun 2013 06:54

Als ze nou eens zo een open dag beginnen met:

Als jij deze studie gaat doen bestaat jouw werkzame leven uit:

Poep scheppen, tonnen, al dan niet vuil, hooi en stro verplaatsen op niet arbotechnische wijze, vegen. Dagen tussen de 6 en de 16 uur gemiddeld. Wisselende diensten indien nodig. Doorlopen als je je bezeerd hebt en niet per direct naar de EHBO moet.

Klappers maken van minder aardige paarden, voor je flikker geschopt worden door die zelfde paarden, happen uit je lijf door diezelfde paarden.

In je carriere ga je minstens 20 keer iets breken, van vingers tot ribben, voeten tot (als je pech hebt) je rug.

Als je 45 bent is je lijf zodanig aangetast dat je, zeker in de wintermaanden, slecht uit bed kan komen

Je moet werken veelal BUITEN in de regen, sneeuw, hagel, vrieskou en brandende zon.

Bij het werken in de paarden gaan de paarden altijd voor jou, voor de Arbowetgeving . In de paarden is geen rusttijdenwet, geen belastingswet, geen protocollen voor risicovolle handelingen.

Maw, je werkt je de tyfus, met een beetje pech wordt je zo tegen een muur geparkeerd dat je nooit meer kan lopen. En als klap op de vuurpeil........ je mag blij zijn als je het minimale salaris zwart in je handje krijgt :)

Scheelt al een hoop aanmeldingen denk ik :D
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Sperwer » 25 jun 2013 07:15

Hahaha! Zo erg maak ik het niet, maar ik vertel mijn stagiaires (dierverzorging, niet op paarden gericht) wél dat hun werk gaat bestaan uit poep sheppen, pies vegen en kots opruimen. Tussendoor dierverblijven in orde maken (verven, repareren), voeren, parasieten bestrijden en als je geluk hebt mag je even aan de dieren komen om te kammen en te wassen.
Sperwer

Berichtdoor Peper » 25 jun 2013 11:32

Maarja, stel ze belanden uiteindelijk achter de kassa. Dan hebben ze tenminste wel een opleiding gedaan die ze tenminste leuk vinden. Als ze de opleiding, ik noem maar wat, Detailhandel hadden gedaan, waren ze daar ook beland. Maar dan hadden ze het op school ook nog eens niet naar hun zin gehad. Vaak wordt er toch gevraagd naar MBO-niveau, en niet zo zeer naar een bepaalde opleiding.
Peper

Berichtdoor s-Porter » 25 jun 2013 11:39

valaise schreef:Ik denk dat de basis voor het onderpresteren al gelegd wordt vanaf het ogenblik dat een tiener voor die opleiding kiest.
Het merendeel komt er terecht "bij gebrek aan beters". Ik bedoel dit niet neerbuigend, maar eerder hopeloos
.
Wat doet elke tiener die niet graag studeert (ongeacht de reden ervan gaande van baldadig pubergedrag tot beperkte capaciteiten), juist, zoeken naar een opleiding waar zo min mogelijk studie aan te pas komt en waar recht evenredig zoveel mogelijk praktijklessen gegeven worden.
En wat doen ouders : wanhopig zoeken naar een opleiding waar hun kind toch enigszins gemotiveerd zal doorspartelen. Dat je daarbij nog kan uitpakken met een
diploma over een ?-niveau paardrijden (we laten in het midden welk niveau) is mooi meegenomen.
Om kort te gaan : zolang deze opleiding vooral leerlingen/studenten over de vloer krijgt, die om alle verkeerde redenen deze keuze maakten, zal het nooit goed worden.

Maar is dit echt zo... of hebben die kinderen nog een droom???
s-Porter

Berichtdoor valaise » 25 jun 2013 13:16

Zelfs als ze nog een droom hebben, is die opleiding niet de weg om hun droom waar te maken.
Ik zou denken dat ze dan beter af zijn een doorsnee-opleiding te volgen en in hun vrije tijd alles op alles zetten om een paardrij-carrière uit te bouwen.
En volgens mij is dat ook de manier waarbij je je opties openhoudt voor het geval er wat mis gaat. Het kan om zoveel redenen anders uitdraaien : geen talent, ongeval, bijstellen van ambities, relatie en kinderen, enzovoort.
Als ik me niet vergis is het aantal rij-uren in zo'n opleiding ook niet fameus, noch de kwaliteit van de rijlessen. Daarvoor hoeft een ambitieuze ruiter het alvast niet te doen.
Zit er bedrijfsmanagment in de lesuren ? Kostencalculatie ? Klanten en hoe ermee omgaan ? Enfin, dat wat je nodig hebt om een bedrijf te leiden en er liefst nog een winst aan over te houden.
valaise

Berichtdoor s-Porter » 25 jun 2013 13:28

valaise schreef:Zelfs als ze nog een droom hebben, is die opleiding niet de weg om hun droom waar te maken.
Ik zou denken dat ze dan beter af zijn een doorsnee-opleiding te volgen en in hun vrije tijd alles op alles zetten om een paardrij-carrière uit te bouwen.
En volgens mij is dat ook de manier waarbij je je opties openhoudt voor het geval er wat mis gaat. Het kan om zoveel redenen anders uitdraaien : geen talent, ongeval, bijstellen van ambities, relatie en kinderen, enzovoort.
Als ik me niet vergis is het aantal rij-uren in zo'n opleiding ook niet fameus, noch de kwaliteit van de rijlessen. Daarvoor hoeft een ambitieuze ruiter het alvast niet te doen.
Zit er bedrijfsmanagment in de lesuren ? Kostencalculatie ? Klanten en hoe ermee omgaan ? Enfin, dat wat je nodig hebt om een bedrijf te leiden en er liefst nog een winst aan over te houden.

Laat ik voorop stellen dat het ook niet mijn weg is.

Toch vind ik het wel erg negatief... Als je jong bent hoor je te dromen en je ouders horen je te waarschuwen maar nooit je dromen de grond in te trappen. Maar dat is mijn mening.

Daar naast over wat voor niveau hebben we het hier? MBO? Dan is het leiden van een bedrijf sowieso niet aan de orde en is een paardenopleiding dan zoveel slechter als een mbo horeca of detailhandel? Ik durf het ten zeerste te betwijfelen.

Hebben we het over HBO dan is het ook weer verschillend... Ik noemde eerder al de HAS dit is toch een opleiding die wel degelijk inhoud heeft. En om weer terug te komen op het leiden van een bedrijf... Hoeveel HBO ers leiden daadwerkelijk een bedrijf... Ik ken er niet zo heel veel...

En voor zover ik weet zit inderdaad over bedrijfsmanagement en kosten calculatie in de pakketten. Wel aangepast op het niveau natuurlijk.
s-Porter

Berichtdoor valaise » 25 jun 2013 14:16

Het is wat moeilijk want ik ken de NL-se middelbare school opleidingen niet.
In B. is zo'n paardenhumaniora een opleiding die je op beroeps-, technisch of algemeen secundair niveau kan volgen.
In B. wordt je geschikt geacht een bedrijf te leiden na een alg.sec.opleiding of na een 7de extra jaar aansluitend op de technische opleiding.

Beroepsopleidingen zijn in B sowieso bedoeld om op je 18de aan de slag te gaan, uitvoerend. Technische opleidingen zijn overwegend uitvoerende, een beetje denkende beroepen, de meeste leerlingen gaan ook daadwerkelijk uit werken na hun middelbare school.
De A.S.O. zijn de denkenden. Die gaan praktisch allemaal verder voor bachelors en masters.

Ik ben het me je eens dat je dromen en idealen ook een kans moet geven.
Blijft echter dat we beiden zouden opteren voor het paardrijden naast de schoolcarrière en niet tijdens.

Bovendien mag ik geen te boude uitspraken doen, want ik ken de inhoud van de opleiding niet voldoende.
Wel vele teleurgestelde leerlingen ervan, die met een afkeer van paardrijden uit hun opleiding gestapt zijn of die nadien met een 'waardeloos' diploma aan het stempelkantoor staan.
Het draait, volgens mij, de (voornamelijk) tienermeisjes een rad voor ogen. Want die bepaalde droom die zij najagen, bereiken ze niet met die opleiding, desillusies des te meer.
valaise

Berichtdoor s-Porter » 25 jun 2013 14:22

valaise schreef:Het is wat moeilijk want ik ken de NL-se middelbare school opleidingen niet.
In B. is zo'n paardenhumaniora een opleiding die je op beroeps-, technisch of algemeen secundair niveau kan volgen.
In B. wordt je geschikt geacht een bedrijf te leiden na een alg.sec.opleiding of na een 7de extra jaar aansluitend op de technische opleiding.

Beroepsopleidingen zijn in B sowieso bedoeld om op je 18de aan de slag te gaan, uitvoerend. Technische opleidingen zijn overwegend uitvoerende, een beetje denkende beroepen, de meeste leerlingen gaan ook daadwerkelijk uit werken na hun middelbare school.
De A.S.O. zijn de denkenden. Die gaan praktisch allemaal verder voor bachelors en masters.

Ik ben het me je eens dat je dromen en idealen ook een kans moet geven.
Blijft echter dat we beiden zouden opteren voor het paardrijden naast de schoolcarrière en niet tijdens.

Bovendien mag ik geen te boude uitspraken doen, want ik ken de inhoud van de opleiding niet voldoende.
Wel vele teleurgestelde leerlingen ervan, die met een afkeer van paardrijden uit hun opleiding gestapt zijn of die nadien met een 'waardeloos' diploma aan het stempelkantoor staan.
Het draait, volgens mij, de (voornamelijk) tienermeisjes een rad voor ogen. Want die bepaalde droom die zij najagen, bereiken ze niet met die opleiding, desillusies des te meer.

Ja kijk dat is heel anders dan in Nederland. Ik ken dat we het eigenlijk wel met elkaar eens zijn :DD
s-Porter

Volgende

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week