Stelling#108:Brokken.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#108:Brokken.

Berichtdoor papagroom » 27 apr 2013 22:38

De winkels puilen uit van de diverse soorten brok,musli,en noem maar op.
Het is net of je paard er niet zonder kan,maar is dat ook zo?
De nieuwe stelling is.....Een beetje paard/pony heeft absoluut krachtvoer/brok nodig.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#108:Brokken.

Berichtdoor pzn » 27 apr 2013 22:52

Toevallig was ik vanmiddag bij de welkoop en bij de voerboer. Bij de welkoop ging een zak magnesium voor kistkalveren halen, want die kost 17 euro voor 25 kg en er zit hetzelfde in als die potjes van 500 gram voor 30 euro ( echter staat er op die potjes, voor paard). Maar ik verbaasde mij er ook al over.

Vooral Pavo heeft er een handje van, je zou er toch stapelgek van worden als je al die soorten ziet!

Ik vind het geen onzin dat een paard krachtvoer krijgt, alleen vind ik het wel per paard verschillend, ik zie veel van die sobere rassen die ook krachtvoer krijgen en dat zou ik persoonlijk niet doen ( ook omdat ze moddervet zijn :D)

Hier krijgen ze: paard 1: 3 kg draversbrok en 2 kg granenmix ( plus ruwvoer natuurlijk)
paard 2: 4 kg draversbrok en 2 kg granenmix
Paard 3: Handje muesli per voerbeurt.
pzn

Berichtdoor pzn » 28 apr 2013 11:24

Een aantal jaar geleden gebeurde het nog veelvuldig dat er te weinig ruw en teveel krachtvoer werd gevoerd. ik heb het idee dat het nu helemaal de andere kant opgegaan is. Zelfs de moddervette fjord/haf/tinker moet onbeperkt ruwvoer.

De balans in het voeren is er bij veel stallen nog niet.
pzn

Berichtdoor valaise » 28 apr 2013 13:37

Ik denk niet dat "een beetje paard/pony absoluut krachtvoer/brok nodig heeft."
Volgens mij kunnen ze perfect verder op ruwvoer, wilgentakje, af en toe een appel of een worteltje enzo.

Enkel presterende paarden zullen wel een nood hebben aan uitgebalanceerde extra's in functie van hun werk. Maar de overigen ?
Denk maar aan spierbevangen paarden, het heet niet voor niets de maandagziekte, n.a.v. de normale portie voer die de paarden niet "verteerd" krijgen door hun zondagsrust.
Mijne krijgt nu een recreatiemengeling bijgevoerd, buiten het hooi, maar eigenlijk is dat gewoon voor de lekker. Paarden houden van afwisseling en een hartig hapje. Na het rijden geef ik gewoonlijk een schep spelt, ook vooral voor de leuk.
Het enige waar ik op let, is niets bij te voeren dat "heet" maakt. Dus haver komt al jaren de etensbak niet meer in. Ik houd niet van opgefokte paarden, die bij wijze van spreken te plaatse trappelen van de energie.
En bergen wortels voeren doe ik ook niet. 'k Heb me laten wijsmaken dat die suikers niet aan te raden zijn voor een paard.

Dus met de stelling ben ik het NIET eens.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor pzn » 28 apr 2013 21:50

Ik denk wel dat een dieet op alleen ruwvoer gevaarlijk is ,dan zul je wel regelmatig een analyse moeten maken van de kwaliteit, want heel veel mineralen zitten al jaren nietm eer in ruwvoer.
pzn

Berichtdoor Anne_GTI » 28 apr 2013 23:16

De brokken zijn ook een klap duurder tegenwoordig dan vroeger dus ik kan een deel die omslag wel verklaren. Ik kan me tijden herinneren dat een zak onderhoudsbrok Fl. 2,30 kostte voor 25 kg terwijl de hooiprijs alleen het euroteken het guldenteken vervangen heeft.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor pzn » 28 apr 2013 23:56

Anne , ik zit in een regio waar blijkbaar geld geen rol speelt ( tenminste dat lijkt zo), en ook als je de prijs per kg ruwvoer rekent, betaal je veel meer voor ruwvoer dan voor krachtvoer. Maar de hype is wel geboren, want alles moet onbeperkt ruwvoer, hoe vet ze ook zijn.

Bij 2 kg krachtvoer kreeg ik al te horen, jesus wat krijgen die van jou veel!!!!!!!!!!!!!

Hier in de buurt betaal je rustig 400 per paard aan stalling en dan krijg je amper 2 keer per dag een klein beetje ruwvoer, de stallen die wel veel ruw voeren die staan bom en bom vol!

Ruimte en ruwvoer is hier een grote luxe, je betaald immers voor dag en nacht buiten ook veel meer dan een box en buiten.
pzn

Berichtdoor Anne_GTI » 29 apr 2013 01:44

2 kg krachtvoer is toch niet zoveel voor een sportpaard?

:D M'n pony kreeg het dubbele vroeger.... Maar die liep 2x per dag en zat ik ook behoorlijk aan de botten.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Gypsy » 01 mei 2013 08:55

Hier iemand die echt onbeperkt ruwvoer voert maar geen brokken.
Ik heb een koudbloed (boullonais x warmbloed) en een mini paardje. Ze doen het er prima op, worden er ook niet te dik van, dat zit 'm meer in het gras.
Wel vind ik dat zij echt onbeperkt nodig hebben, zeker op van die nachten dat het sneeuwt en de ijspegels aan hun billen hangen. Dan heb je gewoon constant iets nodig om het kacheltje te laten branden. Ik merk ook wel dat ze eten naar behoefte, als het koud is gaat er zomaar 10 kg meer doorheen. Is het beter weer, dan eten ze minder.

Daarnaast hebben ze nog een liksteen, sinds ik die kleine erbij heb word daar aan gelikt, de grote negeerde dat ding altijd. :crazy:

Ik zou wel graag een keertje bloed trekken om het zeker te weten, lijkt me wel interessant, maar voorlopig zijn gaat het prima met ze. Zeker die grote, die al veel langer zou gehouden word, is super fit.
Gypsy

Berichtdoor Sperwer » 01 mei 2013 09:46

Ik voer naar behoefte. Soms is dat wat minder ruwvoer, soms onbeperkt. Ligt aan het weer, aan de mate van beweging en aan de aanleg van de pony. Brokken nét genoeg voor aanvulling van vitamines en mineralen. Liksteen is altijd aanwezig.

Ik heb dan alleen de pony's in cavia-fomaat, maar als ik een paard zou hebben zou ik dat net zo doen. Net zoals een mens heeft ook ieder paard zijn eigen behoeftes wat voeding betreft.
Sperwer

Berichtdoor Musli » 01 mei 2013 10:06

Sperwer schreef:Ik voer naar behoefte.

dat probeer ik ook te doen. De laatste weken bijvoorbeeld merk ik dat het hooi wat blijft liggen, dus krijgen ze daar nu minder van. In de winter is het meestal onbeperkt, is dat toch nog wat weinig en vallen ze af dan schuif ik wat meer brokjes naar binnen. Worden ze wat dikker dan krijgen ze als eerste minder brokjes. etc. etc. etc.
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor s-Porter » 01 mei 2013 11:29

Ik zit meer in de richting van PZN qua voeren. Maar moet zeggen dat ik me daar niet zo mee bezig hou...

Denk dat paarden best zonder brok kunnen... Maar zodra je een klein beetje sport rijdt ga je het toch snel nodig hebben denk ik...
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Lyonesse » 01 mei 2013 12:37

Ik voer idd ook naar behoefte. Doet paard het goed op ruwvoer, dan laat ik het daarbij. (met een liksteen) Maar wordt paard wat dunnig, minder in de vacht of kleur, slomer etc, dan krijgen ze wat bij (afhankelijk van de "kwaal" is)

Zo werd mijn hengst echt dun op ruwvoer en 2 scheppen brok per dag. Dan wat mais en ruwvoer erbij totdat hij weer goed was en daarna onderhouden met meer ruwvoer. Mijn merrie werd ineens stekelharig op 12 jarige leeftijd en wat valer van kleur. Wat was er veranderd? Nou de stal en de soort brok. Brok erbij gepakt en vergeleken met de oude brokken. Zat idd wat verschil in, dus supplement erbij gegeven met wat er niet/minder in het nieuwe voer zat en de witte haren verdwenen weer. :) Meer brok gaf ik alleen als het energieniveau lager werd tijdens het werken, de rest heb ik altijd opgelost met supplementen of ruwvoer.

Al moet ik toegeven dat ik een warmbloed hoogstwaarschijnlijk altijd wel brok zou geven, totdat de tijd uitwijst dat ze dat niet nodig heeft (Heftiger worden of te dik)
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Musli » 01 mei 2013 12:39

stekelharig is toch gewoon een 'kleur'? Genetisch dus. Of heb ik dat altijd verkeerd gedacht?
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Lyonesse » 01 mei 2013 13:14

Musli schreef:stekelharig is toch gewoon een 'kleur'? Genetisch dus. Of heb ik dat altijd verkeerd gedacht?

Door te kort aan iets, werd ze valer van kleur waardoor de witte haren veel meer werden. Toen viel het pas op, normaal zag je er niks van. Maar het is idd genetisch (sabino of rabicano)
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor s-Porter » 01 mei 2013 13:24

ryan schreef:
s-Porter schreef:Ik zit meer in de richting van PZN qua voeren. Maar moet zeggen dat ik me daar niet zo mee bezig hou...

Denk dat paarden best zonder brok kunnen... Maar zodra je een klein beetje sport rijdt ga je het toch snel nodig hebben denk ik...

Wat is een klein beetje sport? :)

Ja das een lastige... Hangt een beetje af van de combinatie leeftijd leeftijd niveau...

Een 4 jarige die serieus klaar word gemaakt voor de jonge paarden competitie's of gewoon al klink door getraind word. Die staat bij mij niet op 2 kilo brok. Zo'n beestje kan imo makkelijk 5 a 6 dagen een half uurtje 3 kwartier lopen. Aan de andere kant als je een 12 jarige hebt die waar lekker mee buiten gereden word en en 1 keer in de 6 weken een wedstrijd mee gereden word op m/z niveau terwijl het de hele carriere al puntjes sprokkelen is... Die hoeft van mij niet op 5 kilo en zal ik idd veel meer ruw voer voeren...

Maar ook op deze situaties zijn weer uitzonderingen en zoals gezegd je moet het toch een beetje op zicht/ gevoel doen...
s-Porter

Berichtdoor The_Stig » 01 mei 2013 14:07

Met (te)veel krachtvoer is de kans op maagzweren groter dan normaal. Goed ruwvoer is belangrijk. Het ligt er ook aan welk voer je gebruikt hoeveel kilo je nodig hebt.
The_Stig

Berichtdoor s-Porter » 01 mei 2013 14:34

The_Stig schreef:Met (te)veel krachtvoer is de kans op maagzweren groter dan normaal. Goed ruwvoer is belangrijk. Het ligt er ook aan welk voer je gebruikt hoeveel kilo je nodig hebt.

Uiteraard maar is dat teveel krachtvoer... Of te weinig ruwvoer? Als je zoveel brok moet voeren dat ze daardoor minder of zeg te weinig ruwvoer eten dan is de balans verkeerd... En dat mag niet de bedoeling zijn...
s-Porter

Berichtdoor The_Stig » 01 mei 2013 14:36

Daar heb je gelijk in, best lastig dat voeren.... :DD :lol:
The_Stig

Berichtdoor Kiwiko » 01 mei 2013 18:18

Ik snap nooit zo veel van het hele brok gebeuren :)

Iedereen weet toch wel wat voedingsmiddelen doen? heb je meer nodig moet je meer voeren, heb je minder nodig moet je minder voeren, moet er spek op dan voer je anders, moet er spek af ook weer..........
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Gypsy » 01 mei 2013 22:26

Nog een goeie vraag dan, oké stel er moet meer spek op. Ga je dan meer brok voeren of meer (rijker) ruwvoer?
Ouwe pensionbaas zei altijd, brok is voor energie en ruwvoer is om dik te maken.
Gypsy

Berichtdoor Lyonesse » 02 mei 2013 06:36

Wat ik dan voer, ligt eraan hoe snel dat spek erop moet/mag :) Iig geen brok.
Lyonesse

Berichtdoor s-Porter » 02 mei 2013 14:51

Gypsy schreef:Nog een goeie vraag dan, oké stel er moet meer spek op. Ga je dan meer brok voeren of meer (rijker) ruwvoer?
Ouwe pensionbaas zei altijd, brok is voor energie en ruwvoer is om dik te maken.

Geen brok in ieder geval...
s-Porter

Berichtdoor Kiwiko » 02 mei 2013 19:08

inderdaad geen brok............. ik gooi er dan wat mais in :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor pzn » 02 mei 2013 22:49

Brok is voor energie en van teveel energie zonder het te verbruiken wordt je dik.

een jong groot paard in de groei die maar 4 keer per week werkt maar wel onbeperkt kuil krijgt die kan best wat meer krachtvoer hebben, want voor zo´n paard kan L nivo redelijk zware training zijn, waarbij de ander die op Z nivo loopt het met veel minder af kan.

Ik vind het per paard zo verschillend.
pzn

Volgende

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week