Stelling#103:Sneeuw,en ijs.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#103:Sneeuw,en ijs.

Berichtdoor papagroom » 10 feb 2013 22:47

Bij veel sneeuw en ijs zouden wedstrijden afgelast of uitgesteld moeten worden.
Veel ruiters kunnen hun paarden niet fatsoenlijk trainen met dit weer. Op sommige plaatsen is het zo glad dat het niet verantwoord is met de trailer op pad te gaan. Verenigingen zouden hun wedstrijden met sneeuw en ijs af moeten blazen of in elk geval geen kosten in rekening brengen voor ruiters die zich afmelden.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#103:Sneeuw,en ijs.

Berichtdoor Anne_GTI » 10 feb 2013 23:55

Of je kan trainen ben je zelf bij maar als er een dusdanige toestand op de weg is dat onverantwoord om met een trailer op pad te gaan wordt vind ik het niet meer dan billik dat er geen kosten in rekening worden gebracht. En dan moet de organisatie er ook vanuit gaan dat niet iedereen met een dikke 4x4 door een sneeuwstorm kan ploegen.

Dat trainen met winterse omstandigheden vind ik een heel ander verhaal. Je kan ook gewoon niet starten...
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor janouk » 11 feb 2013 06:24

Geval van overmacht voor de vereniging
Je maakt als vereniging toch kosten, ook als de wedstrijd niet doorgaat. Het zou niet eerlijk zijn, als de kosten alleen voor rekening zouden komen van de organiserende vereniging.

En of je wel of niet start, blijft eigen verantwoordelijkheid vind ik. Het weer kan ook erg verschillen per gebied.

Gisteren bijv. lag bij ons een dik pak sneeuw in Hoofddorp. Ik zou mijn moeder ophalen, dus ik bel haar op, dat ik eerst kijk hoe het onderweg is en onderweg besluit of ik door rijd naar Haarlem; 12 km verderop.
Mijn moeder begint te lachen, hoezo?? Nou vanwege de sneeuw.
Bij mijn moeder lag 12 km verderop helemaal geen sneeuw en de weg was daar prima te doen, terwijl het bij ons glad was en een heel dik pak sneeuw.
Dus voor wedstrijd organisatie is het niet in te schatten hoe het weer 10 km verderop is.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Heleen » 11 feb 2013 07:25

Heb een keer afgebeld naar Bronneger omdat wij het erf niet afkonden vanwege de sneeuw...ze waren niet erg begripvol.
dus wij in de auto om te gaan betalen, hoe dichter we daar kwamen hoe minder sneeuw er lag,,,,tja wat doe je daaraan..
Maar inderdaad de kosten zijn door de vereniging al gemaakt...
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Lyonesse » 11 feb 2013 08:04

Ijs en sneeuw, dat noemt men winter, en daar hebben we jaarlijks last van hier in nederland. Heb je niet de faciliteiten om dan toch te trainen, weet je dus dat je je beter niet voor wedstrijden op kunt geven in dat seizoen.

Wat betreft afmelden omdat je idd de weg niet op kunt, zou een goede zijn om een bepaald percentage te betalen, ondanks afmelding. :) Niet alles, maar ook niet niets.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor daffodil » 11 feb 2013 10:30

Wie alleen de beschikking heeft over een buitenbak, loopt in de winter het risico niet te kunnen trainen. Die zal zich dus achter de oren moeten krabben of het wel slim is om op te geven voor een wedstrijd. Andere kant is, dat je vanaf november tot eind februari kans loopt op vorst en sneeuw en aangezien je je al heel lang van te voren op moet geven voor een wedstrijd, dit in zou houden dat je een half jaar lang niets doet, dat gaat ook een beetje ver.

Zelf afmelden houdt nou eenmaal in dat je moet betalen. Een organiserende vereniging zal alleen afmelden als dat echt niet anders kan (buitenlosrijbaan bijvoorbeeld), anders laten ze die wedstrijd mooi doorgaan en iedereen betalen die niet komt. Overigens is dat als jury ook geen pretje hoor, een starter, dan een kwartier niks, dan nog eens twee, daarna een half uur niks en ga zo maar door.

Van een organiserende vereniging mag je wel verwachten dat die er dan ook alles aan doen om hun wedstrijd zo glad (hahaha) mogelijk te laten verlopen, dus dat terrein zal volledig ijs/sneeuwvrij moeten zijn, er is gestrooid etc. Jammer is dat dat dus heel vaak niet het geval is en dat vind ik niet reëel. Als je besluit je wedstrijd door te laten gaan, dien je er ook voor te zorgen dat iedereen die komt, ook weer veilig wegkomt.
daffodil

Berichtdoor Truffel » 11 feb 2013 11:02

Ik vind dit ook eigen risico, zeker in de winter weet je dat het kan gebeuren. Ik had zelf ook wedstrijd toen de bak al een week bevroren was. Paard wel elke dag los en aan de molen gehad dus gewoon gegaan, voor de ervaring en om toch even te kunnen rijden.

Wel vind ik dat ze de wedstrijden af moeten lasten (of kosteloos afmelden) als het gevaarlijk is op de weg door gladheid, sneeuwstorm etc. Dan kan je gewoon echt niet komen.
Truffel

Berichtdoor The_Stig » 11 feb 2013 16:20

In de winter schrijf ik mij vaak in voor een locatie waar je t/m de woensdag van te voren zonder kosten kan afmelden. Als het dan volgens de voorspellingen gaat sneeuwen of iets zeg ik het bij voorbaat af. Het is toch wel een stukje eigen risico, soms is gladheid en sneeuw plaatselijk. Is dan niet te controleren voor een vereniging of je wel of niet veilig had kunnen komen.
The_Stig

Berichtdoor pzn » 11 feb 2013 17:35

The_Stig schreef:In de winter schrijf ik mij vaak in voor een locatie waar je t/m de woensdag van te voren zonder kosten kan afmelden. Als het dan volgens de voorspellingen gaat sneeuwen of iets zeg ik het bij voorbaat af. Het is toch wel een stukje eigen risico, soms is gladheid en sneeuw plaatselijk. Is dan niet te controleren voor een vereniging of je wel of niet veilig had kunnen komen.

HIer ook, de meeste verenigingen hanteren een week tot 4 dagen zonder betalen afmelden. Dus als ik weet dat het gaat vriezen, dan meldt ik mij snel af. Mocht het dan mee vallen, dan heb ik een kwestie van pech.
pzn

Berichtdoor The_Stig » 11 feb 2013 18:00

Doe ik ook zo! :DD
The_Stig

Berichtdoor papagroom » 15 feb 2013 00:17

Een nieuwe stelling is welkom op : stelling@live.nl
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom