Stelling#103:Zweepje.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#103:Zweepje.

Berichtdoor papagroom » 03 feb 2013 23:46

In de klasses van af M1,is een zweep niet meer toegestaan,terwijl juist de beginnende ruiter het loslopen met zo`n ding niet vertrouwd is.
Het favorite cadeautje voor de beginnende Penny is naast een poets koffer dan ook een spring zweepje......want met een langer exemplaar zie je ze maar zelden........maar heeft het eigenlijk wel zin,,,zo`n zweep....
Kort om deze week geen stelling,maar een vraag van een lezeres,,,,,wat is de zin en onzin van een zweep.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#103:Zweepje.

Berichtdoor Anne_GTI » 04 feb 2013 02:25

Ideaal om dazen weg te slaan, lastige honden op afstand te houden , aanranders mee te lijf te gaan, om auto's wat ruimere afstand te houden, om vervelende vuurwerk gooiende jongens van de fiets te slaan, om net wat sneller de bocht door te komen in een barrage omdat je hem gebruikt als extra begrenzing. En als die bij besluit om ineens voor een sloot te stoppen hem een oplawaai te verkopen Zodat ie alsnog op andere gedachten gebracht wordt. Maar voor die kleine manegemeisjes onderweg naar de manege heel belangrijk om hun fiets mee aan te sporen als ze al lichtrijdend naar de manege fietsen
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Mando » 04 feb 2013 06:21

Anne_GTI schreef:Ideaal om dazen weg te slaan, lastige honden op afstand te houden , aanranders mee te lijf te gaan, om auto's wat ruimere afstand te houden, om vervelende vuurwerk gooiende jongens van de fiets te slaan, om net wat sneller de bocht door te komen in een barrage omdat je hem gebruikt als extra begrenzing. En als die bij besluit om ineens voor een sloot te stoppen hem een oplawaai te verkopen Zodat ie alsnog op andere gedachten gebracht wordt. Maar voor die kleine manegemeisjes onderweg naar de manege heel belangrijk om hun fiets mee aan te sporen als ze al lichtrijdend naar de manege fietsen

Niet aan toe te voegen..... :haha: :haha: :haha:
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Heleen » 04 feb 2013 07:02

Wij kunnen niet zonder zweep,,,, :DD :DD
Een schizofreen is nooit alleen
Heleen

Berichtdoor Kiwiko » 04 feb 2013 07:52

k rij echt nooit met zweep, ja als ze echt NET onder het zadel zijn om te helpen mijn bedoelingen duidelijk te maken :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Zoo_ist » 04 feb 2013 08:21

Haha Anne, is alleen balen als de zweep tijdens het nemen van de wal (verkeersdrempels) tussen de spaken komt. Heb nog steeds een litteken op mijn kin. Daar zat namelijk geen cap! Hahahaha!

Verder rij ik nooit met zweep alleen als ik er in het beleren net op zit en nu bij What en Zoo om te kietelen met het spelen met piaffe en passage.
Zoo_ist

Berichtdoor janouk » 04 feb 2013 08:42

Net als Heleen, wij mennen nooit zonder zweep. Belangrijk onderdeel van de hulpen bij het mennen.
Met het rijden onder het zadel: ook altijd zweep bij mij :D handig als ik soms wat meer overtuigingskracht nodig heb. :D
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Musli » 04 feb 2013 08:44

Buiten heb ik hem altijd wel mee, deels vanwege de genoemde voorbeelden in de eerste reactie :') en deels om overtuigender te zijn bij 'enge' dingen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Onder de streep heb ik dat ding nooit nodig, maar; better safe than sorry!!
Met dressuur is het een beetje afhankelijk van waar we staan. Vroegah hoefde ik hem niet mee te nemen, want Zafira had altijd de turbo al aanstaan en daar helpt een zweepje ook geen drol bij. Nu dat beter gaat en ze wat rustiger is gaan bewegen merk ik dat ze toch wat traag in reactie is (geworden?) en neem ik hem mee om haar goed wakker te houden. Wederom, onder de streep gebruik ik hem bijna niet. Maar met sporen rijden... daar begin ik nog maar niet aan. Vrees dat ik daar nog niet goed genoeg voor kan rijden :')
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Lyonesse » 04 feb 2013 09:40

Ik heb idd ook altijd buiten een zweep. In de bak zo goed als nooit. Iid buiten wel, puur vanwege de veiligheid, niet omdat paard niet wil lopen :P Wel een lange, ik geloof dat mijn zweep 1 meter is met leertje. Maar penny's met een springzweep? Nah... En ze blijven ook maar aaien met die zweep, en dan ook nog op de schouder, want ja, anders moet je 1 hand loslaten om je paard op zijn kont of de plek van je kuit te aaien...
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor valaise » 04 feb 2013 10:33

En hier de vragenstellende lezer : :cheer: Jullie denken er niet anders over dan ik :love:

Zoals bekend (en zoniet, bij deze dan) heb ik sinds kort het dressuur-lesrijden weer opgepakt. Mijn instructrice wil me graag met zweep doen rijden, ikke echter niet.
In den beginne is mijn grootste bezwaar dat ikzelf sterk en correct genoeg moet zijn om de juiste beenhulpen te geven. Daarvoor een zweep gaan gebruiken vind ik persoonlijk een slecht uitgangspunt, want dan verbeter ik mezelf niet.
Soms zou een tikje geen kwaad doen bij mijn paard (om hem te doen inzien dat hij moet gààn voor mijn been, ipv de kat uit de boom te kijken) maar dan nog wil ik om die reden pas hulpmiddelen gebruiken, als ik zeker ben dat mijn input zijn maximum bereikt heeft.
De momenten dat hij in de piste probeert te dollen (oh een bakkabouter, hé een poort, wha help een hoefslag :crazy: ) zegt de instructrice keer op keer : "Hier zou je hem een ferme tik moeten geven, zodat hij ophoudt met die pogingen tot Spielerei" Maar ook daar kijk ik er tegenop om dat met een zweep aan te pakken. Ik wil zelf kunnen vooruitrijden en hem aan het werk zetten, zodat hij geen tijd heeft om links of rechts te springen, noch om te vertragen. Dat lukt me tot op heden niet altijd, maar 90% van de gevallen kan ik hem erdoor rijden zonder teveel heisa.
Dùùùùùs : ik vind zweepje eerder onzin omdat het in mijn geval mijn eigen tekortkomingen moet opvangen en niet zou dienen om het paard te "verfijnen".
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Musli » 04 feb 2013 10:34

wel is het voor mij zo, liever 1 tik dan 3 schoppen tussen de ribben...
Musli

Berichtdoor ElineS » 04 feb 2013 13:23

Ik rijd nooit met zweep. Sowieso al niet op de mijne, want die heeft aangeleerd dat de zweep harder betekend en dan is ze gewoon niet in te houden soms. Ik kan ook wel merken dat ze er een beetje bang voor is.

Op andere paarden pak ik de zweep er ook niet bij. Ik gebruik zweep sowieso niet snel als strafmiddel. Wanneer ik een zweep pak is het op een traag dier dat totaal niet aan het been is, als extra ondersteuning. Dan kietel ik eens bij mijn been of geef ik eens een tik, dat ze voorwaartser moeten.

Op de grond gebruik ik zo af en toe een zweep om te straffen. Vooral bij de fries die ik rijd. Die heeft, als ze opgewonden is, totaal geen oog voor waar ik sta. Als we op buitenrit gingen en mijn bijrijdster kwam met mijn paard aanlopen, dan was de fries zo hotel de botel. Die moest en zou, hoe dan ook, naar mijn paard toe en al loopt ze mij dan omver, kan haar geen ruk schelen. Nah, na een tijd werd ik dat zo zat. Zweep erbij en zo snel ze ook maar dacht geen rekening met mij te houden, kreeg ze een flink aantal klappen. Paarden hebben mij niet omver te lopen. Nu doet ze het dan ook niet meer.

Verder tja, ik gebruik het dus niet echt, maar een zweep kan best veel nut hebben. Als strafmiddel ben ik er niet zo voor, maar wel als hulpmiddel. Kietelen bij het been inderdaad, als je met grondwerk bezig bent is de zweep een mooie verlenging van je arm, tijdens het mennen, met vrijheidsdressuur. Een zweep heeft best veel nut.
ElineS

Berichtdoor s-Porter » 04 feb 2013 14:31

In tegenstelling tot de meeste hier rijd ik nooit maar dan ook nooit zonder zweep... Of ik moet er heel toevallig 1 hebben die er compleet van door het lint gaat maar die heb ik in al die jaren pas 2 gehad. Voor mij is een zweep het zelfde als sporen namelijk onmisbaar :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Mando » 04 feb 2013 15:05

Ik rij ook altijd met zweep maar ook meer om te kietelen

Ik rij wel weer zonder sporen.
Mando

Berichtdoor valaise » 04 feb 2013 15:16

Ik zou eerder met sporen willen rijden, als mijn been te kort schiet, dan een zweep te gebruiken als aandrijving.
Hoewel, nu ik er zo over denk, als je naar verzameling moet, dan is die extra morele druk (van een "lillend" zweepje) op de achterhand waarschijnlijk wel heel handig.
valaise

Berichtdoor Anne_GTI » 04 feb 2013 16:38

Zoo_ist schreef:Haha Anne, is alleen balen als de zweep tijdens het nemen van de wal (verkeersdrempels) tussen de spaken komt. Heb nog steeds een litteken op mijn kin. Daar zat namelijk geen cap! Hahahaha!

Verder rij ik nooit met zweep alleen als ik er in het beleren net op zit en nu bij What en Zoo om te kietelen met het spelen met piaffe en passage.

:haha: :haha: :haha:
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor Musli » 04 feb 2013 16:44

ik ben er ook niet principieel op tegen om de zweep als strafmiddel te gebruiken, zolang de straf terecht is. Ik zou geen paard straffen als iets nieuws niet meteen lukt bijvoorbeeld. Maar wel als hij uithaalt naar mijn been.
Musli

Berichtdoor s-Porter » 04 feb 2013 16:59

Musli schreef:ik ben er ook niet principieel op tegen om de zweep als strafmiddel te gebruiken, zolang de straf terecht is. Ik zou geen paard straffen als iets nieuws niet meteen lukt bijvoorbeeld. Maar wel als hij uithaalt naar mijn been.

Juist... of als hij me met mn kop door het dak wil gooien... Dan straf ik toch wel heel reeel met zweep :DD
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor FidoDido » 04 feb 2013 19:45

s-Porter schreef:
Musli schreef:ik ben er ook niet principieel op tegen om de zweep als strafmiddel te gebruiken, zolang de straf terecht is. Ik zou geen paard straffen als iets nieuws niet meteen lukt bijvoorbeeld. Maar wel als hij uithaalt naar mijn been.

Juist... of als hij me met mn kop door het dak wil gooien... Dan straf ik toch wel heel reeel met zweep :DD

Idem :DD
Ook om spielerei de kop in te drukken, mijne ging toch echt wel mijn grenzen opzoeken en met zweep heb ik dan net iets meer te vertellen. Nu is het eigenlijk niet meer nodig om te straffen maar af en toe probeert hij het nog eens. Verder gebruik ik een zweep als hij wat lui is voor het been of om even te kietelen voor meer activiteit of buiging.
Maar hoewel ik m meestal wel erbij heb, gebruik ik m nog zelden.

Met het inrijden van dit paard een tijdje met zweep gereden, toen een hele tijd zonder iets, nu met sporen en zweep trainen en alleen sporen op concours. En eerlijk, dat is niet altijd alleen voor de verfijning, maar daar zijn we druk mee aan het werk.
FidoDido

Berichtdoor Kiwiko » 04 feb 2013 19:59

Bij corrigeerders reed ik ook altijd wel met zweep eigenlijk :) Maar altijd wel met de bedoeling om dat onding (want die zitten mij altijd in de weg :D ) zo snel mogelijk weer weg te gooien......
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 05 feb 2013 08:30

Sporen gebruikte ik idd wel soms. Mijn paard was prima voor het been, iets aandrukken met de kuit en ze ging. Viel ook haast nooit terug in tempo ofzo, maar soms... Soms moest ze even een geheugensteuntje hebben dat ze toch echt naar die benen moest luisteren, dus als ze weer eens vergeetachtig werd, reed ik een dagje met sporen. En dan konden ze weer een paar maanden de kast in :DD
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Mando » 05 feb 2013 08:54

Die van mij is altijd vergeetachtig (goh van wie zou hij het hebben) :haha:
Mando

Berichtdoor valaise » 05 feb 2013 09:30

:haha:
valaise

Berichtdoor Lyonesse » 05 feb 2013 09:34

Even voor de duidelijkheid; het was niet zo dat ik haar die ene dag met sporen, de lucht uit haar longen trapte hoor :DD Dat ze er waren was meestal al genoeg :)
Lyonesse

Berichtdoor Boeiend » 05 feb 2013 11:20

Ik rij ook altijd met zweep, of en hoe ik hem gebruik hangt van het paard en het niveau af.
Boeiend

Volgende

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week