Stelling#102:Krukje

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Re: Stelling#102:Krukje

Berichtdoor Breghje » 01 feb 2013 11:30

Ik ben 1.62 hoog, en stap in de regel zowel met als zonder krukje op. Tot ik op HE een paar jaar geleden zo'n drukverdeler zag waarop live gemeten werdt hoe eea op de paardenrug drukte als je zonder en met krukje opstapte, uiteraard zonder in het zadel neer te ploffen. Daarvan was ik zo onder de indruk omdat als ik het me goed herinner je door het hangen je gewicht verdubbeld en dat aan één kant van je paard, dat ik meteen met kruk ben gaan doen.

Bij Bregh was het ook beter volgens de chiro, rechts erop met kruk en links eraf. Ben dat zo gaan doen tot ik niet meer op Bregh kon rijden.
Breghje

Berichtdoor The_Stig » 01 feb 2013 11:32

Ik stap altijd af met 1 voet nog in de beugel. Dus rechterbeugel uit, been er overheen, even blijven hangen, klopje op de hals en rustig andere voet uit de beugel en je op de grond laten zakken. Vooral met jonge dieren is het handig om niet allebei de voeten tegelijkertijd uit de beugel te doen. :DD
The_Stig

Berichtdoor Breghje » 01 feb 2013 11:37

The_Stig schreef:Ik stap altijd af met 1 voet nog in de beugel. Dus rechterbeugel uit, been er overheen, even blijven hangen, klopje op de hals en rustig andere voet uit de beugel en je op de grond laten zakken. Vooral met jonge dieren is het handig om niet allebei de voeten tegelijkertijd uit de beugel te doen. :DD

Zo doe ik het ook idd. Al is met ook niet altijd handig, eentje vondt het klopje onverwachts blijkbaar en ik merkte dat ik ineens heul hoog was. :haha: En daarna ineens weer een heel stuk lager zat. :D
Breghje

Berichtdoor MyWishMax » 01 feb 2013 12:24

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Beeb goed vast moest houden de 1e paar keer met afstappen. Maar ik stond dan al wel op de grond.
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Lyonesse » 01 feb 2013 14:22

ryan schreef:Gelukkig wordt de bak hier vaker gesleept :P

En hoe stappen jullie af dan?
Ik zie zoveel ruiters met krukje opstappen want dat is beter voor de rug en het zadel, maar met afstappen zie ik ze alsnog aan de linkerkant hangen in 1 beugel.

Ik heb geleerd af te stappen door beide beugels uit te doen en dan met een zwaai eraf.
Geen gehang aan 1 kant en geen kans te blijven hangen in 1 beugel.

Doe ik ook. Beide voeten uit de beugels, rechterbeen erover zwaaien en meteen afspringen.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor pzn » 01 feb 2013 16:19

The_Stig schreef:Ik stap altijd af met 1 voet nog in de beugel. Dus rechterbeugel uit, been er overheen, even blijven hangen, klopje op de hals en rustig andere voet uit de beugel en je op de grond laten zakken. Vooral met jonge dieren is het handig om niet allebei de voeten tegelijkertijd uit de beugel te doen. :DD

Ik vind juist met jonge beesten het handiger om beide voeten uit de beugels te doen en dan eraf :D
pzn

Berichtdoor janouk » 01 feb 2013 16:49

Grappig, wie had nu gedacht, dat dit zo'n druk bezette stelling zou worden :DD
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Anne_GTI » 01 feb 2013 21:20

Ik weet niet eens hoe ik afstap... Daar moet ik de volgende keer eens op letten. Ik kom altijd wel beneden maar hoe... Geen idee. :haha:
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor The_Stig » 01 feb 2013 22:30

ryan schreef:

En ik deed juist beide beugels uit door de jonge dieren. Zo dus ook aangeleerd door de handelstal waar ik reed.
Daar hang je dan met 1 voet er nog in, paard schrikt ergens van... je hebt geen bal te zeggen als je er al naast hangt :)
Dan heb ik nog veiligheidsbeugels die openklappen, maar als je die niet hebt?
Ik heb 2 keer mensen zien hangen in de beugel...das eng

Heb verschillende paarden met op en afstap problemen gereden. Zodra ik mijn been er bij het afstappen overheen deed gingen ze er van door. Dan is het juist handig als je je been eventueel weer terug kan doen en weer kan gaan zitten.
The_Stig

Berichtdoor Billy » 01 feb 2013 22:49

Ik stap met mijn 1.78 en 66 kilo op 1.73. Zonder krukje.
Madam wil slecht stilstaan naat een krukje, en ik vind het zelf ook niet erg prettig opstappen. En ik kom dr nog vrij moeiteloos op :D
Don't fuck with me, I fuck back!!
Billy

Berichtdoor Mando » 02 feb 2013 06:23

Ligt eraan of het krukje er staat maar gelukkig heb een niet zo'n grote pown dus ik kan er prima op zonder krukje
maar staat hij er dan gebruik ik hem wel.

Ik zou nooit een groot paard willen.. kan ik nooit opkomen joh.... :DD
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor papagroom » 08 feb 2013 22:30

Een nieuwe stelling is welkom op stelling@live.nl
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Vorige

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week