Stelling#102:Krukje

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#102:Krukje

Berichtdoor papagroom » 27 jan 2013 21:41

Deze zat deze week in de mail box.

Omdat er bij de Aldi hele handige krukjes nu in de aanbieding zijn…

Er zijn mensen die zonder krukje niet eens op hun paard kunnen komen…. Ik snap dat het voor de rug van het paard fijner is om met een krukje op te stappen en je zadel is er vast ook blij mee. Maar ik vraag me weleens af of je er uberhaupt op moet stappen als je er zonder niet eens op kunt komen…. Dan lijkt mij er toch iets mis te zijn met de combinatie of de (over)conditie van de ruiter.

De stelling van deze week is dus: Je moet zonder opstapje op kunnen stappen.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#102:Krukje

Berichtdoor Dorien66 » 27 jan 2013 21:50

Ik stap altijd met krukje op, of muurtje, of spatbord trailer. Maar... Ik kom er zonder ook op. Het lijkt me uiterst onhandig als je dat niet kunt... Maar om nou te zeggen dat je helemaal niet op een paard moet gaan zitten als je niet zonder kunt, gaat me iets te ver. Nogmaals, het lijkt me niet handig, maar ook niet noodzakelijk (ik ken een heel klein vrouwtje met een enorm paard, ik betwijfel of ze zonder krukje erop komt, maar rijden kan ze!)
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 27 jan 2013 21:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor breezy302 » 27 jan 2013 21:51

Op mijn eigen pony kon ik gewoon opstappen. Op paarden met een normaal formaat ook maar op een paard van 1.83 ja daar pakte ik toch echt een stoel bij!
breezy302

Berichtdoor Zoo_ist » 27 jan 2013 21:59

Ik stap altijd op zonder krukje. Gewoon vlug en soepel en denk ik een stuk prettiger dan iemand met een krukje die er nog steeds op neer ploft.
Zoo_ist

Berichtdoor pzn » 27 jan 2013 22:01

Ik stapte altijd op zonder krukje, maar sinds een aantal jaren niet meer, omdat precies met mijn linkerbeen omhoog doen het gelijk in mijn rug schiet.

En moet zeggen, als je het eenmaal gewend bent, dan redt je het niet zonder krukje. Tenminste niet op 1.83 :D 1.70 red ik nog wel zonder :D
pzn

Berichtdoor papagroom » 27 jan 2013 22:03

Als je er zonder opstapje niet op kunt komen....zou ik maar geen buitenrit maken......je zal er toch maar,om wat voor oorzaak dan ook,af moeten....kun je lopend naar huis..... :DD
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor valaise » 27 jan 2013 22:07

Niet eens.
Sven is 1.78 en ikke maar 1.70. Ik slaag er niet in om in één flinke beweging op te stijgen zonder krukje.
Ik moet al bijna met mijn voet ter hoogte van mijn borst om in de beugel te geraken. Dus met één voet die bijna 1.50 van de grond is, mijn eigen gewicht naar boven duwen (om en bij de 66kg). Laat mij nou net toch niet zò lenig zijn.
Alternatief is aan het paard gaan hangen om mezelf letterlijk in het zadel te hijsen.
Dan riskeer ik dat hij zich gaat verzetten (als in benen verplaatsten, en dus niet bedoeld als protest !) om z'n evenwicht niet te verliezen.
En als er iets is wat ik een hekel aan heb, is een paard dat niet netjes blijft stilstaan als je opstapt.

Dus ik doe mèt, veel paardvriendelijker in mijn geval.

EDIT : ik maak me geen zorgen over buitenrit. Er is altijd wel iets te vinden dat als opstapje kan dienen, als vraag ik voetje aan een voorbijganger :D
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor pzn » 27 jan 2013 22:43

papagroom schreef:Als je er zonder opstapje niet op kunt komen....zou ik maar geen buitenrit maken......je zal er toch maar,om wat voor oorzaak dan ook,af moeten....kun je lopend naar huis..... :DD

Hahaha! Dan heb je toch altijd wel ergens een boomstam of een bankje! Of gewoon een opstapbeugel.
pzn

Berichtdoor Okidokie » 27 jan 2013 22:59

Ik kom er niet op zonder krukje. Kan amper kracht zetten op mijn linkerbeen en rechts ben ik niet soepel genoeg. Kan er met veel moeite op komen zonder krukje maar dan ziet het eruit alsof ik een boom aan het beklimmen ben.
Okidokie

Berichtdoor Kiwiko » 28 jan 2013 07:10

ik heb nooit met een krukje opgestapt, lijkt me ook doodeng :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Snotverdorie » 28 jan 2013 07:39

Toen ik aan mijn knie geopereerd was heb ik een tijdje uit noodzaak met een krukje opgestapt. Maar ik vind het maar niks, ding staat altijd in de weg als je opgestapt bent, moet je weer iemand vragen het weg te zetten :DD
Zonder dus.
Snotverdorie

Berichtdoor Dorien66 » 28 jan 2013 08:37

Snotverdorie schreef:Maar ik vind het maar niks, ding staat altijd in de weg als je opgestapt bent, moet je weer iemand vragen het weg te zetten :DD

In de weg? In een bak van 20x40? :dontknow
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
Dorien66

Berichtdoor MyWishMax » 28 jan 2013 09:09

Ik stapte altijd met krukje op, behalve op wedstrijd. Krukje stond bij ons bij de ingang van de bak/uitgang van de stal, dus erop stappen en dan naar binnenbak of naar buitenbak. Op wedstrijd was het niet heel veilig om met krukje op te stappen, omdat hij nog wel eens wilde gaan flippen en dan wil ik geen krukje eronder hebben. :D

Ik kom zonder krukje er net zo makkelijk op, maar doe het voor zadel en rug van paard. En het krukje staat dus nooit in de weg.
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Dorien66 » 28 jan 2013 09:14

MyWishMax schreef:Ik kom zonder krukje er net zo makkelijk op, maar doe het voor zadel en rug van paard. En het krukje staat dus nooit in de weg.

+1
Dorien66

Berichtdoor Boeiend » 28 jan 2013 09:16

Ik kom er wel op, ook al zijn ze best groot (de meeste zijn 1.80 of net er onder). Maar ik gebruik altijd een trapje. De meesten zetten hun buik wat uit en dan gaat het zadel toch wat schuiven als je er op stapt. Ik vind het wel bij een wat jonger ding onhandig, dan gaat zo'n trapje toch wat moeilijker. Ik stap sneller zonder op.
Boeiend

Berichtdoor janouk » 28 jan 2013 09:39

ik stap altijd op met krukje thuis. Op wedstrijd en buiten zonder; gelukkig lukt me dat nog net :DD
Als Janouk denkt dat ze klaar is met de training (en dat is meestal eerder dan ik), dan parkeert ze keurig langs het krukje en kijkt om: He, je kan er hier af hoor.
Heel gek :ssst want bij het opstijgen wil ze nooit zo precies er naast parkeren. :D Volgens mij is het een hint. :D

@zooist
als jij met dat belachelijke insanity programma nog een krukje nodig zou hebben :D :haha:
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Zoo_ist » 28 jan 2013 09:44

@janouk, ik ben inderdaad behoorlijk uitgerekt inmiddels :haha:
Zoo_ist

Berichtdoor Kinke » 28 jan 2013 10:23

Zooist...al lekker insane?? :D
En waarom "ploft' iemand die met een krukje opstapt erop volgens jou?
Heb recent nog een filmpje gezien waarop je kunt zien wat er zoal gebeurd met het zadel en met de rug van een paard als je opstapt...weet alleen niet meer waar ik het gezien heb :D
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor MyWishMax » 28 jan 2013 10:25

Volgens mij bedoelt Zooist dat zonder krukje opstappen beter is dan met een krukje, als je jezelf nog laat ploffen. ;) Niet dat iedereen die met krukje opstapt, ploft. :D
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Zoo_ist » 28 jan 2013 10:42

MyWishMax schreef:Volgens mij bedoelt Zooist dat zonder krukje opstappen beter is dan met een krukje, als je jezelf nog laat ploffen. ;) Niet dat iedereen die met krukje opstapt, ploft. :D

Dank u voor de uitleg!
Zoo_ist

Berichtdoor valaise » 28 jan 2013 10:54

Gebruikt iemand van jullie zo'n opstapbeugel ?
Ikke niet uit ijdelheid :ssst , want dan heb ik links en rechts een verschillende beugel hangen. :|
Maar vooral omdat ik veiligheidsbeugels heb (zo'n omklik-type) en met dat opstapmodel zit je terug met een gewone beugel.

Is dat geen gat in de markt ? Veiligheids-opstapbeugel ! Wie ontwerpt ze ?
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Berichtdoor Snotverdorie » 28 jan 2013 11:25

Dorien66 schreef:
Snotverdorie schreef:Maar ik vind het maar niks, ding staat altijd in de weg als je opgestapt bent, moet je weer iemand vragen het weg te zetten :DD

Ja? :dontknow
Snotverdorie

Berichtdoor Zoo_ist » 28 jan 2013 11:44

Snotverdorie schreef:
Dorien66 schreef:

Ja? :dontknow

Nou, dat vind ik ook wel vervelend.

Dan zetten ze zo'n ding precies op de hoefslag of de binnenhoefslag of in het midden.
Als je dan met een krukje op wil stappen, leer je paard dat stilstaan in de hoek en stap vanuit de hoek op.
Zoo_ist

Berichtdoor Boeiend » 28 jan 2013 11:47

Mij staat het ook niet in de weg, bak is groot genoeg om er langs te rijden.
Boeiend

Berichtdoor MyWishMax » 28 jan 2013 11:49

Of zorg dat je met z'n 2en bent. :D Ik was zo aso dat ik altijd wel een 'groom' bij me had. Maar ik leende haar ook uit :haha:

Ik snap dat in de weg staan wel, ik heb echt aanleg om dan precies daar een wending te rijden en er half overheen te rijden. Op oude stal stonden er ook mestbakken in het midden, pionnen, krukjes en noem maar op. Ik reed daar altijd half overheen.....
MyWishMax

Volgende

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week