Stelling #100 :LDR.

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling #100 :LDR.

Berichtdoor papagroom » 14 jan 2013 22:00

LDR; je werkt of aan de aanleuning of aan het tempo. Nooit aan beide tegelijk.‏
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling #100 :LDR.

Berichtdoor Musli » 14 jan 2013 22:14

kan dat uberhaupt afzonderlijk?
Let's eat, grandma. --- Let's eat grandma.
Correct interpunction saves lives!
Musli

Berichtdoor Kiwiko » 14 jan 2013 22:21

Ben blij met de 100ste stelling :)

Volgens mij heeft tempo helemaal niks met aanleuning te maken en is tempo ook niet een voorwaarde voor aanleuning :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Esther » 14 jan 2013 22:26

Tja, dat artikel heb ik ook gelezen...En weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden. Ik denk dat het niet zo zwart-wit is in ieder geval. Ja, je moet geen hulpen door elkaar gaan geven omdat dat uiteraard verwarrend is. Maar als ik wat aan het schakelen ben of zelfs wanneer ik ze een keer flink vooruit zet, mogen ze toch zeker niet de aanleuning verbreken of de kop erop zetten. Tenzij het jonkies zijn, die mogen eerst nog even doen wat ze willen met het hoofd tot ze netjes in balans zijn. Maar ik heb een schurfthekel aan paarden die alleen voorwaarts gaan als ze zo lang mogen worden als ze willen. Die kan je wel aan het been maken zonder aan de voorkant te zitten, maar op het moment dat je ze dan wel gewoon weer in contact hebt en aanleuning vraagt, gaan ze meestal alsnog niet voorwaarts en kan je weer opnieuw beginnen.
Esther

Berichtdoor Anne_GTI » 14 jan 2013 22:36

De stelling kwam ook nav dat artikel. Voor zover ik nog twijfels had over LDR was ik er na het lezen wel klaar mee. Dan maar ouderwets uit dat duitse boekje blijven rijden. Daar kan het een niet zonder het ander :DD

Alleen jammer dat ik nu ineens een nummer van Nick en Simon in m'n hoofd krijg....
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor pzn » 14 jan 2013 22:48

Welk artikel gaat het om?
pzn

Berichtdoor Anne_GTI » 14 jan 2013 23:03

Artikel in de Bit door Karin Retera.
Gaat een ruiter naar de kapper. Komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....
Anne_GTI

Berichtdoor isis » 15 jan 2013 07:37

De foto in dat artikel van een ontspannen LDRbeeld, kwam op mij helemaaaaal niet zo relaxt over,
maar dat kan ook aan mij liggen.........
Tja, of hand, of been,
Iemand is weer ergens in oude systemen gaan shoppen, want dat komt regelrecht uit de Franse klassieke school.
Zonder dat gekrul dan.
Er bestaat niks nieuws in de paardrijderij.
Ik ga met Anne mee.
Gewoon lekker op zijn Duits!
isis

Berichtdoor Zoo_ist » 15 jan 2013 07:55

Het frappante is dat dit stuk geschreven is door iemand die alleen voor bit zo traint.
En anders niet.

De essentiële fout in dit stukje is dan ook deze stelling.

In het LDR maak je wel zeker gebruik van tempocontrole, gelijktijdig met het werken aan de aanleuning. De aanleuning moet nl van de opgewekte energie komen.

Jammer dit, want geen fijnere en vriendelijkere rijstijl dan correct uitgevoerde LDR.

Het gaat erom dat je geen tegenstrijdige hulpen geeft. Veel mensen trekken een paard rond en dat is dus absoluut niet de bedoeling. En zeker niet als je ze dan ook nog eens vooruit gaat schoppen. Dan doe je aan wannabee LDR en dat is waar iedereen terecht zo tegen protesteert!

Maar die discussie is al 19764989 keer geweest.
Zoo_ist

Berichtdoor Lyonesse » 15 jan 2013 10:05

Anne_GTI schreef:De stelling kwam ook nav dat artikel. Voor zover ik nog twijfels had over LDR was ik er na het lezen wel klaar mee. Dan maar ouderwets uit dat duitse boekje blijven rijden. Daar kan het een niet zonder het ander :DD

Alleen jammer dat ik nu ineens een nummer van Nick en Simon in m'n hoofd krijg....

Pak maar mijn haaaaaaaaand, stel niet teveel vraaaaaaageeeen. :D

Imo heb je weldegelijk beide nodig. Zonder energie, geen aanleuning. Paard moet in zijn eigen tempo lopen, niet eronder, niet eroverheen. Te hard krijg je geen aanleuning, zonder tempo werkt de motor niet en krijg je ook geen aanleuning.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor s-Porter » 15 jan 2013 12:11

Ik lees geen Bit...

Maar ik werk nooit echt aan mijn aanleuning... Wel aan zaken waardoor mijn aanleuning beter wordt.
Gebrek aan smaak valt niemand te verwijten :DD
s-Porter

Berichtdoor Dorien66 » 15 jan 2013 13:26

Ik vond het sowieso een heel slecht artikel. Duidelijk dat er x pagina's gevuld moesten worden, en er eigenlijk onvoldoende tekst was. Alles is 'uitgerekt'. Daarbij staan er, zoals Zoo terecht opmerkt, ook nog een tegenstrijdigheden in...

Mijn mening: aanleuning is een resultaat, geen middel. 'Werken' aan de aanleuning doe ik dan ook niet. Die komt wel goed.... Of niet :D
Ik kan niet begrijpen, niet verdragen dat men een mens beoordeelt niet naar wat hij is, maar naar de groep waar hij toevallig toe behoort.
- Primo Levi, Is dit een mens -
Dorien66

Berichtdoor Anne_GTI » 16 jan 2013 00:15

Die foto's kreeg ik helemaal de kriebels van. De bespiering van dat paard is niet goed. Hij moet voor de schouder veel meer spier hebben en niet alleen daar bovenaan de hals.
Anne_GTI

Berichtdoor Lyonesse » 16 jan 2013 07:38

Vind het heel eerlijk gezegd nou niet zo speciaal om bij de stelling een krantenartikel te gaan bespreken, zonder dat het artikel ook daadwerkelijk bij staat. Heb tot dusver nog geen zinnige bijdrage geleverd, maar dat gaat zo ook niet gebeuren, want ik heb geen bit, en ken bovengenoemde vrouw ook niet. Jammer.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor papagroom » 19 jan 2013 00:47

Nieuwe stellingen zijn welkom op stelling@live.nl
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Kiwiko » 19 jan 2013 10:24

papagroom schreef:Nieuwe stellingen zijn welkom op stelling@live.nl

Ik ga heel hard nadenken.......... :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week