Stelling#121:Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Discussier mee in onze wekelijkse stellingen.

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Forumregels
Wil je een stelling insturen dat kan naar: STELLING@LIVE.NL
De enigste voorwaarde is dat de stelling iets te maken heeft met paarden.

Stelling van de nieuwe week al geopend, de discussie van voorgaande weken kan gewoon doorgezet worden in het daarvoor geopende topic.

Stelling#121:Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevoel?

Berichtdoor papagroom » 22 aug 2015 23:43

Als je met vrouwen over rijden praat,komt vaak naar boven dat het vooral een kwestie van aanvoelen is.
Je moet goed voelen hoe je paard op je hulpen reageert , je moet aanvoelen hoe hij in bepaalde omstandig heden reageert,etc,etc.
Mannen daarentegen zien het allemaal vaak wat technischer....
Op de meeste maneges,stallen,fora enz,komen we echter minimaal 95% vrouwen tegen,en misschien nog wel meer,terwijl er verhoudingsgewijs veel meer mannen doorstromen naar de topsport.
Hoe zou dit komen ?
Zit er werkelijk zo veel verschil in de benadering van het rijden tussen man en vrouw?
Ik moet hier bij zeggen dat ik zelf in het verleden ook duidelijk meer van instructeurs geleerd heb als van instructrices ,maar dat kan er natuurlijk ook aan liggen dat het van man tot man anders communiceert, als van man tot vrouw.
Alhoewel ik ook legio vrouwen ken,,en dit zijn vaak de betere ruiters,,die liever les krijgen van een man.
De stelling is als volgt : Vrouwen rijden anders dan mannen
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Re: Stelling#121:Mannen versus vrouwen--Techniek versus gevo

Berichtdoor Kiwiko » 23 aug 2015 09:13

ik denk dat inderdaad het gevoel belangrijker is dan de technische uitvoering en ook dat vrouwen daar beter in zijn maar dan heb ik het wel sec over dressuur want bij het springen is de techniek belangrijker dan het gevoel.

Ik denk ook dat vrouwen inderdaad meer gevoel hebben dan mannen, maar daarintegen technisch minder capabel zijn :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marreke » 23 aug 2015 22:37

Vrouwen rijden anders dan mannen, da's waar. Maar dat verklaart volgens mij niet waarom er op maneges, fora en stallen 95% vrouwen zijn terwijl in de topsport dat percentage zo'n beetje omgekeerd is.
Ik denk dat in de topsport meer mannen rijden omdat mannen veel competitiever zijn. Ga wat stappen lager, kijk net onder de subtop, en daar zijn de vrouwen wèl weer oververtegenwoordigd.
Zeker op dressuurniveau begint het percentage meer en meer gelijk te trekken. In het springen is het nog weer anders maar daar weet ik te weinig van om daar een mening over te hebben.
In eventing, een zeer technisch onderdeel, zijn er dan wel weer meer dan 5% vrouwen.
Hoe het in het mennen zit weet ik echt niet, dat volg ik niet. Ja, daar is een Hollander met een vierspan die wel goed is. Toch?

Is het "meer op gevoel" rijden van vrouwen dan de schuld dat ze niet in de top meedraaien of is er een andere reden? Veel vrouwen durven nog steeds hun carrière in de ruitersport niet op de eerste plek te zetten. De vrouwen die dat wel durven, willen èn doen komen doorgaans heel ver.
En is het "technische" rijden van mannen altijd zo'n goed idee? Heb laatst in Aken een combinatie gezien waarvan ik zei: "man, ik weet dat je je paarden meestal goed aanvoel dus gooi voor een minuut of twee je techniek even weg. Dan kun je daarna gewoon rustig je proef rijden."
Helaas kon hij mij niet horen...

Mannen en vrouwen rijden anders, maar het één is niet persé slechter dan het ander.
Marreke

Berichtdoor Kiwiko » 24 aug 2015 07:56

ik denk dat ondanks eventing natuurlijk een technisch hoogstandje is............. heb je bij eventing wel weer meer gevoel nodig dan met springen :) dus daar is de combinatie gevoel en techniek weer belangrijker maar toch met de techniek als boventoon........ dier moet er wel heel overheen en je moet aan kunnen voelen of die durft/kan/niet wil/angst/onzeker/te zeker/ en ga zo maar door :) want het paard zn "toestand" bepaald hoe de ruiter technisch op de hindernis afgaat :)

mannen rijden anders dan vrouwen dat staat vast. Mannen en vrouwenlijven zijn qua uitvoering en bespiering zo anders dat dit ook niet anders kan :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor papagroom » 24 aug 2015 22:45

Wat mij vaak opvalt is dat wanneer een paard niet doet wat je van hem verwacht,de gemiddelde vrouw zich afvraagt ,,,waarom doet ie het niet,en de gemiddelde man,,,hoe laat ik hem dat doen.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Kiwiko » 25 aug 2015 07:04

hmmm daar moet ik even over nadenken, ik denk wel dat mannen over het algemeen kordater zijn in hun optreden ja :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marreke » 25 aug 2015 20:40

Zeker bij onverwachtse problemen of schrikreacties neig ik dan meer naar een mannelijke manier van reageren denk ik. Ik wil "dit" maar jij wilt dit niet en toch ga je "dit" doen. Via links of via rechts of als het nodig is zelfs achteruit! Hoe dan ook, je gaat "dit" doen. Voor waarom is dan geen plaats.

Ik denk dat zowel mannen als vrouwen het vooral moeten hebben van hun eigen specifieke vaardigheid. Er zijn trouwens ook mannen die zich eindeloos afvragen waarom...

Er zullen altijd paarden zijn die in principe voor een vrouw niets zullen doen maar voor een man alles, en omgekeerd. Tenzij de vrouw als man reageert of de man als vrouw. Die paarden zoeken echt een "waarom" of een "hoe" ruiter. En of de 'waarom" ruiter een man of vrouw is maakt niet uit, zolang het paard zich maar begrepen voelt.
Met dat in gedachte... maakt het eigenlijk niet uit of een man of een vrouw op een paard zit. Het gaat er om hoe het paard op de ruiter reageert.
Marreke

Berichtdoor Sigrid 1182 » 28 aug 2015 12:13

Voor mij maakt t niet uit, mannen of vrouwen die rijden.

Het heeft met gevoel en techniek te maken. En er zijn maar weinig die hun gevoel en techniek kunnen ontwikkelen en simpel kunnen blijven rijden.

Op elk dressuurnivo zie ik goede ruiters/amazones heule slechte. In de top is t helemaal triest...die zouden toch beter moeten weten...maar die zijn maar met 1 ding bezig.....geld! En niet meer met welzijn van paard.

In de springsport word een paard meer in zn waarde gelaten en gerespecteerd, als ie maar over t hout komt.
Persoonlijk heb ik t liefst ook een harmonieus gebouwd springpaard met motor achterin. die kunnen ook met gemak hoog in de dressuursport lopen...
Sigrid 1182

Berichtdoor Desiree » 02 nov 2015 20:48

Dat vind ik ook, dat een springpaard meer in de waarde gelaten wordt.

Dressuur komt eigenlijk boven een bepaald niveau té nauw. Het paard moet zich zo overgeven dat hij eigenlijk in zijn kern aangetast wordt, vind ik. Ik zie dat trouwens ook in bepaalde takken van hondensport. Honden moeten dan zó gehoorzamen dat ze willoos gemaakt worden.

Ik las vandaag nog een uitspraak hierover van een Italiaanse springruiter in de Bit hierover. Moet dadelijk nog even terugkijken wat hij nu precies zei.

Maar om op de topic titel terug te komen, mannen hebben meer kracht. En dat wat je hebt, dat gebruik je meestal ook. Heb je geen kracht, zul je meer gevoel moeten ontwikkelen.
Ik denk dat als je een paard met kracht rijdt dat dit ten koste gaat van het correcte lichaamsgebruik van een paard. De meeste kracht wordt dan met handen gebruikt, en meer handgebruik leidt meestal tot minder rug gebruik.
Desiree

Berichtdoor Kiwiko » 03 nov 2015 08:32

Zeker waar........... !! :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor sasja0705 » 03 nov 2015 16:07

Nog niet alles gelezen maar moet t toch even kwijt :D :
Manlief en ik zijn het beste voorbeeld van techniek versus gevoel...
Hij rijd eerst n paar jaar maar is een wandelnde encyclopedie, leest van alles, zuigd video's op en probeert het letterlijk om te zetten.
Dus :als ik met mijn linker hand dit doe en met mijn zitknobbel dat en met het been dit... dan moet t lukken.

Wat hij dan alleen vergeet is nr 1: de motoriek van een 50er is niet helemaaaaal zo soepel meer Plus door al de theorie kan die niet voelen wat er onder hem gebeurt.
Ik verbaas mij iedere keer weer ,hoe gelaten zijn merrie hieronder blijft.... die zie je letterlijk denken: " waar is die nou weer mee bezig, maar ok, ik zal wel raden wat hij bedoeld "
En ja hoor, die twee lukt het ook nog :haha:
sasja0705

Berichtdoor Kiwiko » 03 nov 2015 19:58

hahahaha zoet :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Keer terug naar Poetsplaats stelling van de week