Welke stal kiezen?

Voor alle discussies en vragen over voeding, stalling en weidegang

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Welke stal kiezen?

Berichtdoor ElineS » 03 sep 2014 09:04

Hij staat ook al op bokt, maar misschien zijn hier nog wat bokkers die advies hebben :D. Beide hebben hun voordelen en nadelen en ik kom er niet zo goed uit welk voordeel zwaarder weegt tegen welk nadeel... Oftewel, ik heb een dilemma :P.

Mijn paard gaat verhuizen van Assen naar Groningen vanaf 1 oktober. Ik studeer nu namelijk in Groningen, nu voor een jaar en ik woon hier ook al anderhalfjaar. Mijn paard heb ik toen in Assen gelaten. Mijn vader verzorgd haar en ik had voor doordeweeks een bijrijder om haar in conditie te houden. Ik reed zelf in het weekend, vakanties of als ik doordeweeks een dag vrij was... Maar ik heb het nu zo druk in Groningen dat ik ook weleens een weekend oversla.. En doordeweeks op een vrije dag ook eigenlijk geen tijd heb om naar Assen te reizen.. Dus hoewel ze daar de ideale stalling heeft, ik heb niet veel aan mijn paard en dat vind ik niet zo leuk meer.

De laatste twee week ben ik heel Groningen op mijn fiets door gereisd op zoek naar de perfecte stalling. Ik kwam in wijken, allerlei dorpjes en fietste routes die ik normaal nooit zou fietsen. Ik kwam erachter dat Groningen en omgeving best mooi is... Maar dat alles ook best ver is op de fiets :p

Maar goed... Ik heb na zo'n 10 stallen te hebben bezocht, een selectie van twee waartussen ik twijfel... Ik zal alle voor en nadelen eens op een rij zetten.

Stal 1
*Vervoer
- 30 min fietsen
- Of 2 minuten fietsen naar station (woon er dichtbij) 3 minuten trein en bij aankomst, 5 min fietsen. Dus nog niet eens een kwartier reizen met de trein. Ook ideaal met slecht weer. Fiets op het station plaatsen daar en klaar.
*Stalling
- Overdag zolang het weer en het land het toelaat met andere paarden samen weidegang, van 9 tot 5/6. In de winter hetzelfde, maar dan paddock. s' Avonds op stal. Weiland en paddocks zijn niet heel groot, maar wel voldoende.
* Diensten
- Mesten, binnen en buiten zetten, voeren, eventueel dekens wisselen etc. Alles word gedaan
*Faciliteiten
- Mooie goed onderhouden grote buitenbak, die behalve als het vriest prima te rijden is. Word vaak gesleept. Met verlichting.
- Op 5 minuten met de auto een binnenbak, voor 25,- per maand onbeperkt rijden. Stalhoudster wil best met de trailer rijden om je heen te brengen, mits ze het een dag van te voren weet.
*Buitenrijmogelijkheden
- Simpelweg, haast geen. Alleen in de berm langs landweggetjes
- Stalhoudster wil je ongeveer 1 a 2x in de maand met trailer naar een leuke locatie brengen
*Voer
- In de zomer hooi, winter kuil.
- In de winter hele dag kuil in de paddock
- 1 kilo krachtvoer
*Prijs
180,- inclusief alles. Diensten en voer
Eventuele bijkomende kosten 25,- per maand voor de binnenbak.
*Anders
- Sluitingstijd 20:30, vanwege koeienmelkbedrijf en stalhoudster die vroeg op moet staan
- Zelf zadelkast meenemen

Kortom:
Voordelen: Prima prijs, behoorlijk ideaal. Alles word gedaan. Hele fijne bak om in te rijden, wat ik nu heel erg mis. Ook prima voor het paard, de uren buiten en 's avonds op stal, iets wat mijn paard nu ook heeft en wat ze gewend is en prettig vind. Lekker dichtbij, eventueel met de trein reizen. Iets wat ik vast en zeker ga doen, want ik haat fietsen.
Nadelen: Kan nergens buiten rijden... En half 9 vind ik wel een erg vroege sluitingstijd, zeker in de zomer.

Stal 2
*Vervoer
- 40 minuten fietsen. Geen OV er naartoe.
*Stalling
- 24 uur buiten met grote schuilstal. Schuilstal heeft 3 wanden, dus één hele open wand (is dat niet te koud met wind etc?). In de zomer staan ze in de stal op beton, in de winter ligt er stro in de stal. Word elke dag stukjes uitgemest, 1x in de week helemaal schoon. Voor de rest, 3 weilanden die met elkaar worden afgewisseld. In de herfst/winter geen weiland, maar paddock en toegang tot de bak via een betonpad, dus geen modderige bende
* Diensten
- Als het gras niet voedingsrijk genoeg is word er 's ochtends gevoerd
- In de avond volgens een stalrooster voeren de pensionklanten. .
- Stalrooster, wat betekend 2x in de week 's avonds voeren, weiland uitmesten, paddock uitmesten, schuilstal uitmesten en waterbakken bijvullen.
*Faciliteiten
- Buitenbak. Bak word ook niet gesleept, maar is op zich prima te doen. Hij is niet heel onevenredig of zwaar. In de winter word die op bepaalde plekken best nat, maar dan kan er in de paddock worden gereden, die is daar groot genoeg voor. Bak heeft geen licht, paddock wel.
*Buitenrijmogelijkheden
Prachtige buitenrijmogelijkheden. Mooi groot bos in de buurt, mooie paden.
*Voer
- In de zomer hooi, winter kuil.
- In de zomer alleen gras, hoewel als die niet voedingsrijk is, 's ochtends hooi.
- In de winter 2x per dag kuil.
- Geen krachtvoer
*Prijs
180,- inclusief, behalve krachtvoer
*Anders
-Zadelkast is al aanwezig.

Kortom
Voordelen: 24 uur stalling, wat wel prettig is voor mijn paard. Mooie plekken om te rijden.
Nadelen: De bak is niet optimaal. Geen verlichting. Ver fietsen.

Ik kan niet kiezen.. Ze hebben elk hun pluspunten en hun minpunten.

Ik weet dat ik met ver fietsen ik in de winter minder heen zal gaan. Ik ken mezelf.. En ik heb mijn paard hier naar Groningen gehaald omdat ik meer wil rijden, maar dat ik niet genoeg tijd heb om naar Assen af te reizen. 40 min heen en terug gaat behoorlijk wat tijd weer kosten.

Maar... De andere stal. Ik wil ook wel buitenrijden eigenlijk en dat kan daar niet echt.
ElineS

Re: Welke stal kiezen?

Berichtdoor papagroom » 03 sep 2014 09:22

Als je de naam van de stallen geeft,kunnen mensen uit de buurt je beter adviseren
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor ElineS » 03 sep 2014 09:24

Ze staan niet op internet. Zijn kleinschallige privéstallen zonder website :). Via via aan gekomen. Hebben ook geen pensionstal naam :P

Trouwens, ik zie nu dat in de eerste zin staat misschien zijn hier wat bokkers die... Ik bedoel poetsers haha ':'
ElineS

Berichtdoor HalveZola » 03 sep 2014 09:44

Wat doe je met je paard? Rij je wedstrijden? Recreatief?
En ik denk dat in je eigen post je antwoord al ligt: stal 2 is te ver.

Tenzij je een paar keer per week rijden genoeg vindt natuurlijk.

Maar 40 minuten fietsen in de winter in de sneeuw is ver hoor! Ik ging voor stal 1 en dan lekker 2 keer per maand ergens buitenrijden. Misschien tref je wel een stalgenoot met 2 paard's trailer die het gezellig vindt om met jou te gaan rijden.
HalveZola

Berichtdoor janouk » 03 sep 2014 10:13

Stal 1. Korte reistijd is fijn. Paard heeft het prima.
Voor af en toe buitenrit is vast wel iets te regelen
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor ElineS » 03 sep 2014 10:16

Ik rijd recreatief, daarom dat ik buitenrijden wel belangrijk vind. Houd wel van in de bak rijden hoor.. Maar 1 a 2 x in de week buiten vind ik prettig. Dat kan dus nu niet. Bij de andere is het weer zo dat buiten alles is en dat de bak meh is. Op zich wel prima genoeg voor nu, maar niet geweldig.
ElineS

Berichtdoor Mando » 03 sep 2014 10:32

Ik sta zelf op de wobbesheerd in oostwold al bijna 6 jaar
Je kan er naar buiten maar moet wel een viaduct over.

Mijn oude stalgenootjes zijn naar schipborg gegaan staan aan de rand van het bos
Zou je claudia van de fjord caillin van bokt even moeten pb en
die staat daar ook.
Ik had ook wel gewild ivm buiten rijden maar met de auto voor mij was het 45 min dat ging me te ver

ik zou stal 1 kiezen waar ligt die?
Mag via pb hoor.

Ik heb ook toen erg lang lopen zoeken maar ben nog iedere dag blij met deze stal
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor ElineS » 03 sep 2014 15:11

Tot nu toe zijn dit de enige twee opties die mij het meeste aanspreken.. En ben het zoeken een klein beetje zat :P

@Mando: Wobbesheerd heb ik inderdaad vaker gehoord. Zowel van jouw als van anderen die het mij aanraden.. Maar het is nog meer kilometers dan stal 2 en openbaar vervoer vanaf mijn huis duurt ook meer dan een uur, dus dat is niet te doen helaas.

Schipborg zit ik te googelen, maar kan ik niet echt zo vinden. Is dat in Midlaren?

Ik ga met mijn rijbewijs beginnen. Auto is er al.. Dus in principe, met 6 maanden zou ik mijn rijbewijs moeten hebben. Dus misschien moet ik even een halfjaartje door de 40 minuten fietsen heen.. Of eerst naar stal 1 en vanaf daar, als ik mijn auto heb, kan ik altijd verder kijken.
ElineS

Berichtdoor Little Girl » 03 sep 2014 16:53

Als je half 9 red om dagelijks klaar te zijn zou ik voor 1 kiezen.
Little Girl

Berichtdoor bulkie » 03 sep 2014 17:31

Voor je paard en het buitenrijden zou ik stal 2 kiezen.Maar voor mijn eigen gemak en de winter voor de deur zou ik stal 1 ook wel zien zitten.Ik vind daar wel veel betrokkenheid van de eigenaar naar voren komen als ze zich daadwerkelijk daar aan kan houden.Mijn ervaring is dat er vaker toch meer beloofd word als gedaan.Nadeel is wel het vroege sluitings uur,maar met de winter voor de deur is dat niet zo erg.

Dus ik zou denk ik eerst op stal één gaan staan en dan verder kijken of je een rijbewijs krijgt ,dan kan je altijd weer verhuizen.
bulkie

Berichtdoor ElineS » 03 sep 2014 17:40

Stal 1 is superleuke vrouw.. En stalgenoten waren er ook en die beaamden wat ze zei, ook toen zij er even niet was, dat ze veel met de stalgenoten afreisde. Dit omdat ze dus werkt op het bedrijf samen met haar vriend, maar vaak wel even van huis kan om je af te zetten ergens. Vind ze zelf geen probleem om te doen. Ik geloof ook wel dat het oprecht was. Heb ook heel veel met haar afgelachen. Heb er totaal ook 2 en half uur gezeten, koffie gedronken, lol gehad.. Klikte meteen erg goed. Dus dat is al heel erg prettig.

Nadeel is wel dat ik een zadelkast moet regelen en die krengen zijn duur :P Muh, maar goed. Ik denk dat ik voor stal 1 ga inderdaad en dan als ik mijn rijbewijs heb, kan ik altijd verder kijken. Het is niet dat ik toch veel buiten rijd in de winter.
ElineS

Berichtdoor bulkie » 03 sep 2014 18:36

Och Eline's een zadelkast is toch wel te regelen op internet,een oude kast en een zadelhanger er in monteren.Is zelfs een heel topic over op bokt,kan je goede ideeën op doen.
bulkie

Berichtdoor liesje » 03 sep 2014 19:35

Gewoon een oude archiefkast op de kop tikken en zadelsteun in maken en klaar.
Ik heb daar ook 2 van en werkt heel goed.
Ik zou voor optie 1 gaan,lijkt mij echt een stal die bij jou past.
Vroeger is vroeger en van teveel omkijken gaat je nek zeer doen
whatever doesn't kill me........beter start running
liesje

Berichtdoor Lyonesse » 04 sep 2014 07:39

ElineS schreef:Ik rijd recreatief, daarom dat ik buitenrijden wel belangrijk vind. Houd wel van in de bak rijden hoor.. Maar 1 a 2 x in de week buiten vind ik prettig. Dat kan dus nu niet. Bij de andere is het weer zo dat buiten alles is en dat de bak meh is. Op zich wel prima genoeg voor nu, maar niet geweldig.

Ik zou denk ik, zonder twijfel, voor stal 1 gaan. :) Stal 2 heeft wel wat dingetjes waar ik vraagtekens bij zou hebben, of wat misschien problemen kan veroorzaken in de toekomst.

-Ten eerste al de 40 min reistijd. Hoe lang ben je van groningen onderweg naar Assen? Das ook maar een half uurtje met de trein, en dat vind je eigenlijk te ver om Jos alle aandacht te geven die ze nodig heeft, en ook om telkens dat stuk te reizen als je ontspanning nodig hebt... Maar ik weet niet hoeveel reistijd je nu nog hebt nadat je uit de trein bent gestapt natuurlijk.

- Maar de weide gang op stal 1: "Zolang het weer het toelaat". Vind ik ook een beetje een gevaarlijke belofte, want wat is dat precies? Imo gewoon het weideseizoen, van april tot (en met) oktober, maar denkt de eigenaresse er net zo over? Heb namelijk ook wel eens meegemaakt dat die er anders over bleek te denken en paarden al bij een paar dagen achter elkaar regenval, binnen stonden. Dan liet in haar ogen de wei het niet meer toe. :) Maar je hebt natuurlijk de paddock, wat wel een prima oplossing is. :) 's zomers gaan ze wel sowieso 's nachts op stal begrijp ik?

- Voer op stal 1: Ben je akkoord met kuilvoer in de winter, en heeft Jos genoeg aan 1 kilo bix? Wat als ze meer nodig heeft? Wat zijn dan de mogelijkheden? (weet niet waar ze nu op staat?)

- Half 9, tja, dat is idd wel vroeg. Maar de stal waar ik als laatste stond, had een sluitingstijd van half 10. Ik heb daar nooit echt last van ondervonden. Misschien dat als ze je langer kent en geen last van je heeft, dat die tijd dan evt in de zomermaanden wat versoepeld kan worden? Dus als je dan eens later komt, je met Jos naar buiten gaat en ze verder geen last van je heeft als je terug komt? Met hoeveel mensen zou je daar staan? Vind het echt een hele schappelijke prijs voor wat je ervoor terugkrijgt!

- Wel een top eigenaresse dat ze best tijd wil investeren in het verplaatsen van klanten naar de bak, en buitenrij locaties! Mag ik vragen waar deze stal ongeveer ligt? In welk gebied? (ivm buiten rijden)

- Een zadelkast heb je trouwens zo hoor! Op bokt staan wel stappen plannen voor het maken van je eigen zadelkast. Helemaal niet zo moeilijk, naar wens te maken en misschien vinden je vrienden het wel een leuk projectje om je bij te helpen! :)

Stal 2:
- Wat ik al zei: Die reistijd...

- 1 open wand in de schuilstal, hoeft geen probleem te zijn, ook dan kunnen ze altijd uit de wind staan. Of het niet inregent, ligt aan welke kant van de stal open is.

- Zoals ik het lees, heeft deze stal verder geen boxen? Wat als Jos een blessure oploopt en bijv op boxrust zou moeten. Zijn er dan mogelijkheden?

- Je hebt er een verplichting bij: Je houden aan het stalrooster. Sommige mensen vinden dat erg prettig, anderen zitten er niet zo op te wachten. (Ik vind het zelf ook niks, kun je een keer niet door ziekte of weet ik veel, zul je een ander moeten regelen, en vaak geven die dan niet thuis)

- Je verleidingspunt hier, is de omgeving en het bos. Ik denk dat je je daar niet te veel op vast moet pinnen. Toen ik mijn paard net had, stond ik eerst bij een boer, en later bij mijn schoonvader (wassie toen nog niet :P ) De boer had geen bak, mijn schoonvader alleen een paddock van 20x30. Ik reed dus ook altijd buiten. Jaren lang, elke dag. In het begin was dat prachtig, maar toen ik verhuisde naar een stal die wel binnen en buitenbak had, god wat was ik daar blij mee! :DD Ben toen een jaar of 2 helemaal niet meer naar buiten geweest, behalve naar de club toe :P

Vraag bij beide stallen anders eens wat de mogelijkheden zijn als je iets nét anders wilt dan hoe het meestal gaat. Zoals dus bijv met een blessure, of wanneer Jos meer/minder/ander voer nodig heeft of wat dan ook. Vaak ontstaan daar de problemen.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor ElineS » 04 sep 2014 12:49

Lyonesse schreef:
ElineS schreef:Ik rijd recreatief, daarom dat ik buitenrijden wel belangrijk vind. Houd wel van in de bak rijden hoor.. Maar 1 a 2 x in de week buiten vind ik prettig. Dat kan dus nu niet. Bij de andere is het weer zo dat buiten alles is en dat de bak meh is. Op zich wel prima genoeg voor nu, maar niet geweldig.

Ik zou denk ik, zonder twijfel, voor stal 1 gaan. :) Stal 2 heeft wel wat dingetjes waar ik vraagtekens bij zou hebben, of wat misschien problemen kan veroorzaken in de toekomst.

-Ten eerste al de 40 min reistijd. Hoe lang ben je van groningen onderweg naar Assen? Das ook maar een half uurtje met de trein, en dat vind je eigenlijk te ver om Jos alle aandacht te geven die ze nodig heeft, en ook om telkens dat stuk te reizen als je ontspanning nodig hebt... Maar ik weet niet hoeveel reistijd je nu nog hebt nadat je uit de trein bent gestapt natuurlijk.

Vanaf mijn huis naar de stal in Assen duurt zo'n anderhalf tot 2 uur... Omdat ik van mijn huis naar station moet, trein, vanaf station met de bus naar huis in Assen, fiets pakken en dan fietsen naar stal.. Dus dat is wel een heeel stuk langer.

- Maar de weide gang op stal 1: "Zolang het weer het toelaat". Vind ik ook een beetje een gevaarlijke belofte, want wat is dat precies? Imo gewoon het weideseizoen, van april tot (en met) oktober, maar denkt de eigenaresse er net zo over? Heb namelijk ook wel eens meegemaakt dat die er anders over bleek te denken en paarden al bij een paar dagen achter elkaar regenval, binnen stonden. Dan liet in haar ogen de wei het niet meer toe. :) Maar je hebt natuurlijk de paddock, wat wel een prima oplossing is. :) 's zomers gaan ze wel sowieso 's nachts op stal begrijp ik?

Ik heb daar ook over gevraagd. Vind het ook zo'n gevaarlijk antwoord. Ik vroeg dus of ze met slecht weer snel binnen stonden etc. Ze zei, als het echt slecht is, dan zet ze ze meestal in de ochtend buiten, middag binnen, avond even weer paar uurtjes buiten.. Maar dan moet het wel echt hevige noodval zijn qua regen of hagel, dat ze ze voor die periode binnen zet. Als het weer rustiger/droog is, dan zet ze ze weer naar buiten. Ze hebben geen enkele dag vorig jaar binnen gestaan en dat zal ook niet gebeuren zei ze. Ook de paddock is met vriezen prima te doen, dus ze hebben dan niet altijd de weide, maar sowieso altijd de paddock, ook met slecht weer.

- Voer op stal 1: Ben je akkoord met kuilvoer in de winter, en heeft Jos genoeg aan 1 kilo bix? Wat als ze meer nodig heeft? Wat zijn dan de mogelijkheden? (weet niet waar ze nu op staat?)

Ik voer nu ook kuil en ik vind dat prettiger dan hooi.. Jos krijgt nu ook 1 kilo biks, want meer heeft ze niet nodig voor de mate waarin er met haar gereden word. Voer halve kilo ochtend, halve kilo avond. Wil je meer, dat kan, maar dan moet je zelf de zakken kopen, of bij haar of ergens anders. Net zoals, de paarden staan op stro, maar Jos heeft altijd op vlas gestaan en eet stro, dus ik wil haar op vlas. Was geen probleem, ze had ook vlas.

- Half 9, tja, dat is idd wel vroeg. Maar de stal waar ik als laatste stond, had een sluitingstijd van half 10. Ik heb daar nooit echt last van ondervonden. Misschien dat als ze je langer kent en geen last van je heeft, dat die tijd dan evt in de zomermaanden wat versoepeld kan worden? Dus als je dan eens later komt, je met Jos naar buiten gaat en ze verder geen last van je heeft als je terug komt? Met hoeveel mensen zou je daar staan? Vind het echt een hele schappelijke prijs voor wat je ervoor terugkrijgt!

Ik denk dat het voor nu in de winter dikke prima is, half 9. Dan is het toch koud en donker.. In de zomer sta ik er wat langer en kan ik tegen die tijd wel weer zien hoe dat gaat met de tijd.. Ook heb ik dan (hopelijk) een rijbewijs, dus kan ik het toch niet worden met half 9 sluitingstijd dan kan ik altijd weer verhuizen. Er staan daar twee andere mensen, dus het is een kleinschalige pensionstal.

- Wel een top eigenaresse dat ze best tijd wil investeren in het verplaatsen van klanten naar de bak, en buitenrij locaties! Mag ik vragen waar deze stal ongeveer ligt? In welk gebied? (ivm buiten rijden)

Het ligt in Wetsinge, bij Sauwerd. Ik reis dus met de trein naar Sauwerd toe. Moet daar even een oude fiets neerzetten en het is dan nog geen 5 minuten van het station.

- Een zadelkast heb je trouwens zo hoor! Op bokt staan wel stappen plannen voor het maken van je eigen zadelkast. Helemaal niet zo moeilijk, naar wens te maken en misschien vinden je vrienden het wel een leuk projectje om je bij te helpen! :)"

Ik ben niet zo creatief, maar ik ga wel even kijken naar hoe of wat :P Misschien staat er wat op marktplaats. De eigenaresse heeft al aangeboden als ik er één vind die max 50km van haar huis is, dat ze hem wel wil ophalen met de auto :).

Stal 2:
- Wat ik al zei: Die reistijd...

- 1 open wand in de schuilstal, hoeft geen probleem te zijn, ook dan kunnen ze altijd uit de wind staan. Of het niet inregent, ligt aan welke kant van de stal open is.

- Zoals ik het lees, heeft deze stal verder geen boxen? Wat als Jos een blessure oploopt en bijv op boxrust zou moeten. Zijn er dan mogelijkheden?

Ze zijn een box aan het bouwen, inderdaad vanwege, als de nood hoog is of blessure's, dat ze er één hebben. Die is voor de winter af.

- Je hebt er een verplichting bij: Je houden aan het stalrooster. Sommige mensen vinden dat erg prettig, anderen zitten er niet zo op te wachten. (Ik vind het zelf ook niks, kun je een keer niet door ziekte of weet ik veel, zul je een ander moeten regelen, en vaak geven die dan niet thuis)

Ik vind een verplichting niet erg. Ik vind het juist jammer dat bij stal 1 ik niets te doen heb, want ik heb de laatste tijd dus op die doe het zelf stal gedaan en als ik er dan was, dan moest ik alle klusjes doen en dat geeft wel wat extra. Alsof je paard echt je eigen paard is :P. Hoewel, aan de andere kant, toen ik thuis woonde en het dus echt allemaal zelf deed, ik het paard wel eens vervloekte als ik om 7 uur sochtends op de fiets heen moest in de regen om ze buiten te zetten.

- Je verleidingspunt hier, is de omgeving en het bos. Ik denk dat je je daar niet te veel op vast moet pinnen. Toen ik mijn paard net had, stond ik eerst bij een boer, en later bij mijn schoonvader (wassie toen nog niet :P ) De boer had geen bak, mijn schoonvader alleen een paddock van 20x30. Ik reed dus ook altijd buiten. Jaren lang, elke dag. In het begin was dat prachtig, maar toen ik verhuisde naar een stal die wel binnen en buitenbak had, god wat was ik daar blij mee! :DD Ben toen een jaar of 2 helemaal niet meer naar buiten geweest, behalve naar de club toe :P

Ik heb nu dus ook geen geweldige bak, dus daarom rijd ik niet veel in de bak.. Maar ik wil het wel meer doen.. Maar ik ben wel een echte buitenrijdster, dus ik ga het wel missen denk ik.. Aan de andere kant, even echt goed actief bezig gaan met bakwerk en wat lessen is ook wat ik wil

Vraag bij beide stallen anders eens wat de mogelijkheden zijn als je iets nét anders wilt dan hoe het meestal gaat. Zoals dus bijv met een blessure, of wanneer Jos meer/minder/ander voer nodig heeft of wat dan ook. Vaak ontstaan daar de problemen.

Hoe meer ik erover nadenk en zo lees, hoe meer ik het zeker weet.. Stal 1 gaat het voor nu worden.. Sowieso is het een hele leuke sfeer daar en vind ik de pensionhoudster een leuk en betrokken mens. Stal 1 it is :D Bedankt iedereen voor het meedenken. Het helpt wel.
ElineS

Berichtdoor pzn » 04 sep 2014 14:03

Ik zou nog even doorzoeken, beide stallen klinken niet ideaal.
pzn

Berichtdoor Mando » 04 sep 2014 14:32

Op Ruil en verkoopplaats Oost Groningen zag ik een kast voorbij komen
of zet er een oproep op

Groningen 2e hands paardenspullen
genoeg fb pagina's in de buurt van Groningen
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor ElineS » 04 sep 2014 14:52

pzn schreef:Ik zou nog even doorzoeken, beide stallen klinken niet ideaal.

Nee, maar ik heb alles al in fiets afstand gehad en die zijn al helemaal niet ideaal. Dit is de beste tot nu toe :).

Ik heb inderdaad zo'n ding, daar ligt mijn zadel ook op :P. Maar heb liever een kast met goede zadelsteun. Die kan ik er zelf wel in zetten als de kast een stevige achterwand heeft.

Ik zal even kijken op die FB pagina's, daar had ikook mijn oproep voor een stal gedaan en daar dus heel wat reacties op gekregen. Ik vind dus vast wel een kast :)
ElineS

Berichtdoor Jet » 04 sep 2014 17:32

Ik zou ook voor stal 1 gaan. Wij rijden hier ook regelmatig langs de weg, zoveel mogelijk in de berm. Dat is dus wel een mogelijkheid. Wie weet heb je wel een rooster dat je overdag ook tijd hebt, dan is die half 9 sluiten geen probleem. Ik heb afgelopen zomer bij ons op stal gemerkt dat het 's avonds rijden evengoed nog erg warm was, 's ochtends vroeg is dan eigenlijk een betere optie. Hoe laat is de stal 's ochtends open?

Bij stal 2 staan de paarden in de winter toch in de paddock? Wat ook de enige mogelijkheid is om bij een natte bak in te rijden? Hoe gaat dat dan? Hoe gaat het bij vriesweer met het drinkwater? Als je in het weekend dus een roosterdienst moet draaien kan je dat weekend niet naar huis, terwijl het toch zal voorkomen dat je dat wel eens doet. Lijkt me zelf niet heel fijn.

Overigens kan je vanuit stal 1 natuurlijk altijd nog verder kijken als het je toch niet bevalt.
Jet

Berichtdoor ElineS » 07 okt 2014 23:45

Ik wilde jullie toch even nog laten weten dat ik voor stal 1 heb gekozen en dat paardlief daar nu prinsheerlijk een weekje staat. Superblij met mijn keuze. Kom daar nu al de hele week heerlijk, samen met de hond en vind het echt prettig daar. Paardlief ook, die heeft niets te klagen en word behandeld als een prinsesje. Staat nu van 9 tot 12 in de paddock, 12 tot 5 weiland en dan 5 tot 8 weer paddock. Dus die staat 11 uur buiten op dit moment. Krijgt ook lekker wat te knabbelen in de paddock.. En ze staat op stro. Voorheen stond ze altijd op vlas. Vond het wat eng, die overgang, maar het gaat super en paardlief is heel blij met haar strobedje. De hond vind het ook helemaal geweldig daar.

Dus ik blijf er wel even hangen hopelijk :D
ElineS

Berichtdoor Lyonesse » 08 okt 2014 07:29

Super fijn voor je! :j
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor bulkie » 08 okt 2014 07:46

En je het shet, Eline Is die bij je vader gebleven?Fijn dat je het naar je zin hebt.
bulkie

Berichtdoor Kiwiko » 08 okt 2014 09:13

Super Eline, dat je er nog maar lang mag genieten
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor ElineS » 08 okt 2014 11:03

Dankjulliewel!

Shetje staat nu bij een vriendin samen met haar shetje, op een weilandje bij haar huis. Dit is dan wel tijdelijk, want huis staat te koop, maar met deze markt duurt dat nog wel even :). We zijn compleet weg van de doe het zelf stal, omdat ik merkte dat mijn vader dingen begon te vergeten (draden goed dichtdoen, hooivork in de stal laten :shock: ) en het eigenlijk sinds een paar maanden het niet meer aankon met zijn gezondheid. Hij wilde shetje eigenlijk niet weg, dus heb hem goed moeten overtuigen, immers is het nu zijn shetje. Maar nu shetje bij een vriendin staat sinds een week en hij de zorg niet meer heeft, en ook niet voor het paard, belde hij me laatst op hoe opgelucht hij eigenlijk was. Dat hij nu pas merkte hoe zwaar hij het de laatste weken had gevonden, maar dat hij het niet wilde loslaten omdat hij het altijd prima kon en nu ineens niet meer.. En dat toegeven is natuurlijk niet leuk.

Maar goed, als huis verkocht is, dan maar weer zien waar shetje naartoe gaat. Ik wil haar niet weg doen, dus we verzinnen wel wat :P
ElineS

Keer terug naar Voeding, stalling en weidegang