Natuurlijk bekappen?

Voor alle discussies en vragen over voeding, stalling en weidegang

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Natuurlijk bekappen?

Berichtdoor Kiwiko » 24 maart 2014 07:33

wel zelf bekappen :D
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor liesje » 24 maart 2014 09:01

even zoekfunctie gebruiken dan kom je ene heel leuk topic tegen over iemand die eraan toe en een onwijse leuke discussie
Vroeger is vroeger en van teveel omkijken gaat je nek zeer doen
whatever doesn't kill me........beter start running
liesje

Berichtdoor janouk » 24 maart 2014 10:17

Nee daar waag ik me miet aan. Ik heb 2 topsmeden, 1 voor image en 1 voor janouk
Ik doe wel de schapen hoeven zelf, ik knip ze in hdt model van hun voet.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Kiwiko » 24 maart 2014 11:04

Ik denk dat er geen gelijk of ongelijk is in dit spelletje :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kiwiko » 24 maart 2014 11:29

Als jouw paard geen correctie nodig heeft en gezonde voeten heeft dan moet je er zeker voor gaan, super zelfs.

Het gaat verkeerd als mensen gaan lopen prutsen en koste wat het kost vast blijven houden aan een stroming die niet bewezen een meerwaarde heeft voor het paard.

Ik heb veel successen gezien van NB, en evenveel echte ellende, die je misschien niet eens op NB kan afschuiven maar in meerdere mate af moet schuiven aan eigenaren die niet zelf meer nadenken.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor janouk » 24 maart 2014 11:39

Voor alles geldt dat het moet passen bij de voeten van je paard en bij de manier waarop je je paard houdt en gebruikt.

Wij mennen wekelijks vele kilometers over het asfalt hier in de Randstad. Voor ons is zonder ijzers geen mogelijkheid, omdat wij onze sport dan niet kunnen uitoefenen.
Image heeft een gekanteld hoefbeen, voor haar is zonder ijzers ook niet mogelijk, vanwege de druk die van de zool af moet zijn.
Voor mij geen optie.

En ook ik geloof dat ieder zijn vak heeft.

Wij leggen parketvloeren met ons parketbedrijf, al meer dan 30 jaar.
Kan je als particulier een parketvloer leggen? Natuurlijk kan dat als je handig bent, verstand heb van hout, onder vloeren , etc. Dat kan je je aanleren, maar het resultaat van een vakman/vrouw is in mijn ogen altijd beter. Al is het maar door de jarenlange praktijkervaring.

En dat is bij bekappen net zo. Mijn paarden gaan dus naar zeer ervaren hoefsmeden.
Je bent altijd gek, voordat je een genie bent. Johan Cruyf.
http://www.chaletparketsport.nl website van onze paarden
janouk

Berichtdoor Kiwiko » 24 maart 2014 12:56

Ik heb me er ook wel in verdiept :) Maar ik ben wel altijd zelf na blijven denken en van nature niet makkelijk te beinvloeden. Ik zie geen kwaad, slechts voordelen van natuurlijk bekappen als je paard en het gebruiksdoel EN de manier van houden allemaal in overeenstemming zijn.

Heeft je paard correctie nodig, is het gebruiksdoel meer belastend en kan je het paard niet optimaal huisvesten of elk van de vorenstaande apart dan is het in mijn ogen beter om niet teveel te geloven in hetgeen men van de NB brigade je probeert te vertellen........ dus kritisch blijven is dan echt wel handig :)

Kritisch zijn betekend in mijn ogen niet gelijk afwijzen :)
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Lyonesse » 25 maart 2014 09:10

Kiwiko schreef:Als jouw paard geen correctie nodig heeft en gezonde voeten heeft dan moet je er zeker voor gaan, super zelfs.

Het gaat verkeerd als mensen gaan lopen prutsen en koste wat het kost vast blijven houden aan een stroming die niet bewezen een meerwaarde heeft voor het paard.

Ik heb veel successen gezien van NB, en evenveel echte ellende, die je misschien niet eens op NB kan afschuiven maar in meerdere mate af moet schuiven aan eigenaren die niet zelf meer nadenken.

Je eerste zin is meteen al gevaarlijk, want heeft de eigenaar uberhaupt genoeg kennis van hoeven om te weten of een paard wel of geen correctie nodig heeft???
Ik geef graag mijn visie aan deskundigen etc en vraag of ik er ver naast zit, voordat ik hun oordeel te horen krijg. Mijn DA vraagt al vantevoren wat ik zelf denk. :DD Zit ik ernaast, dan hoor ik graag de bijbehorende uitleg. Zo leer ik, en controleer ik mezelf, dat is erg fijn. :) Zo blijf ik me er bewust van dat ik van sommige dingen echt de ballen verstand heb. :)

Dat "papiertje" dat een reguliere hoefsmid heeft, geeft simpelweg een garantie dat de persoon in kwestie zich heeft moeten verdiepen in dat soort dingen, en je dus mag verwachten dat hij dat soort dingen weet. En dan nog kun je een kwakzalver tegenkomen (ik zoek ook altijd eerst ervaringen van anderen; weer een stukje meer zekerheid), maar je hebt wat meer zekerheid van iemands kennis, dan bij iemand die een cursus van een aantal dagen gevolgd heeft. Bovendien kun je een smid serieus aanklagen/aansprakelijk stellen mocht er iets grandioos misgaan, dat kan bij een NBer volgens mij niet.

Nog sterker, toen ik destijds de opleiding paardenhouderij deed, hebben wij ook moeten bekappen op praktijkcentrum Oenkerk. Eerst op slachthoeven op school, daarna op echte paarden (Voor bekenden, ik heb toen Johannes van oenkerk bekapt :DD ). Maar nog steeds zou ik alleen in uiterste nood, zelf uberhaupt maar een vijl pakken, want zelfs daar kun je genoeg mee verprutsen, en dan heb ik het nog niet eens over de hoeven zelf. (denk aan: scheef, te kort etc waardoor je al een stand kunt veranderen en daarmee schade aan banden en gewrichten toebrengen)
Ik ken echter ook mensen die wél succesvol de hoeven van hun eigen paarden kunnen bijhouden, alleen zijn dat, opvallend genoeg, wél altijd mensen die al láng paarden houden (in dit geval rond de 30 jaar) en die een breed interessegebied hebben wbt paarden (en zich dus écht verdiepen in alles met en rondom het paard, dat alles door elkaar gooien, en de dingen waar zij zich goed bij voelen eruit halen, en niet een 3 daagse cursus hebben gevolgd)

Ik vind het overigens erg jammer dat Gypsy PP maar gewoon heeft verlaten nadat Piet Loof de boel op stelten kwam zetten. Ben nog steeds van mening dat de kritiek in dat topic niet tegen Gypsy gericht was, en ook nog niet eens tegen NB, maar slechts tegen de manier van communiceren van Piet Loof. Totaal niet open staan voor vragen of kritische noten, maar gewoon recht door zee, zo is het een niet anders. Dat is kortzichtig en star, en als je die houding hebt in je beroep, heb je niet mijn vertrouwen. Niemand weet alles, maar een vakman staat open voor discussie en voor bijleren. Ben je zo rechtlijnig, kun je imo nooit je werk goed doen...
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Kiwiko » 25 maart 2014 09:32

Helemaal met je eens Lyonesse!

Ik vind het ook jammer dat dat topic ineens "over" was. Had het graag willen blijven volgen.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Kadankovitch » 18 okt 2014 19:43

Laat ik voorop stellen dat ik zelf nooit in staat zou zijn hoeven van een paard bij te werken; mijn armen en handen zijn daarvoor te fijn gebouwd :DD , nee in ernst; een botziekte maakt dat onmogelijk.

Ik deel zowel de mening van Kiwiko als van Lyonesse . Met dien verstande dat ik zelf bepaal of ik de stand van een voet correct vind of niet. Vind ik de stand correct ben ik 100% zeker van mijn zaak, zodra ik twijfel, komt dat doordat er 'n afwijking is waarvan ik de uitwerking niet kan inschatten. Dan heb ik gelukkig een paar bekwame dierenartsen en 'n hoefsmid die mij tot nu toe nooit teleurgesteld heeft, bij de hand. Met die achtergrond bepaal ik of een paard met, gedeeltelijk of zonder ijzers komt te lopen. Ik geef duidelijk de voorkeur aan het weglaten van ijzers, MAAR, ik rij dan ook zelden buiten, dus sterk verslijt is voor mij niet het probleem. { Janouk haalt daar zeker een onomstotelijk punt aan: Men is niet een paar duizend jaar geleden aan ijzers begonnen als alle paardenhoeven al het werk aan zouden kunnen die wij mensen van hen verlangen.] Terug naar mijn visie; Ik heb paarden gehad die zonder ijzers veel mooier liepen dan met. Bij die dieren werden ijzers vermeden. Er waren ook dieren die bleken prettiger te lopen met ijzers, dan dus wel. Het meeste verschil merkte ik bij al dan niet ijzers onder de voorvoeten. Maar één keer hebben ijzers tot een zeer schadelijk resultaat geleid; toen een hoefsmid ondanks herhaaldelijke indringende vragen toch mijn paard achter smal zette. Op een bepaald moment liep hij kreupel omdat de buitenwand van linksachter bij belasting naar binnen drukte, dus klemde. Gelukkig was het verwijderen van het ijzer en 1 bekapping voldoende om de onregelmatigheid weg te halen.

De vraag lijkt mij eerder; is natuurlijk bekappen een, in bepaalde omstandigheden, redelijk alternatief? Dat sluit ik nadrukkelijk niet uit! Maar ik ben zelf jammer genoeg alleen mensen tegen gekomen die deze manier van werken eerder in een slecht daglicht stelde. Vanwege het theater wat ze eromheen maakte of om de hierboven aangehaalde starheid van redeneren, begeleid met pseudowetenschappelijke ondersteuning. Het zo mooi zijn indien er een manier van bekappen zou bestaan die gerecht is aan de natuur, de door fokkerij-evolutie veranderde paardenhoef en voldoet aan de behoefte van de gebruikers van deze paarden. Maar tot nog toe zie ik het er niet van komen.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Keer terug naar Voeding, stalling en weidegang