waterpomp zonder stroom

Voor alle discussies en vragen over voeding, stalling en weidegang

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

waterpomp zonder stroom

Berichtdoor bulkie » 26 jul 2013 22:47

Iemand een idee over er mogelijkheden zijn om zonder stroom water op te pompen?Het moet uit het kanaal gehaald worden en over een dammetje de wei in.Ik doe nu iedere dag zeker 200liter water en met dit warme weer wil het oplopen tot 300 liter water,met emmertjes scheppen in een ton en dan met kruiwagen zo weer in een bad gooien,maar het is verdomt zwaar werk.Dus ik zoek een simpler enigzins betaalbare oplossing.Ik had een pomp gevonden op zonne energie maar dan zit je gauw op 800 euro,en aangezien ik de paarden maar verzorg en het niet mijn wei is,wil ik er zo'n bedrag niet aangeven.
Ik dacht zelf aan een oude handpomp,maar geen idee of dat werkt ik ben absoluut niet technisch :dontknow
bulkie

Re: waterpomp zonder stroom

Berichtdoor papagroom » 26 jul 2013 23:22

Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Boeiend » 26 jul 2013 23:44

of misschien met een langere aansluiting http://www.agradi.nl/kerbl-weidepomp-p1 ... uiting.htm ? Maar weet niet of dat kan. Overigens heb ik ook 2 benzinepompen.
Boeiend

Berichtdoor Kinke » 27 jul 2013 12:10

als dat met die pomp niet lukt dan zijn er ook nog waterzakken die je in een kruiwagen kunt vervoeren.
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor Kinke » 27 jul 2013 15:16

of zo'n drinkbak voor koeien? die ze met hun neus moeten aandrukken.
deze bedoel ik:
http://www.btndehaas.nl/land-vee-agrari ... gkorfslang
Somewhere there is a thin woman inside of me screaming to get out. I usually shut her up with chocolate :)
Kinke

Berichtdoor bulkie » 27 jul 2013 17:58

Die pompen die ze met hun neus moeten duwen,werkt dat zonder een andere pomp er op aan te sluiten?Ik denk zelf dat die pomp van papa groom wel een oplossing is.moet alleen dan nog iets verzinnen hoe ik hem ga neer zetten of gewoon op een karretje zetten.Het deel waar de waterbak staat wil nog al eens onderwater lopen.
Op benzine is wel een handig idee.
bulkie

Berichtdoor bulkie » 27 jul 2013 18:34

Ja die ken ik,daar zat ik eigenlijk aan te denken of dat zou lukken.Ik moet Manlief alleen even overtuigen mij te helpen ik ben zo Atechnisch als iets.Een weidraad repareren lukt nog maar dan houd het ook op.
Alleen vraag ik me dan af of de weidepomp waar ze op moet drukken de overbrugging kan maken van en de hoogte in en de afstand.Ik moet eens meten in schat dat van het kanaal tot de wei een 15 meter is en ik denk dat het kanaal 1,5 meter dieper ligt dan de dam.Dus ik vraag me af of dat paard dan het benul gaat hebben om te blijven duwen tot er water komt.
bulkie

Berichtdoor bulkie » 27 jul 2013 22:13

Ahh dan moet ik die mogelijkheid toch eens bekijken,ik zag er op kapaza eens één tweede hnds staan en er is nog wel ergens een pijp onder de dam door die naar de wei toe loopt eigenlijk om water van de wei terug in het kanaal te laten lopen,maar ik kan die gebruiken om daar een darm door te duwen.Mijn paarden kennen het principe van zo'n waterbak,de rest moet het dan maar leren.
bulkie

Berichtdoor bulkie » 28 jul 2013 10:11

Dat is wel een goede tip,het zijn hier niet allemaal van die heldere lichten :DD
ga eens op zoek naar een goede het liefst 2e handse
bulkie

Berichtdoor Cappie » 29 jul 2013 12:08

Mocht dat je oplossing zijn dan ben ik wel benieuwd. Ik loop nu dagelijks 2x op en neer met mijn kruiwagen en h2go bag (iig 100x fijner dan de jerrycans die ik voorheen gebruikte). Werkt ook super, maar een handpomp is natuurlijk nog minder sjouwen.
Cappie

Berichtdoor bulkie » 29 jul 2013 21:34

Ik ga het zeker laten weten,ben druk op zoek naar een 2e handse die niet te zwaar gaat.Man is nog wat aan het mopperen,maar als ik hem heb zal hij hem denk ik wel plaatsen.
Ik sjouw me nu ook rot,dat zal ik in de winter dan ook nog moeten doen want zo'n pomp zal wel bevriezen denk ik.Maar goed het grootste deel van het jaar hoef ik dan toch niet meer te sjouwen.
bulkie

Berichtdoor valaise » 30 jul 2013 07:29

Je moet zo'n duwpomp wat achteroverhellend installeren. Daardoor blijft het restplasje steeds zitten, op een plek waar ze enkel bijkunnen door tegen de pomp te duwen. Zo merken ze snel dat duwen de sleutel tot succes is.
Trouwens ook op een halve meter hoogte installeren. Een koe kan haar kracht ontwikkelen met haar neus tegen de grond, voor een paard is het werkzamer als de pomp hoger staat.
Hier worden ze gebruikt in combinatie met grondwaterputten en staan ze vlakbij 'de bron'.
Dat van die terugslagklep klopt en als die stuk is (het slot is kapot, in de spreektaal) krijgen de dieren geen water tot boven gepompt, omwille van die terugloop. Da's vrijwel ook het enige dat eraan stuk kan gaan. Soms ook een rubberen stopachtig iets (vergelijkbaar met die dikke rubberen stop die een spoelbak van een toilet afsluit) als die rubber na jaren verslijt of verduurt.
Hochmut reitet zu Pferde aus und kehrt zu Fuß heim. (Ulrich von Hutten)
valaise

Keer terug naar Voeding, stalling en weidegang