Insulineresistentie

Voor alle discussies en vragen over voeding, stalling en weidegang

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Re: Insulineresistentie

Berichtdoor Sybelle » 08 jan 2013 13:24

Ik heb een Shetlandmerrie met insulineresistentie. Chronisch bevangen ook en altijd dik op gekke plaatsen. Van die vetpockets op haar schouder en bij haar broek. Kreeg het er niet af, hoe ik haar ook hield. Ze staat nu sinds 2 jaar op gluco balance. Dat is een voedingsupplement en het is een wereld van verschil.

Ik doe strookbegrazing en als ze mee mag grazen krijgt ze een masker op als het nieuwe stookje gezet wordt. Als dat op is mag het af. Maar afgelopen jaar had ik een paard dat apart moest op een klein landje. Die kreeg dus hooi bij omdat het gras zo weg was. Ik heb haar daar bij gezet en dat ging ook goed. Kwam met een strak lijntje de zomer uit.

Ik vind dat masker ook altijd erg sneu. Maar zij weet dat ze mag eten als ze het ziet dus komt altijd aandribbelen. Maar ik laat het niet de hele dag om dus.
Sybelle

Berichtdoor Mando » 08 jan 2013 16:59

Ik heb ook een insulineresistentje die zelfs in de winter licht bevangen is geweest van te vet kuil

Wat ik doe is, zodra ze onder de deken vandaan komen, en wanneer ze weer onder de deken gaan, geef ik gelijk een detox comp kuurtje 2x per dag 10 druppels op een stukje brood tot het flesje leeg is
en hij staat bij mij het hele jaar door op Gluco balance, in de winter een kwart schep en in de zomer een 3/4 schep

Hij staat ook op schraal land en krijgt in de ochtend niets en als ze binnen komen een plukje voor de verveling.

Ik bestel mijn gluco en mijn multivit altijd bij medpets.
Ik zweer bij de producten van Phytonics.

Afbeelding

Afbeelding
Ook een wijze uil is ooit geboren als uilskuiken.....
Mando

Berichtdoor Cappie » 08 jan 2013 17:01

Ik heb ook een shet met ir en een hoefbevangen verleden. Momenteel gaat het erg goed met haar, of naja eigenlijk sinds 2010 alweer.

Hier lopen ze op een kaal weiland en krijgen over de dag verspreid hooi bij in hooinetten (graszaadhooi gemengt met weidehooi, omdat ze anders te dun worden). Ze mogen als de omstandigheden goed zijn regelmatig een half uur grazen, maar dan krijgen ze geen voer en minder weidehooi om de totale suikers een beetje in balans te houden (op gevoel). Verder krijgen ze een handje safe and sound en marstall force voor de vitamines. Sinds ze niet meer zoveel op het gras lopen zien ze er veel beter uit. Goed op gewicht, mooi in de vacht, geen jeuk meer en belangrijker nog, ze lopen goed.

Masker heb ik ook gehad, maar ze kunnen niet meer kriebelen en voor zichzelf opkomen. Hier rennen ze altijd weg als ze het masker zien, ookal betekend dat eten. Dus ik kies er daarom voor om ze zeer beperkt te laten grazen zonder masker, of eventueel kleine stukken erbij geven met strookbegrazing. Vroeger heeft ze aan de gluco balance gezeten, maar daar ben ik mee gestopt toen het zo goed ging. Ik merkte weinig verschil. In het begin had het spul nog wel een goede uitwerking op haar vacht.

En ook niet onbelangrijk, lekker aan het werk gaan zodat de suikers verbrand worden.

Overigens zakt hij niet door zijn lamellen, maar er ontstaat een ontsteking in de hoef waardoor het hoefbeen gaat kantelen. Dan laten de lamellen los door de druk. Overigens kun je ook een scheutje (omega)olie bij voeren. Dat is een trage energiebron en kun je relatief veilig geven. Dat heb ik een tijd aan mijn welsh gegeven toen ze te mager werd. Ik kon haar ook niet zomaar op de wei gooien omdat ze in het verleden ook bevangen was.
Cappie

Berichtdoor Lyonesse » 09 jan 2013 09:33

Hoezo heeft je paard waarschijnlijk insulineresistentie? Dat zou ik persoonlijk toch eerst zeker willen weten. Laat je VA het glucose en insulinegehalte meten en je bent al een stuk zekerder.
Je gebruikt wel 11 spieren om je wenkbrauwen te fronsen, maar slechts 4 om je middelvinger op te steken... :DD
Lyonesse

Berichtdoor Cappie » 09 jan 2013 19:47

Gaia schreef:THNX voor alle bruikbare tips, ga kijken wat ik daar mee kan doen en kan combineren vind het een lastig iets
hebben jullie paarden door de IR in de zomer ook heel veel jeuk op de nek? ik dacht eerst zomer exceem
maar dat was het dus niet heb hele dekens op gehad maar bleef jeuken en hij heb het dus ook sinds de IR
zijn manen kam is dan ook heel dik echt zo een bonk vet wat heel warm is en de manen kan kun je niet meer indrukken
laat staan bewegen zo hard is het dan.

Vroeger hadden ze veel last van jeuk en hebben ze met een deken opgelopen. Manen en staart werd tot bloedens toe open geschuurd. Sinds ze niet meer op het gras staan (dat half uurtje per keer reken ik niet mee) en ik zo min mogelijk suiker en zetmeel bijvoer is het helemaal over. Ze zitten nu beter in hun vacht, schuren niet meer zo veel als vroeger. Manenkam houd ik hier dagelijks in de gaten. Is hij hard en opgezet dan krijgen ze minder voer (meer graszaadhooi en minder weidehooi en sowieso geen gras). Als de manenkam dik wordt is het voor mij een teken dat ik moet oppassen en dan doen we een stapje terug.

Dus mogelijk krijgt je paard toch nog teveel suiker binnen. Daar kan hij dan niet mee uit te voeten en dat kan zich uiten in schuren en een dikke manenkam.
Cappie

Keer terug naar Voeding, stalling en weidegang