Welke bakbodem geschikt voor peesblessure paard?

Voor alle discussies en vragen over voeding, stalling en weidegang

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

Welke bakbodem geschikt voor peesblessure paard?

Berichtdoor upkedupke » 31 mei 2012 10:40

Welke bodem is nu het beste voor een peesblessurepaard.
De stal waar ik nu sta heeft een zandbodem die erg zwaar is. Paard heeft er dus zichtbaar moeite mee en de afgelopen 3 jaar af en aan problemen met de pezen gehad. In stap gaat het nog prima, maar in draf zie je dat ze het moeilijk heeft (aanspringen in galop, huppeltjes maken).

Nu wil ik naar een andere stal, maar alsof het al niet moeilijk genoeg is om een stal te vinden waar de verzorging klopt, moet er dan ook nog eens een echte goede rijbak zijn.
Ik weet nu twee stallen (alleen moet ik nog vragen of ze plaats hebben). De een heeft een Agterberg (staat van onderhoud weet ik niet) en de ander heeft een vlokkenbodem. Uiteraard zal de Agterberg goed zijn, maar hoe zit het met die vlokken. Het lijkt altijd of ze diep wegzakken, maar is dat wel zo erg, gezien de vering in zo'n bodem?

Wie o wie kan me adviseren?
upkedupke

Re: Welke bakbodem geschikt voor peesblessure paard?

Berichtdoor Boeiend » 31 mei 2012 10:58

Wat bedoel je met vlokkenbodem? Tapijtsnippers?
Boeiend

Berichtdoor Truffel » 31 mei 2012 11:04

Ik denk dat ze zoiets bedoelt?

Afbeelding
Truffel

Berichtdoor Boeiend » 31 mei 2012 11:15

Ik ga voor de agterbergbodem. Daar is puin gestort met daarop een kleine laag zand met daarin vezels Net genoeg om voldoende demping te geven, maar ook voldoende hardheid in de bodem. Ik heb een paar keer in zijn tapijtbodem gereden en ik vind ze persoonlijk te zwaar. Voordeel van zo'n tapijtbodem is wel dat ze echt allweather zijn itt een Agterbergbodem.
Boeiend

Berichtdoor pzn » 31 mei 2012 11:17

Kun je niet beter even met je veearts overleggen welke bodem specifiek voor jouw paard geschikt is?
pzn

Berichtdoor Boeiend » 31 mei 2012 11:19

Heb je trouwens aangepast beslag?
Boeiend

Berichtdoor MyWishMax » 31 mei 2012 11:20

Tapijtbodem veert heel erg. Zwaar vond ik ze niet, maar ik heb altijd het gevoel dat ze met teveel vering in de bak, die klappen met pezen op moeten vangen? Of denk ik dan iets heel raars?

Agterberg moet wel goed onderhouden worden, anders worden ze kei kogelhard.

Ik zou even je DA bellen.
Have the courage to fail big and stick around. Make them wonder why you're still smiling...
MyWishMax

Berichtdoor Boeiend » 31 mei 2012 11:22

Te veel vering is niet goed nee.
Boeiend

Berichtdoor Truffel » 31 mei 2012 11:23

Wij hebben op stal een super goede Agterberg bodem, wordt ook goed onderhouden.

Hij wordt eigenlijk alleen harder als het echt dagen vriest.
Truffel

Berichtdoor upkedupke » 31 mei 2012 11:27

Ik denk dat ik wel even contact opneem met de da, maar in principe heeft hij aangegeven dat ze op een stevige, verende bodem moet lopen.
naja, dat heb ik nu dus niet.

Ik ga dit weekend eens bij beide stallen kijken.
Over die vlokkenbodem, het is deze bodem:
Afbeelding

De eigenaar van de stal met de Agterberg bodem is eventing ruiter, dus ik denk dat hij wel weet dat het belangrijk is de bak goed te onderhouden.
upkedupke

Berichtdoor Boeiend » 31 mei 2012 11:28

Ik erbij mij thuis zowel in de paddocks als in de rijbaan achterbergbodems en die zijn ook alleen hard en glad als het vriest. Je moet ze wel goed recht houden, anders kom je toch snel op het lavapuin uit.
Boeiend

Berichtdoor upkedupke » 31 mei 2012 11:31

Boeiend schreef:Heb je trouwens aangepast beslag?

Ik had eerst voor ijzers, maar heb die af gehaald omdat ze ze iedere 2 weken wel een keer aftrapte met alle gevolgen van dien.
Achter heeft ze nooit ijzers gehad. Het liefst laat ik haar dan ook ijzerloos, vanwege de hoge kosten aan ijzers en de kapotte hoeven telkens. (springschoenen hielpen zelfs niet)

Ze heeft overigens linksvoor een peesblessure (diepe buiger) gehad na revalidatie van een operatie rechtsachter (compensatie belasting?). Nu heeft ze linksachter een blessure gehad bij de aanhechting van de diepe buigpees.
upkedupke

Berichtdoor Boeiend » 31 mei 2012 11:35

Ik heb een paard staan met een verdikte pees, niet kreupel alleen het been wordt dik. Daar is nu een natural balance ijzertje op gezet iom de Lingehoeve met een soort plaatje over de straal heen. Dan kan hij voor makkelijker afrollen en achter niet de bodem inzakken en daardoor meer rek op de pees zetten. Of het helpt moet ik nog afwachten.
Boeiend

Berichtdoor upkedupke » 31 mei 2012 12:10

Mijn paard heeft eerst ook rolijzers gehad. Heb ik toen bij Jan Bocken eronder laten zetten.
Ze liep er goed op, maar toen ik de ijzers eraf liet, liep ze eigenlijk net zo goed.
upkedupke

Berichtdoor upkedupke » 19 jun 2012 13:14

Keuze is gemaakt. Paard gaat verhuizen naar de stal met de "vlokkenbodem".
Daar zijn de omstandigheden voor het paard zelf toch net wat beter als bij de stal met de Agterberg bodem.
De DA heeft aangegeven dat als ze er niet te ver in weg zakt, ik het zeker moet proberen.
Ik ga de rijbak ook veel afwisselen met op het harde rijden. Dan moet het helemaal goed komen denk ik.
upkedupke

Berichtdoor Kadankovitch » 16 sep 2013 19:42

Zover ik weet, en als dat onjuist is dat lieg ik 'in commissie'. Voor alle benen is een iets verende [niet dieper dan helft hoogte hoef] , met voldoende grip om uitschuivers te voorkomen, maar evenmin mag de bodem te stroef zijn omdat dan de belasting ook erg hoog wordt op de pezen.
Een diepe zandbodem is funest voor elk been, nog liever te hard, maar zeker voor een dier met peesblessures. Ik staat zijn om op een vlakke bodem rustig te stappen is naar mijn informatie nog het beste.
"La parole a été donnée à l'homme afin de déguiser ce qu'il ressent, et le regard afin de déguiser ce qu'il dit."
"Mann kann mir doch nicht verübeln daß ich von einem Tag auf den Anderen klüger geworden bin"
Kadankovitch

Keer terug naar Voeding, stalling en weidegang