sloot als weide omheining

Voor alle discussies en vragen over voeding, stalling en weidegang

Moderators: Rider, Kiwiko, Inge, Shetan, Helpdeskundige

sloot als weide omheining

Berichtdoor Faline » 16 aug 2016 16:34

Was wel even benieuwd;

Sloot als omheining yay or nay?

Is stalhouder/boer onredelijk als hij langs walkanten geen draad/paaltjes wil?
Faline

Re: sloot als weide omheining

Berichtdoor Jet » 16 aug 2016 23:11

Dat hangt er denk ik vanaf hoe de slootkant er uit ziet. Is die steil en voor paarden onneembaar als ze zouden willen drinken: dan afzetten. Is het een floke walkant en kunnen de paarden redelijk goed bij het water komen zonder gevaar te lopen: dan hoeft er niets afgezet te worden in mijn ogen. Bij ons worden sloten al zo lang ik met paarden omga ( zo'n ruim 40 jaar) niet afgezet en ik heb het al met al zo'n vier-vijf keer meegemaakt dat er een paard in de sloot raakte. Persoonlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat er een paard niet levend uitkwam. Natuurlijk gebeurt dat wel eens, maar ik weet niet hoe die walkanten eruit zagen. Mijn ervaring is ook, dat paarden die gewend zijn uit de sloot te drinken, er minder snel in zullen vallen/raken op een andere manier, omdat ze het kennen. En veel paarden bij ons vinden het slootwater veel lekkerder dan het leidingwater dat ze op stal krijgen. het wordt een ander verhaal als er veel andere gewassen in de directe omgeving verbouwd worden, waarbij landbouwpesticiden gebruikt worden, dan is afzetten naar mijn idee wel een must. Als jouw pensionstalhouder de paarden uit sloot wil laten drinken, kan je altijd verzoeken om slootwatermonsters te laten nemen en te laten onderzoeken.
Jet

Berichtdoor Kiwiko » 18 aug 2016 06:03

een sloot is een heel natuurlijke omheining :)

weet je, paarden komen ook wel eens vast te zitten in hekwerken, draden en zelfs bomen :) Het is in mijn ogen niks meer of minder gevaarlijk dan prikkeldraad. All omheiningen zullen altijd gevaarlijk zijn, maakt niet uit welke.

Het enorme voordeel van sloten is dat je niet dat gesjouw met emmers hebt :)
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Marreke » 18 aug 2016 23:57

Ik ben opgegroeid met sloten als omheining, meestal niks mis mee als de paarden dat gewend zijn. Bovendien hebben ze dan onbeperkt toegang tot water als de oever vlak genoeg is.
Net als prikkeldraad, niks mis mee als ze het gewend zijn. Of als ze voor stroomdraad geen respect hebben.
Het hangt gewoon af van de situatie en van het paard, maar eerlijk gezegd denk ik dat een sloot een goede omheining is.
Tenzij je een springer hebt die het gras aan de overkant groener vindt.
Marreke

Berichtdoor papagroom » 20 aug 2016 09:12

Om eerlijk te zijn weet ik niet beter...bij ondiepe slootjes wel paaltjes met prikkeldraad in de midden zetten.
Oh zo blij met de kracht van de zee!!!
Zie http://www.equiprotecta.nl
https://www.facebook.com/AquaProtecta
papagroom

Berichtdoor Faline » 20 aug 2016 20:39

Dan delen we allemaal dezelfde mening gelukkig. Heb er een op stal staan die eist dat het weiland omheind wordt omdat d'r paard voor 't eerst in een jaar tijd per ongeluk in de sloot is gevallen. Ze kunnen er hier heel prima weer uit komen, de walkanten zijn niet steil. Koeien, paarden en schapen alles loopt er gewoon geen probleem. Echter beestje had net deken op gekregen ivm regen en heeft in de bilkoorden vastgezeten waardoor ie wat wondjes op heeft gelopen. Maar nu is alles wat sloot is uit den boze en moet er een draad langs de wal komen. Mijn pa heeft daar geen trek in ivm dat de walkanten dan handmatig bijgehouden moeten worden. De paarden eten dat nu mooi op.
Wij oplossing bedacht, om een stuk af te zetten wat niet langs de wal ging, dan hoeft er alleen een draadje door t midden van een stukje land, was ook niet goed, want draad daar zouden ze sneller doorheen gaan. (Volgend jaar krijgt d'r paard een veulen en veulen zou daar door gaan) Draad langs de sloot was per definitie het veiligst. :x
Die van mij verwachten ook weer veulens, werd meteen voor onverantwoord uitgemaakt als ik dat ook niet zou doen. We hebben hier al jaren paarden en veulens, nooit een probleem geweest.
Alleen m'n beestje uit frankrijk kende de sloot niet, die wandelde er zo door naar het volgende stuk :DD was daarna snel genezen en niet meer geprobeerd.
Maar deze pension er heeft er een handje van ook alles aan internetvriendinnetjes te vragen en natuurlijk mee te gaan in het geen haar t beste past. Dan komt ze bij ons en is het "maar iedereen zegt.... " Opzich vond ik draadje niet zo'n probleem maar is wel het zoveelste wat ze eist en m'n pa was d'r klaar mee xD Als het beestje nou steeds problemen had met de sloot maar dat is niet zo. Maar je begint soms toch te twijfelen.
Faline

Berichtdoor Kiwiko » 21 aug 2016 16:52

ooo met dat soort types moet je gewoon heel duidelijk zijn. Nee, er komt geen slootafscheiding, en ja als je dat wilt staat het je vrij om te verhuizen.

andere taal verstaan ze niet en dan blijft het een etterende zweer. Vreselijk van die rubbertegelcultuur mensen. Hebben liever een onmogelijk leven dan een bult of kras...... want DAT is pas erg.
When a woman says "WHAT?" it is not because she did not hear you. She is giving you a chance to change what you said.
Kiwiko
levensgenieter #1

Berichtdoor Faline » 22 aug 2016 11:11

Ja dat hebben we inderdaad ook gedaan. We zijn altijd tot veel bereid, maar er zijn wel grenzen en als zij zich daar niet mee kan verenigen dan staat het dr vrij om andere plek te zoeken. Wij hebben zelfs een wachtlijst van mensen die hier graag een plekje willen, dus die stallen zullen niet leeg staan. Maar goed, wat ze hier heeft voor dr paarden zal ze niet snel ergens anders vinden hier in de buurt, dus waarschijnlijk blijft ze nog wel even hangen.
Faline

Keer terug naar Voeding, stalling en weidegang